Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، کنکور سراسری امسال یک میلیون و ۳۹۱ هزار شرکت کننده داشت که از این تعداد ۴۹ هزار نفر از استان مازندران بودند. تعداد شرکت کنندگان کنکور امسال با وجود افزایش ۲۴درصدی در کشور، در استان مازندران تقریبا نسبت به سال گذشته کاهش نیم درصدی داشت ، اما رتبه آوری دانش آموزان مازندرانی در کنکور با افزایش قابل توجه همراه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برابر آمار آموزش و پرورش مازندران ، ۳۱ هزار دانش آموز کنکوری استان در سال جاری معادل حدود ۶۴ درصد متقاضیان رشته تجربی بودند. آمار دانش آموزان رشته ریاضی حدود ۱۰ هزار نفر ، علوم انسانی هفت هزار و ۳۰۰ نفر ، زبان های خارجی یکهزار نفر و رشته هنر هم حدود ۷۰۰ نفر بود.

وضعیت خوب رتبه آوری دانش آموزان مازندرانی در کنکور امسال ابتدا با اعلام رتبه های زیر ۱۰ خودنمایی کرد. امسال تعداد دانش آموزان استان که حائز رتبه های زیر ۱۰ شدند ، سه برابر سال گذشته بود. پارسال مازندران تنها یک رتبه زیر ۱۰ داشت ولی امسال رتبه دوم علوم انسانی ، رتبه ۶ رشته ریاضی و رتبه ۱۰ علوم تجربی به دانش آموزان این استان اختصاص یافت.

اما موفقیت کنکوری های امسال مازندران فقط مربوط به همین برترین ها نشد ، زیرا آمارها نشان می دهد که یک هزار و ۷۶۷ نفر از داوطلبان کنکوری این استان توانستند در کنکور امسال رتبه زیر ۲ هزار را کسب کنند.

رتبه زیر ۲ هزار از آن جهت مهم است که دارندگان این رتبه ها با خیال راحت تر نسبت به دیگران کد رشته و دانشگاه محل تحصلیشان را انتخاب می کنند. مثلا احتمال قبولی یک دانش آموز رشته تجربی با رتبه زیر ۲ هزار در رشته پزشکی بسیار بالاست. رتبه کنکوری هر چه پایین تر از ۲ هزار باشد در انتخاب دانشگاه محل تحصیل نیز بیشتر اثرگذار است. به تجربه ثابت شده است که رتبه های زیر ۱۰۰ کنکور رشته ریاضی دانشگاه صنعتی شریف تهران را به عنوان محل تحصیل انتخاب می کنند ، رتبه های زیر ۵۰۰ دنبال دانشگاه های درجه یک در کنار رشته دلبخواه خود می گردند ، رتبه های زیر یکهزار و ۲ هزار نیز همچنان برای خود شانس قبولی در رشته خوب و دلبخواه در دانشگاه خوب را متصور هستند.

طبق روال رتبه گذاری سازمان سنجش ، هر گروه امتحانی در آزمون سراسری رتبه گذاری خودش را دارد که از عدد یک شروع می شود تا به تعداد کل شرکت کنندگان در آن گروه امتحانی برسد. به عبارتی در مجموع در آزمون سراسری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ۱۰ هزار رتبه زیر ۲ هزار وجود دارد که از این تعداد یکهزار و ۷۶۷ رتبه امسال در اختیار دانش آموزان مازندرانی قرار گرفت و هشت هزار و ۲۳۳ رتبه دیگر به دانش آموزان سایر استان ها تعلق گرفت . بر این اساس ، در حالی که امسال ۳.۶ درصد از کنکوری های مازندران رتبه زیر ۲ هزار کسب کردند ، میانگین کشوری کسب چنین رتبه ای تنها هفت دهم درصد بود. همچنین با کسر آمار کنکوری های مازندران و سهمشان در رتبه آوری زیر ۲ هزار ، میانگین باقی مانده رتبه آوری زیر ۲ هزار برای استان های کشور به کمتر از ۶ دهم درصد کاهش می یابد.

همچنین بررسی جزیی تر رتبه های برتر کنکور کشور نشان می دهد که امسال دانش آموزان مازندرانی صاحب ۳۲ رتبه زیر ۱۰۰ کشوری و ۹۷ رتبه زیر ۱۰۰ در منطقه ۲ شده اند. رتبه های کمتر از یکهزار مازندرانی ها در کنکور سراسری امسال نیز ۱۸۲ نفر بودند که رشد ۳۰ درصدی را در مقایسه با سال گذشته نشان می دهد. 
دستاورد خوب رتبه آوری دانش آموزان مازندرانی در حالی است که برخلاف میانگین کشوری که امسال رشد ۲۴ درصدی در تعداد شرکت کنندگان کنکور داشت ، مازندران با همان ترکیب سال گذشته به سراغ کنکور آمد. 

