Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری به نقل از وب دا ،مهندس بهمن بنایی افزود: بهداشت محیط علمی است که با کنترل عوامل زیان‌آور محیط اعم از عوامل فیزیکی ،شیمایی ، بیولوژیکی و... حافظ سلامت افراد جامعه است.
مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه امروزه در بهداشت محیط علاوه بر کنترل عوامل محیطی، عوامل اجتماعی نیز مدنظر قرار گرفته است، ادامه داد: ازجمله این عوامل اجتماعی می‌توان به اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی در جوامع اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی عنوان کرد: بازرسان و کارشناسان بهداشت محیط به طور کلی، نظارت بر بهداشت آب، بهداشت مواد غذایی، بهسازی اساسی محیط شامل نظارت بر دفع بهداشتی زباله، فاضلاب، فضولات دامی، نظارت بر بهداشت مواد غذایی، نظارت بر مراکز توزیع مواد غذایی و... را برعهده دارند.
بنایی با بیان اینکه در راستای کنترل و پیشگیری از بیماری کووید_۱۹ تاکنون اقدامات زیادی بر اساس راهنماها و پروتکل‌های بهداشتی تحت عنوان الزامات بهداشت محیط انجام گرفته است، خاطرنشان کرد: نکنه‌ مهم در بحث پروتکل‌های بهداشتی، همان مبحث مثلث شفا است که باید در نظر گرفته شود و شامل شستشوی دست‌ها با آب و صابون، استفاده از ماسک در زمان حضور در اجتماع و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است.
مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد: تاکنون در بحث رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی سه دوره طی شده است، ازجمله فاصله‌گذاری اجتماعی در اسفندماه سال ۱۳۹۸ که با هدف آموزش افراد برای رعایت فاصله‌گذاری صورت گرفت، دوم فاصله‌گذاری هوشمند بود که با ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی، افراد اجازه حضور در اجتماع را یافتند و موضوع بعدی هم فاصله‌گذاری پویا بود که با اجرای پروتکل‌های بهداشتی و برمبنای اعمال محدودیت‌ها، اقدامات لازم اجرا شد.
وی با تاکید بر اینکه مجازات عدم رعایت بهداشت محیط برابر با فقر و بیماری است، یادآور شد: می‌بینیم که با گذشت سال‌ها، هدف سازمان بهداشت جهانی بر فرهنگ‌سازی برای رعایت مسائل بهداشتی از سوی مردم در نظر گرفتن اصول PHC با تاکید بر اصول بهداشت محیط قرار گرفته است.
بنایی اظهار داشت: شعار امسال روز جهانی بهداشت محیط از طریق فدراسیون بین‌المللی بهداشت محیط تحت عنوان " بهداشت محیط راهبرد کلیدی نظام سلامت در مبارزه با همه‌گیری بیماری‌ها" اعلام شده است که بر استفاده و بکارگیری متخصصین بهداشت محیط در پیشگیری از بیماری کووید_۱۹ تاکید دارد.
مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه در همه‌گیری بیماری کرونا تعدادی از کارشناسان بهداشت محیط و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری طی مأموریت‌های محوله کاری به این بیماری مبتلا شدند، گفت: تعداد بازرسان مبتلا در این استان بیش از ۱۰ نفر هستند که تاکنون دوره قرنطینه خانگی را گذرانده‌اند و از سلامتی کامل برخوردار هستند.
وی افزود: دلیل ابتلاء این افراد به بیماری کرونا، حضور فعال آن‌ها در بیمارستان‌ها، نظارت بر فرایند کفن و دفن اموات درگذشته از بیماری کرونا، حضور در منازل افراد کرونا مثبت به جهت ضدعفونی محیط، انجام بازدید از کارگاه‌ها و محیط‌های کاری و همچنین انجام بازدید از اصناف مختلف و ارتباط نزدیک با مردم است.پ

46

کد خبر 1437253

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان چهارمحال و بختیاری فاصله گذاری اجتماعی پروتکل های بهداشتی بهداشت محیط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۵۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان جدید بیماری آلزایمر

آفتاب‌‌نیوز :

نتایج تحقیقات جدید نشان داده است که قرص معمولی دیابت به نام تیازولیدیندیون‌ها (TZDs) می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

این داروی درمان دیابت که به راحتی در دسترس است برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ تجویز و یک یا دو بار در روز مصرف می‌شود. آن‌ها مقاومت به انسولین را هدف قرار می‌دهند و هورمون را قادر می‌سازند تا کنترل گلوکز را بهبود بخشد.

در مطالعه‌ای که بر روی بیش از نیم میلیون بیمار انجام شد، احتمال ابتلا به آلزایمر در افرادی که این قرص‌ها را مصرف می‌کردند ۲۲ درصد کمتر بود.

دکتر جین ژو، سرپرست گروه تحقیق از دانشگاه آریزونا گفت: دیابت نوع ۲ با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل ازجمله دو زیرگروه اصلی آن، بیماری آلزایمر و دمانس عروقی (VaD) مرتبط است.

هم دیابت و هم آلزایمر با گردش خون ضعیف ارتباط دارند و تیازولیدیندیون‌ها می‌توانند با کاهش کلسترول بد و کاهش فشار خون به مقابله با آن کمک کنند. این دارو جریان خون را افزایش می‌دهد تا اکسیژن بیشتری به مغز برسد که به کاهش علائم آلزایمر کمک می‌کند.

این مطالعه گسترده، سوابق سلامتی آمریکایی‌هایی را که بین ژانویه ۲۰۰۰ تا دسامبر ۲۰۱۹ مبتلا به دیابت نوع ۲ تشخیص داده شده بودند، ردیابی کرد. موارد آلزایمر و دمانس عروقی به ترتیب ۱۱ و ۵۷ درصد در میان افرادی که با آکتوس (Actos) یا آواندیا (Avandia) و تیازولیدیندیون‌ها دیگر درمان شدند در مقایسه با افراد تحت درمان با دارو‌هایی مانند متفورمین یا سولفونیل اوره کاهش یافت.

دکتر ژو اظهار کرد: بیماری‌های عروقی خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهند بنابراین کاهش تیازولیدیندیون‌ها در دمانس عروقی ممکن است پیشرفت آلزایمر را نیز کاهش دهد. برخی از مطالعات که تیازولیدیندیون‌ها را با دارونما یا مراقبت‌های استاندارد در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ مقایسه می‌کنند، کاهش خطر ابتلا به آلزایمر را گزارش کرده‌اند.

تصور می‌شود که عوامل سبک زندگی مانند دیابت نوع ۲، نقش کلیدی در ایجاد آلزایمر دارند.

دکتر ژو توضیح داد: نتایج این مطالعه همچنین نشان داد که تیازولیدیندیون‌ها در بیماران دارای اضافه وزن یا چاق محافظت بیشتری دارند و ممکن است تیازولیدیندیون‌ها منجر به کاهش چاقی مرکزی عامل خطر شناخته شده برای زوال عقل شوند.

این امر امکان مقابله با زوال عقل را از طریق قرص‌های پیشگیرانه باز می‌کند، اگرچه همه دارو‌های دیابت کاهش خطر یکسانی نداشتند و مصرف‌کننده سولفونیل اوره ۱۲ درصد بیشتر از کسانی که متفورمین دریافت می‌کردند در معرض ابتلا به زوال عقل بودند.

دکتر ژو گفت: مطالعات آینده برای استفاده مجدد از دارو‌های ضد دیابت خوراکی برای پیشگیری از زوال عقل ممکن است اولویت‌بندی تیازولیدیندیون‌ها را در نظر بگیرد. مصرف‌کنندگان سولفونیل اوره می‌توانند در مقایسه با مصرف‌کنندگان متفورمین یا تیازولیدیندیون‌ها در معرض خطر بالای زوال عقل باشند بنابراین، نظارت منظم بر عملکرد‌های شناختی در این جمعیت مهم‌تر است.

مکمل سولفونیل اوره با متفورمین یا تیازولیدیندیون‌ها ممکن است تا حدی اثرات جانبی زوال عقل آن را جبران کند.

آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل بیش از ۹۲۰هزار نفر در بریتانیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این رقم در دهه آینده به سرعت افزایش خواهد یافت. تمرکز بر این اقدامات پیشگیرانه که در حال حاضر وجود دارد می‌تواند تا حدودی مانع از ابتلای افراد به زوال عقل شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • فیلم|مشاهده و ثبت پلنگ برای دومین بار در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • مشاهده و ثبت پلنگ در منطقه حفاظت‌شده سبزکوه
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • با این راهکارها از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کنید
  • میدان عرضه دام در چهارمحال‌وبختیاری احداث می‌شود
  • نظارت بر حمل و نقل پسماندهای ویژه در شهرستان کرج
  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است