Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی استاد مهندسی شهرسازی دانشگاه فردوسی گفت: شهرسازی دو بال اساسی برنامه‌ریزی شهری و طراحی شهری دارد و به دنبال ایجاد رابطه‌ای منطقی بین انسان و محیط است تا بتواند زبان مشترکی بین حوزه‌های مختلف داشته باشد.

مهندس ایمان قلندریان در برنامه زنده اینستاگرامی انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد با محوریت «انتخاب آگاهانه» در خصوص معرفی رشته شهرسازی، اظهار کرد: زمانی که در مورد شهر صحبت می‌کنیم ابتدا باید از آن شناخت داشته باشیم؛ چراکه پدیده کلانی در حوزه جغرافیایی است و زمانی که از شهر شناخت پیدا کردیم، تازه اول گفت‌وگو و سپس برنامه‌ریزی و طراحی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین با پدیده عظیمی به اسم شهر مواجه هستیم که عده‌ای آن را موجود زنده عنوان کرده‌اند و باید این موضوع را در تمام بخش‌ها جست‌وجو کرد. 

وی افزود: در دوره‌ای شهرسازی را هنر ساخت و ساز شهری می‌گفتند که در اختیار معماران و مهندسان عمران بود. جامعه‌شناسان، اقتصاددانان، علوم سیاسی و سایر رشته‌ها صحبت خود را داشته‌اند، اما در عین حال در حوزه خودشان بوده و هیچ وقت به صورت گروهی در کنار هم قرار نمی‌گرفتند که به یک محصول برسند. بنابراین دانش شهرسازی به وجود آمد و این رشته ایجاد شد و با نگاه کلی‌نگر، رشته‌ها را به هم ارتباط داد.

این استاد مهندسی شهرسازی دانشگاه فردوسی تصریح کرد: شهرسازی دو بال اساسی برنامه‌ریزی شهری و طراحی شهری دارد و به دنبال این است که رابطه‌ای منطقی بین انسان و محیط برقرار کند و بتواند زبان مشترکی بین حوزه‌های مختلف داشته باشد. من به عنوان یک شهرساز انتظار دارم که بتوانم بستر کالبد زندگی اجتماعی را نظم و کیفیت محیط را ارتقا دهم.

بسیاری از رشته‌ها برای احیا و بقاء خودشان به مطالعات میان رشته‌ای روی آورده‌اند 

وی اضافه کرد: بسیاری از رشته‌ها برای احیا و بقاء خودشان به مطالعات میان رشته‌ای روی آورده‌اند و این مطالعات میان رشته‌ای گسترش پیدا کرده، اما رشته شهرسازی تخصصی است و بین رشته‌های برنامه‌ریزی شهری، طراحی شهری، جامعه‌شناسی، اقتصاد، مدیریت شهری، برنامه‌ریزی حمل و نقل و مطالعات زیست محیطی حضور دارد و به نوبه خود باعث برقرار کردن ارتباط بین این حوزه‌ها است.

قلندریان در خصوص واحدهای رشته شهرسازی عنوان کرد: برای این امر باید نگاه کلان‌تری به حوزه‌های شهرسازی داشته باشیم. در حوزه روستایی، شهری و منطقه‌ای، شهرسازی می‌تواند حرفی داشته باشد و از آن طرف در موضوعات مرتبط با انسان، محیط و البته تکنولوژی‌هایی که این دو را به هم متصل می‌کنند. بنابراین ارتباط برقرار کردن بین این دو مورد است که حوزه وسیعی را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه «یک شهرساز برای اینکه بتواند این حوزه را مدیریت کند باید چه کارهایی را انجام دهد و چه مهارت‌هایی را باید کسب کند» بیان کرد: یکی از مهارت‌هایی که فارغ التحصیلان باید کسب کنند، فرآیند حل مسأله است و انتظار ما این است که یک شهرساز بتواند مسأله خود را بشناسد و برای آن مسأله شهری راه‌حل ارائه دهد. دانشجویان برای این کار حداقل دو سال روی نمونه‌های واقعی کار می‌کنند.

این استاد مهندسی شهرسازی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: جمع‌آوری داده‌ها، مهارت دیگری است که دانشجویان باید کسب کنند. بدین معنا که بدانند داده‌ها را چگونه جمع‌آوری و در آن بستری که فعالیت می‌کنند، قرار دهند. کسب علم و دانش‌های مرتبط، مهارت دیگری است که باید کسب کنند. نکته دیگر خلاقیت است و دانشجویان باید خلاق باشند و اگر چنین اتفاقی بیفتد می‌توانیم بگوییم یک شهرساز موفق خواهد بود.