بهنمیر و تنکابن پیشتاز قبولی در کنکور ۹۹

معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا وضعیت شهرستان ها و نواحی و مناطق مختلف آموزش و پرورش استان را در رتبه آوری زیر ۲ هزار و برتر تشریح کرد و گفت : با وجود این که دانش آموزان شهرستان بابل با ۴۷۰ رتبه زیر ۲ هزار بیشترین آمار را در کسب رتبه های برتر داشتند، اما دانش‌آموزان بهنمیری و تنکابنی امسال پیشتاز در استان بوده اند و بیشترین رشد را در رتبه های زیر ۲ هزار تجربه کردند. 
اسفندیار نظری افزود : سال گذشته ۸۹ نفر از شهرستان تنکابن موفق به کسب رتبه زیر ۲ هزار شدند که امسال با افزایش ۲.۵ برابری به ۲۲۱ نفر رسید. همچنین با وجود اینکه شهر بهنمیر سال گذشته تنها ۲ رتبه برتر داشت ، امسال این رقم با رشد چهار بربری به هشت نفر رسید.  
وی با بیان اینکه مازندران به ۳۳ شهرستان - منطقه آموزشی تقسیم می شود ، ادامه داد : آمل ، بابل، بابلسر ، بندپی‌غربی ،  بهنمیر ، تنکابن ، میاندرود، چمستان، و قائمشهر دارای تراز مثبت در رتبه آوری زیر ۲ هزار در سال جاری بوده اند. 
معاون متوسطه آموزش و پرورش گفت : رتبه شرکت کنندگان مازندرانی کنکور امسال در بلده ، دودانگه، کجور ، مرزن‌آباد، کلاردشت، کیاکلا و گلوگاه بدون تغییر با سال قبل بود.

نظری به شهرستان هایی که با کاهش تعداد رتبه های برتر مواجه بودند نیز اشاره کرد و گفت : بندپی شرقی، بهشهر ، جویبار ، چالوس ، چهاردانگه، رامسر، ناحیه یک و ۲ ساری ، سوادکوه، عباس آباد، فریدونکنار، لاریجان، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر هم در سال جاری با افت رتبه های برتر مواجه بوده اند.

وی افزود : بیشترین میزان افت رتبه زیر ۲ هزار سال جاری مربوط به شهرستان جویبار بود. در حالی که  سال گذشته دانش آموزان این شهرستان ۴۱ رتبه برتر داشتند ، امسال این تعداد به ۱۷ نفر رسید که کاهش ۵۳ درصدی را نشان می دهد. 
بررسی جدول رتبه آوری دانش آموزان مازندران همچنین نشان می دهد که برخی نکات در رتبه آوری شهرستان و مناطق مازندران قابل توجه بوده است. برای مثال بخش بندپی غربی شهرستان بابل امسال تراز مثبت در رتبه های برتر داشت در حالی که بندپی شرقی بابل با وجود جمعیت بیشتر با افت رتبه آوری برتر همراه بوده است. 
همچنین ساری مرکز استان مازندران که امسال رتبه ۶ ریاضیات را در کارنامه خود ثبت کرد، در هر ۲ ناحیه با افت رتبه‌های برتر در کنکور سراسری مواجه بود . 

معاون متوسطه آموزش و پرورش اظهار داشت: در مجموع رتبه های کنکور امسال رضایت بخش بود و استان پیشرفت خوبی را ثبت کرد.

نظری با اینکه کنکور را نباید ملاک بر توانایی و مهارت افراد دانست ، افزود : اما رتبه های برتر مازندران نشان دهنده استعدادهای برتر این استان است که می توان از این استعدادها بهره بهتری برد. 
وی به شرایط کرونایی حاکم بر فضای کنکور سال جاری هم اشاره کرد و گفت: پیش بینی ما این است که اگر شرایط کرونایی و تاخیر در برگزاری آزمون کنکور نبود، مازندران رشد قابل توجه ۴۰ درصدی را در رتبه های برتر داشت. 
معاون آموزش و پرورش مازندران افزود : پیش بینی می کنیم امسال مازندران بیشتری قبول شده در دانشگاه های دولتی را داشته باشد و این نیز حق زحمات آنها و والدینشان است.

