Web Analytics Made Easy - Statcounter

ترمیم حقوق بازنشستگان با شاغلان تکلیفی است که در ماده ۹۸ قانون خدمات کشوری برعهده دولت گذاشته شده و در برنامه‌های توسعه‌ای چهارم، پنجم و ششم توسعه، متناسب‌سازی مورد توجه قرار گرفته است و دولت‌ها باید هر ساله با تعریف منابع در بودجه سنواتی این امر را در دستور کار قرار دهد.

در ماده ۳۰ برنامه ششم توسعه دولت مکلف است، بررسی‌های لازم جهت برقراری عدالت در نظام پرداخت، رفع تبعیض  و متناسب‌سازی دریافت‌ها و برخورداری از امکانات شاغلین، بازنشستگان و مستمری‌بگیران  کشوری و لشکری سنوات مختلف را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلایل مختلفی برای ناهماهنگی حقوق بازنشستگان در سنوات مختلف اعلام شده که از آن جمله می‌توان به عدم تبعیت دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی از ضوابط و مقررات یکسان، تعدد مقررات نظام پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان و عدم برخورداری افراد با شرایط مشابه شغلی، تحصیلی و خدمتی از حقوق و مزایای یکسان اشاره کرد.

البته به این موارد باید اجرای تدریجی فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری که فوق العاده‌های مقرر در فصل دهم قانون یاد شده به تدریج پرداخت شد را نیز یادآور شد که در نتیجه افرادی که قبل از وضع کامل این فوق العاده‌ها بازنشسته شده‌اند، از حقوق بازنشستگی کمتری برخوردارند.

در این گزارش در نظر داریم جزئیات اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ که همزمان با شروع به کار دولت دوازدهم و آغاز برنامه ششم توسعه است را بررسی کنیم.

جزئیات همسان‌سازی حقوق در سال ۹۶

براساس تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۳۹۶ و مصوبه هیات وزیران، مقرر شد که پس از احتساب افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان نسبت به سال قبل از آن، براساس اعتبار ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی که در بودجه پیش بینی شده، امتیاز گروه‌های شغلی با ضریب یک هزار و ۶۹۵ ریال اعمال شود.

بنابراین میانگین حقوق تمام بازنشستگان حدود ۱۸.۵ درصد افزایش یافت و با توجه به اینکه ۱۵ درصد بازنشستگان حداقل حقوق ۹۰۰ هزار تومان دریافت می‌کردند پس از همسان‌سازی حقوق آنها معادل یک میلیون و ۳۵ هزار تومان شد.

با توجه به اینکه در سال ۱۳۹۶ میانگین حقوق بازنشستگان یک میلیون و ۸۴۴ هزار تومان بود و آمارها نشان می‌دهد که در آن دوره ۸۲.۹۲ درصد افراد تحت پوشش این قانون قرار می‌گرفتند که به طور میانگین یک میلیون و ۶۸۴ هزار تومان حقوق دریافت می‌کردند.

رشد ۱۷.۵ درصدی میانگین حقوق بازنشستگان در سال ۹۷

براساس اعلام صندوق بازنشستگی در سال ۱۳۹۷ میانگین حقوق بازنشستگان ۲ میلیون و ۲۰۷ هزار تومان بود و براساس قانون افرادی که ۲ میلیون و ۹ هزار تومان حقوق می‌گرفتند مشمول این طرح می‌شدند. در این سال ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار در قانون بودجه پیش بینی شده بود. که برابر قانون، اولویت با افرادی بود که کمتر از دو میلیون تومان حقوق دریافت می‌کردند.

همچنین برابر قانون حقوق افرادی که تا پایان سال ۹۶ بازنشسته‌ شده بودند باید حداقل ۱۰ درصد افزایش می‌یافت. بنابراین حداقل حقوق از یک ملیون و ۳۵ هزار تومان به یک میلیون و ۱۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت. در این دوره میانگین تفاوت افزایش حقوق ۳۱۹ هزار تومان بود.

رشد ۳۲.۵ درصدی میانگین افزایش حقوق در سال ۹۸

براساس این گزارش، در بودجه ۹۸ و مصوبه هیات دولت، حقوق افرادی که تا پایان سال ۱۳۹۷ بازنشسته یا وظیفه‌بگیر شده‌اند باید ۱۸ درصد افزایش یابد به گونه‌ای که کمتر از ۴۴۰ هزار تومان نباشد. در این قانون اعتبار سه هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای این منظور پیش‌بینی شده بود.

بنابراین در این دوره به طور میانگین حقوق تمام بازنشستگان ۳۲.۵ درصد افزایش یافت. همچنین حداقل حقوق از یک میلیون و ۱۳۸ هزار تومان به یک میلیون و ۵۷۸ هزار و پانصد تومان رسید.

