جزئیات فواید کرونا
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۶۰۳۰۰
به گزارش افکارنیوز،
راننده تاکسی بعد از به زبان آوردن این حرفها بقیه پول مسافر را میدهد و میگوید: «نگران نباش خانوم، هر شب که میرم خونه همه این پولا رو میجوشونم و تا صبح پهن میکنم خشک شن».
شیوع ویروس کرونا فقط به زندگی ما ماسک، دستکش و الکل اضافه نکرد؛ خیلی چیزها را تغییر داد و حتی فرهنگها را هم تحت تاثیر قرار داد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این روزها هزینههای مراسم سوم و هفتم و چهلم عزاداری به موسسههای خیریه تعلق میگیرد یا لااقل ادعای صاحبان عزا این است که این کار را میکنند. بساط شامهای مجلل در تالارها و ارسال دستهگلهای آنچنانی هم تقریبا برچیده شده است. حتی برخی مراسم عزاداری و یادبودها هم در شبکههای اجتماعی و به صورت آنلاین برگزار شدند؛ از جمله مراسم ترحیم سهیل گوهری سرپرست مستعفی روابط عمومی باشگاه استقلال، روحالله رجایی روزنامهنگار باسابقه و خسرو سینایی کارگردان پیشکسوت سینما.
البته کرونا فقط روی فرهنگ ما تاثیرگذار نبوده بلکه فرهنگ کشورهای دیگر را هم تحتالشعاع قرار داده است. حتی «پرنسس بئاتریس» نوه ملکه بریتانیا نیز مراسم عقدش را بر خلاف مراسم مجلل خانواده سلطنتی و با حضور خویشاوند نزدیکش در معبد سلطنتی السینتس برگزار کرد. او حتی ترجیح داد برای مراسم عروسیاش که خیلی مختصر برگزار شد، یکی از لباسهای قدیمی مادربزرگش را با کمی تغییرات بپوشد و برخلاف دیگر عروسهای خاندان سلطنتی لباس ندوزد!
همچنین نخست وزیر دانمارک «میته فردریکسن» هم بعد از آنکه مراسم عروسیاش به دلیل انتخابات و بعد هم کرونا عقب افتاد، تصمیم گرفت با برگزاری یک جشن کوچک خصوصی به خانه بخت برود.
اما آیا این تغییرات فرهنگی بعد از به پایان رسیدن شیوع کرونا همچنان ادامه پیدا میکند یا فقط مربوط به دوران کرونا میشود؟
حسین میرزایی - مردمشناس - معتقد است: «قطعا جامعه به دوران قبل از کرونا بازنخواهد گشت و حتی اگر کرونا هم از بین برود اثری که در جامعه ما گذاشته است میتواند باقی بماند.»
او ابتدا توضیحی جامعهشناختی درباره تغییر اجتماعی میدهد و در اینباره به ایسنا میگوید: «تغییرات اجتماعی در علوم اجتماعی، پدیدههای قابل رویت و قابل بررسی در مدتزمان کوتاهند، بصورتی که هر شخصی میتواند نتیجه قطعی یا موقتی یک تغییر را در طول دوران زندگیاش ببیند و درک کند. باید توجه داشته باشیم که مفهوم تغییر اجتماعی با مفهوم دگرگونی اجتماعی متفاوت است. تحول یا دگرگونی اجتماعی در طول یک دوره طولانی یک یا چند نسل در یک جامعه اتفاق میافتد و بررسی تحول اجتماعی نیازمند نوعی بررسی تاریخی جامعه است بنابراین ما در موضوع کرونا و پیامدهایی که در زندگی ما خواهد داشت با تغییر اجتماعی روبهروییم و ممکن است در طولانیمدت با دگرگونی اجتماعی مواجه شویم که این موضوع بحث ما نیست.»
