Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@19:34:48 GMT

اکبرآباد، روستایی که همه مردانش به جبهه رفتند

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۴۲۳۰۷

اکبرآباد، روستایی که همه مردانش به جبهه رفتند

اکبرآباد نام روستایی در شهرستان کوهسرخ است که تمام مردانش در دفاع مقدس به جبهه ها اعزام شدند و مدیریت این روستا بر عهده زنان بود و اینگونه شد که زنان، شیرزنان روستای اکبر آباد شدند و هر مردی که توان اسلحه گرفتن داشت به جبهه رفته بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ اکبرآباد نام روستایی با 80 خانوار در 15 کیلومتری شهرستان کوهسرخ استان خراسان رضوی که کار و تلاش در این روستا جریان دارد و زنان پا به پای مردان به اقتصاد خود و کشور کمک می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مادران و پدران و مردان و زنان این روستا در زمان جنگ اسم این روستا را زبان زد کردند و هر کدام از جوانان روستا که به سن قانونی رسیده بود مشتاق حضور در جبهه ها بود و اینگونه شد که زنان، شیرزنان روستای اکبر آباد شدند و هر مردی که توان اسلحه گرفتن داشت به جبهه رفته بود.

در هر یک از کوچه های این روستا که قدم می زنید مزین به نام شهیدی است که خود گواه بر سهم ارزنده مردمان صبور این خطه است .

 

زنان روستا، دوشادوش مردان در کارهای کشاورزی حضور دارند

یکی از زنان روستا در این زمینه در گفتگو با خبرنگار یار خراسانی، اظهار داشت: زنان روستای اکبرآباد جمعیت قابل توجهی را تشکیل می دهند و در دوران دفاع مقدس هم در غیاب مردان خود بار کارهای روستا را برعهده داشتند.

وی همچنین با بیان اینکه نگهداری و مراقبت از دام و طیور و برخی فعالیتهای دیگر از جمله مشارکت زنان در کار کشاورزی در این روستا است، خاطرنشان کرد: الان در فصل برداشت بادام، گردو و دیگر محصولات کشاورزی در کنار همسران و پدران خود حضور فعال دارند و تقریباً از 6 صبح به باغات می روند تا 4 بعدازظهر نیز حضور دارند.

وی تصریح کرد: در کنار کار کشاورزی، تقریبا تمامی فعالیتهای مربوط به خانه، اعم از پخت و پز، نگهداری بچه ها و نظافت منزل نیز به عهده زنان روستایی است.

 

همه مردان روستای اکبرآباد در دفاع مقدس حضور داشتند

یکی از جانبازان دوران دفاع مقدس این روستا در گفتگو با خبرنگار یار خراسانی، با بیان اینکه جوانان این روستا جزو اولین کسانی بودند که در عملیات‌های مختلف در دوران جنگ تحمیلی حضور فعالی داشتند، اذعان کرد: 4 عملیات والفجر یک، کربلای 4، کربلای 5 را شرکت داشتم و در زمان دفاع مقدس در خط مقدم نیز به وسیله ترکش های خمپاره مجروح شدم.

وی با تاکید بر اینکه مردمان این روستا بیشتر به دامداری، کشاورزی و قالیبافی مشغول هستند، عنوان کرد: همه مردان روستای اکبرآباد زمان دفاع مقدس در لبیک به ندای امام (ره) در جبهه حضور داشتند.

 

هر کدام سن مان به جنگ می رسید معطل نمی کردیم و اعزام می شدیم

یکی دیگر از رزمندگان دفاع مقدس این روستا در گفتگو با خبرنگار یار خراسانی، تشریح کرد: هر کدام سن‌مان به جنگ می‌رسید، معطل نمی‌کرد و جبهه‌ای می‌شد و من هم با سه برادرم در جبهه بودم و خودم در عملیات ها کار پشتیبانی و حمل مجروح را برعهده داشتم و برادرانم در جبهه به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به اینکه شرایط آن روزها طوری بود که جوان ها و نوجوانان باید دغدغه دفاع می داشتند و تنها به فکر خودشان نباشند و ما هم این طور فکر می کردیم، تاکید کرد: الان هم جنگ تمام نشده و سنگر و نحوه مبارزه آن تغییر کرده و نباید دست از تلاش برای پیشرفت و آبادی شهر و کشورمان برداریم.

