تحلیل و بررسی کرونا و سواد رسانه؛ آسیبها و راهکارها
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۵۱۶۴۴
ایسنا/قم دبیر انجمن سواد رسانه استان قم به موضوع "کرونا و سواد رسانه؛ آسیبها و راهکارها" پرداخت.
دکتر سید مرتضی اسماعیلی طبا در ابتدای نشست "کرونا و سواد رسانه؛ آسیبها و راهکارها" که به همت پردیس فارابی دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی واحد استان قم برگزار شد، اظهار کرد: کرونا مانند سایر پدیدههای اتفاق افتاده در جهان همراه با فرصت و تهدید برای بشر است، کرونا با همه آسیبهای مختلف بشریت را وارد عصر جدید و ما را بهسرعت به سمت زیست دیجیتالی سوق میدهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به اینکه برای بهره بردن بیشتر از این فرصتها باید از ظرفیت و قدرت رسانه بهره ببریم، ادامه داد: ارتباطات در زندگی بشر تعارف متعددی دارد و انسانها از مسئله ارتباطات و نیاز بشر به این ارتباطات از آغاز زندگی بشر وجود داشته و از نیازهای ضروری جامعه انسانی است.
مدرس ارتباطات و مدیریت افزود: رسانههای عمومی و جمعی وارد زندگی بشر شدند شاهد تفاوتهای زیادی با دوران قبل از آن هستیم، البته در گذشته و قرنها پیش، رسانهای مانند کتاب در دست بشر بوده و روابط بین نسلی را شکل داده و علوم را از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده و از تأثیرگذارترین رسانههای در زندگی بشر بوده است.
اسماعیلی طبا عنوان کرد: بعد از عصر مطبوعات به رسانههای دیداری و شنیداری (رادیو و تلویزیون) میرسیم و این رسانهها همه یکسویه هستند و تعاملی ندارند.
مدیرکل پیشین استانهای تهران و قم گفت: زندگی بشر با ورود رسانههای مدرن دچار تغییرات زیادی شد و تأثیرات انکارناپذیری بر بشر دارد؛ این رسانهها تعاملی هستند؛ در یک مدل ساده ارتباطی فرستنده پیام، گیرنده پیام، کانال بین این دو و خود پیام اجزای ارتباط هستند.
وی ادامه داد: در رسانههای مدرن مفهوم مخاطب تبدیل به کاربر شده و نقش زیادی دارد؛ مخاطب قبلاً تنها پیام را دریافت میکرد اما مخاطبها امروزه بازنشر و تولید و به اشتراک گذاشتن دارند و درواقع مخاطب منفعل را به مخاطب فعال تبدیل کرده است.
مدرس ارتباطات و مدیریت اضافه کرد: در سالهای اخیر با نفوذ زیاد شبکههای اجتماعی و پیامرسانها اخبار کذب و شایعات گستردهتر شده است در حالی که در رسانههای سنتی مانند رادیو و تلویزیون تمرکز و اشراف بر موضوع داریم.
اسماعیلی طبا گفت: امروزه در جهان شاهد حکمرانی مجازی هستیم و در فضای مجازی شاهد حاکمیتهایی با منطقه و جغرافیای مجازی هستیم و این دارای آسیب و فرصت برای بشر است.
دبیر انجمن سواد رسانه استان قم با اشاره به اینکه در رسانههای مدرن دسترسی بسیار آسان، ارزان، سریع، بازخورد گیری و با امکان نظارت کمتر همراه است، تصریح کرد: آموزش، اطلاعرسانی و سرگرمی سه کارکرد اصلی رسانههای هستند و درزمینهٔ کم کردن آسیبهای شرایط کرونایی و قرنطینهها به ما کمک کنند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سواد رسانههای از دو اصطلاح سواد و رسانه تشکیلشده است و شاید تا ۶۰ سال پیش سواد اصلی که تعریف میشد سواد خواندن و نوشتن بود اما امروزه یونسکو بیش از ۱۰ نوع سواد برای زندگی بشر تعریف کرده است؛ سواد عاطفی (توانایی ارتباط با اعضای خانواده)، سواد ارتباطی (ارتباط مؤثر و ایمن با اعضای جامعه)، سواد مالی، سواد تربیتی، سواد رایانهای و دیجیتالی و سواد رسانهای ازجمله این ۱۰ سواد هستند.
