Web Analytics Made Easy - Statcounter

شمسا کارشناس علوم سیاسی با طرح این سوال که نقش احزاب در طرح اصلاح قانون انتخابات چیست، گفت: هر فردی می‌تواند دیدگاه سیاسی خود را داشته باشد و مردم باید طبق خواسته خود انتخاب کنند. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا شمسا کارشناس علوم سیاسی در نشست استماع نظرات کارشناسی پیرامون «طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری» که عصر امروز در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: در انتخابات ریاست جمهوری افراد مختلفی استقبال و ثبت‌نام می‌کنند و برخی این را یک بحران می‌دانند؛ ما برای این مسأله چه راهکاری اندیشیده‌ایم و آیا با این راه حل ما، بحران‌های دیگری رخ نخواهد داد؟

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
(کلیک کنید)

وی همچنین با انتقاد به تبصره‌ای در این طرح مبنی بر اینکه ملاک تشخیص‌های رجل سیاسی و مذهبی فقط با شورای نگهبان است، تصریح کرد: معمولاً در دنیا برای شرایط نامزدها دو شیوه در نظر می‌گیرند، یکی شرایطی سلبی است و افرادی که شرایط مشخصی را نداشته باشند و یا دچار جرائم امنیتی شده باشند، به راحتی قابل تشخیص هستند. این شیوه قابلیت سنجش دارد.

صالحی: با طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری می‌توان انتخاباتی خوب و شایسته برگزار کردحدادی: سعی کردیم طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری کارشناسانه باشدخیری: طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری دایره انتخاب مردم را محدود می‌کندحسینی‌پور: تشخیص "رجل سیاسی" از جمله ابهامات در قانون انتخابات ریاست جمهوری استجزییات آخرین تغییرات قانون انتخابات ریاست جمهورینقد کیهان به عجولانه و غیرکارشناسی بودن طرح اصلاح قانون انتخاباتنقدی به طرح عجیب اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری/ پوست خربزه زیر پای حاکمیت

این کارشناس علوم سیاسی ادامه داد: یک روش ثبوتی هم در دنیا وجود دارد که برای تعریف یک بحث، به مراجع ذیصلاح ارجاع داده می‌شود؛ مثلا درباره رجل سیاسی می‌گویند کسی رجل سیاسی است که مثلاً 1500 فعال سیاسی او را بپذیرند و یا درباره مباحث مذهبی و علمی نیز مشابه این را عمل می‌کنند. به نظر من با گسترش حوزه این طرح، ما مقداری هم وارد حیطه انتخاب مردم شده‌ایم و این جایگاه مردم است که باید فرد دارای این ملاک‌ها را انتخاب کنند.

شمسا افزود: مثلا در شرایط گفته می‌شود که یک فرد باید بتواند در مسائل کلی تصمیم‌گیری کند؛ تشخیص این توانایی با مردم است. آیا ملاک‌هایی که برای مدیر بودن داوطلبان عنوان شده، حصری است و یک فرد باید همه اینها را با هم داشته باشد؟ مباحثی دیگری مانند اجرای عدالت که در این طرح آمده، خیلی جزئی است و هر فردی می‌تواند دیدگاه سیاسی خود را داشته باشد و مردم باید طبق خواسته خود انتخاب کنند. ما اینجا خود را جای مردم قرار می‌دهیم و مفاهیم گسترده‌ای در این طرح آورده شده است.

وی با بیان اینکه گستردگی حوزه این طرح چند پیامد دارد، خاطر نشان کرد: برداشت فعالان سیاسی از این طرح چیست و آیا این طرح موجب نشاط و مشارکت آگاهانه که در سیاست‌های کلی انتخابات آمده است، خواهد شد؟ اگر کسی از این طریق با تعداد پایین رأی بیاورد و مشارکت کم باشد، قدرت چانه زنی و پشتوانه خواهد داشت؟

شمسا عنوان کرد: این طرح خوبی بوده ولی می‌توانست اصلاحات زیادی داشته باشد؛ اگر این طرح تصویب شود، به مجلس شورای اسلامی هم سرایت خواهد کرد و شرایط سخت خواهد شد. در این طرح چه نقشی برای احزاب که وظیفه معرفی افراد را برعهده دارند، قرار داده شده است؟

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی انتخابات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی انتخابات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری رجل سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۵۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص جدید اعتبارات سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی

معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی، گفت: ۷۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان تخصیص یافت. - اخبار استانها -

مهدی رشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بجنورد، از تخصیص 700 میلیارد تومان اعتبارات سفر رئیس جمهوری به استان خبر داد و اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده و در دیدار با رئیس امور طرح‌های کلان سازمان برنامه و بودجه کشور که مدیریت اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان‌ها را بر عهده دارد، 700 میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی تخصیص یافت. 

وی افزود: از این میزان 450 میلیارد تومان اعتبارات سفر است که به صورت نقدی به خراسان شمالی تخصیص داده شد و 250 میلیار  تومان نیز از اعتبارات استانی تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است. 

معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی ادامه داد: 120 میلیارد تومان از اعتبارات تخصیصی، ویژه تکمیل پروژه محور بجنورد به جنگل گلستان است.

وی در تشریح جزئیات بخشی از این اعتبارات اعلام کرد: علاوه بر اعتباری که برای محور بجنورد گلستان منظور شده است، برای محور بجنورد_سنخواست، محور جاجرم میامی، محور بجنورد اسفراین، سد گلمندره، تاسیسات فاضلاب بجنورد و دانشگاه علوم پزشکی (دانشکده داروسازی)  از این اعتبارات بهره‌مند خواهند شد.

به گزارش تسنیم٬ ارمغان سفر رئیس جمهوری به خراسان شمالی در دوم تیرماه سال گذشته، افزون بر 120 هزار میلیارد ریال در حوزه عمران بود که این میزان 12 برابر بودجه یک سال استان است.

انتهای پیام/311/

دیگر خبرها

  •  واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان نصیری درباره اتحاد شاهزاده و تاجزاده؛ تکرار یک شوخی بی‌مزه است | ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد | واقعا یک توهم است
  • لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم سازوکار مشارکت مردم در بخش مولد را تسهیل خواهد کرد
  • بهترین راه برای حمایت از کارگران اصلاح «قانون کار» است
  • جنجال نظرات مهدی نصیری درباره شاهزاده پهلوی و اپوزیسیون!
  • تخصیص جدید اعتبارات سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • پیگیر اصلاح قانون شوراها در کشور هستیم
  • لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست
  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم