Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-03@05:54:49 GMT

آشنایی با چند نوع کلت+ عکس

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۵۱۶۸۵

آشنایی با چند نوع کلت+ عکس

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از همشهری، امروزه سلاح‌های کمری اتوماتیک با کالیبرهای گوناگون فراوانی تولید شده‌اند و در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در ادامه چند نوع کلت مورد بررسی قرار گرفته‌اند:
P239 زیگ زاور - سوئیس
شرکت اسلحه سازی زیگ زاور سوئیس از جمله شناخته شده ترین سازندگان سلاح‌های سبک در جهان به حساب می‌آید و محصولات آن در بسیاری از کشورهای جهان حتی کشورهای صاحب صنعت سلاح مانند آمریکا و انگلستان نیز توسط نیروهای نظامی و انتظامی مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

P 239
یکی از جدیدترین مدل‌های سلاح کمری این مدل " P 239 " است که از نظر ظاهر و همچنین نحوه عملکرد تفاوت آنچنانی با مدل های قبلی سلاح وجود ندارد و کاربری که با مدل های قبلی "زیگ زاور" کار کرده باشد به راحتی با این مدل جدید نیز کار خواهد کرد.
اما نکته متفاوت در این مدل این است که با 3 کالیبر متفاوت به بازار عرضه شده است. این سلاح با توجه به نوع کالیبر با خشاب‌های مختلف 7، 8 و 10 تیر به بازار عرضه شده است.
وزنی در حدود 700 گرم و طول کمتر از 170 میلی متر این سلاح را به یک انتخاب مناسب برای نیروهای نظامی و انتظامی تبدیل کرده است. اما نکته جالب در مورد این مدل از سلاح این است که " P239 " به یکی از سلاح های بسیار پرطرفدار در بازار غیر نظامی آمریکا بدل شده است.
برتا 93 آر - ایتالیا
برتا نام شرکت ایتالیایی است که مدل 92 آن یکی از شناخته ترین گونه های موجود در بازار جهانی سلاح های کمری است.
اما گونه جالبی از سلاح کمری توسط این طراحی شده است که می تواند در حالتی از تیراندازی با هر بار کشیدن ماشه سه گلوله را شلیک کند. برتا 93 آر
برتا 93 آر در نیمه دوم دهه 1970 میلادی طراحی شده و در سال 1977 میلادی اولین مدلهای آن به بازار معرفی شد. با توجه به نیاز واحدهای عملیات ویژه و ضد تروریسم در ایتالیا این سلاح بر پایه مدل " برتا 92 " طراحی شد.
خاصیت اضافه شده به این سلاح وضعیت آتشی است که بر اساس آن تیرانداز می تواند با هر بار کشیدن ماشه سه گلوله شلیک کند. این قابلیت در درگیری های فاصله نزدیک قدرت آتش بسیار بیشتری را به کاربر سلاح می دهد.
از دیگر تفاوت های موجود در این سلاح با مدلهای دیگر می توان به عرضه شدن یک قنداق قابل نصب برای آن اشاره کرد. این قنداق که در انتهای قبضه سلاح نصب می‌شود به همراه زائده ای در جلوی حافظ ماشه، به تیرانداز کمک می کند تا در حالت تیراندازی 3 تیر بتواند سلاح را بهتر کنترل کند.
شعله پوش این سلاح نیز قدری بلندتر طراحی شده است تا بتواند به دلیل نرخ بالاتر آتش از لوله حفاظت به عمل آورد. این مدل از سلاح کمری با یک خشاب 20 تیر عرضه شده و دارای وزنی در 1 کیلو و 170 گرم است.
برتا 93 آر می تواند در حالت شلیک سه تیر نرخ آتشی در حدود 1100 گلوله در دقیقه داشته باشد.
کا 5 - کره جنوبی
شرکت دوو کره جنوبی نیز دستی در طراحی سلاح دارد. سلاح کمری " K5 " 9 میلی متری از بدنه ترکیبی از جنس فولاد و آلومنیوم ساخته شده است و وزنی در حدود 800 گرم دارد. K5
K5 با خشاب هایی به ظرفیت 12 یا 13 گلوله مسلح می شود. نکته مهم و به نوعی متفاوت در این سلاح به نصبت سایر سلاح های کمری در این بخش بحثی با عنوان ماشه سریع است.
ماشه " K5 " به گونه ای طراحی شده است که با صرف انرژی کمتر کشیده شده است و در نتیجه سرعت تیراندازی را افزایش می دهد. وزن کم به همراه سرعت بالای تیراندازی این سلاح را به انتخاب اول نیروهای مسلح کره جنوبی تبدیل کرده است.
وکتور - آفریقای جنوبی
تپانچه‌های سری وکتور در دو مدل " SP-1 " و " SP-2 " در آفریقای جنوبی ساخته می‌شوند و به غیر از این کشور به مالزی نیز صادر شده اند. مدلSP1 مدلSP2
طراحان آفریقایی برای ساخت این سلاح از سلاح معروف ایتالیایی " برتا 92 " الگو گرفته اند.
این سلاح در مدل " SP-1 " با کالیبر 9 میلی متری و در مدل " SP-2 " با کالیبر 40 اسمیت و وسون به بازار عرضه شده است.
این سلاح به گونه ای طراحی شده است که دارای کمترین لگد و عقب نشینی در هنگام تیراندازی باشد که در نتیجه دقت آن افزایش می یابد.
این سلاح با وزنی در حدود 1 کیلوگرم با خشابهایی به ظرفیت 15 گلوله برای کالیبر 9 میلی متری و 11 تیر برای کالیبر 40 اسمیت و وسون به بازار ارائه شده است.
سری 900 - برزیل
شرکت اسلحه سازی "تاروس" برزیل از جمله شرکت های شناخت شده برای دوست‌داران اسلحه‌های کمری در جهان به شمار می رود.
این شرکت برزیلی سابقه طولانی در بحث طراحی و ساخت انواع سلاح های انفرادی و خصوصا سلاح کمری دارد و توانسته است نیازهای پلیس و ارتش برزیل به عنوان یکی از نیروهای نظامی یکی از بزرگترین و پرجمعیترین کشورها در منطقه ناآرام آمریکای لاتین را تامین کند. تاروس 900
سری 900 از جمله محصولات جدید این شرکت است که در کالیبرهای گوناگون برای نیازهای مختلف نیروهای نظامی و انتظامی طراحی و ساخته شده است. این مدل در سه کالیبر 9 میلی متری، 40 اسمیت ویسون و 45 به بازار عرضه شده است.
استفاده از آلومینیوم در ساخت بدنه این سلاح باعث شده است تا وزن آنها به حدود 850 گرم محدود شود.