مدیرکل پیشین ارشاد استانهای تهران و قم بیان کرد: توانایی کار کردن با رایانه و گوشی موبایل هوشمند سواد دیجیتالی است اما ممکن است همین فرد سواد رسانهای را هنگام استفاده از این ابزارها نداشته باشد.
مدرس ارتباطات و مدیریت با اشاره به اینکه یونسکو سواد را به معنای توانایی تغییر در زندگی در جهت توسعه و پیشرفت تعریف میکند، گفت: سواد رسانهای منظور سواد و دانش کار کردن با رسانه است که بیشترین استفاده را از رسانه برده و کمترین آسیب را از آن ببینیم.
وی یادآور کرد: عمده تعریف سواد رسانهای بر مبنای رسانههای سنتی بوده اما امروزه این تعریف باید تغییر کند چراکه عمده مردم خودشان تولیدکننده و نشر دهنده محتوا هستند، سواد رسانهای درکی انتقادی مبتنی بر مهارتهای موردنیاز برای مدیریت صحیح تولید، مصرف و بازنشر محتوا در بسترهای گوناگون رسانهای است.
اسماعیلی طبا بیان کرد: با وجود شبکههای اجتماعی جدید و حضور پررنگ آن در زندگی بشر اهمیت سواد رسانهای بهخصوص در این شرایط کرونایی بر همگان روشن است تا با داشتن این سواد فرصتهای فضای مجازی و رسانه بیشتر و آسیبهای آن را کمتر کنیم.
دبیر انجمن سواد رسانه استان قم با اشاره به اینکه اصطلاح سواد رسانهای در سال ۱۹۶۵ برای اولین بار توسط «مارشال مک لوهان» به کار رفت، ابراز کرد: تئوری دهکده جهانی هم مربوط به مارشال مک لوهان است و او معتقد بود زمانی که دهکده جهانی تحقق یابد لازم است انسانها به سواد جدیدی به نام سواد رسانهای دست یابند؛ درواقع زیست در دهکده جهانی بدون داشتن این سواد امکانپذیر نیست.
مدیرکل پیشین ارشاد استانهای تهران و قم گفت: جیمز پاتر از نظریهپردازان دنیای ارتباطات و سواد رسانهای هفت مهارت قدرت تحلیل پیام رسانه، توانایی ارزشگذاری پیام، توانایی دستهبندی پیام، توانایی نتیجهگیری از اجزای پیام، توانایی استفاده از اوصاف کلی حاکم بر پیام، توانایی جمعبندی پیامها در ساختار جدید، توانایی ارائه روش درست توصیف از پیام را برای استفاده صحیح از رسانه لازم میداند.
وی ادامه داد: اولین کشور پیشگام در سواد رسانهای کانادا بوده که از ۱۹۷۸ انجمن سواد رسانه را در کشورشان ایجاد کردند و علت ایجاد این انجمن جلوگیری و مقابله با هجمه فرهنگی هالیوود بر مردم کانادا بود؛ در حالی که ایران در سال ۱۳۷۵ اولین کتاب سواد رسانهای را منتشر کرد و ازلحاظ زمانی در آموزش سواد رسانهای عقب هستیم.
اسماعیلی طبا افزود: سه نهاد خانواده، حاکمیت و دین برای آموزش سواد رسانهای تأثیرگذار و سه نهاد اصلی در این زمینه هستند، هر اقدامی درزمینهٔ سواد رسانهای باید خانواده محور باشد.
دبیر انجمن سواد رسانه استان قم با اشاره به اینکه رسانهها برای اقناع مخاطبان خودشان و با اهداف خاصی پیامهایی را منتشر میکنند، گفت: اساس سواد رسانهای بر تفکر انتقادی است یعنی در مواجهه با رسانهها و پیامهای مختلف دیدگاه انتقادی داشته باشیم، هر چیزی را نپذیریم و با نگاه شک به پیام بنگریم؛ در پیامها باید به منبع دقت کنیم بهعنوان مثال در همین ایام کرونا شایعات در مورد حوادث مختلف، داروها و واکسنها بسیار زیاد شده است
مدرس ارتباطات و مدیریت در بخش پایانی سخنانش، اظهار کرد: کرونا در سبک زندگی مردم و حکمرانی تغییراتی ایجاد کرده است و در این شرایط نقش رسانهها بسیار پررنگتر شده است.