 

 

مردم وظیفه شرعی خود می دانستند که در جبهه حضور داشته باشند

یکی از اهالی روستا در گفتگو با خبرنگار یار خراسانی، بیان کرد: اگر کسی نمی رفت جبهه به یک چشم دیگر به آن نگاه می کردند و مردم وظیفه شرعی خود می دانستند که در جبهه ها حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه مادران و همسران در روستای اکبرآباد در دوران دفاع مقدس حکم یک ستاد پشتیبانی را داشتند و همسران و فرزندان خود را تشویق به حضور در جبهه می کردند، ابراز کرد: جوانان و نوجوانان هم سن و سال ما در جبهه ها زیاد بودند و همه برای حفظ و دفاع از انقلاب در جبهه حضور داشتند.

 

مدیریت روستای اکبرآباد در دوران دفاع مقدس بر عهده زنان بود

اسحاق رسولی، دهیار روستای اکبرآباد در این خصوص در گفتگو با خبرنگار یار خراسانی، اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس به این روستا، شیرآباد می گفتند و علت آن این بود در یک برهه ای از زمان جنگ مردان این روستا کلا در جبهه حضور داشتند و مدیریت روستا بر عهده زنان بود و کارهای روستا را زنان اداره می کردند و این الگویی بود که زنان از حضرت زینب (س) گرفته بودند.

 

زنان روستا کمک کار هم در دوران دفاع مقس بودند

رسولی، یکی از بانوان روستای اکبرآباد که در دوران دفاع مقدس در این روستا حضور داشت، در گفتگو با خبرنگار یار خراسانی، خاطرنشان کرد: مردان که در جبهه می جنگیدن تمام زنان روستا هر کاری که از دستشان ساخته بود انجام می دادند.

وی با بیان اینکه همه با هم مهربان بودند و در کارهای یکدیگر نظیر گندم درو، بادام ریزی، پخت نان و... کمک می کردند، تصریح کرد: زنان روستای اکبرآباد حتی در برخی موارد با اهدای اموال خود، یا دوخت لباس، پخت نان و... به جبهه ها هم کمک می کردند.

این بانوی روستای اکبرآباد با تاکید بر اینکه همه ما زنان این باور را داشتیم که باید مردانمان به وظیفه شرعی خود برای دفاع از این کشور عمل کنند، اذعان کرد: در دوران دفاع مقدس همه مردان این روستا به جبهه ها رفتند.

 

خاطره رئیس کمیته امداد کشور از حضور در روستای اکبرآباد کوهسرخ

بختیاری، رئیس کمیته امداد کشور که روزگاری در شهرستان کاشمر مسئولیت داشت و در زمان دفاع مقدس به روستای اکبرآباد سفر کرده بود در این خصوص اظهار داشت: این داستان مربوط به سال 1362 بود و بنده در آن زمان در دادستانی انقلاب کاشمر سمت داشتم و در نزدیکی روستای اکبرآباد ماشین بنده خاموش شد و هر چی استارت زدیم روشن نشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در آن زمان از اهالی سوال کردم که ماشین ما گیر کرده چند جوان هستند که بتوانند کمک کنند ولی اهالی گفتند که همه جوانان روستا به جبهه رفته اند.

 

اولین شهید مدافع حرم شرق کشور از روستای اکبرآباد است

مردم روستای اکبرآباد 490 ماه سابقه جبهه دارند و از 490 ماه 24 جانباز، 6 شهید دفاع مقدس و 1 شهید مدافع حرم تقدیم نظام و انقلاب شده و هر 9 خانوار در این روستا یک شهید و هر 4 خانوار یک جانباز تقدیم نظام و انقلاب کرده است.

امروز هم همان غیرت در این روستا جریان دارد و دفاع  زمان و مکان نمی شناسد و حرف تهدید دوباره دشمن که پیش می آید جوانانی از این روستا به پا می خیزند.