برچسب‌ها مدارس مازندران سازمان سنجش آموزش کشور کنکور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس مازندران سازمان سنجش آموزش کشور کنکور مدارس مازندران سازمان سنجش آموزش کشور کنکور اخبار کنکور دانش آموزان مازندرانی رتبه زیر ۲ هزار رتبه های برتر آموزش و پرورش شرکت کنندگان رتبه آوری رتبه های زیر کنکور امسال نشان می دهد دانشگاه ها سال گذشته سال جاری افت رتبه رتبه ها زیر ۱۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۲۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد/ در شاخص‌های فرهنگی رتبه برتر را کسب کردیم

رئیس دانشگاه شاهد از احداث اولین خوابگاه متاهلی این دانشگاه با ظرفیت ۳۳ واحد در محوطه دانشگاه شاهد خبر داد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، احمد چلداوی، رئیس دانشگاه شاهد در نشست خبری تشریح برنامه‌های این دانشگاه گفت: دانشگاه شاهد شامل ده دانشکده است که در حوزه علوم پزشکی و علوم انسانی و علوم پایه است که ۳۸ کارشناسی، ۱۰۰ رشته ارشد هستند.

وی افزود: دانشگاه شاهد در مجموع ۶ هزار دانشجو دارد که در سطوح مختلف تحصیلی مشغول تحصیل هستند.


وی ادامه داد: در حوزه پژوهش بودجه پژوهشی را ده برابر کردیم که پژوهانه اساتید هم ده برابر شد.


چلداوی اضافه کرد: حدودا قرارداد‌های ارتباط با صنعت ما ۱۷ برابر و مبلغ آن هم ۱۴ برابر شد.

وی ادامه داد: هزار متر مربع مرکز نوآوری راه اندازی کردیم، مرکز رشد دانشگاه هم راه اندازی شده است.


وی با اشاره به حوزه فرهنگی گفت: دوره‌های هم اندیش اساتید برگزار می‌شود، اردو‌های راهیان نور و مشهد را داشتیم و در دو شاخص مهم فرهنگی رتبه اول را کسب کردیم.


رئیس دانشگاه شاهد گفت: پذیرش دانشجو در این دانشگاه به صورت غیر متمرکز است و ۴ برابر ظرفیت دانشجو معرفی می‌شود که با برگزاری مصاحبه دانشجویان پذیرش می‌شوند.


وی خاطرنشان کرد: دانشجویان دختر در انتخاب دانشگاه می‌دانند که پوشش برتر را دارد و در دانشگاه شاهد چادر پوشش دانشجویان است.


چلداوی گفت: جمعیت دانشجویی دانشگاه شاهد ۵۰ درصد دختر و ۵۰ درصد را نیز پسران تشکیل می‌دهند.


وی ادامه داد: ۳۴۴ عضو هیات علمی در دانشگاه شاهد داریم که سرانه مقالات بین المللی ۱/۵ به ازای هر استاد است.

چلداوی گفت: خوابگاه متاهلی نداشتیم و در اولین اقدام یک خوابگاه ۳۳ واحدی در مرحله تدوین نقشه است که در محوطه دانشگاه احداث خواهد شد.


وی افزود: دانشگاه شاهد سیاست زده نیست، اما منفعل سیاسی هم نیست در حوادث ۱۴۰۱ تعداد زیادی گردهمایی دانشجویی داشتیم و مناظره‌های سیاسی برگزار کردیم و در دو سال اخیر ۸۹۹ عنوان برنامه تشکل‌ها برگزار کردند.

دیگر خبرها

  • کنکوری‌ها از خان اول گذشتند! / رقابت نیم میلیون نفر داوطلب در روز نخست +فیلم
  • آغاز رقابت ۲۱۰۰۰ دانش‌آموز اردبیلی در کنکور سراسری
  • برگزاری نخستین آزمون سراسری در شهرستان چالدران
  • نمرات سال گذشته کنکوری‌ها همچنان معتبر است/ انتشار کارنامه اولیه در مرداد
  • ۹ رتبه برتر جشنواره سفیران سلامت برای دانش‌آموزان خوزستانی
  • «استرس» و «توکل بر خدا» کلام مشترک این روزهای کنکوری‌ها
  • رقابت ۱۷ هزار دانش آموز قمی برای ورود به دانشگاه
  • احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد/ در شاخص‌های فرهنگی رتبه برتر را کسب کردیم
  • مدیریت اضطراب دانش آموزان کنکوری
  • این دانش‌آموزان و طلاب از امسال بدون کنکور معلم می‌شوند