وی ادامه داد: رسانه سه مأموریت آموزش، اطلاعرسانی و سرگرمی را عهدهدار است، برخی اندیشمندان جهان معتقدند نباید به جهان قبل از کرونا فکر کرد چرا که برخی از این تغییرات جمعی و فردی قابلبرگشت نیستند؛ درواقع کرونا موتور پیشران به سمت زیست مجازی شده است.
مدیرکل پیشین ارشاد استانهای تهران و قم گفت: حوزههای علمیه بهعنوان بزرگترین مراکز تولید و فکر علم دینی نقش اساسی در مدیریت بحران شرایط کرونایی دارند؛ دانشگاهها نیز میتوانند به این موضوع به عنوان یک فرصت نگاه کنند.
دبیر انجمن سواد رسانه استان قم بیان کرد: با وجود اینکه ما معتقدیم دین اسلام برای همه مسائل زندگی بشر برنامه دارد اما به دین و سواد رسانهای کمتر پرداختهشده است؛ رشد فضای مجازی یکی از مسائل مستحدثه است که باید توسط اندیشمندان و علمای دین به فضای مجازی و رابطه آن با فقه توجه شود.
اسماعیلی طبا ادامه داد: کرونا علاوه بر آسیبهای اجتماعی دارای آثار فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، آثار روحی و روانی و تغییرات سبک زندگی مردم است؛ دانشجویان و دانشآموزان زمان زیادی در منزل هستند و این دارای آثار روحی و روانی زیادی برای خودشان و خانواده است و باید برای اعتیاد مجازی، اختلال در روابط بین فامیلی، مشاجرات خانوادگی و افسردگی افراد خانواده برنامهای اندیشیده شود.
وی با اشاره به اینکه کرونا روی بهرهوری کارکنان ادارات نیز تأثیر گذاشته است، گفت: کرونا بر اعتقادات دینی مردم تأثیرات مثبت و منفی گذاشته است، برخی معتقدند مردم به قدرت الهی و عجز و ناتوانی بشر پی برده و این باعث شده تا اعتقادات دینی آنها بیشتر شود؛ برخی هم معتقدند چون مردم علت و فلسفه بیماری را نمیدانند ممکن است تأثیر منفی روی اعتقادات آنها بگذارد که باید اندیشمندان علمی و دینی گامهایی در این زمینه بردارند.
مدرس ارتباطات و مدیریت با اشاره به اینکه به علت نداشتن سواد رسانهای برخی باوجود شرایط کرونایی دچار هراس اجتماعی شدهاند، اضافه کرد: شیوع کرونا نیاز به اطلاعات را برای بشر افزایش داده است، این نیاز باعث شده از همهجا اطلاعات بگیرند و به دلیل نداشتن سواد رسانهای و قدرت تحلیل دچار هراس اجتماعی میشوند.
اسماعیلی طبا بیان کرد: برخورد سلبی همراه با کنترل شدید، برخورد آزاد و بدون کنترل و مواجهه واقعبینانه و منطقی سه نوع برخورد والدین در مورداستفاده از فضای مجازی توسط فرزندانشان است؛ رسانه ملی باید به خانوادهها آموزش دهد که در این شرایط چگونه از فضای مجازی با آسیب کمتر و فرصت بیشتر برای فرزندانشان بهره ببرند.دبیر
انجمن سواد رسانه استان قم ابراز کرد: بچهها در این شرایط بیشتر با اینترنت سروکار دارند و ما باید فرزندانمان را حمایت و مدیریت کنیم که حریم خصوصیشان حفظشده و با محتوای نامناسب مواجه نشوند و این مهم باید توسط متخصصان فضای مجازی و سواد رسانهای آموزش داده شود.
وی یادآور کرد: اعتیاد مجازی از سوی سازمان بهداشت جهانی یکی از بیماریهای رسمی شناختهشده است و از علائم آن افسردگی، انزوا، بیقراری، کمحوصلگی و پرخاشگری است که رسانه ملی باید مردم را در این زمینه آگاه کند.