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه میدهد: «در اینباره باید نگاهی هم به انواع تغییر اجتماعی داشته باشیم. معمولا دو نوع تغییر اجتماعی در علوم اجتماعی ارائه میشود. اول تغییراتی که در برخی از قسمتهای سیستم یا خردهسیستمها رخ میدهد یعنی تغییر به حدی کوچک است که جامعه تنها دچار تلنگر میشود و اتفاق بزرگی رخ نمیدهد. دوم نیروی موثر در تغییر آنقدر قوی است که باعث دگرگونی جامعه میشود و این تغییر میتواند ساختاری باشد. اما خصوصیات اصلی تغییر اجتماعی چیست؟ تغییر اجتماعی یک پدیده جمعی است و این نکته مهمی محسوب میشود. یعنی تغییر اجتماعی باید بخش بزرگ و مهم جامعه را در بر بگیرد و عمومیت پیدا کند. دوم اینکه باید یک تغییر ساختاری باشد یعنی تغییر کلی در سازمان اجتماعی به وجود بیاورد. سوم اینکه باید استوار و محکم باشد یعنی گذرا یا موقت نباشد. چهارم اینکه باید بتوانیم زمانی را برای آغاز آن در نظر بگیریم یعنی در یک دوره زمانی اتفاق افتاده باشد. در یک جمله، تغییر اجتماعی باید در یک دوره تاریخی و فرهنگی یک کشور اثرگذار باشد که این یک بحث مقدماتی درباره تغییر اجتماعی است. اینکه بخواهیم مسئله کرونا و تغییراتی را که در هشتماهه گذشته به آن دچار شدهایم بررسی کنیم، آنچه که میتوان قطعی فرض کرد تغییرات در حال انجام است که شامل امور جزئی در فرهنگ مثل دستدادن است تا مسائل پیچیدهتری مثل خدمات الکترونیکی که بالاجبار توسعه پیدا کرد. آنچه مسلم است جامعه بعد از کرونا به هیچ عنوان به جامعه قبل از خودش شباهت نخواهد داشت. یعنی این تغییرات که من آنها را به عنوان تغییرات نهایی در نظر نمیگیرم، ادامه پیدا خواهد کرد و حتی بعد از پایان کرونا ما این تغییرات را خواهیم دید اما قطعا جامعه به دوران قبل از کرونا باز نخواهد گشت.»
به گفته او «اگر بخواهم این جریان را تحت عنوان یک مدل مثال بزنم، یکسری از نیروها موجب تغییر میشوند. برای مثال یکسری نیروهای فرهنگی و سیاسی و در شرایط خاص بهداشتی به نوآوری و ابداعات در سبک زندگی و باورهای ارزشگذارانه منجر میشوند و از خلال این موارد شاهد نوعی تغییرات فرهنگی خواهیم بود. معاشرتهای بعد از کرونا نیز به هیچ عنوان مشابه دوران قبل از کرونا نخواهد بود. البته ما نباید این موضوع را مثبت یا منفی تلقی کنیم. برای مثال اصولا دستدادن یک امر مثبت یا منفی نیست بلکه به فرهنگها و شخصیتها برمیگردد. شاید خیلی از افراد جامعه به دلیل اینکه تماس فیزیکی آنها با آدمها قطع شده، آن را یک امتیاز قلمداد کنند؛ موضوعی که سالها آنها را رنج میداده است و در حال حاضر موقعیتی برای آنها پیش آمده که حاضر نیستند به شرایط قبل برگردند. افراد بسیاری از تغییرات بوجود آمده استقبال میکنند. در واقع ما شاهد سطح وسیعی از تغییراتیم. حتی اگر وارد سبک زندگی انسانها شویم میبینیم که این تغییرات اساسی بوده و پیش از این تلاش زیادی برای چنین تغییراتی انجام میدادهاند. یکی از این نمونهها برگزاری مراسم مختلف از عروسی و عزا گرفته تا مناسک مذهبی است که در سطح گسترده در کشور انجام میشده و در تمام این مراسم تغییرات بزرگی رخ داده است. میبینیم که مراسم مربوط به ازدواج با شیوههای بسیار غیراقتصادی تبدیل به مراسم کمخرج و همراه با صرفهجویی اقتصادی شده. همین موضوع درباره مراسم ترحیم هم صدق میکند. هزینههای یک مراسم ترحیم چیزی کم از هزینههای یک مراسم عروسی ندارد. شاید پیش از این هزینه یک مراسم ترحیم از ۲۰ میلیون تومان شروع میشد و تا ۳۰۰ میلیون هم ادامه داشت اما در حال حاضر شاهد تغییراتی هستیم که بنا بر شرایط زیستی، بسیاری حاضر نیستند افراد زیادی را در این مراسم بپذیرند. از طرفی خود افراد جامعه هم حاضر نمیشوند در چنین مراسمی شرکت کنند. بنابراین میبینیم اشکال دیگری از مراسم ترحیم به صورت اینترنتی یا در شبکههای اجتماعی برگزار میشود. به عقیده من حتی اگر کرونا هم از بین برود این اثری که در جامعه ما گذاشته است میتواند باقی بماند.»
