Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-26@13:54:44 GMT

خاویار ایران در چه وضعیتی است؟

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۴۴۸۵۷

خاویار ایران در چه وضعیتی است؟

به گزارش اقتصادآنلاین، روزنامه رسالت نوشت: با توجه به فاصله گرفتن ایران از دوران اوج صادرات خود در سال‌های گذشته، به تدریج با توسعه و ایجاد مزارع پرورشی ماهیان خاویاری دوباره در مسیر افزایش صادرات گام برداشته و هدف‌گذاری تولید ۱۰۰ تن خاویار را در افق ۱۴۰۴ تعیین کرده است.

خاویار به عنوان کالای لوکس و لاکچری که هم از گوشت و هم از تخم آن استفاده می‌شود، هم‌اکنون به کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکا، استرالیا و آسیا صادر می‌شود به‌طوری‌که بعضی از کشورها این محصول را از قبل پیش‌خرید می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تقاضا برای خرید خاویار ایرانی، آن را به مؤلفه‌ای مهم در ارزآوری این محصول برای کشور تبدیل کرده است. در شرایطی که قیمت نفت در حال کاهش و نوسان است و تحریم‌ها همه زور خود را برای به صفر رساندن فروش آن به عنوان مهم‌ترین کالای صادراتی کشور می‌زنند، توجه به صادرات خاویار و اهمیت آن در تزریق ارز به کشور می‌تواند نکته‌ای مهم به حساب آید.

ایجاد زیرساخت‌های تولید ۱۰۰ تن خاویار 

ناصر کرمی راد، مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان شیلات ایران درباره تولید خاویار در ایران اظهار کرد: بیشترین میزان صید خاویار را ایران و روسیه از دریای خزر انجام می‌دادند. ایران برای جلوگیری از کاهش تولید خاویار، پرورش ماهیان خاویار را در حاشیه دریای خزر و استان‌های کشور توسعه داد و اکنون در حدود ۱۳۰ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: در گذشته پرورش خاویار در استان‌های گیلان و مازندران انجام می‌گرفت اما اکنون در ۲۱ استان کشور در حال انجام است زیرا درآمدزایی بالایی دارد. سال قبل به میزان ۱۰ تن خاویار پرورشی و دو هزار و ۵۰۰ تن گوشت ماهی از این مزارع استحصال شده است. خوشبختانه به دلیل وجود تنوع اقلیمی این ماهی در اقصی نقاط کشور قابلیت رشد دارد و به همین علت مزارع بخش خصوصی توسعه زیادی پیداکرده‌اند.

کرمی راد با اشاره به صید زیاد ماهیان خاویاری بعد از فروپاشی شوروی سابق افزود: از زمان فروپاشی شوروی سابق کشورهای حاشیه دریای خزر صید بی‌رویه‌ای از ماهی‌های خاویاری انجام دادند و این فشار به‌اندازه‌ای بالا بود که این‌گونه ماهی در لیست قرمز گونه‌های در حال انقراض قرار گرفت.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان شیلات ادامه داد: در پی صید زیاد کشورهای حاشیه دریای خزر، کمیسیون منابع زنده دریای خزر توسط پنج کشور حاشیه دریای خزر تشکیل شد  تا راجع به منابع زنده این دریا تصمیم‌گیری کنند. امسال دهمین سال ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری دریای خزر اعلام شده و تجارت خاویار وحشی هم ممنوع است.

وی با اشاره به تولید بهترین نوع ماهی خاویار در ایران اظهار کرد: ماهیان خاویاری در دریای خزر  پنج نوع مختلف دارند و ماهی بلوگا بهترین و درشت‌ترین نوع خاویار محسوب می‌شود که اولین رتبه تولید آن در دنیا به ایران اختصاص دارد. سن بلوغ این ماهی نسبت به سایر ماهیان خاویاری بالاتر است و بین ۱۰ تا ۱۵ سال به بلوغ می‌رسد ولی از طریق مزارع پرورشی بین ۸ تا ۱۰ سال خاویار بلوگا تولید می‌شود.