وی گفت: با توجه به اینکه شهرسازی حوزه گسترده‌ای است، ما نرم‌افزارهایی را در اختیار داریم که باید در طول دوره بشناسند و دانشجویان حتما بدانند که در این رشته کار گروهی نیاز است و باید یاد بگیرند. اما اینکه مهارت‌ها آموزش داده شود، دو نوع درس را خواهیم داشت. درس‌هایی که بدنه رشته و شاخه پشتیبان را در برمی‌گیرند و ارتباط بین آن‌ها را برقرار می‌کنند. در بدنه اصلی کارگاه‌ها را داریم و دروس دیگری که کاملا کمک کننده است و می‌تواند برای موضوعات کارگاهی به فرد داده‌های خوبی ارائه دهد.

قلندریان افزود: دروس پشتیبان هم وجود دارد که لازم است آموزش داده شود و این دروس به سه دسته نظری، روش‌شناختی کمی و مهارت‌های تصویری و نقشه‌ای تقسیم می‌شود که با استفاده از این دروس، دانشجو باید بداند که چگونه نقشه‌های شهری را با استفاده از دروس روش‌شناختی تحلیل یا برای دروس نظری هم ارتباط بین تمامی حوزه‌ها و متغییرها را برقرار کند.  

وی در خصوص توانمندی‌هایی که دانشجویان برای شهرسازی باید داشه باشند اظهار کرد: بسیاری از این توانمندی‌ها، اکتسابی است اما افرادی برای رشته شهرسازی مفید هستندکه خلاقیت را دوست دارند و می‌توانند در این رشته حضور داشته باشند. افرادی که به مطالعات ژرف‌نگر تمایل دارند و می‌خواهند بر روی موضوعی مطالعه کنند و دلایل و نتایج یک محدوده شهری را استخراج کنند نیز برای این رشته مفید خواهند بود. همچنین افرادی که علاقه‌مند به فعالیت‌های گروهی هستند.

این استاد مهندسی شهرسازی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: آینده رشته‌ها را باید با آنچه که در جامعه و کشور قرار دارد، مقایسه کنیم. در دوره‌ای آینده بعضی از رشته‌ها خوب بود، اما اکنون بعضی از رشته‌ها به حالت اشباع درآمده و آن رشته‌ها به دنبال این هستند که خود را به رشته‌های دیگر متصل کنند و مطالعات میان رشته‌ای را ادامه دهند. 

وی عنوان کرد: زمانی که در مورد شهر صحبت می‌کنیم، رشته‌های مختلفی مرتبط می‌شوند؛ به عنوان مثال رشته‌هایی مربوط به مدیریت بحران که باید در این شرایط چه اقداماتی انجام داد. یکی از نکات مفید شهرسازی، میان رشته‌ای بودن آن است و افراد می‌توانند براساس علایق خود روی حوزه خاصی فعالیت کنند. انتظار داریم در پایان مهندسی شهرسازی دانشجویان به درکی کلی از مفاهیم اساسی مرتبط با شهر رسیده باشند.

قلندریان گفت: ما در جامعه‌ای هستیم که جامعه مدنی در حال تحقق پیدا کردن است و افراد پرسش‌گر می‌شوند و این پرسش‌گری اهمیت دارد و مدیران شهری باید به ارزش‌ها و هنجارهای بومی توجه کنند. مدیران شهری نیاز به مجموعه‌هایی دارند که اطلاعات را دسته‌بندی و اولویت‌بندی کنند تا به کدام نیازها باید ابتدا پاسخ دهند. بازار رشته شهرسازی به واسطه اینکه ما با یک پدیده عظیم و انسان‌هایی مواجه هستیم که نیازهای مختلفی دارند، می‌توان گفت آینده‌دار است. همچنین شهر هوشمند دریایی از مطالعات، پژوهش‌ها و پروژه‌هاست که می‌توان وارد شد و در آن کار کرد. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی انتخاب رشته انتخاب رشته کنکور 99 شهرسازي مطالعات میان رشته ای رشته شهرسازی برنامه ریزی رشته ها باید کسب مهارت ها حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۹۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محیط شهری باید برای کودکان شور و نشاط داشته باشد

سخنگوی شورای اسلامی اراک گفت: فضاهای شهری امروز به طور کامل پاسخگوی نیازهای کودکان نیست، محیط شهری باید برای کودکان شور و نشاط داشته باشد.