مدرس ارتباطات و مدیریت عنوان کرد: در زمینه برگزاری مراسم و مناسک دینی در این شرایط دچار محدودیتهایی شدهایم که باید توسط اندیشمندان دینی و حوزوی فکری اندیشیده شود. چرا که برخی از مردم با کمتر شدن این مراسمها دچار مشکلات روحی و روانی شدهاند.
وی گفت: در این شرایط کرونا شاهد اشباع خبری برای مخاطب هستیم که قدرت تشخیص را از مخاطب میگیرد و به آن فلج خبری میگوییم.
اسماعیلی طبا تصریح کرد: در واقع چالشهای حوزه محتوا و رسانه در شرایط کرونایی باعث تعارض در حوزه باورها، ارزشها و هنجارها و رفتارها میشود و میطلبد که نهادهای حاکمیتی و حوزوی با محوریت خانواده آسیبها و چالش محتوایی را به حداقل برسانند تا این شرایط را پشت سربگذاریم.
دبیر انجمن سواد رسانه استان قم گفت: یکی از اقدامات رسانه در این شرایط کرونایی ارتقای میزان تحمل وضعیت مبهم است و این یکی از کارکردهای رسانه است تا مردم را برای این شرایط آماده کنند؛ صلهرحم مجازی رشد پیداکرده و آموزش مجازی و خریدوفروش در فضای مجازی رشد زیادی در ایران داشته و اینها از نکات مثبت شرایط کرونایی است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی سواد رسانه ای منطقه قم استان های تهران و قم سواد رسانه ای شرایط کرونایی مدیرکل پیشین اسماعیلی طبا شرایط کرونا فضای مجازی زندگی بشر آسیب ها رسانه ها پیام ها قم گفت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۱۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از حاشیه بیمارستانی خواننده پاپ تا انتشار آلبوم آقای شاعر!
خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ فرآیند تولید و ارایه آثار و محصولات موسیقایی و حاشیههای ریز و درشت دنیای موسیقی طی سالهای اخیر تبدیل به «فرصت» و «چالش» مهم و جالب توجهی شد که بسیاری از دستاندرکاران و فعالان عرصه موسیقی را بر آن داشت تا فارغ از رسانههای رسمی به ارائه و انعکاس فعالیتهای موسیقایی خود در بسترهای متنوع «فضای مجازی» بپردازند و در این مسیر بسیار مهم و مؤثر بر افکار عمومی جامعه، حضور چشمگیری داشته باشند. حضوری که بعضاً برای آنها دربرگیرنده اتفاقات مبارک و ارزشمندی در جهت معرفی خود و محصولات موسیقاییشان شد و در برخی موارد هم باعث دردسرهای زیادی شد که میتواند در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگیاش مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار گیرد.
شرایطی دارای اهمیت که اکنون نمیتوان به راحتی از آنچه در این بستر رسانهای روی میدهد، بیتفاوت گذشت. چارچوبی دارای چالش و پر از فراز و نشیبهای عجیب و غریب که تبدیل به اقیانوس پهناور و بیانتهایی شده که هر چه قدر در آن حضور داشته باشیم، بیشتر متوجه ابعاد پیچیده آن میشویم. شرایطی که در دنیای موسیقی فرآیند بسیار پررنگی دارد و تقریباً تمامی فعالان موسیقی را برآن داشته تا در این راه پر پیچ و خم اما جذاب برای مخاطب، به معرفی و به اصطلاح بیگانه «پرزنت» محصولات و دیدگاههای خود بپردازند. شرایطی که شاید بیان بسیاری از آنها در قالب رسمی خبرگزاریها و رسانههای رسمی کشور جایگاهی نداشته باشد اما دربرگیرنده ابعادی است که میتواند برای طرفداران و دوستداران موسیقی مشتمل بر رویدادهای مکتوب و تصویر جالب توجهی باشد.
اتفاقاً ظهور و بروز چنین شرایطی است که هم موجب رشد و تولید اخبار و نوشتارها و تصویرهای به اصطلاح «زرد» و «غیرقابل انتشار در رسانههای رسمی» شده و هم ایجاد کننده فضای رقابتی بین رسانههای رسمی و رسانههای فعال در فضای مجازی شده است که این مسایل نیز دربرگیرنده ملاحظات فراوانی است. ملاحظاتی که رجوع به آنها میتواند ویترین حواشی و اظهارنظرهایی باشد که رجوع به آنها با در نظر گرفتن ملاحظات و باید و نبایدهایش امری اجتناب ناپذیر است.
