Web Analytics Made Easy - Statcounter

سردار علی حسنی از راویان و رزمندگان دفاع مقدس در مراسم رونمایی از نمایشنامه «چهارراه خندق» که به زندگی شهید عبدالحسین برونسی می‌پردازد با اشاره به جذابیت‌های موجود در سیر زندگی این شهید تاکید کرد: دشمن برای نفوذ، از خطوط خالی مانده عرصه هنر بهره می‌برد.

مراسم رونمایی از نمایشنامه «چهارراه خندق» به نویسندگی محمود فرهنگ با حضور سردار علی حسنی از راویان و رزمندگان دفاع مقدس، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی و جمعی از مدیران فرهنگی و هنری و هنرمندان ظهر امروز (دوشنبه ۷ مهرماه) در تالار رودکی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایشنامه «چهارراه خندق» که به زندگی شهید عبدالحسین برونسی می‌پردازد به نویسندگی محمود فرهنگ توسط انتشارات بنیاد رودکی چاپ و منتشر شده است.

درباره موضوع دفاع مقدس نیازی به بزرگ نمایی نیست

در ابتدای مراسم رونمایی از این نمایشنامه، سردار علی حسنی از رزمندگان و راویان دفاع مقدس به ذکر خاطراتی از رشادت‌های جوانان و نوجوانان و دلاور مردان عرصه دفاع مقدس پرداخت و بر اهمیت نوشتن درباره زیست و شهادت رزمندگان تاکید کرد.

سردار حسنی در ادامه از بی اطلاعی برخی از جوانان امروز گلایه کرد و گفت: امروز برخی از جوانان ما نه رزمندگان بلکه حتی بزرگان و فرماندهان شهید دفاع مقدس را نمی‌شناسند و گاهی فقط  در حد نام یک خیابان یا بزرگراه برایشان آشنایی دارند.

این راوی دفاع مقدس با ذکر خاطره حضور در محضر مقام معظم رهبری و اشاره معظم‌له به اهمیت نوشتن درباره رزمندگان گفت: من ضمن تقدیر از همه نویسندگان این عرصه عرض می‌کنم همانطور که در دوران دفاع مقدس خط‌ها نباید خالی می‌ماند، امروز هم نباید خط را خالی کنید. امروز اگر خط هنر خالی بماند از همان جا دشمن نفوذ می کند. درباره موضوع دفاع مقدس نیازی به بزرگ نمایی نیست و فقط کافی است درست بنویسیم زیرا خودش بزرگ بود و هست.

حسنی در ادامه با مروری بر زندگی شهید برونسی به ساده زیستی این فرمانده شهید پرداخت و ادامه داد: نباید فراموش کنیم در عملیات‌های ما چه گذشت. باید یادآوری کنیم که بر یاران امام راحل چه گذشت، بر شهید برونسی در عملیات بدر چه گذشت. اگر از اینها ننویسیم، فراموش یا تحریف می‌شوند.

اهمیت امروز نوشتن درباره مقاومت

در ادامه این مراسم قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی با ذکر خاطراتی از دوران اسارت خود ضمن صحه گذاشتن به دوران دفاع مقدس به شرایط امروز جهان استکباری پرداخت و گفت: می‌خواهم درباره ادامه دفاع مقدس بگویم. شاید تا سال ۲۰۰۳ دشمن شماره یک جهان اسلام آمریکا و دنیای غرب بود اما از این سال و درست پس از آنکه برخی از زندانیان آمریکا در عراق مثل ابومصعب الزرقاوی و ابوبکرالبغدادی آزاد شدند ناگهان دشمن اسلام نه در غرب بلکه داخل دنیای اسلام معرفی شد و علیه شیعه به عنوان دشمن اسلام تبلیغ کردند. ایران را به عنوان پایگاه اصلی شیعه مورد دشمنی قرار دادند و به همین منظور تلاش کردند با تسلط بر سوریه، عراق و لبنان بال‌های شیعه را مورد هدف قرار بدهند.

آشنا در ادامه با اشاره به اهمیت نوشتن درباره مقاومت گفت: باید با پرداختن به زندگی شهدای مقاومت و بزرگانی چون سردار سلیمانی، شهید تقوی‌ها و شهید حججی‌ها به مقابله با تلاش برای حذف شیعه بپردازیم و اهمیت محور مقاومت را روایت کنیم.

نور امام هشتم(ع) در زندگی شهید برونسی

محمود فرهنگ نویسنده نمایشنامه «چهارراه خندق» که این نمایشنامه را برگرفته از کتاب «خاک‌های نرم کوشک» درباره زندگی شهید عبدالحسین برونسی به رشته تحریر درآورده به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس یادی از شهدا کرد و به ذکر خاطره چگونگی شهادت برادر جوانش قاسم فرهنگ پرداخت و گفت: یکی از دوستان برادرم تعریف می‌کرد چگونه قاسم در حالی که ۱۷ سال بیشتر نداشت شهید شد. او تعریف کرد تیر به پایش و ترکشی به پشت سرش اصابت کرد. او را به دوش کشیدم و چند کیلومتر پیاده رفتم. به پشت پالایشگاه که رسیدم متوجه شدم خون زیادی از او رفته و حرفی نمی‌زد. پرسیدم خوبی، جواب مثبت می‌داد. با یک وانت او را به بیمارستان طالقانی آبادان منتقل کردم و درنهایت ۱۶ آبان سال ۵۹ در آنجا به شهادت رسید.