میرزایی معتقد است: «حتی سیستمهای آموزشی کشور که از شکل حضوری به شکل مجازی تغییر پیدا کرده، قطعا با از بین رفتن کرونا کنار گذاشته نخواهد شد و به دلیل اثرات مثبتی که در کنار اثرات منفی دارد، بخشی از این سیستم به شکل مجازی باقی میماند و سیاستگذاران ما را تشویق خواهد کرد تا آن را ادامه دهند. شاید این اشکال مطرح شود که برخی از مسائلی که کرونا آن را تحت تاثیر قرار داده مثل معاشرتها و دید و بازدیدها، جزئی از هنجارهای مثبت جامعه ما تلقی میشدند. باید توجه داشته باشیم که ارزشها یکی از اجزای نظام فرهنگی در سطح کلان و نظام شخصیت در سطح خرد هستند و تاثیر بسیاری در الگوهای فکری و رفتاری افراد دارند بنابراین در مسائل مختلف فردی و اجتماعی سهیمند. با توجه به تغییرات سریع در ابعاد مختلف انسانی طی سالهای اخیر این ارزشها هم دچار تغییراتی شدهاند بنابراین اینکه فرض کنیم بسیاری از تغییرات مناسک برای جامعه ما بد است، این طور نیست و بسیاری از مناسکی که ما آنها را به طور قطعی پذیرفته بودیم هم در طول زمان و بنا بر شرایط مختلف تغییر پیدا کردهاند. بنابراین مهمترین اصل این است که ارزشها فینفسه امور پایداری نیستن و مدام در حال تغییرند پس تغییرات سریع در عرصههای مختلف از ویژگیها و صفات جامعه معاصر است. این تغییرات نه تنها در عرصه زندگی مادی بلکه وارد باورها، اعتقادات، ارزشها و هنجارها هم میشوند. ارزشها نقش مهمی در جامعه و افراد آن دارند ولی عوامل مختلفی از جمله رسانههای جمعی میتوانند در این زمینه اثرگذار باشند. تغییر ارزشها خودش موجب بسیاری از تغییرات دیگر و الگوهای رفتاری میشود. باید توجه داشته باشیم پیامدهایی که کرونا در زمان حال روی رفتار و کردار ما میگذارد میتواند در نهایت به تغییرات عمده و ساختاری منجر شود به نحوی که رفتارها و پندارهای ما را تغییر دهد. در حال حاضر اگر مراسم عروسی یا عزایی داریم باید به شکل مختصر و محدود برگزار کنیم یا مجبوریم کلاسهایمان را به صورت مجازی برگزار کنیم اما همین موارد در طولانیمدت میتوانند تغییرات عمدهای ایجاد کنند به طوری که شکل معاشرت، آموزش و مناسک تغییر پیدا کند بنابراین پیامدها و تغییرات حاصل از شیوع کرونا میتواند وسیع و گسترده باشد».
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: پول مسافر خانواده سلطنتی عروسی کرونا فواید کرونا تغییر اجتماعی مراسم ترحیم داشته باشیم مراسم عروسی جامعه ما ارزش ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۰۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قانون نانوشته!
برای یک جامعه اسلامی که کمترین انتظار ما از آن جامعه داشتن قوانین منظم و مدون برای مراودات اجتماعی است؛ جامعهای که هدف اصلی آن رشد و تعالی انسان است، چگونه میشود به همه وجوه مسائل ذهنی و روانی انسان در مراودات توجه نکرده باشد؟
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- لیلا بکائیان*: ساعت ۷ صبح متروی تهران، مسیر هرروز بنده برای رسیدن به محل کار است؛ حدود ۷ یا ۸ ایستگاه را باید طی کنم؛ در قسمت واگن خواهران سوار میشوم؛ درآن ساعات همیشه شلوغتر است؛ میدانم که در این ساعت کسی برای خرید و گردش و بازار گردی سوار مترو نمیشود؛ اکثر این بانوان یا به محل کار میروند و یا برای رسیدن به کلاس درس و مدرسه و آموزشگاه وارد مترو شدهاند.