وی ادامه داد: هدف‌گذاری ما تا سال ۱۴۰۴، تولید ۱۰۰ تن خاویار و ۱۰ هزار تن گوشت ماهی است. در حال حاضر هم با توجه به پروانه‌های صادر شده برای ۱۳۰ مزرعه، به زیرساخت‌های تولید ۱۰۰ تن خاویار رسیده‌ایم.

کرمی راد درباره میزان استفاده از خاویار در داخل کشور گفت: استفاده از خاویار در بازار داخل به خوبی پذیرفته شده است و میزان استفاده از این محصول در بین افرادی که تمکن مالی بالایی دارند، در حد انتظار است.

وی با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته از تولید خاویار در کشور گفت: سازمان شیلات از سال‌های گذشته اقدامات زیرساختی را انجام داده بود و بچه ماهی در اختیار بخش خصوصی قرار داد تا مزارع پرورش ماهی توسعه پیدا کنند. ما تکنولوژی تکثیر را در اختیار بخش خصوصی داده‌ایم درحالی‌که در گذشته در انحصار دولت قرار داشت.

کرمی راد در پایان سخنانش بیان کرد: با اینکه صید تجاری ماهیان خاویاری در دریای خزر ممنوع است ولی ما برای بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری اجازه صید داریم و بعد از تکثیر در دریا آن‌ها را رها می‌کنیم و این اقدام یکی از افتخارات کشور در بازسازی ذخایر ماهی‌هاست.

خاویار ایرانی مرغوب‌ترین نوع خاویار در دنیا

عیسی گلشاهی مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان با اشاره به میزان صادرات خاویار ایران به دیگر کشورها اظهار کرد: اوج صادرات خاویار به دهه ۶۰ تا ابتدای سال‌های دهه ۷۰ بازمی‌گردد، اما بعد از آن به علت اتخاذ سیاست‌های مختلف کشورهای حاشیه دریای خزر، به ذخایر خاویار به‌شدت صدمه وارد شد. تقاضا برای خاویار ایرانی بسیار بالاست به طوری که کشورهای دیگر خاویار خود را به نام ایران جعل می‌کنند. کشش بازار جهانی به میزان ۳۰۰ تن خاویاری است که در سال‌های قبل صادر می‌شد و هرچقدر سالانه تولید جهشی داشته باشیم، تقاضا باز هم وجود دارد.

گلشاهی چین را از نظر حجم تولیدات، اولین کشور تولیدکننده‌ای اعلام کرد که بافاصله زیاد نسبت به کشورهای دیگر تولید می‌کند و گفت: چین و کشورهای دیگر تولیدکننده قائل به این هستند که خاویار ایرانی مرغوب‌ترین نوع خاویار و به لحاظ گونه، انحصاری‌ترین نوع در دنیا محسوب می‌شود.

وی بابیان این‌که دو سیاست جداگانه در صادرات خاویار در سطح بین‌المللی وجود دارد، افزود: اول اینکه صادرات مواد غذایی مشمول تحریم نمی‌شود و به همین علت صادرات خاویار مختل نشد. ضمن اینکه سیاست تجاری وجود دارد که بعضی از کشورها مانند آمریکا برای حمایت از تولیدات خود با ایجاد موانع فنی باعث شدند بسیاری از کشورها به بهانه‌های واهی از دسترسی به بازار آمریکا بازبمانند ولی این مسئله در میزان فروش خاویار ایران اختلال ایجاد نکرده است.