در این سال ۸۶.۹۴ درصد بازنشستگان مشمول قانون همسان‌سازی حقوق شدند.

جزئیات همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال ۹۹

در قانون بودجه امسال اعتبار اختصاص یافته به بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که باید مطابق جداول قانون مدیریت خدمات کشوری و اعمال ضریب ۲ هزار و ۴۳۸ اجرایی شود.

براساس این قانون باید حقوق تمام افرادی که تا پایان سال ۹۸ بازنشسته یا وظیفه‌بگیر شده‌اند باید ۱۵ درصد افزایش یابد به گونه‌ای که حقوق دریافتی آنها کمتر از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نباشد.

در سال ۹۹ میانگین افزایش حقوق بازنشستگان ۳۰.۲ درصد بود. همچنین حداقل حقوق بازنشستگان از یک میلیون و ۵۷۸ هزار و ۵۰۰ تومان به یک میلیون و ۸۱۵ هزار تومان و پرداخت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

جمع‌بندی

با وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی که دولت در این سال‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کند، در بین سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ اعتبار در نظرگرفته شده بیش از ۱۰ برابر رشده داشته است و از رقم ۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ به ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده است.

در این دوران، علاوه بر افزایش عمومی حقوق سالیانه بازنشستگان که به طور میانگین بین ۱۲ تا ۱۸ درصد متغیر بوده است، همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز رشد کرده است به گونه‌ای که میانگین افزایش با همسان سازی در سال ۱۳۹۵ برابر ۱۶.۵ درصد و سال بعد از آن ۱۸.۵ درصد بوده است. همچنین رقم میانگین افزایش همسان‌سازی حقوق روند صعودی خود را داشته و در حال حاضر به رقم ۳۰.۲ درصد رسیده است.

همچنین طی پنج سال حداقل حقوق بازنشستگان از ۷۵۰ هزار تومان به یک میلیون و ۸۱۵ هزار تومان رسیده است و بیش از ۸۰ درصد جامعه بازنشستگان لشکری و کشوری را تحت پوشش قرار داده است. مابقی بازنشستگان نیز چون حقوق بیش از میانگین تعیین شده را دریافت می‌کنند هر ساله تنها افزایش سالیانه حقوق را داشته‌اند.

برابر احکام صادر شده در سال جاری ۱۱۶ هزار و ۳۴۸ نفر حقوق کمتر از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند و ۹۹۱ نفر مشمول حقوق ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی هستند.

برچسب‌ها صندوق بازنشستگی کشور همسان سازی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بازنشستگان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صندوق بازنشستگی کشور همسان سازی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشور همسان سازی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بازنشستگان اخبار کنکور همسان سازی حقوق بازنشستگان میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تومان به یک میلیون حقوق بازنشستگان میانگین افزایش میلیارد تومان میانگین حقوق درصد افزایش حداقل حقوق ۲ میلیون هزار و ۵۰۰ ۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۴۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمجید رئیسی از اعتراضات در دانشگاه‌های غربی

آفتاب‌‌نیوز :

سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز یکشنبه در جلسه هیأت دولت، ضمن اظهار تاسف عمیق نسبت به آنچه در روز‌های اخیر در محیط‌های دانشگاهی آمریکا و برخی کشور‌های غربی رخ داده است، شکسته شدن حرمت دانشجو، استاد، دانشگاه و مراکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی، قانون، آزادی بیان، آزادی قلم و دفاع از حقوق انسان را فجایعی توصیف کرد که چهره حقیقی تمدن غرب را برای جهانیان آشکار و حقانیت مواضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر دورغ بودن ادعا‌های غرب درباره دفاع از حقوق بشر و آزادی را اثبات کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه غربی‌ها با پنهان کردن چهره استبدادی و ضد حقوق بشری خود پشت شعار‌های فریبنده، خود را مدافع این ارزش‌ها جا زده بودند، افزود: رخداد‌های غزه پرده از این چهره غربی‌ها کنار زد و امروز شاهد تقابل جریان شرافت ِقشر آگاه و فهیم دانشجویی با جریان شرارتِ سرمداران متجاوز و متجاسر به قانون، حقوق و آزادی‌های انسانی غرب هستیم و باور داریم این حضور و ایستادگی آگاهانه دانشجویان آمریکایی و غربی روشنگری و بازدارندگی موثری در برابر جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت‌های آمریکا خواهد داشت.

