Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مخاطبان این رسانه با ثبت سوژه‌ای با عنوان «بلای مگس مدیترانه ای بر مرکبات» خواستار پیگیری خبرنگاران فارس در این زمینه شدند، آنان در توضیح این سوژه عنوان کردند؛ مگس مدیترانه‌ای یکی دوسالی می‌شود که  تعداد آن خیلی افزایش یافته، تا وقتی یادمان می‌آید هیچ وقت نارنگی کرم خورده ندیده بودیم ولی این آفت امسال به خیلی از باغداران ضربه زده و اقتصاد استان مازندران را که درآمدش متکی به محصولات زراعی و باغی است تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درخواست ما از مسؤولان جهادکشاورزی این است اطلاع رسانی بیشتری درباره مگس مدیترانه ای به کشاورزان صورت گیرد و اینکه تحقیقی و پژوهشی درباره خاستگاه و پیدایش این موجود و اینکه چرا یک دفعه این همه جمعیت آن زیاد شده انجام دهند.

مورد دیگر اینکه لازم است مسؤولان جهاد کشاورزی ارقام مقاوم به آفت را به باغداران معرفی کنند، بعضی وقت‌ها احساس می‌کنم گونی مگس را کسی در استان پخش کرده بخاطر اینکه یکباره جمعیت مگس‌ها افزایش یافته و این موضوع سبب می‌شود کسانی هم که مشتری مرکبات شمال هستند کم کم از دست می‌روند.

عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: یکی از افات مهم باغات مرکبات به ویژه نارنگی پیش‌رس آفت مگس مدیترانه است که این آفت مهم‌ترین میزبان هلو، شلیل و انواع مرکبات است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت آفت در کشت مخلوط بیشتر است، افزود: تاکید ما بر این است که این آفت به‌خوبی مدیریت شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر مشورت باغداران با مشاوران و کارشناسان جهاد کشاورزی، اضافه کرد: راهکارهای ساده و پیش و پا افتاده است که باید توسط باغداران عملیاتی شود.

زاغی با اعلام اینکه مگس مدیترانه ، آفتی مدیریت‌پذیر است، تصریح کرد: درصورت عدم مدیریت ممکن است به ۳۰ تا ۴۰ درصد محصول خسارت وارد کند.

وی خاطرنشان کرد: برداشت سریع میوه‌های رسیده درحال حاضر نارنگی پیش رس و در اینده‌ای نزدیک خرمالو، جمع‌آوری میوه‌های ریخته شده پای درخت و دفن آن در عمق ۵۰ سانتی‌متری خاک،  تله مگس قبل از تخم‌ریزی و سم‌پاشی در باغ‌های مخلوط با جمعیت بالا ازجمله راهکارهای مهم مبارزه با آفت مگس مدیترانه در باغ‌های استان مازندران است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه خوشبختانه درحال حاضر آفت تحت کنترل و مدیریت است، گفت: در باغ‌ها مشکلی نداریم بیشترین مشکل ما در خانه‌سراها است و یکی از اقداماتی که به مدیریت خوب آفت کمک می‌کند  جمع‌آوری میوه نارنج از روی درختان است که موجب می‌شود آفت نتواند جمعیت خود را اضافه کند.

انتهای پیام/86034/ع

منبع: فارس

کلیدواژه: آفت مگس مدیترانه مگس مدیترانه جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۷۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود

محمد هادی ایمانیه در اولین شورای کشاورزی استان در سال ۱۴۰۳، ضمن تقدیر و تشکر از پرسنل سازمان جهاد کشاورزی استان به سبب زحمات فراوانی که متحمل شده اند، بر ارزیابی مداوم و مستمر تاکید کرد و گفت: همه فرمانداران و روسای ادارات جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها در حوزه گیاهان دارویی، اصلاح الگوی کشت، احداث گلخانه و صنایع تبدیلی، پر کردن چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتور و هوشمند شدن چاه‌های کشاورزی و تولید محصولات ارگانیک بصورت مستمر پایش شوند.

استاندار فارس خواستار توجه جدی مسئولین ذیربط به حوزه گیاهان دارویی شد و افزود: در زمینه گیاهان دارویی دستگاه‌های ذیربط در سطح مدیران کل و معاونین جلسات فشرده‌ای برگزار و گزارش جلسات را ارائه کنند.

او در ادامه خواستار اعلام برنامه عملیاتی در حوزه جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۳ شد و افزود: برنامه عملیاتی مد نظر را برای دانش بنیان شدن حوزه‌های مرتبط با جهاد کشاورزی تا پایان اردیبهشت سال جاری ارائه دهید.

ایمانیه استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت کردن تولید برخی محصولات کشاورزی و دامی را اقدامی ارزشمند در حوزه جهاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تشکیل شود؛ علی رغم اینکه شاید این علم جدید مشکلاتی داشته باشد، اما در زمینه جهاد کشاورزی، مصرف سوخت، دامداری و دامپروری، اصلاح الگوی کشت قطعا موثر و راه‌گشاست و می‌توان از این طریق تناسب بین کاشت محصولات زراعی و میزان تقاضا را رعایت کرد.

او در ادامه از مشارکت مردم در جهش تولید سخن گفت و با اشاره بر اینکه فارس در تولید بسیاری از محصولات زراعی و باغی رتبه‌های برتر را دارد، گفت: تعاونی اشتغال و تولید سازمان جهادکشاورزی و زیرمجموعه آن، با مشارکت مردم وبا هدف ایجاد ارزش افزوده و تکمیل زنجیره‌های ارزش تشکیل شود؛ قطعا تحقق این موضوع برای تولید کنندگان و مشارکت کنندگان سودمند خواهد بود.

نماینده عالی دولت در فارس با تاکید بر اینکه هدف گذاری کرده‌ایم تا حداقل یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی طی هرسال در استان داشته باشیم، افزود: میزان سرمایه گذاری داخلی و خارجی مختص به سال ۱۴۰۳ را در حوزه جهادکشاورزی مشخص و ارائه کنید.

او در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه با هرگونه کشت محصولات زراعی که با آب غیرسالم کشت شود، با قاطعیت برخورد خواهد شد، تصریح کرد: در جلسه امروز تکلیف را شفاف روشن کرده ایم؛ امحا کشت‌هایی که از آب‌های غیرسالم استفاده می‌کند برعهده جهاد کشاورزی شهرستان شیراز و با همکاری نیروی انتظامی، سازمان محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و حوزه قضایی است.

ایمانیه با تصریح بر اینکه هیچ فردی حق ندارند سلامت مردم را در معرض خطر قرار دهد، ادامه داد: دو پیشنهاد برای فعالین این حوزه نیز وجود دارد ابتدا تهاتر زمین در مکان مناسب به جایگزینی زمین‌های فعلی و یا مساعدت در کاشت درخت‌های غیر مثمر و احداث جنگل کاری و همچنین ایجاد صنایع چوبی مساعدت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جدید سهند 
  • لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم
  • ادامه بارش‌ها در شرق و شمال اصفهان
  • تدابیر شهرداری شیراز در احداث بند‌های کنترل سیلاب مسیل سعدی/ اقدام به موقع گروه‌های جهادی
  • گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود
  • استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی
  • عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند
  • مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس
  • شورای جوان سازی روستا‌ها تشکیل می‌شود
  • برداشت ملون و جانا از مزارع جنوب فارس