به آنها نگاه میکنم بعضی چهرهها شاداب و بعضی خسته، بعضی در حال چرت زدن، آخربعضی از اینها مادرانی هستند که ضمن کار در بیرون از خانه تا پاسی از شب در منزل به امور خانه و فرزندان هم رسیده اند گاهی خستگی از چهره تک تک آنها پیداست، اما یک چیزعجیب است، گاهی با همان خستگی همان بانو چهره خود را آرایش کرده!
حجاب درستی ندارد و یا گاهی هم مکشفه میباشد؛ برایم سوال میشود آنچه که باعث شده یک خانم در این ساعت از روز اینچنین به سر و صورت خود برسد واقعا چه چیز است؟ اصلا این آرایش صورت و این نوع پوشش برای چه کسی و برای کجا میباشد؟
تعدادی چادری هستند، تعدادی مانتو به تن کرده وبسیار آراسته هستند، یادم از مهماندارهای هواپیما میآید، تعدادی بلوز و شلوار بدون شال و روسری و یا با شال و روسری، برایم جالب است این همه تنوع در پوشش در ساعت ورود به دنیای مراودات کاری و اجتماعی و آموزشی!
با خود فکر میکنم به قوانینی که نوشته شد و اجرا شد و یا اجرا نشد و یا قوانینی که اصلا نوشته نشد!
برای یک جامعه اسلامی که کمترین انتظار ما از آن جامعه داشتن قوانین منظم و مدون برای مراودات اجتماعی است؛ جامعهای که هدف اصلی آن رشد و تعالی انسان است، چگونه میشود به همه وجوه مسائل ذهنی و روانی انسان در این مراودات توجه نکرده باشد؟
البته نباید بی انصاف بود بسیاری از قوانین خوب ما بر گرفته از دین و آئین ما است؛ مثل قوانین حمایت از بانوان در سطوح مختلف خانواده و اجتماع؛ قوانین حمایت از اصل کرامت انسان و؛ و هزاران قانون زیبای دیگری که فقط در جامعه اسلامی پیدا میشود، اما یک جای کار میلنگد؛ بحث فرهنگ و هویت ملی و مذهبی!
چرا طی این یکی دو سال اخیر به جایی رسیدیم که چشممان باید به بانوانی بیوفتد که در جامعه اسلامی خود را مکشفه کرده اند و با سر برهنه به خیابان و اجتماع آمده اند!
این مسیری نبود که بعد از چهل و اندی سال از انقلابمان با آن همه خونهای پاک که در راه استواری این انقلاب ریخته شد؛ منتظرش بودیم؛ این مدل فرهنگی روشی نبود که ما را در راه تحقق اهداف والای یک جامعه اسلامی برای رسیدن به یک تمدن جهانی، کمک کند!
یک جای کار ایراد دارد!
کجا اشتباه کردیم، کجا لغزیدیم که جامعه به لحاظ فرهنگی به این سمت حرکت کرده است؟
باید بازنگری کنیم، باید برگردیم به گذشته، کمی عقبتر، شاید بشود روزنههای نفوذ فرهنگی را پیدا کرد.
روزنههایی که اکنون با عمق بیشتر تبدیل به منافذ بزرگی شده اند که مانند رودی در حال حرکت، یک استحاله فرهنگی را به خورد جامع اسلامی میدهد؛ باید برگریم به عقب!
اولین روزهای ورود رسانهای جدید در بین خانوادههای ایرانی، ورود دستگاه پخش فیلم یا همان ویدئو؛ روزهایی پر از خاطرات تلخ و شیرین، بگیر و ببند دستگاه و دورهمیهای خانوادگی که برای تماشای یک فیلم بدون سانسور و یا اکشن مشتاق این رسانه جدید بودند و برخورد نظام ناظر که با این رسانه برخورد میکرد و آن را ضبط میکرد.
اما کار از کار گذشت دیگر نمیشد همه خانهها را زیر و رو کرد و دیگر نمیشد همه دستگاههای جدید را ضبط کرد؛ رسانه و صنعت با یک سرعت بالا ورود خود را به همه خانهها اعلام کرده بودند و روز به روز در حال پیشرفت بودند. تحولی عظیم برای ارائه فیلمهای مختلف با سبک زندگیهای متفاوت از ملتهای مختلف!
و باز هم ورود مهمانان جدید برای توسعه جامعه و زندگی مرفه تر؛ ورود کامپیوترها و کم کم ورود ماهوارهها که هر کدام زمینه و بستری جدید بود برای تغییر ذائقهها و تغییر خرده فرهنگها و تغییر باورهای دینی و ملی، ولی هنوز اول راه است قطعا در این زمان آن تغییر اساسی صورت نگرفته است، پله پله و قدم به قدم!