«یک هفته با فضای مجازی موسیقی» عنوان سلسله گزارشهای هفتگی سرویس هنر خبرگزاری مهر برای مرور متن و حاشیه منتخب رویدادهای موسیقایی از پنجره فضای مجازی است که روزهای پایانی هر هفته با استفاده از مطالب منتشر شده هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی کشورمان در بسترهای مختلف فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار میگیرد.
فاضل نظری؛ بازخوانی ۱۸ غزل به آهنگسازی فریدون شهبازیان
فاضل نظری از شاعران و ترانه سرایان شناخته شده ای که طی سال های اخیر در قامت یک مدیر فرهنگی نیز فعالیت های زیادی را از سرگذرانده است چندی پیش بود که در صفحه شخصی خود از انتشار یک مجموعه موسیقایی به آهنگسازی فریدون شهبازیان خبر داد.
این شاعر و ترانه سرا نوشت: «لغزش» بازخوانی ۱۸ غزل از اثر «گریه های امپراتور» است که قرار بود چندی پیش از این منتشر شود. از [امروز] اما این مجموعه صوتی با آهنگسازی جناب فریدون شهبازیان در بستر فضای مجازی در دسترس است.»
آرمین زارعی؛ از بستری شدن در بیمارستان تا پرداخت چند میلیارد تومان پول
طی روزهای گذشته برخی از صفحات پرمخاطب موسیقی در فضای مجازی از بستری شدن آرمین زارعی خواننده موسیقی پاپ کشورمان در یکی از بیمارستان های تهران خبر دادند و نوشتند:
«خواننده پاپ آرمین زارعی به دلیل فشار عصبی در یکی از بیمارستان های تهران بستری شده است. این خواننده در هفته های گذشته با کمپانی طرف قرارداد سابق خود به مشکلاتی برخورده و به نظر می رسد همچنان درگیر این موضوعات است و حالا احتمالا شدت این فشارها و موارد دیگر، احوالات جسمی آرمین را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
این خواننده هفته گذشته در نامه ای رسمی به دفتر موسیقی وزارت ارشاد خواستار ممانعت از هرگونه اقدامی درباره قرارداد مورد بحث با شرکت مربوطه شده و مدعی است آن قرارداد از سوی او فسخ شده است. این در شرایطی است که کمپانی ترانه شرقی برای روزهای ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت قرار است کنسرت این خواننده را برگزار کند و تبلیغات محیطی گسترده ای را نیز در سطح شهر تهران انجام داده و بلیت فروشی کرده است.
حالا [درساعات گذشته] آرمین زارعی از شدت فشارعصبی در بیمارستان بستری شده و مشخص نیست آیا کنسرت این خواننده در روزهای ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت در تهرای روی صحنه خواهد رفت یا خیر؟ کمپانی [طرف قرارداد] همچنان درباره همه حواشی این ۲ هفته سکوت اختیار کرده است.»
اما مدتی نگذشت که این شرکت با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: «صدها میلیارد ریال به عنوان پیش پرداخت به آرمین زارعی پرداخت شده و کنسرت روزهای ۱۹ و ۲۰ هم برگزار می شود.»
در متن اطلاعیه شرکت آمده بود: «احتراما پیرو موضوعات اخیر و سوالات متعدد شما عزیزان در رابطه با برگزاری کنسرت به آگاهی می رسانیم شرکت ترانه شرقی براساس حقوق قانونی در قرارداد معین و مشخص با هنرمندان خود به ویژه هنرمند گرامی آقای آرمین زارعی اقدام به برنامه ریزی، مدیریت و اجرای کنسرت می نماید.
در رابطه با حاشیه های اخیر به اطلاع می رسانیم این شرکت سال ها برای اخذمجوز فعالیت های قانونی هنرمند نامبرده تلاش کرده و طی این مسیر دشوار، صدها میلیارد ریال بابت پیش پرداخت قرارداد به ایشان و هزینه های مستقیم و غیرمستقیم تولید و برگزاری رویدادهای مرتبط پرداخت نموده است.
