واکنش مسیح مهاجری به انتقاد شریعتمداری از آیت الله سیستانی
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۴۷۲۲۹
صدای ایران- واکنش تند حسین شریعتمداری به انتقاد مسیح مهاجری از مدعیان ریاست مجلس یازدهم: میخواست بگوید «خاک بر سر ملتی که نمایندگان مجلس آنها از نیروهای انقلابی باشند» / بلا تشبیه «کافر، همه را به کیش خود پندارد»
به نوشته انتخاب، در ادامه این یادداشت آمده است: اين سرمايه بزرگ، دشمنان بزرگي هم دارد. بزرگترين دشمن استقلال فکري، افراد خودخواه، مستبد، خودبزرگبين و انحصارطلب هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
زشتتر اينست که اين افراد انحصارطلب، به محيطي که خود در آن زندگي ميکنند اکتفا نميکنند و ميخواهند سلطه فکري خود را حتي به خارج از مرزها نيز گسترش دهند. اينان ميگويند هرچه من معتقدم، همه بايد در سرتاسر جهان آن را قبول داشته باشند و چيزي برخلاف آن نگويند.
اشکال اساسي اين تفکر انحرافي مستبدانه و انحصارطلبانه اينست که علاوه بر خودشيفتگي و خودبرتربيني، هرگز حاضر نيستند به اقتضائات زمان و مکان توجه کنند. زمان و مکان، دو عنصر مهم تعيينکننده نيازها، سياستها، گرايشها و عملکردها هستند. اينکه حضرت علي عليهالسلام يک روز و در يک مکان، شِکوِه همسر خود که دختر پيامبر است را ميشنود ولي دست به شمشير نميبرد و حتي با حکومت همکاري ميکند ولي همين علي روز ديگر و در جاي ديگر در برابر صفآرائي همسر همان پيامبر دست به شمشير ميبرد و فتنه را سرکوب ميکند، عمل براساس اقتضائات زمان و مکان است. نرمش قهرمانانه امام حسن و قيام خونين امام حسين عليهماالسلام که در دو زمان و دو مکان صورت گرفتند و هردو را ما تقديس ميکنيم، به اين دليل است که هردو به مقتضاي شرايط زمان و مکان صورت گرفتهاند. نمونههائي از اين قبيل فراوانند که درک صحيح آنها براي تفسير و تحليل دقيق تاريخ و سيره پيشوايان معصوم، بسيار مهم است. عدم درک صحيح اين وقايع، ميتواند به گمراهي کساني منجر شود که قدرت تشخيص اقتضائات زماني و مکاني را ندارند و به دليل سطحي بودن معلومات ديني يا فقدان قدرت تحليل سياسي و محدودنگريهاي اجتماعي، از فهم جامع اين تفاوت عملکردها عاجز ميمانند. چه قلمها که در تحليل سيره بظاهر متفاوت ولي در واقع يکسان پيشوايان معصوم، لغزيدند و چه زبانها که در اين مسير به نارواگوئي مبتلا شدند.
اين، مربوط است به سيره معصومين صلواتالله عليهم اجمعين که اينهمه تفاوت ظاهري در آنها نمايان است. در زمينه عملکردهاي افراد غيرمعصوم، تفاوت طبعاً بسيار زيادتر است. عيبي هم ندارد که نگاهها به مسائل و موضوعات، متفاوت باشند و هرکس براساس آنچه معتقد است عمل کند البته تا جائي که به امور حاکميتي در يک جامعه لطمه و خللي وارد نشود و مصالح ملت و منافع ملي رعايت شوند. اين تفاوت و تنوع، در دايره امور حاکميتي وقتي به يک کشور مربوط ميشود، حکمي دارد که با حکم مربوط به کشور ديگر ميتواند به دليل اقتضائات، متفاوت باشد. در يک کشور نميتوان سرنوشت سياسي و مديريتي را به چند تفکر و نظريه متفاوت سپرد. به همين دليل است که در شرايط امروز جامعه ايران با اينکه بعضي علما و مراجع و صاحبان تفکر و نظر، در مورد کليترين موضوعات نظرهاي متفاوتي دارند، از ابراز آن به صورت علني و رسانهاي خودداري ميکنند تا تعارضي با نظر حاکميتي پيش نيايد. اما در کشورهاي ديگر، ضرورتي ندارد صاحبان تفکر و نظر و طرح، از ابراز آنچه ميفهمند و از اِعمال آن در داخل آن کشورها خودداري نمايند. آنها حق دارند براساس تشخيصي که در زمينه اقتضائات مکاني و زماني دارند، آنگونه که مصلحت ميدانند سخن بگويند و عمل کنند.