عباس خسروانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مرکزی اظهار کرد: یکی از شاخصه‌های شهر دوستدار کودک توجه مدیریت شهری به تمایلات ورزشی و نیازهای حرکتی گروه‌های سنی کودکان و نوجوانان است که در شهرهای بزرگ و به‌دلیل سبک زندگی کم تحرکی که حاکم شده بسیار ضروری است و مورد تاکید شورای شهر قرار دارد.

وی افزود: یکی از رویکردهای ما در شورای شهر، تحقق برنامه شهر فعال است که ارتباط مستقیمی با کودکان دارد و یکی از مؤلفه‌های آن بازی و ورزش‌هاست که برای کودکان بسیار جذاب است که به افزایش میزان تحرک آنها در شهر کمک خواهد کرد و ما در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به این مهم توجه خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک تصریح کرد: فضاهای شهری امروز به‌طور کامل پاسخگوی نیازهای کودکان نیست، محیط شهری باید برای کودکان شور و نشاط داشته باشد.

خسروانی با تاکید بر اینکه ما در شورا و شهرداری همه تلاش خود را برای توسعه زیرساخت‌ها به منظور تحرک هر چه بیشتر کودکان در شهر انجام خواهیم داد، گفت: افزایش فضای‌های ورزشی با رویکرد محله‌ای مانند احداث زمین‌های چمن ورزشی، ورزش‌های پارکی، ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی و برگزاری جشنواره بازی_ورزش‌های کودکان در محلات و برای کودکان خاص همچنان در دستور کار شورا قرار دارد.

وی افزود: ایجاد فضای مناسب همراه با امکانات در پارک‌ها برای ورزش‌هایی شامل والیبال و بسکتبال و دوچرخه سواری و اسکیت برد و تسریع در احداث پارک آبی از دیگر پیشنهادات اعضای در نشست پارلمان کودک بود که مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

سخنگوی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک تاکید کرد: شهر فعال، با حضور کودکان فعال، یک منبع سرمایه‌گذاری در پیشرفت هرچه بیشتر سرمایه‌های انسانی شهر است.

خسروانی افزود: سیاست ما در شورا این است که برای گسترش میزان تحرک جسمی در سطح شهرها، باید محله محور برنامه‌ریزی و کار کنیم تا شهروندان به خصوص کودکان و نوجوانان برای ورزش کردن، نیاز خاصی به وسیله نقلیه و طی مسافت طولانی و هزینه کرد مالی نداشته باشد و بتواند در محله خودش با امکانات ورزشی که در دسترس دارد فعالیت کند به گونه‌ای که یکی از مهمترین دغدغه کودکان در پارلمان کودک همین در دسترس بودن امکانات ورزشی بود.

وی افزود: امسال هم شورا و شهرداری برای اوقات فراغت برنامه‌های بسیار خوبی تدوین کرده که از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی شده و کودکان و نوجوانان اراکی می‌توانند از برنامه‌های فرهنگی ورزشی که تدارک دیده شده بهره مند شوند.

سخنگوی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک اظهار کرد: اعضای پارلمان کودک در نشست با مدیر کل ورزش و جوانان استان، دغدغه‌های ورزشی خود را مطرح کردند و ایده‌های بسیار ارزشمندی ارائه شد.

کد خبر 748116

دیگر خبرها

  • ممانعت شورای شهر از قطع درختان
  • دستگیری متخلفان شکار و صید در مازندران
  • جلوگیری از تخلفات ساختمانی نیازمند هم افزایی دستگاه‌های مسئول است
  • مطالبه برخی امتیازات سرمایه‌گذاران در پروژه‌های شهری گرگان منطقی نیست
  • به‌دنبال تحقق «اصفهان من، شهر زندگی» هستیم
  • زمین‌های بی‌آب و علف البرز هم از شر ویلاسازی مصون نیست!
  • محیط شهری باید برای کودکان شور و نشاط داشته باشد
  • وزیر راه و شهرسازی وارد تبریز شد
  • بارها گفته‌ام مخالف هرگونه رابطه ناسالم و پارتی‌بازی در همه ادارات هستیم
  • بیش از ۹۵ درصد زیرساخت عمرانی در بافت بوشهر تکمیل شد