Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@23:06:48 GMT

چاقی شکمی باعث کوچک شدن مغز می‌شود

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۵۳۹۱۹

چاقی شکمی باعث کوچک شدن مغز می‌شود

به گزارش تابناک به نقل از خبرنگار مهر، یافته‌های جدید محققان استرالیایی نشان می‌دهد انعطاف پذیری مغز در افراد چاق دچار اختلال می‌شود و احتمال یادگیری مهارت‌های جدید یا یادآوری مطالب را کمتر می‌کند.

سیم کشی مجدد مغز و یافتن مسیرهای جدید عصبی برای افراد بهبود یافته از سکته یا آسیب مغزی بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان با استفاده از مجموعه‌ای از آزمایشات شامل تحریک مغناطیسی بین جمجمه‌ای، ۱۵ فرد چاق بین ۱۸ تا ۶۰ سال را مورد آزمایش قرار دادند و آنها را با ۱۵ فرد با وزن سالم در قالب گروه کنترل مقایسه کردند.

پالس‌های مکرر تحریک الکتریکی در مغز اعمال شد تا مشخص شود که چقدر واکنش قوی‌ای دارند. گروه کنترل با وزن سالم، فعالیت عصبی قابل توجهی را در پاسخ به تحریک ثبت کردند که نشان دهنده یک واکنش نرمال از انعطاف پذیری مغزی است. در مقابل، واکنش در گروه چاق حداقل بود که نشان دهنده اختلال در ظرفیت‌شان در تغییر است.

دکتر «برنتون هورداکر»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ساوت استرالیا، در این باره می‌گوید: «این یافته‌ها برای اولین بار رابطه بین چاقی و کاهش انعطاف پذیری مغز را نشان می‌دهند.»

به گفته وی، «در حال حاضر چاقی با مجموعه‌ای از عوارض جانبی نظیر ریسک بالاتر بیماری قلبی عروقی، اختلالات متابولیکی و زوال عقل مرتبط است.»

وی در ادامه می‌افزاید: «برای اولین بار ما متوجه شدیم که چاقی با اختلال در عملکرد مغز مرتبط است.»

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، حدود ۶۵۰ میلیون نفر از جمعیت جهان دچار چاقی هستند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مکانیسم ماشه جنگ قره باغ علیرضا رزم حسینی عیسی آل کثیر هفته دفاع مقدس مصطفی ادیب مغز انعطاف پذیری اندازه مغز شکم مکانیسم ماشه جنگ قره باغ علیرضا رزم حسینی عیسی آل کثیر هفته دفاع مقدس مصطفی ادیب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۳۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان

از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون ۱۹۷۵ گلخانه کوچک مقیاس خانگی در راستای ایجاد اشتغال برای روستاییان سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، سعید نارویی اظهار داشت: با توجه به مشارکت مردم استان سیستان و بلوچستان در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای بخش کشاورزی و در راستای ارتقای تولید، احداث و توسعه گلخانه‌های خانگی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: از سال 1402 تا امروز پنج هزار و 329 پرونده گلخانه خانگی یا کوچک مقیاس از طریق سامانه سماک در سطح استان مورد بررسی قرار گرفته  که منجر به صدور سه هزار و 354 مورد پروانه تاسیس گلخانه خانگی در سطح 98 هکتار شده است.

وی ادامه داد: از این تعداد یک هزار و 975 گلخانه‌ خانگی در سطح 57 هکتار موفق به کسب پروانه بهره‌برداری شده و به چرخه تولید پیوسته‌اند. 

نارویی بیان کرد: کشت در محیط‌های بسته یا گلخانه، به دلیل مصرف آب کم و تولید بالا در واحد سطح، امروزه مورد توجه بوده و نقش بسزایی در اشتغال روستائیان دارد. گلخانه های خانگی یا کوچک مقیاس در سطح 90 تا 299 مترمربع احداث می‌شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • 5 چالش اصلی کسب و کارهای کوچک
  • واکنش علیرضا بیرانوند به قهرمانی تیم ملی فوتسال + عکس
  • تاثیر عملیات وعده صادق بر اقتصاد
  • مشق عشق در روستایی دورافتاده
  • طبقه کارگر به تظاهرات حمایت از فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا پیوست
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • واکنش خلجی به کنایه رسانه‌ها با عبارت «دولت کجاست؟»
  • دولت رئیسی با ۸ پاسخ عجیب به ضرب‌الاجل اقتصادی قالیباف واکنش نشان داد / دعوای مجلس و دولت شدت گرفت
  • AFC به صعود تیم ملی فوتسال ایران به فینال آسیا واکنش نشان داد
  • التیام سریع زخم پای دیابتی با استفاده روزانه از یک محصول فناورانه ایرانی در منزل