این سلاح ها با توجه به نوع کالیبر با ظرفیت های خشاب متفاوتی بین 8 تا 15 تیر و به همراه سیستم هدف گیری لیزری برای درگیری در محیط های کم نور عرضه می‌شود.   SIG P210 این تپانچه را احتمالا با کیفیت ترین تپانچه ی نظامی میتوان نام گذاشت (البته با توجه به شرایط و امکانات زمان خود) این تپانچه که با ak47 محبوب همسن و سال است، ساخت شرکت سوئیسی زیگ بوده که البته بعدا به زیگ زاور (sig saure) تبدیل شد. و مهم ترین خاصیت آن دقت فوق العاده ی آن است. این سلاح از دقت تیراندازی بسیار خوبی برخوردار بوده و همین عامل باعث به کار گیری آن در ارتش سوئیس و دانمارک علیرغم بدی ها و هزینه هایش شد، که البته امروزه ما به خوبی درک میکنیم که اینکار اشتباه بوده و بر حسب تجربه ی به دست آمده متوجه شده ایم که دقت در تپانچه ها به خاطر شرایط خاص استفاده ی از آن ها از اهمیت آنچنانی برخوردار نبوده و درواقع ارگونومی و امنیت حرف اول را میزند. به همین دلیل هم این سلاح که پیش از این در سوئیس جایگزین شده بود، به زودی جایگاهش را در دانمارک نیز از دست داده و طرح جایگزینی آن شروع شده است. SIG P210   البته اگرچه دقت بالا در مصارف نظامی تچانچه ها اهمیت زیادی ندارد، ولی در تیراندازی تفریحی و مسابقه ای ، به خصوص مسابقات field target بسیار مهم بوده و همین موضوع باعث محبوبیت فراوان این تپانچه در میان غیرنظامیان و البته کلکسیونر ها شده است.   PL-15 تپانچه PL-15 (مخفف پیستول لِبدِو)، یکی از معدود تپانچه های روسی است که با نگاهی به محصولات خارجی و در نظر گرفتن استاندارد های مدرن در کنار نیاز ها و دکترین داخلی توسعه پیدا کرده، موضوعی که حتی در مدرن ترین تپانچه های روسی (نظیر جدیدترین این تپانچه ها، UDAV) به ندرت دیده می شود. PL-15   در بحث تپانچه روس ها دکترین خاص و متفاوتی نسبت به دیگر نقاط دنیا دارند و یکی از بارز ترین آن ها را در اصرار به استفاده از مهمات 9 میلیمتری زره شکاف می توان یافت، تپانچه های PL-15 و GSH 18، گراچ و... روسی همگی با در نظر گرفتن فشار بسیار بالای وارد شده از سوی مهمات 9 میلیمتری پرفشار مانند 7N21 توسعه یافته و به همین خاطر دارای پیچیدگی های نسبی و وزن بالاتر نسبت به رقیبان غربی هستند.
محل دیگری که نمود این مسئله مشخص است کمتر اهمیت دادن اکثر تپانچه های روسی به مسائل ارگونومی و ماژولاریتی است، به طوری که اکثر این تپانچه ها هنوز هم به طور کامل دو طرفه و آمبیدکسترس نبوده و مسائلی مانند محور اهرمی نیز در آن ها رعایت نشده است.
تپانچه PL-15 اما از آنجایی که از طراحی جوان که خود یک تیرانداز است و با در نظر گرفتن نیاز های اسپتسناز ها و تیراندازان حرفه ای مسابقات توسعه یافته، بسیاری از نیاز های مدرن در آن رعایت شده و به نسبت، از آینده داران پیستول های روسی برای جایگزینی دست کم در نیرو های ویژه روس به نظر می آید.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کلت سلاح اسلحه کمری بازار عرضه شده نیروهای نظامی طراحی شده سلاح کمری میلی متری تپانچه ها طراحی شد سلاح ها ی نظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۱۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی با نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات در میانه و شبستر

دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در دو حوزه انتخابیه میانه و شبستر برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی یازدهم اسفند سال گذشته در ۱۳ حوزه انتخابیه آذربایجان شرقی برگزار شد و ۵۱۲ نامزد برای تصدی ۱۹ کرسی در استان با هم رقابت کردند که ۱۳ نفر به طور مستقیم در دور اول راهی مجلس شدند و ۱۲ نفر نیز برای تعیین شش نماینده سه حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر، میانه و شبستر به دور دوم راه یافتند.

مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی _بیست‌ویکم اردیبهشت_ در ۲۱ حوزه و با رقابت ۸۸ نامزد راه یافته به این مرحله برگزار می‌شود. نامزدهای راه یافته به این مرحله از ساعت ۸:۰۰ روز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت _تا ساعت ۸:۰۰ _پنجشنبه بیستم اردیبهشت_ فرصت دارند تا برنامه‌های خود را در قالب تبلیغات انتخاباتی ارائه کنند.

آذربایجان شرقی ۱۹ کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد که از ۱۳ حوزه انتخابیه «تبریز، آذرشهر و اسکو» شش نفر، «میانه» دو نفر و حوزه‌های «شبستر»، «اهر و هریس»، «بستان‌آباد»، «بناب»، «مرند و جلفا، «سراب»، «کلیبر، خداآفرین و هوراند»، «مراغه و عجب شیر»، «ملکان و لیلان»، «ورزقان» و «هشترود و چاراویماق» هرکدام یک نفر انتخاب و راهی مجلس می‌شوند.

در حوزه انتخابیه میانه مریم عبدالهی با به دست آوردن اعتماد ۲۱ هزار و ۴۶۹ نفر در دور نخست راهی مجلس شد و مهدی اسماعیلی با کسب ۱۱ هزار و ۴۵۷ رای و سیدمرتضی حسینی با کسب ۱۱ هزار و ۶۳ رای به دور دوم انتخابات راه یافتند تا دیگر نماینده این حوزه از بین این دو نامزد انتخاب و راهی مجلس شود.

انتخابات در حوزه انتخابیه شبستر نیز به دور دوم کشیده شد و محمود طاهری و حسن غیاثی به ترتیب با کسب هفت هزار و ۸۲۶ رای و ۶ هزار و ۹۹۱ رای برای راهیابی به مجلس با هم رقابت خواهند کرد.

مهدی اسماعیلی

مهدی اسماعیلی در میانه آذربایجان شرقی متولد شد و دارای مدرک کارشناسی ارشد تاریخ است.

رئیس گروه تحقیقات اداره کل آموزش وپرورش استان آذربایجان شرقی، رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه کندوان شهرستان میانه، معاون پژوهشی و برنامه ریزی مدیرکل آموزش وپرورش استان آذربایجان شرقی، مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی و عضو گروه ویرایش اطلس اجتماعی وزارت کشور از جمله سوابق اجرایی وی است.

وی با کسب ۱۱ هزار و ۴۵۷ رای در جایگاه دوم قرار گفت و به عنوان نفر نخست به دور دوم در حوزه انتخابیه میانه راه یافت.

سید مرتضی حسینی

سید مرتضی حسینی متولد ۱۳۴۴، فارغ التحصیل علوم سیاسی است، معاونت هماهنگی و امور اجرایی سازمان تعزیرات حکومتی کشور و مدیرکل پیشگیری مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه در کارنامه وی دیده می شود.

وی در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی که در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شد، با کسب ۱۲ هزار و ۲۹ رای، از حوزه انتخابیه میانه به مجلس راه یابد. سیدمرتضی حسینی در دور نخست انتخابات مجلس دوازدهم نیز با کسب ۱۱ هزار و ۶۳ رای به دور دوم انتخابات راه یافت و در این مرحله با مهدی اسماعیلی رقابت می‌کند.

حوزه انتخابیه شبستر

محمود طاهری و حسن غیاثی در حوزه انتخابی شبستر که یک کرسی در مجلس دارد رقابت تنگاتنگی برای راهیابی به مجلس دوازدهم دارند و به ترتیب با کسب ۷۸۲۶ رای و ۶۹۹۱ رای به دور دوم رسیدند و در این مرحله نیز با هم رقابت خواهند کرد.

کد خبر 749336

دیگر خبرها

  • دو فرصت جهانی برای تیراندازان و امیدواری به افزایش سهمیه المپیک
  • آشنایی با 10 بازیکن تند و تیز لیگ قهرمانان اروپا (+عکس)
  • آشنایی با نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس در کرمانشاه
  • اعزام تیرانداز ساروی به مسابقات جام جهانی باکو
  • آشنایی با نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات در میانه و شبستر
  • برنامه جام‌جهانی تیراندازی اعلام شد
  • طلایی شدن بانوی تیرانداز خراسان رضوی
  • قمه‌کشی به لندن رسید/ چند نفر بازداشت شدند
  • اعزام تیراندازان به جام جهانی باکو
  • اعزام تیراندازان به جام جهانی باکو + اسامی و برنامه مسابقات