گلشاهی با اشاره به مهم‌ترین کشورهای بازار هدف صادرات خاویار گفت: آلمان، بلژیک، اسپانیا، فرانسه و انگلیس در اتحادیه اروپا بازار هدف صادراتی هستند. در کشورهای همسایه نیز امارات بازار مهم صادراتی محسوب می‌شود. ضمن اینکه به روسیه هم با توجه به اینکه این کشور یکی از کشورهای تولیدکننده خاویار است نیز صادرات انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان، صادرات خاویار را به دو طریق بسته‌بندی مادر و مسافری اعلام کرد و افزود: بسته‌بندی مادر در قوطی‌های ۵۰۰ تا یک و نیم کیلوگرمی انجام می‌شود که در کشورهای دیگر بسته‌بندی مجدد می‌گردد. در بسته‌بندی مجدد عنوان خاویار ایرانی قید می‌شود زیرا خاویار ایرانی برند شناخته شده است و باعث بالا رفتن قیمت خاویار می‌گردد.

وی تصریح کرد: این نوع صادرات تعرفه کمتری را نسبت به قوطی‌های ۵۰ یا ۳۰ گرمی دارد. خاویار کالای ارزشمندی است و ۱۰ درصد تفاوت در تعرفه ورود کالای ۹۰۰ یا هزار دلاری در حدود ۱۰۰ دلار است که رقم قابل‌توجهی می‌شود و به همین علت صادرات دربسته بندی مادر به‌صرفه‌تر است.

گلشاهی بااشاره به‌ این‌که در محصولات شیلاتی بسته‌بندی خیلی مزیت محسوب نمی‌شود، گفت: در صادرات شیلات هرچه محصول تازه‌تر باشد ارزش افزوده بیشتر و قیمت بالاتری دارد اما بازاریابی موضوع مهمی محسوب می‌شود که ما در آن دارای ضعف هستیم زیرا صادرکنندگان ما عمدتا خرد هستند و در سطوح کلان فعالیت نمی‌کنند و به همین علت سرمایه‌گذاری در بازارهای هدف خیلی برای آن‌ها توجیه‌پذیر نیست.

وی اضافه کرد: اگر بازاریابی ما متمرکز شود و خاویار تولیدشده توسط دو یا سه شرکت بزرگ بازاریابی شوند، در آن صورت بازاریابی در کشورهایی مانند چین، امارات و روسیه مقرون به‌صرفه خواهد بود. ولی وقتی صادرات توسط ۳۰ شرکت انجام می‌گیرد، سهم صادراتی هر کدام از آن‌ها کاهش پیدا می‌کند به همین علت بازاریابی در کشورهای هدف توجیه‌پذیر نخواهد بود.

گلشاهی درباره حجم صادرات سالیانه خاویار از کشور بیان کرد: آنچه‌که از میزان صادرات در گمرکات ثبت می‌شود در حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ کیلوگرم است اما آنچه‌که توسط قوطی‌های کوچک توسط مسافران از کشور خارج می‌شود با مجموع صادرات گمرکی در حدود سه هزار و ۵۰۰ کیلو در طول یک‌سال می‌شود.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان، ارزآوری صادرات خاویار در سال گذشته را در حدود دو میلیون دلار ارزیابی کرد و افزود: به‌طور متوسط با توجه به گونه‌های مختلف، خاویار از کیلویی ۴۵۰ دلار و خاویار مسافری تا ۹۵۰ دلار برای هر کیلو می‌تواند برای کشور ارزآوری به همراه داشته باشد.

پربیننده ترین نقره‌فروش‌ها نقره‌داغ شدند شوک قیمت به بازار پوشک تصمیم مهم برای کالاهای دپو شده در گمرک/ کالاهای اساسی ۲۴ساعته ترخیص می‌شود واردات کالاهای اساسی از نصف کمتر شد امتا؛ سامانه‌ای برای احراز هویت کاربران سایت‌های اینترنتی خرید و فروش/ مدیران دیوار، شیپور، باما و ... از نتایج مخرب چنین طرحی می‌گویند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خاویار آبزیان ماهی خاویاری قیمت خاویار خاویار ایرانی قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت ماهیان خاویاری حاشیه دریای خزر صادرات خاویار ماهیان خاویار خاویار ایرانی کشورهای دیگر همین علت خاویار ایران محسوب می شود مدیرکل دفتر بسته بندی ترین نوع کرمی راد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۴۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گاز ایران به چین هم می‌رسد؟

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: پروژه دیگری که پاکستان در دستور کار دارد اینکه اکنون به پیشنهاد امریکا قرار است از ترکمنستان و با عبور از مسیر افغانستان به پاکستان تا هند پروژه تاپی را اجرا کند و در واقع امریکا بدنبال مسیری برای دور زدن و گرفتن فرصت از ایران است هرچند این پروژه باوجود طالبان در شرایط، اما و اگر و ابهام قرار دارد.