ابتدا تغییرات جزئی توسط تولیدکنندگان لباس و پوشاک و ارائه پوشاک خارجی توسط وارد کنندگانی که فقط به دنبال جذب مشتری بیشتر با ارائه مدلهای جدید هستند؛ اما برخوردهای سلبی هم از طرف دولتها صورت گرفت از جمع آوری ماهوارهها و پارازیت انداختن در آنتن دهی و امواج ماهواره، تا زمزمههای زیر سوال بردن بعضی از پوشاک مانند ساپورتهای زنانه، مانتوهای تنگ و چسبان، استفاده از شال به جای مقنعه و روسری و... توسط عدهای از دغدغهمندان و دلسوزان فرهنگ و عفاف.
اما تنها چیزی که نتیجه این روشها و پیگیریها شد دعوای نخبگان و عوام و خاص بود که هر کدام در رد یا توجیه یا پذیرش حرفی داشتند و آنچه باقی ماند دنیای رو به رشد تغییر فرهنگ پوشش و عفاف بود که کم کم تبدیل به یک عرف پذیرفتنی میشد که محبوب بسیاری از دلها بود!
و با ورود غول بزرگ رسانهای یعنی فضای مجازی و تبدیل همه دنیا به یک دهکده جهانی، دیگر حرفی از تغییر نوع پوشش و عفاف و حجاب نبود؛ در این فضای بیکران همه چیز جذاب بود و هرکس در این عرصه متبحرتربود سود بیشتری میکرد.
ارائه همه چیز در یک اقیانوس بی انتها، مد، پوشاک، تیپ و استایل، فرهنگ و آداب و رسوم، ارائه دین و آئینهای مختلف، ارائه چهرهای جدیدی از مدلهای مختلف باور و اعتقادات، طبیعت و طبیعت گردی، آشپزی، ورزش و سلامتی، مدیریتهای اقتصادی، طب از صنعتی تا سنتی، مدل خانه داری، مدل ساخت خانه، کسب در آمد و ثروت و در کل ارائه مدل شهروندی و جامعه داری و اکنون در این فضا دیگر حتی حریم خانه و خانواده هم از بین رفته بود برای خودش انقلابی شده بود هم پای انقلابهای بزرگ دنیا؛ فیلسوفی که متحول کننده فکر و عقیده و باور و متحول کننده کل مسیر زندگی است!
و بازخورد آن در جوامع مختلف تغییر در سبک زندگی و دین و باور و اعتقادات قلبی بود، مانند مار خوش خط و خالی که با حرکت نرم و آهسته خود سمی را به جامعه وارد میکرد که کشنده نبود، ولی تمام افکار و عقاید و باورها و سنتها و هویت ملی را تغییر میداد، انقلاب رسانهای!
و انسان روزبه روز به این مار خوش خط و خال وابستهتر و از هویت فرهنگی، انسانی و ملی خود فاصله دارتر میشود؛ اکنون دولت مردان چه باید میکردند؟ بگیرند، ببندند، فیلتر کنند؟ و یا رهایش کنند تا تبدیل به اژدهایی صد سر بشود که همه آنچه را که داشتیم، ببلعد؟
و باز هم بر سر این موضوع بین همه دلسوزان وخواص و نخبگان دعوا وجود داشت و این اژدها در حال رشد و توسعه و اینطور شد که به اینجا رسیدیم، جایی که هم اکنون هستیم غول رسانهای دنیا اژدهایی شده است که با هر سر خود یک قسمت از هویت ملی و مذهبی ما را بلعیده است و زائیده هایش اکنون این جمعیت رها شده با افکار مختلف و شبهات ذهنی بسیار، غرق در دنیا و به دنبال آرامش از دست رفته اند.
اما آیا راهی برای کنترل زائیدههای این غول بزرگ وجود دارد؟
به دلیل وابستگی فضای مجازی امروزه با پیشرفت و توسعه جهانی که نمیشود آن را از بین برد، چون تبدیل به بخش عظیمی از زندگی مردم و جوامع شده است؛ اما آیا نمیشود هم زمان با توسعه این فناوریها قوانین را هم توسعه داد؟
خوشبختانه در جوامع اسلامی بنا به نگرش دینی دولت مردان و پیاده سازی شعائر دینی تا حدودی توانسته ایم هویت مذهبی و ملی را حفاظت کنیم؛ اما اگر در جاهایی خللی میبینیم که رنگ جامعه اسلامی را از نظر ظاهر کمی مشوش و به هم ریخته است، باید نگرشی در نوع برخورد و وضع قوانین انجام دهیم؛ مانند همین مساله عفاف و حجاب در جامعه امروزی ما.