در عراق، تفکر و مشي عملي حضرت آيتالله سيستاني، از آغاز تحولاتي که به سقوط صدام و حزب بعث منجر شد، داراي ويژگيهائي بود که با آنچه در ايران عمل شد در مواردي تفاوتهاي اساسي داشت. ايشان با تفکر و روش خاص خود، عراق را از دوران حاکميت حاکم نظامي آمريکائي به سلامت عبور دادند، زمينه را براي قانون اساسي جديد عراق با تکيه بر همين روش به نفع ملت عراق فراهم کردند، اختلافات مذهبي و قومي و فرقهاي داخل عراق را با همين روش حل و فصل کردند و تا امروز توانستند عراق را از خطرهاي زيادي برهانند. اين خدمات بزرگ و تاريخي را اين مرجع بزرگ و دورانديش، بدون آنکه داراي جايگاه قانوني و منصب و مقام خاصي در حاکميت عراق باشد، انجام داده است و اکنون نيز با تکيه بر روش خاص خود و با توجه به مقتضيات زمان و مکان درصدد عبور دادن بيخطر عراق از انتخابات مجلس، دور از طمعورزيهاي آمريکا است. اينکه اين مرجع دورانديش، با تکيه بر نظارت دقيق دستگاههاي نظارتي خود عراق بر انتخابات با معيارهاي بينالمللي - نه زيرنظر مجامع بينالمللي - درصدد خلع سلاح آمريکاي سلطهطلب برآمده، برگ ديگري از شيوه موفق رهبري معنوي ايشان براي نجات عراق از توطئهايست که آمريکا براي اين کشور تدارک ديده است. صاحبان قلم و سخن، بايد قدر اين هوشمندي را بدانند. غير از اين، هرچه باشد، استفاده نادرست از قلمي است که خدا در قرآن کريم با «ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ» از آن سخن گفته است.
منبع: صدای ایران
کلیدواژه: آیت الله سیستانی حسین شریعتمداری مسیح مهاجری عراق انتقاد زمان و مکان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۷۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دشوارترین عملیات نظامی در دوران جنگ با عراق /کدام فرمانده سپاه به در روز اول به شهادت رسید؟
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سایت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به مناسبت سالروز انجام عملیات بیتالمقدس در دهم اردیبهشت سال ۱۳۶۱، در گزارشی به بازنشر وقایع این عملیات پرداخت.
بنابر روایت ایرنا، پس از حدود ۲۰ روز تلاش پیگیر برای اجرای عملیات آزادسازی منطقه غرب رودخانه کارون و خرمشهر، فرماندهان ارشد سپاه و ارتش در قرارگاه مرکزی کربلا حضور دارند.
آیتالله مشکینی امامجمعه قم، آیتالله محمد صدوقی امامجمعه یزد و فخرالدین حجازی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز با هدف تقویت روحیه رزمندگان، به جمع فرماندهان قرارگاه کربلا پیوستهاند. خبرنگاران هم آمدهاند تا وقایع عملیات را از مرکز فرماندهی آن گزارش کنند.
رزمندگان سه قرارگاه عملیاتی قدس، فتح و نصر که از غروب روز گذشته بهطرف خطوط تعیینشده برای آغاز عملیات عزیمت کرده بودند، با استقرار در مواضع پیشبینیشده، به انتظار نشسته بودند تا فرمان حمله صادر شود.
پس از اعلام آمادگی اغلب یگانها برای درگیر شدن با دشمن و نیز تلاوت آیاتی از سوره مبارکه فتح در مرکز فرماندهی، فرمان عملیات بیتالمقدس در ساعت ۰: ۳۰ بامداد روز دهم اردیبهشت ۱۳۶۱ با اعلام رمز بسمالله القاصم الجبارین، یا علی بن ابیطالب (ع)، از سوی فرماندهی مشترک قرارگاه کربلا (محسن رضایی و سرهنگ علی صیاد شیرازی) به فرماندهان سپاهی و ارتشی قرارگاههای عملیاتی قدس، فتح و نصر ابلاغ شد.
در خصوص علت این نامگذاری (بیتالمقدس)، محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران، در ساعت ۲ و ۱۵ دقیقه بامداد (دهم اردیبهشت سال ۱۳۶۱) در قرارگاه کربلا در یک پیام رادیویی گفت: علت نامگذاری عملیات این بوده که به تمام دنیا فلسفه و خطمشی آینده خودمان را بعدازاین عملیات اعلام کنیم که راه ما بهسوی بیتالمقدس است.