 شهید زاده اکبر اولین شهید شرق کشور است  که دوران تحصیل ابتدایی خود را در روستای اکبرآباد گذراند و جزو رزمندگان نسل دوم این روستا به حساب می آمد که در سال 92 به عنوان مدافع حرم به سوریه اعزام شد نیز در اطراف شهر حلب به فیض رفیع شهادت نائل می آید.

بذر غیرت، عزت و شرافت سالیان سال است که در این روستا پاشیده شده است و روزی به خاطر شجاعت زنان و مردان این روستا به آن شیرآباد می گفتند و امروز در جنگ اقتصادی با دشمن، همین زنان و مردان می خواهند کارهای بزرگی انجام دهند شاید به همین خاطر به آن اکبرآباد گفته می شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: روستای اکبرآباد دوران دفاع مقدس جبهه حضور زنان روستای حضور داشتند زنان روستا همه مردان عهده زنان جبهه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۲۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات

رادیکال‌های اصلاح طلب می کوشند تا در راستای معارضه با نظام هر مساله ای را تبدیل به پروژه ای سیاسی کنند!

سرویس سیاست مشرق- رئیس جبهه اصلاحات در راستای تلاش برای تعریف صورت مساله زنان در ایران دیل مساله حقوق بشری اقدام به خط دهی جهت مقاومت مدنی در برابر آنچه که پوشش اجباری خواند، نمود.

آذر منصوری طی یادداشتی کوشید تا طی یک خط دهی مساله حجاب را به مقوله ای ویرانگر میان مردم و حاکمیت تعریف و تفسیر کرده و مکشفه ها را به مقاومت مدنی فرا بخواند.

وی در ادامه مدعی شدت گرفتن تبعیض‌ها علیه زنان شد و تاکید کرد که صورت مسئله زنان ایران در واقع یک موضوع حقوق بشری است که همه اجزاء آن در هم تنیده اند و نمی توان به جزئی از این کل با تحمیل و اجبار و خشونت، موضوعی در سطح پوشش را به آنها تحمیل کرد.

آذر منصوری نوشته است که نه تنها پوشش زنان و مردان ایران بلکه پوشش مردم همه کشورهای جهان برآیندی از باورها، عرف و هنجارهای جامعه است. هیچ قاعده و قانون و دین و مذهبی نمی تواند، خارج از عرف و هنجارهای جوامع سبکی خاص از زندگی را به زنان ومردان آن جامعه تحمیل کند!

در رابطه با مطالب مطرح شده از سوی آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات و دبیرکل حزب اتحاد ملت باید گفت؛

۱ - رادیکال‌های اصلاح طلب می کوشند تا در راستای معارضه با نظام هر مساله ای را تبدیل به پروژه ای سیاسی نموده و با تبدیل مسائل به فضای جدلی ضمن قطبی سازی صحنه اعتراضی را به زعم خود به سوی محور حقوق بشر و حقوق شهروندی مطالبق دیدگاه های خود شیفت نمایند.

۲ - رادیکال ها بدون اشاره به تلاش های مناقشه انگیز خود طی سالیان گذشته که از جامعه اعتراضی و حضور تا خیابان سخن گفته و تحریم انتخابات را کلید زدند توضیحی نمی دهند که عمل به قانون مناقشه انگیز است یا دعوت به آشوب و خیابان

این دعوت به نافرمانی مدنی که پیش از این توسط گروهک نهضت آزادی طرح و بیان شده بود نشان می دهد که رادیکال ها برای تولید منازعه و مناقشه عزم خود را جزم کرده و باید منتظر ادامه کنش های بی ثبات ساز آنان بود.

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره «گیلاس کن»
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا
  • خانه‌های روستایی باید به کارگاه تولیدی تبدیل شود
  • ۳۰۲ کیلومتر راه روستایی در لرستان آسفالت شد
  • ضرورت تبدیل هر خانه روستایی به یک کارگاه تولیدی
  • بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های دفاع مقدس در جنوب غرب خوزستان
  • تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
  • بازدید فرماندار سرباز از خسارات بارندگی و سیل از راه‌های روستایی
  • رمزگشایی از ماجرای مرموز روستایی که یک شبه ناپدید شد!