Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@05:27:48 GMT

سه افسوس مالی فوتبال ایران

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۶۱۷۱۰

سه افسوس مالی فوتبال ایران

یک موفقیت مهم بین‌المللی و پاداش مالی ناشی از آن می‌تواند منفعتی چشمگیر به تیم‌های ایرانی برساند و در نقطه مقابل یک قرارداد بد یا اشتباه مدیریتی، ضربه‌ای سنگین به پیکر نحیف فوتبال ایران وارد کند. در همین راستا شاید بی‌مناسبت نباشد که سه ضربه مالی مهم وارد شده به اقتصاد فوتبال کشورمان در چند سال گذشته را مرور کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، روزنامه دنیای‌ اقتصاد نوشت: «اقتصاد فوتبال ایران بسیار کوچک است؛ آن‌ قدر که شاید همه گردش مالی یک سال این حوزه، حتی هزار میلیارد تومان هم نشود. در این شرایط طبیعی است که یک موفقیت مهم بین‌المللی و پاداش مالی ناشی از آن می‌تواند منفعتی چشمگیر به تیم‌های ایرانی برساند و در نقطه مقابل یک قرارداد بد یا اشتباه مدیریتی، ضربه‌ای سنگین به پیکر نحیف فوتبال ایران وارد کند. در همین راستا شاید بی‌مناسبت نباشد که سه ضربه مالی مهم وارد شده به اقتصاد فوتبال کشورمان در چند سال گذشته را مرور کنیم. برخی از آنها شاید شما را متعجب کند.

شوت چهار میلیون دلاری طارمی: ایران در جام‌ جهانی ۲۰۱۸ روسیه با اسپانیا، پرتغال و مراکش همگروه بود. تیم ملی در بازی نخست یک‌ بر صفر از سد مراکش گذشت و در بازی دوم با همین نتیجه مغلوب اسپانیا شد. بنابراین سرنوشت صعود شاگردان کارلوس کی‌روش به بازی پایانی برابر پرتغال کشیده شد. این مسابقه در حالی نهایتا با نتیجه مساوی یک - یک به پایان رسید که مهدی طارمی در چهارمین دقیقه از وقت‌های تلف‌شده نیمه دوم یک موقعیت عالی گلزنی را از دست داد. مهاجم بوشهری روی ریباند شوت علیرضا جهانبخش با دروازه‌بان پرتغال تک به تک شد اما ضربه او با اختلاف کمی از کنار دروازه به بیرون رفت. این توپ اگر گل می‌شد، ایران به جای پرتغال به مرحله یک‌هشتم نهایی می‌رسید. طبق قوانین مسابقات، حذف در مرحله گروهی هشت میلیون دلار پاداش داشت، در حالی‌ که حذف از مرحله یک‌هشتم نهایی دوازده میلیون دلار پاداش به همراه می‌آورد. بنابراین کمی دقت بیشتر از طارمی، علاوه بر رقم زدن اولین صعود ایران به مراحل حذفی در تاریخ جام‌ جهانی، می‌توانست چهار میلیون دلار آورده مالی هم برای فوتبال ایران داشته باشد.

شوت دو میلیون دلاری علیپور: پرسپولیس دو فصل پیش با شرایط بسیار سخت و پشت پنجره‌های بسته نقل‌وانتقالاتی به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسید. سرخپوشان در آن فصل مجموعا چیزی حدود سه میلیون دلار بابت پیشروی تا بازی نهایی کسب درآمد کردند. با این حال اگر آنها می‌توانستند به مقام قهرمانی مسابقات دست پیدا کنند، دو میلیون دلار دیگر به‌ دست می‌آوردند. پاداش نایب‌قهرمانی ۲ و پاداش قهرمانی چهار میلیون دلار بود. پرسپولیس در بازی رفت فینال ۲ بر صفر به کاشیما از ژاپن باخت و در مسابقه برگشت برابر این تیم بدون گل متوقف شد. این در حالی است که در اولین دقایق بازی رفت، علی علیپور یک فرصت عالی گلزنی را از دست داد. بسیاری عقیده دارند گل شدن آن توپ می‌توانست پرسپولیس را به جام قهرمانی برساند.

