Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-29@02:53:49 GMT

ترامپ و چالش جلب حمایت جمهوری‌خواهان

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۳۸۴۰۴

ترامپ و چالش جلب حمایت جمهوری‌خواهان

به گزارش الف، همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، بر شدت و میزان گمانه زنی ها در مورد پیروز احتمالی این انتخابات، و همچنین ارائه تحلیل های گوناگون در مورد راهبردها و تاکتیک های انتخاباتی دو نامزد اصلی انتخابات پیش روی آمریکا یعنی "دونالد ترامپ" و "جو بایدن" نیز افزوده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عمده تحلیل ها در مورد انتخابات آتی در آمریکا معطوف به این مساله هستند که اساسا تیم های انتخاباتی ترامپ و بایدن، سعی دارند با چه دستورکاری، نامزد مورد حمایت خود را نزد افکار عمومی تبلیغ کرده و شانش وی را برای پیروزی در انتخابات، افزایش دهند.

با این حال، آنچه که تاکنون کمتر به آن پرداخته شد، این مساله است که رئیس جمهور فعلی آمریکا یعنی دونالد ترامپ، در انتخابات آتی کشورش، علاوه بر مبارزه انتخاباتی با نامزد دموکرات ها، مجبور است با برخی طیف های سیاسی حاضر در اردوگاه جمهوریخواهان نیز قویا مبارزه کند. این طیف های سیاسی اساسا بر این باورند که ترامپ در قالب تفکرات محافظه‌کارانه و نومحافظه کارانه، که نقش برجسته ای در داخل حزب جمهوریخواه دارند، نمی گنجد و از این رو، نمی‌تواند به خوبی از منافع حزبی که از سوی آن جهت کسب کرسی ریاست جمهوری آمریکا حمایت می شود، پشتیبانی نماید.

در این راستا، روزنامه نگاران سرشناسی نظیر "دیوید فروم" و "پیتر وهنر"(که سنتا سخنرانی های جرج دبلیو بوش را می‌نوشت)، و جنیفر روبین، با مقالات کوبنده خود در نشریه "آتلانتیک" و روزنامه "واشنگتن پست"، عملا ترامپ را زیر سوال برده و می گویند او هیچ ارتباطی با حزب جمهوریخواه ندارد و صرفا از موقعیت این حزب برای قدرت طلبی اش استفاده می کند. در این راستا، محافظه کاران و نومحافظه کاران آمریکایی، هرکدام به دلایلی، ترامپ را نقد می کنند که در ادامه به اصلی ترین آن ها پرداخته می شود.

* محافظه کاران و نقد روحیه تهاجمی ترامپ

یکی از بنیان های فکری اصلی محافظه کاران در عرصه سیاست آمریکا، تمایل آن ها به سازمان ها، نهادها، و حراست از توافقات و هنجارهای بین المللی می باشد. این طیف سیاسی که در قالب حزب جمهوریخواه قرار دارند، همواره مایل به حفظ ساختارها و هنجارهای موجود بوده اند و کمتر پذیرای تفکرات انقلابی و تهاجمی بوده اند. این دقیقا همان نکته ای است که موجب می شود ترامپ رئیس جمهور محبوب آن ها نباشد. 

دونالد ترامپ از زمان پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا و کسب کرسی ریاست جمهوری، یک تنه تمام هنجارها و قواعد مورد حمایت آمریکا در عرصه سیاست داخلی و به ویژه سیاست خارجی آمریکا را مورد بازنگری قرار داده و با در پیش گرفتن آنچه که به" Exit Diplomacy/دیپلماسی خروج" مشهور شده، خروج از سازمان ها و نهادهای بین‌المللی را در دستور کار قرار داده است.

اظهارات جنجالی ترامپ بر علیه مهاجران و همچنین اقلیت های قومی و نژادی در آمریکا و همچنان ابتکارات او در خارج کردن آمریکا از نهادها و توافقاتی نظیر برجام (توافق هسته ای ایران)، نفتا، یونسکو، سازمان بهداشت جهانی، توافق آب و هوایی پاریس، معاهده موشک های کوتاه برد و میانبرد هسته ای و غیره، همه و همه حاکی از این هستند که اساسا ترامپ با بنیان های فکری محافظه کاری ارتباطی ندارد و بایستی وی را فردی دانست که اساسا قائل به ایجاد تغییران عمیق و هیجانی است. درست به همین دلیل است که محافظه کاران آمریکایی ضمن نقد ترامپ معتقدند که وی به جای اتخاذ محافظه کاری سنتی روسای جمهور جمهوریخواه آمریکا، عملا رویکردهای تهاجمی و انقلابی را در پیش گرفته و محافظه کاران بایستی حمایت های خود را از او به همین دلیل، قطع کنند.