بانوانی که ضمن این جریان انقلاب رسانهای بخشی از باورها و عقاید خود را از دست دادهاند و در دام ذائقه متقاضیان هوس بازی قرار گرفتهاند که زن را وسیله ملعبه و هوس و کالایی در دست قرار میدهند.
از جمله تولیدکنندگان پوشاک و واردکنندگان آن، صنایع آرایش و بهداشتی، جراحان زیبایی و آرایشگران متهمین ردیف اول این تغییرات هستند.
متهمین ردیف دوم کسانی هستند که ارائه رفتار میدهند، روانشناسان، جامعه شناسان، فیلسوفان، بعضا پزشکان و پیراپزشکان، اصحاب رسانه از تولیدکنندگان فیلم و سریال و تئاتر، صوت و پادکست تا نویسندگان رمان و داستان و شعر، طراحان و دیزاینرها و مدرسان علوم متافیزیک، فنگشویی، کدهای کیهانی، چاکراها، علم اعداد و قوانین جذب و متهمین ردیف سوم طیف وسیع فعالان و مدیران و مسئولان عرصه اجتماعی در حیطه شرکتها و موسسات خصوصی و دولتی، ادارات خصوصی، دانشگاهها، دانشکدهها و آموزشکدهها، کلینکها و درمانگاهها و مطب اطبا و...
و آخرین گروه قانون گذاران و ضابطین و ناظرین بر اجرای قوانینی که فراموش کردند برای ورود بانوان به عرصه اجتماع فقط نباید زنان را قانون مدار بدانند!
نمیشود بدون رسیدگی به این جریانات فقط در خیابان به زن تذکر بدهید و او را مواخذه کنید، اقتضای وجودی زن زیبا پسندی است؛ موجودیتش بر اساس جلب توجه عواطف مردانه است، و اگر فضای اطراف، او را زیبا بپسندد چنانچه در اعتقادات دینی ضعیف باشد، به سرعت به سوی تحول ظاهری پیش میرود.
حال مجدد باید پرسید برای ورود زنان به عرصه فعالیتهای اجتماعی، آیا صرفا برای زنان باید قانون گذاشت؟
برای موسسات و شرکتهایی که یکی از شروط استخدامشان بانوان آراسته و زیبا و مجرد است نباید قانون نوشته شود؟
برای کلینیکها و مطب اطبایی که به احترام پزشک بودن گاهی خودشان تقیدات دینی را کنار گذاشته و عوامل و پرسنل خود را هم ملزم به همکاری میکنند؛ نباید قانون نوشت؟
برای فروشگاهها، مجتمعهای تجاری، امثال ایران مالها و؛ که در آن زنان وسیله جذب مشتری هستند؛ نباید قانون نوشت؟
برای آموزشکدهها، موسسات آموزش عالی و دانشگاهها که عرصه کسب علم و آموزش هستند، نباید قانون نوشت؟
برای کسبه بازار و مغازهها، کافی شاپها، کافه کتابها، کافه پاتوقها، رستورانها، باغ تالارها، بوم گردیها و اماکن تفریحی و گردشگری، نباید قانون نوشت؟
چرا حتما نوشته اند؛ قطعا مجوزها بر اساس یک بند در قرارداد به آنها داده شده است و آن یک جمله است، " رعایت شئون اسلامی و ملزم بودن به قوانین ملی و مذهبی" بوده است؛ و این جمله چقدر آشنا میباشد بر سردرب ورودی هر مکانی این جمله را میبینیم: " رعایت شئون اسلامی الزامی است"، پس قانون نوشته شده، فقط رعایت نمیشود!
آیا وقت آن نرسیده که ما هم مانند غول عرصه مجازی که حتی برای اتاق خواب خانواده مذهبی ایرانی برنامه دارد؛ کمی وارد جزئیات بشویم و برای این جمله الزام شئونات اسلامی وارد جزئیات شویم و قانون را کمی محکمتر کنیم؟
چرا نباید به صنعت پوشاک نظارت بیشتری شود تا به طور مثال تولید کنندگان همین امسال به جای تولید مانتو این همه کت زنانه ارائه ندهند!