کنسرت های مورخ ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت نیز براساس کلیه حقوق قانونی مشخص در قرارداد فی مابین جاری و معتبراست و با اخذ مجوزهای لازم از تمامی مراجع ذی صلاح برنامه ریزی و اطلاع رسانی شده است.
امید است با انجام به موقع تعهدات طرفین، اجرای پیش رو همانند دیگر کنسرت های گذشته با همان کیفیت و درخور شأن هواداران عزیز تقدیم حضورتان شود. از کلیه هنردوستان، علاقه مندان و خصوصا رسانه ها نیز تقاضا داریم با حفظ حریم خصوصی و رعایت قوانین اسیرحاشیه ها و اخبار غیر واقعی نشوند.»
محمد اله یاری؛ خبرهای خوب برای آنهایی که موسیقی جدی کار میکنند
مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی هم در صفحه اختصاصی این مجموعه از حمایت جدی و پررنگ خود و همکارانش برای اجرای مستمر کنسرت هایی در حوزه موسیقی ایرانی و موسیقی نواحی خبر داد.
محمداله یاری نوشته بود: «وزیر فرهنگ تاکید بر پیش بینی حضور خوانندگان پیشکسوت و مطرح، در حوزه موسیقی ملی، موسیقی دستگاهی که صاحب کسوت و عنوان بوده و مردم چندین دهه دنبال کننده صدای آن ها هستند، دارند.
امسال شاهد اجرای گروه های قابل توجه موسیقی سنتی، ردیف دستگاهی و هویتی در مجموعه تالارهای وحدت، رودکی و برج آزادی خواهیم بود.
بنیاد رودکی تسهیلاتی برای اساتید و پیشکسوتان حوزه موسیقی اقوام فراهم خواهد کرد و تا پایان سال شاهد اجراهای متنوع و هویتی که ریشه در خاک و فرهنگ این مملکت دارد، خواهیم بود.»
عباس سجادی؛ پاسداشت یکی از اولین های روزنامه نگاری حوزه موسیقی
عباس سجادی شاعر، پژوهشگر و کارشناس موسیقی نیز در تازه ترین پست صفحه شخصی خود در فضای مجازی با عنوان «میرعلینقی از زبان میرعلی نقی» تصاویری ویدیویی از مراسم نکوداشت علیرضا میرعلی نقی پژوهشگر موسیقی را منتشر کرده و نوشته است: «دوستی با او و همکاری نزدیک در برنامه تلویزیونی «دستان» از افتخار من بوده است.»
میرعلیرضا میرعلینقی (زاده ۸ اردیبهشت ۱۳۴۵ در تهران) سنتور را نزد مجید کیانی و پیانو را نزد امانوئل ملیکاصلانیان و فخری ملکپور فرا گرفت و نزد حسینعلی ملاح شیوههای نوشتن و نسخهشناسی موسیقی را آموخت.
وی یکی از نخستین روزنامهنگاران حرفهای حوزه موسیقی به شمار میرود که از سال ۱۳۶۵ فعالیت مطبوعاتی دارد و در دهها نشریه به تحلیل رخدادهای موسیقی و نگارش مقالات مشغول است.
مقدمه «ردیف موسیقی ایران برای پیانو» اثر جواد معروفی، موسیقینامه وزیری، کتابشناسی موسیقی ایران، خاطراتی از رفتگان موسیقی، خاطرات جواد بدیعزاده و خاطرات هنری میلاد کیایی برخی آثار مکتوب میرعلینقی است.
علیرضا قربانی؛ به امید یافتن نشانی از تو ...
علیرضا قربانی خواننده موسیقی ایرانی که طی ماه های گذشته تمام وقت خود را معطوف به برگزاری تور کنسرت های داخلی و خارجی «با من بخوان» به آهنگسازی حسام ناصری کرده است، طی روزهای گذشته بود که به انتشار ویدیویی مشتمل بر تصاویر یک کوچه با معماری قدیمی، بخشهایی از قطعه «پریزاد» را پیش روی مخاطبان قرار داده است.
در دلنوشته علیرضا قربانی آمده است: سرگردان بی حضورت و جامانده میان کوچه پس کوچه های خالی شهر و هزاران رویای بر زبان نیامده به امید یافتن نشانی از تو ...»
کد خبر 6100043 علیرضا سعیدی