* نومحافظه کاران و نقد سیاست مصالحه ترامپ

نومحافظه کاران آمریکایی نیز تا حد زیادی ترامپ را رئیس جمهور محبوب خود نمی بینند. دلیل اصلی این مساله نیز از نظر آن ها این است که رئیس جمهور ترامپ، به اندازه کافی از قدرت نظامی آمریکا، جهت توسعه دموکراسی و ارزش های آمریکایی بهره نمی برد. شاید عدم موفقیت افرادی نظیر "جان بولتون" در فعالیت هایشان در دولت ترامپ را نیز بتوان به همین مساله ارتباط داد. بولتون در کتاب خاطرات خود که اخیرا با عنوان "اتاق حوادث" به چاپ رسیده، به صراحت به این نکته اشاره می کند که بارها و بارها ترامپ به سمت تقابل با و حمله نظامی به دشمنان آمریکا نظیر ایران سوق پیدا کرد اما هر بار، به بهانه ای از عملی کردن نیت و قصد خود طفره رفت. در واقع، از منظر نومحافظه کاران، رئیس جمهور مطلوب در آمریکا بایستی بر قدرت هژمونیک آمریکا در عرصه بین المللی تاکید، و با استفاده از ابزار زور، به توسعه ارزش‌های جهان آمریکایی به دیگر کشورهای جهان بپردازد و در این مسیر، به طور سخت و خشن، با ایدئولوژی ها و جهان بینی های رقیب، برخورد کند.

در این چهارچوب، اساسا ترامپ را نمی توان فردی دانست که نومحافظه کاران با بلیط وی بتوانند نظم جهانی و سازوکار مطلوب خود را در جهان مستقر سازند. درست به همین دلیل است که بایستی به این نکته توجه داشت که ترامپ، نه فقط در مبارزه انتخاباتی خود با جو بایدن و حزب دموکرات، بلکه در داخل حزب جمهوریخواه نیز با چالش‌های جدی و البته خاموش، رو به رو است که اگر ترامپ و تیم مشاوران او، فکری به حال این وضعیت نکنند، وی قطعا در ادامه کار خود با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

منبع: الف

کلیدواژه: حزب جمهوریخواه نومحافظه کاران ریاست جمهوری محافظه کاران رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۸۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

شبکه آمریکایی «سی ان ان» جزئیات تماس اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را فاش کرد.

به گزارش ایسنا، این شبکه گزارش داد لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه به عنوان یک کانال دیپلماتیک اصلی بین بن سلمان و دولت جو بایدن، رئیس جمهور کنونی ظاهر شده است؛ کانالی که تلاش‌هایی را که در دوره ترامپ برای دستیابی به توافق عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی آغاز شد، افزایش داد.

این شبکه آمریکایی افزود که در آخرین سفر گراهام به عربستان سعودی در اواخر ماه گذشته میلادی، او و بن سلمان با ترامپ تماس گرفتند. طبق این گزارش، این تماس تقریباً پنج دقیقه طول کشید.

دو فرد آگاه از این تماس به این شبکه گفتند: «مکالمه دوستانه و بیشتر شامل تبادل نظر و گفت‌وگوهای غیررسمی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود.»

یکی از این منابع گفت: «در مقطعی ترامپ آمار و ارقام نظرسنجی‌های خود را اعلام کرد»، در حالی که این ۲ منبع گزارش دادند که «توافق عادی‌سازی روابط حتی یک بار هم در آن تماس مطرح نشد».

این تماس خلاصه شد به اینکه چگونه ترامپ در خصوص دستیابی به توافقی که مقامات آمریکایی، اسرائیلی و سعودی آن را برای دستیابی به «ثبات پایدار در خاورمیانه» حیاتی می‌دانند، «در افق ظاهر می‌شود».

افراد مطلع از این موضوع به سی ان ان گفتند در حالی که رئیس جمهور سابق از مذاکرات مربوط به سازش آگاه است، اما «در این مذاکرات دخالتی ندارد».

این شبکه اشاره کرد نگرانی واقعی در میان برخی از شرکت کنندگان در مذاکرات جاری وجود دارد که «ترامپ ممکن است تلاش کند هر گونه توافقی مربوط به دولت بایدن را خنثی کند، نظیر آنچه در اوایل سال جاری انجام داد و از جمهوری خواهان در کنگره خواست تا از توافقنامه مهاجرتی بین ۲ حزب حمایت نکنند.

افراد نزدیک به ترامپ می‌گویند که رئیس‌جمهور سابق معتقد است که اگر بتواند به کاخ سفید بازگردد، می‌تواند در مورد توافق بهتری با سعودی‌ها مذاکره کند و همچنین به دنبال مشارکت یا کار فعالانه برای خنثی کردن هر نوع توافق عادی سازی روابط در دوران بایدن نیست».

۲ مقام آمریکایی گفتند که تماس ترامپ با محمد بن سلمان «در کاخ سفید به مذاقشان خوش نیامد» اگرچه آنها به صراحت گفتند که هیچ مدرکی دال بر تأثیر آن بر مذاکرات بین نمایندگان بایدن و همتایان سعودی آنها وجود ندارد».

گراهام مقامات بایدن را از آن تماس مطلع کرد و گفت که آنها «درک می‌کنند که چرا او می‌خواهد ترامپ را در جریان قرار دهد».

سناتور گراهام به سی‌ان‌ان گفت که «همه کار انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که توافق در زمان بایدن منعقد می‌شود، تا حدی به این دلیل که معتقد است بایدن شانس بیشتری برای بسیج حمایت دموکرات‌ها در کنگره خواهد داشت».

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • فیلم| حمایت دانشگاهیان مشهد از آزادی‌خواهان دانشگاه‌های آمریکا
  • آمریکا در بحث فلسطین در حال تحول است
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا
  • بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان