Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24- روستای شهرستانک در استان البرز میزبان یکی از کاخ‌های قاجاری است. کاخی که در اواخر قرن نوزدهم به دستور ناصرالدین شاه ساخته شد و حالا بیش از ۱۴۰ سال از ساخت آن گذشته و علی رغم اینکه در فهرست آثار ملی ثبت شده ولی در انتهای یک دره زیبا، تقریباً به فراموشی سپرده شده است.

تصاویری که از روزهای حضور ناصرالدین شاه در این کاخ وجود دارد توسط «آنتوآن سوروگین» معروف به آنتوآن خان گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوروگین که از پدری روس و مادری گرجی و در سفارت روسیه در تهران متولد شده بود ابتدا با مظفرالدین میرزا ولیعهد ناصرالدین شاه آشنا می‌شود. لقب خان را هم مظفرالدین میرزا که بعد از ناصرالدین شاه به مقام پادشاهی رسید به سوروگین داد.

سوروگین بعد از مرگ مظفرالدین شاه و در زمان محمدعلی شاه به مشروطه‌خواهان می‌پیوندد و همین باعث می‌شود به دستور محمدعلی شاه عکاسخانه‌ای که او در خیابان علاالدوله (فردوسی کنونی) بنا کرده بود منفجر و حدود ۵۰۰۰ نگاتیو از اقشار، بناها، دربار، حرمسراها، مساجد و ... که او تهیه کرده بود از بین برود. البته تصاویر زیادی از وی همچنان باقی مانده است که این تصاویر ازکاخ ناصری بخشی از آنهاست.

کاخ ناصری هم که در سال ۱۲۵۷ شمسی (۱۸۷۸) ساخته شد پس از ترور ناصرالدین شاه تقریباً رو به فراموشی رفت. این کاخ سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده است اما ثبت شدن آن به عنوان اثر ملی تأثیری در بهبود اوضاع آن نداشته است.

در ادامه می‌توانید تصاویری که سوروگین در سال ۱۲۵۹ شمسی از کاخ ناصری گرفت و تصاویر اخیر ایسنا از این کاخ را مشاهده کنید.

شاه سالی یک بار در این کاخ مراسم آشپزان برگزار می‌کرد

طبقه دوم کاخ در دهه ۴۰ فروریخت و اکنون فقط یک طبقه آن باقی مانده است

حضور ناصرالدین شاه در کاخ شهرستانک/ دو نفر دیگر آخرین اخبار کشور را به اطلاع شاه می‌رسانند

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: ناصرالدین شاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۶۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوسمار به پرسپولیسی‌ها: رو پا بایستید، فراموش کنید!

به گزارش “ورزش سه”، پرسپوليس در دیداری که یکی از پر‌گل‌ترین بازی‌های چند سال اخیر فوتبال ایران را شکل داد، در نهایت اما در ضربات پنالتی مقابل آلومینیوم تن به شکست داد.

شکست در جام حذفی یکی از جام‌های در دسترس پرسپوليس را از آنها گرفت و قهرمان فصل گذشته بعد از دومین بازی خود در این جام، وداعی زودهنگام با آن داشت.

اوسمار‌ ویرا سرمربی پرسپوليس که بعد از این شکست به شدت مورد هجمه هواداران تیمش قرار گرفت، بعد از توضیحاتی که در نشست خبری بعد از این بازی داشت در رختکن حاضر شد.

از دست دادن پیروزی برابر آلومینیوم در دیداری که آنها چند بار از حریف پیش افتاده بودند، انتظار می‌رفت باعث شود تا اوسمار در رختکن برآشفته شود. با این حال اوسمار با حضور در رختکن تیمش و با دیدن شاگردانش که در غم حذف بودند، از آنها خواست خیلی زود این باخت را فراموش کنند.

سرمربی برزیلی پرسپوليس در جملاتی کوتاه از آنها خواست تمام تمرکز خود را روی دیدار آتی قرار دهند: باید فراموش کنیم. بازی حساسی مقابل سپاهان داریم و نباید به این بازی فکر کنیم و لیگ برتر‌ را هم از دست بدهیم. بلند شوید و سریع کار را برای بازی بعدی دنبال کنیم.

دیگر خبرها

  • اختلال ترس از فراموش شدن چیست؟
  • آلبوصبیح: استقلال را فراموش کردیم
  • شب فراموش نشدنی اراکی‌ها با ۱۹ گل تاریخی
  • جشن عروسی دختر ناصرالدین‌شاه؛ ۱۳۰ سال قبل + عکس
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • چرا هیچ وقت یادمان نمی ماند درِ خانه را قفل کرده ایم یا نه؟
  • اوسمار به پرسپولیسی‌ها: رو پا بایستید، فراموش کنید!
  • چرا هیچ وقت یادمان نمی‌ماند درِ خانه را قفل کرده ایم یا نه؟
  • قدردانی از پهلوانان و قهرمانان نباید کم‌رنگ شود
  • (تصویر) عکس‌هایی از جشن عروسی دختر ناصرالدین‌شاه؛ ۱۳۰ سال قبل