رئیسی با اشاره به رویکرد‌های حمایتی جریان علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از حرکت‌های ضدصهیونیستی ابراز امیدواری کرد: رسیدن پیام همبستگی و حمایت دانشجویان و اساتید کشورمان از حرکت اخیر دانشجویان و اساتید آمریکایی و غربی، آن‌ها را در احقاق حقوق ملت مظلوم و مقتدر فلسطین استوارتر می‌کند.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با جامعه معلمان را بسیار روشنگرانه و چراغ راه دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت کشور توصیف و تاکید کرد: عمل به این رهنمود‌ها جریان تعلیم و تربیت کشور را روز به روز به جایگاه شایسته خود نزدیک‌تر خواهد کرد، لذا تکلیف همه دست‌اندرکاران آموزش و پرورش برای تحقق این رهنمود‌ها مضاعف است.

در جلسه امروز هیئت دولت وزیر نفت در گزارشی از فعالیت‌های پالایشگاه آبادان، با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۴ وزیر نفت وقت با اعلام زیان‌ده بودن این پالایشگاه گفته بود، دولت حاضر است آن را رایگان واگذار کند، خاطرنشان کرد: با اقداماتی که در دولت مردمی با تکیه بر توان سازندگان، متخصصان و پیمانکاران داخلی و به بهره‌برداری رساندن فاز دوم این پالایشگاه انجام شد، پالایشگاه آبادان امروز یکی از سودده‌ترین واحد‌های تولیدی است که سال گذشته ۱۲ همت سودآوری داشته است.

 وزیر نفت با اشاره به رسیدن تولید بنزین در این پالایشگاه از ۸ میلیون لیتر در روز در ابتدای دولت به ۱۵ میلیون لیتر، تولید گازوئیل از روزانه ۱۵ میلیون لیتر به ۱۹ میلیون لیتر و کسب رتبه نخست صادرات در بورس کالا و انرژی در سال گذشته گفت: تا ۲ ماه آینده واحد هیدروکراکر این پالایشگاه نیز به بهره‌برداری خواهد رسید و مابه‌ازای ارزی تولید گازوئیل یورو ۵ آن ۳ میلیون یورو دیگر افزایش خواهد یافت.

وزیر نفت همچنین با اشاره افزایش ۲۱۰ هزار بشکه‌ای تولیدات و تامین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی تبریز، شازند، بندرامام، بوعلی و رازی، افزود: در طول فعالیت دولت مردمی تعداد محصولات تولیدی این پالایشگاه از ۲۱ محصول در سال ۱۴۰۰ به ۳۴ محصول رسیده و با اقدامات انجام شده فقط در سال گذشته ۱۳۰۰ فرصت شغلی ثابت و غیرثابت در این مجتمع ایجاد شده که امسال نیز ۶۰۰ نفر به نیرو‌های شاغل در پالایشگاه اضافه و حداقل هزار نفر نیز در پیمانکاری‌های توسعه فاز ۳ آن مشغول فعالیت خواهند شد.

در ادامه جلسه امروز رئیس کل بانک مرکزی نیز با اعلام این خبر که بر اساس گزارش‌های تهیه شده نرخ رشد نقدینگی که تا پایان اسفند سال گذشته به ۲۴ درصد کاهش یافته بود، در فروردین به ۲۳ درصد رسیده است، اظهار داشت: بر اساس این گزارش نرخ رشد پول نیز که سال گذشته ۳۳ درصد بود، تا ۱۶ فروردین امسال به ۱۶ درصد کاهش یافته است.

فرزین در توضیح این گزارش افزود: رشد پول معیار مهمی برای انتظارات تورمی است و کاهش نرخ رشد آن نشانگر کاهش انتظارات تورمی است. همچنین در فروردین امسال میزان دارایی‌های ارزی کشور حدود ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یافته که به معنای تراز مثبت ۲۰۰ میلیون دلاری خرید دارایی‌ها ارزی نسبت به فروش آن است.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • فیش حقوقی جدید بازنشستگان صادر شد
  • تمجید رئیسی از اعتراضات در دانشگاه‌های غربی
  • زمان افزایش ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان مشخص شد/ رییس کمیسیون تلفیق بودجه درباره همسان‌سازی حقوق چه گفت؟
  • واکنش به اظهارات حسن روحانی درباره دلایل رد صلاحیت خود | آخرین وضعیت لایحه حجاب | شورای نگهبان به مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ایراد گرفت؟
  • چرا متناسب سازی حقوق بازنشستگان از اول فروردین اجرایی نشد؟ | مابه‌التفاوت واریز خواهد شد
  • آیا منابع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان جور شده است؟
  • تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد
  • خبر جدید درباره افزایش حقوق بازنشستگان/ تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد
  • تحقق درآمد ۴۴۰ میلیاردی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان
  • جدیدترین خبر افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بانک رفاه امروز ۱۵ اردیبهشت