به گزارش ایلنا، قرارداد صادرات گاز به پاکستان با نام خط لوله IP در قالب خط لوله صلح بین شرکت ملی صادرات گاز ایران و شرکت ISGS پاکستان در تاریخ ۵ ژوئن ۲۰۰۹ (۱۵خرداد ۸۸) به‌مدت ۲۵سال منعقد شده بود و تاریخ آغاز تحویل گاز طبیعی به پاکستان ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ و میزان حجم گاز طبیعی صادراتی ۸ میلیارد مترمکعب در سال تعیین شده بود.

باوجودی که در ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ در چابهار و نقطه صفر مرزی کلنگ آغاز و عملیات ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان بر زمین زده شد و ایران طبق قرارداد بیش از ۱۱۰۰ کیلومتر خط لوله ۵۶ اینچ را از عسلویه تا ایرانشهر احداث و عملیاتی کرد، اما این پروژه در خاک پاکستان نیمه‌کاره رها شد تا اینکه اسلام‌آباد امسال پس از ۱۰ سال وقفه، خبر آغاز عملیات را اعلام کرد و اکنون بنا دارد ساخت خط لوله انتقال گاز طبیعی از ایران را آغاز کند، اقدامی که به گفته مقامات پاکستان برای تامین نیاز‌های انرژی این کشور ضروری است، به طوری که اکنون سهم واردات گاز به ۲۹ درصد از کل عرضه گاز طبیعی مایع (شامل تولید و واردات منهای گازی که صادر یا ذخیره می‌شود) رسیده است.

در هر حال اکنون کمیته انرژی کابینه پاکستان ساخت ۸۰ کیلومتر باقیمانده از خط لوله ۸۰۰ کیلومتری از مرز ایران تا شهر بندری گوادر پاکستان را با استفاده از بودجه دولتی تصویب کرده است این رخداد هرچند دیر، اما خوشایند است و آنچه ما باید از هم‌اکنون در نظر داشته باشیم برنامه‌ریزیِ ورود به بازار‌های بزرگ‌تر از جمله چین و هند است، بازار‌هایی که اجرای خط لوله پاکستان و البته یک دیپلماسی دوراندیشانه این مسیر را برای ما کوتاه‌تر و شدنی خواهد کرد.

هدایت‌الله خادمی، در ارزیابی اجرایی شدن خط لوله صادرات گاز به پاکستان اظهار داشت: موضوع قرارداد تهران و اسلام‌آباد برای صادرات گاز مربوط به حدود ۱۵ سال پیش است، آن زمان پس از به امضا رسیدن این قرارداد ایران خط لوله انتقال گاز از عسلویه تا مرز این کشور را اجرا کرد و بنا بود که این گاز در نهایت تا هند نیز انتقال پیدا کند، اما مباحثی بوجود آمد که گفته شد پاکستان اعتبار لازم را ندارد و یا تحت تاثیر تحریم امریکا پروژه را معلق نگاه داشت، از نظر حقوقی و قانونی با توجه به بند قراردادی take or pay ما می‌توانستیم علیه این کشور اقامه دعوی کنیم یعنی پاکستان یا باید این گاز را دریافت می‌کرد و یا اینکه در صورت عدم دریافت به همان میزان پول و یا خسارت را پرداخت کند.