فرهنگ در ادامه درباره نگارش این نمایشنامه نیز گفت : می‌خواستم زندگی شهیدی را به نمایشنامه تبدیل کنم که علاوه بر رشادت‌ها و فضایل اخلاقی‌اش، نور امام هشتم حضرت امام رضا(ع) نیز بر زندگی‌اش تابیده شده باشد. بنابراین از این بخش از زنگی شهید برونسی در کتاب خاک های نرم کوشک بهره بردم. این رسالتی است که بر دوش من و همه هنرمندان است تا تلاش کنیم خاطرات و زندگی این بزرگان را زنده نگه داریم. خاطرات بسیاری از دلاوران دوران دفاع مقدس وجود دارد. درواقع جانفشانی‌های این افراد بود که ما امروز می توانیم به ذکر یاد و نامشان بپردازیم.

برونسی به واسطه نویسندگان برای ما شناخته شده است

محمدرضا سوقندی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران سخنران بعدی این مراسم بود.

سوقندی با گرامی داشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس گفت: لازم است از حضور شما هنرمندان و مدیران هنری در جشن میلاد اثری هنری در حوزه نمایشنامه تشکر و قدردانی کنم و سلام سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد را به شما برسانم.

وی در ادامه به ذکر خاطره دیدار با خانواده شهید برونسی و آشنایی‌اش با کتاب خاک های نرم کوشک به قلم سعید عاکف پرداخت و افزود: آن سال‌ها وقتی زندگی شهید برونسی را در این کتاب خواندم متوجه شدم که جذابیت‌های پیدا و پنهان فراوانی برای تبدیل شدن به اثری داستانی و دراماتیک را دارد. برونسی به واسطه تلاش همین نویسندگان امروز برای ما شناخته شده است.

مشاور وزیر فرهنگ در امور ایثارگران افزود: امروز رسالت ما و نویسندگان این عرصه ترجمه جهانی زندگی این شهدا به ادبیات زنده دنیا است. ادبیات جهانی ترجمه جهانی می‌خواهد و باید از تجربه ظرفیت‌های دفاع مقدس برای مقاومت و صلح در منطقه و جهان استفاده کنیم.

در خاتمه این مراسم با رونمایی جمعی از حاضران از تصویر جلد کتاب «چهارراه خندق» این اثر رسما معرفی شد.

نمایشنامه «چهارراه خندق» تازه‌ترین اثر از این نویسنده است که به دوران کودکی، جوانی و شهادت شهید می‌پردازد. به دلیل تاثیر بسزایی که امام هشتم (ع) در زندگی این سردار خط شکن دوران دفاع مقدس داشته،‌ بخشی از نمایشنامه به زندگی امام رضا (ع) نیز اشاراتی دارد.
در این مراسم مهدی افضلی، حمید نیلی، عباس عظیمی، سیدمحمد طباطبایی، یدالله وفاداری، محمد حمزه زاده، احمد جولایی، کریم اکبری مبارکه، مریم معترف، مهرداد رایانی مخصوص و گلعلی بابایی حضور داشتند.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: مراسم رونمایی دوران دفاع مقدس نوشتن درباره چهارراه خندق شهید برونسی زندگی شهید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۳۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیکر جانباز شهید پاسبان در تربت جام آرام گرفت

پیکر جانباز شهید "حاج محمد ابراهیم پاسبان" در قطعه شهدای تربت جام آرام گرفت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازتربت جام، جانباز 70 درصد دوران دفاع مقدس "شهیدحاج محمدابراهیم پاسبان" پس از 38 سال تحمل درد و رنج ناشی از عوارض بمباران شیمیایی توسط دشمن بعثی به یاران شهیدش پیوست.

پیکر مطهر این جانباز شهید دفاع مقدس صبح امروز از محل تیپ 38 زرهی تا میدان حضرت ولیعصر(عج) شهرستان تربت جام تشییع و پس از اقامه نماز، پیکر مطهر این شهید در گلزار شهدای بهشت نبی(ص) آرام گرفت.

در این محفل معنوی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی باگرامیداشت یاد شهدا و ایثارگران و جانبازان، گفت: جانباز 70 درصد دفاع مقدس حاج ابراهیم پاسبان 38 سال با تمحل درد و رنج فراوان با دستگاه اکسیژن نفس می‌کشید.

حجت الاسلام حسن زاده نامقی با اشاره به اینکه شهدا را از دست ندادیم بلکه به دست آوریم افزود: اقتدارنظام جمهوری اسلامی ایران مدیون خون شهیدان ، تلاش شبانه روزی و جانفشانی نیروهای مسلح و حضورمقتدرانه و پشتیبانی مردم در صحنه است .

انتهای پیام/282/

دیگر خبرها

  • تشییع پیکر پدر شهید دوران دفاع مقدس در سراب
  • ۲ شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • تشییع پیکر ۲ شهید گمنام در قم
  • برگزاری مراسم تکریم سردار رادان توسط «مدیران مدارس حوزه علمیه»
  • خانواده شهید نسیم افغانی پس از سال‌ها شناسایی شدند
  • سعی کردیم به واقعیت وفادار باشیم / فیلم دفاع مقدس باید برای نسلی که جنگ را یک روز هم ندیده جذاب باشد
  • سعی کردیم وفادار به واقعیت باشیم/فیلم دفاع مقدس باید برای نسلی که جنگ را یک روز هم ندیده جذاب باشد
  • مراسم سومین سالگرد شهادت سردار حجازی برگزار شد
  • پیکر جانباز شهید پاسبان در تربت جام آرام گرفت