غرامت هشت میلیون یورویی ویلموتس: داغ پرونده عقد قرارداد ناشیانه و سراسر زیان با مربی بلژیکی تیم ملی آن‌ قدر تازه است که نیازی به شرح و تفصیل ندارد. فدراسیون فوتبال قراردادی پرحفره و ناشیانه با مارک ویلموتس بست که مربی پرتغالی در اولین فرصت به دلیل دیرکرد فدراسیون در پرداخت مطالباتش، آن را به صورت یکطرفه فسخ کرد. به این ترتیب فدراسیون به پرداخت غرامتی سنگین، شاید مجموعا بیش از هشت میلیون یورو در حق ویلموتس محکوم شد. این پرونده که تبعات بسیار زیادی هم داشته، همچنان مفتوح است و قربانی می‌گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فدراسيون فوتبال فوتبال ایران میلیون دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۱۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آه و افسوس جهانبخش: توپ لعنتی کجا رفت!

به گزارش "ورزش سه"، فصل 24-2023 در حالی برای علیرضا جهانبخش رو به پایان است که برخلاف تمام سالیان اخیر هنوز موفق به گلزنی در رقابت‌های لیگ اردیویسه هلند نشده ولی می‌توانست این کار را یکشنبه شب مقابل زووله انجام بدهد که از فرصت عالی به دست آمده استفاده نکرد.

تیم فوتبال فاینورد در شرایطی از ساعت 21:30 یکشنبه شب در ورزشگاه د کویپ روتردام مقابل زووله رده دوازدهمی قرار گرفت و یکی از دیدارهای هفته سی و دوم لیگ اردیویسه هلند را با برتری پنج بر صفر تمام کرد که علیرضا جهانبخش پس از حضور تعویضی می‌توانست ششمین گل تیمش را بزند، اما این اتفاق نیفتاد.

فاینورد که نایب قهرمانی خود در لیگ اردیویسه هلند را قطعی کرده بود، در دیدار مقابل زووله علیرضا جهانبخش را از دقیقه 57 در زمین داشت که پس از ورود این ستاره ایرانی توانست سه گل دیگر وارد دروازه حریفش کند و برد پُر گل‌تری به دست بیاورد، اما در ثانیه‌های پایانی این برد می‌توانست 6 گله هم شود.

جهانبخش در دقیقه 2+90 این شانس را داشت تا آخرین موقعیت مسابقه را روی دو ریباند توپ در محوطه جریمه زووله تبدیل به گل کند که شوت محکم و کم‌دقت او با اختلاف از دروازه حریف به بیرون رفت تا افسوس زیادی از این موقعیت بخورد.

ستاره ایرانی فاینورد که تجربه آقای گلی و بهترین بازیکنی در لیگ اردیویسه هلند را دارد، دو هفته دیگر در فصل جاری فرصت خواهد داشت تا سال تلخ خود در این باشگاه را با گلزنی و پایان ناکامی‌هایش تمام کند.

دیگر خبرها

  • کامیابی‌نیا: چشمی 3 بار باید اخراج می‌شد/ حامدی‌فر به آینده خودش و استقلال ضربه زد!
  • پاداش فوق‌العاده برای نساجی پیش از بازی با پرسپولیس
  • آه و افسوس جهانبخش: توپ لعنتی کجا رفت!
  • احمدی: هدفم این است دو طلا کسب کنم / قبل از اینکه ارزش پول پایین بیاید هرچه سریعتر پاداش را بدهند +فیلم
  • آغاز هفته بیست و ششم لیگ برتر فوتبال با تساوی گل گهر و شمس آذر
  • لیورپول 4-2 تاتنهام: افسوس برای امتیازات از دست رفته!
  • مدیرعامل هوادار: امتیاز تیم ما فروخته نمی‌شود
  • تحریم‌های اقتصادی به قالی‌بافان سنتی در ایران ضربه زده است
  • لحظه پرش دیدنی هالند به سمت آقای گلی لیگ جزیره + فیلم
  • روبلف: صعود به فینال مسترز مادرید پاداش شکست‌هاست