وی افزود: ما به وظایف‌مان عمل کردیم و از همان ابتدا و اکنون آماده ارسال گاز به این کشور بوده و هستیم اگر پاکستان برای تحویل گاز مدنظر زیرساخت لازم را نداشت ما می‌توانستیم با استناد به بند مذکور پول و خسارت را دریافت کنیم و اگر از همان ابتدا موضوع را جدی‌تر پیگیری می‌کردیم پاکستان همان زمان نسبت به آماده‌سازی زیرساخت و دریافت گاز اقدام می‌کرد و گاز حتما به سمت هندوستان هم می‌رفت و به این ترتیب پاکستان با توجه به عبور خط لوله سال‌ها به ایران وابسته می‌شد و امکان تحریم هم وجود نداشت.

این کارشناس حوزه انرژی گفت: پروژه دیگری که پاکستان در دستور کار دارد اینکه اکنون به پیشنهاد امریکا قرار است از ترکمنستان و با عبور از مسیر افغانستان به پاکستان تا هند پروژه تاپی را اجرا کند و در واقع امریکا بدنبال مسیری برای دور زدن و گرفتن فرصت از ایران است هرچند این پروژه باوجود طالبان در شرایط، اما و اگر و ابهام قرار دارد.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه خط لوله ایران-پاکستان به نفع هر دو کشور و امنیت منطقه است، خاطرنشان کرد: اگر این خط اجرا شود به کشور‌های دیگر از جمله چین هم امکان ارسال گاز را داریم، زیرا اکنون چین به گاز نیاز زیادی دارد، زیرا چند هزار کیلومتر خط لوله با هزینه کشور خودش از ترکمنستان کشیده تا نیاز خود را برطرف کند ما نیز با اجرای خط لوله در کشور پاکستان از همین ابتدا باید به فکر رایزنی و مذارکه با چین برای ارسال گاز به این بازار بزرگ باشیم، زیرا زیرساختی که امنیت اقتصادی ایجاد کند و یک کشور را به ما وابسته کند؛ غیرقابل تحریم است.

خادمی بیان داشت: ما همانگونه که کرسنت را منتفی و میادینی مثل فرزاد و فروزان و آرش.. معلق نگه داشته‌ایم اقدام موثری برای الزام پاکستان به اجرای این خط که می‌تواند گاز ایران را تا چین هم برساند نکرده‌ایم. ضمن اینکه طی سال‌ها میادین گازی غیر از پارس جنوبی را هم توسعه نداده‌ایم، چندین سال است که میزان تولید گاز کشور با مصرف برابر است.

وی تاکید کرد: کشوری به ما اعتماد می‌کند که بتواند در هر زمان که نیاز داشت فوری گاز را دریافت کند و ما باید همواره این مقوله را در نظر داشته و برای عمل به تعهدات مجبور نباشیم که گاز صنایع را قطع و یا محدود کنیم و با اندیشیدن تمامی تمهیدات بدون وقت‌کشی و از دست دادن مجدد فرصت مربوط به تامین مطمئن وارد بازار بزرگی مثل چین شویم.

این عضو پیشین کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: ما باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشیم که با وجودی که با فاصله بسیار کمی با روسیه دومین دارنده ذخایر گازی جهان هستیم، اما به لحاظ بازار فاصله زیادی با این کشور داریم، روسیه قبل از جنگ با اوکراین ۲۰ درصد بازار جهان را در اختیار داشت، اما کمتر از یک درصد بازار متعلق به ایران است، اکنون ما باید در نظر داشته باشیم که هر گونه تعلل ممکن است فاصله ما را بیشتر کند کمااینکه از دست رفتن زمان در صادرات به کشور‌های همسایه از جمله پاکستان سود زیادی را از کشور سلب کرد.

دیگر خبرها

  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا (+جدول)
  • صدور ترور و خشونت به جهان/کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • بانک توسعه صادرات درمسیرجهش تولید گام موثر برمی دارد
  • وحیدی: سفر رئیس‌جمهور به کشورهای همسایه و منطقه فرصت سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند
  • گاز ایران به چین هم می‌رسد؟
  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان
  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • تعطیلی پنجشنبه ها از موانع اصلی عدم تحقق شعار سال است
  • موانع پیش‌روی صادرات خراسان رضوی باید برطرف شود