چرا هیچ حمایتی از چادر نمیشود که برای یک بانوی مسلمان اقلا در سال یک چادر به صورت یارانه هدیه داده شود تا بهانه گرانی پوشش نداشته باشد؟
چرا نظارتی بر آرایشگاهها و ارائه خدمات زیبایی نمیشود که اگر قرار است به طور مثال کاشت ناخن جنبه درمانی داشته باشد این جراحی به متخصصان پوست و مو سپرده شود نه اینکه فقط دلالان آرایشی این کار را با هزینه اندک انجام دهند و خود این کار ارائه مد و تقویت بی دینی شود؟
چرا قانونی برای اجرای زیباییهای مختلف نیست تا حتی یک پزشک عمومی هم در مطب جراحی ژل و بوتاکس انجام ندهد؟
چرا نباید با فعالان عرصه فضای مجازی در هر کسوتی که هستند و در حال ارائه رفتار و تغییر هویت ملی و مذهبی هستند، برخورد محکم و بازدارندهای داشت؟
چرا نباید شرکتها و موسسات خصوصی به کارمندان لباس فرم بدهند؟
چرا نباید برای موسسات آموزشی و دانشگاهها لباس فرم تعریف شود، حتما میگویند خنده دار و مضحک و زشت است؛ اما آیا اگر دانشجوی رشته پزشکی و پیراپزشکی همان ترم اول ملزم به پوشیدن روپوش سفید میشود اینکار برایش زشت و ناپسند است؟
و یا بعضا بانکها که لباس فرم برای کارمندان خانم و آقا تعریف میکنند، و همچنین مهمانداران هواپیما که لباس فرم دارند؛ آیا این کار هم زشت و مضحک است؟ اما این یک شرط استخدام است و هیچ کس حرفی نمیزند؛ ولی بقیه شرکتها و موسسات و...؟
یادم میآید پسرم را برای آموزش زبان به یک موسسه معرفی کردم؛ همان جلسه اول که رفت و برگشت به خانه، گفت دیگر نمیروم! با کلی تلاش علت را جویا شدم؛ سرش پایین بود با کلی این پا و آن پا کردن گفت مامان خانمی که تدریس میکرد یک کت قرمز و یک رژ لب قرمز زده بود که من متوجه شدم بیشتر حواس من به صورت و لباس و حرکات این خانم است برای همین از این کلاس اصلا خوشم نیامد!
میدانم در قیود مجوز این موسسه قطعا نوشته شده است رعایت شئون اسلامی الزامی است، اما این قیود هرگز باز نشده است که لباس مدرسان چگونه باشد، لباس متربیان چگونه باشد، فضای آموزشی کلاس چطور تعریف شود، محل استراحت دختران و پسران جدا باشد، مسئولین آموزشگاه خودشان لباس ساده داشته باشند، آرایش ممنوع باشد، بی حجابی و کشف حجاب ممنوع باشد و در آخر ذکر شود چنانچه هر کدام از موارد بالا مشاهده گردد یک یا دوبار اول توبیخ و دفعه سوم پلمپ موسسه؟!
و به همین روش، قانون نوشتی برای هر مکانی چه تفریحی، چه کسب و خرید و چه مکانها گپ و استراحت و تغذیهای!
اگر اینطور نوشته میشد، ورود بانوان به جامعه کاری و آموزشی و تفریحی نیاز به تذکر نداشت، خود به خود قانونمند میشد!
اما اگر به همین ریزی نوشته شده است و رعایت نمیشود؛ باید گفت ناظرین و ضابطین قوانین پس کجا را نظاره میکنند و با چه چیزی دقیقا برخورد میکنند؟ و اگر نوشته نشده است که قانون مداران باید آنها را بازنگری و دوباره بنویسند!
و در انتها باید گفت برای داشتن حیا و عفت در جامعه، قانون باید برای همه محکم و ثابت باشد نه صرفا برای موجودی که ضعیف است و شاکله وجودیش خواهان زیبایی؛ گاهی باید دنیای مردانه را محکوم به اجرای قوانین سخت کرد تا دنیای زنانه ساخته شود!
یادمان باشد مردان فریاد نمیزنند و در اجرای قوانین صبورتر و آرامتر هستند!
* لیلا بکائیان؛ دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.