صدام و صدامیان تبلیغات خواهند کرد که اینها قصد تجاوز دارند. اما با اسمگذاری عملیاتمان ثابت کردیم که بههیچوجه قصد تجاوز به هیچ کشوری را نداریم و قصد ما راندن اجنبیها و مزدورانی است که وارد خاک کشورمان شدهاند و هدف اساسی ما هم درنهایت بیتالمقدس و آزادی خانه خداست که باید این خانه را از لوث صهیونیستهای بینالملل و امپریالیستهای جهان خوار آزاد بکنیم.
اما پس از صدور حمله، رزمندگان بسیجی، سپاهی و ارتشی که از قبل در نقطه رهایی به انتظار نشسته بودند، حرکت خود را در سکوت و تاریکی شب به سمت مواضع دشمن آغاز کردند.
در نتیجه عملکرد سه قرارگاه عملیاتی در اولین روز عملیات، فقط قرارگاه فتح موفق شد تقریباً به همه اهداف خود دست یابد و منطقه حدفاصل کارون (رحمانی تا دارخوین) و جاده اهواز - خرمشهر (از کیلومتر ۷۰ تا ۸۸) را بهعنوان سرپل تصرف کرده، خط پدافندی خود را در شانه شرقی جاده برقرار کند و تا ساعت ۵ بعدازظهر، ۱۰۰۲ نفر را نیز به اسارت بگیرد.
قرارگاه نصر اگرچه توانست منطقه حدفاصل کارون (دارخوین تا نزدیکی سلیمانیه) تا قسمتی از جاده در محدوده ایستگاه ۱۰۰ (گرمدشت) را بهعنوان سرپل تصرف و بخشی از قوای زرهی لشکر ۳ عراق را منهدم کند، لیکن از ادامه عملیات تا نهر عرایض بازماند. نیروهای این قرارگاه تا ساعت ۵ بعدازظهر، توانستند ۱۵۹۲ نفر را به اسارت در آورند.
شهادت محسن وزوایی در اولین روزدر این روز محسن وزوایی از فرماندهان محور عملیاتی تیپ ۲۷ محمد رسولالله (ص) قرارگاه نصر به همراه تنی چند از همرزمانش به شهادت رسید. احمد متوسلیان فرمانده تیپ ۲۷ محمد رسولالله (ص)، در خصوص این حادثه گفت: وقتی این مواضع تانک دشمن در شرق جاده سقوط کرد، نیروها را برای عبور بهطرف جنوب حرکت دادیم، یعنی طوری بود که این قسمت را بهصورت پیاده بیاوریم که اولاً ماشین نداشتیم، درثانی میخواستیم تأمین باشد که بیاوریم و فکر کردیم که اینجا مواضع دشمن در جنوب شرقی گرمدشت سقوط کرده؛ یعنی نیرویی از دشمن در سر راه ما نیست. ما فکر کردیم که در اینجا خودی است؛ هم از پشت میخوردیم و هم از طرفین...برادر وزوایی و برادر شعف، مسئول گردان میثم را شهید دادیم، بهاضافه ۷۰ نفر. حدود ساعت ۱۰ صبح بود.
قرارگاه قدس هم باوجودآنکه فقط سه سرپل کوچک را در جنوب کرخه کور به دست آورده بود، موفق شد با درگیر نگهداشتن لشکر ۵ مکانیزه و لشکر ۶ زرهی عراق، از یاریرساندن آنها به جبهه نبرد علیه قرارگاههای فتح و نصر جلوگیری کند. همچنین تا ساعت ۵ بعدازظهر ۲۸۰ عراقی به اسارت نیروهای این قرارگاه درآمدند.
بدین ترتیب قرارگاه مرکزی کربلا در اطلاعیه شماره ۳ خود نتایج عملیات تا عصر (دهم اردیبهشت سال ۱۳۶۱) را چنین برشمرد: هزاران کشته و زخمی؛ تخلیه ۳۲۰۵ اسیر به پشت جبهه؛ آزادسازی ۸۰۰ کیلومتر از خاک ایران؛ انهدام صدها تانک و نفربر و خودرو؛ به غنیمت درآوردن تعداد زیادی تانک، نفربر و خودرو؛ ساقط کردن ۶ هواپیما.
۲۷۲۱۹
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901113