Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@17:05:14 GMT

آشنایی بیشتر با سد آیدوغموش

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۶۳۱۸۸

آشنایی بیشتر با سد آیدوغموش

یکی از مناطق گردشکری شهرستان میانه مناطق اطراف سد آیدوغموش است .

سد آیدوغموش  از جریان سطحی رودخانه آیدوغموش که از شاخه های اصلی رودخانه قزل اوزن می باشد با انگیزه بهره گیری از آبهای سطحی ، طراحی شده است. رودخانه قزل اوزن درادامه مسیر خود به رودخانه سفید رود که به دریای خزر می ریزد، می پیوندد. این سد به منظور توسعه و بهبود آبیاری اراضی منطقه طراحی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آب جمع آوری شده در پشت این سد توسط کانال هایی به زمین های اطراف ، جهت آبیاری این زمین ها انتقال داده می شود و در یکی از دره های فرعی اطراف سد آیدوغموش در یک طبیعت زیبا، آبشار مصنوعی توسط یکی از این کانال ها بوجود آمده و منظره ی بی نظیری را پدید آورده است که در سال های اخیر مورد توجه خانواده های میانه ای واقع شده است، این آبشار فصلی بوده و ممکن است به علت بسته بودن کانال های این سد، آبشار قابل مشاهده نباشد .
آب این کانال از بالای صخره ای به ارتفاع حدود ۳۰ الی ۴۰ متری به پایین سرازیر می شود ، که باعث به جود آمدن آبشاری زیبا می شود و در این بین آب در اثر برخورد به صخره ها و تشکیل قطرات ریز باعث خلق رنگین کمان زیبا می شود . در ضمن آب این ابشار بسیار سرد می باشد و تقریبا قابل شنا کردن نیست ولی بر عکس آن آب دیگری که از کنار آن می گذرد بسیار گرم می باشد .

موقعیت مکانی سد:
سد آیدوغموش به فاصله تقریبی ۲۰ کیلومتر در جنوب غربی شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی، در شمال غربی ایران قرار دارد.برای رفتن به این ابشار باید شما از جاده کنار ایستگاه راه آهن و مجتمع فولاد به سمت راست حرکت کنید و بعد از طی ۲۲ کیلو متر به جاده خاکی که در سمت راست جاده که موازی آن کانال آبی نیز وجود دارد ، می رسید ( البته قبل از آن یک راه خاکی و تابلویی به متن پایاب سد آیدوغموش وجود دارد که آن به آبشار نمیرود و شما راه را باید ادامه دهید .) بعد از افتادن در جاده خاکی و ادامه مسیر در میانه راه شما به دو راهی میرسید و راه سمت راستی به آبشار ختم می شود.

آب و هوای منطقه:

از نظر اقلیمی سرد و خشک میباشد.

آدرس:آذربایجان شرقی٬ میانه٬ ۲۵ کیلومتری جنوب غربی میانه٬ سد آیدوغموش  / سیری در ایران

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سد آیدوغموش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۳۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | آشنایی با خواص شیربرنج

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


شیربرنج یکی از غذاهای مقوی برای افراد وگن یا گیاهخواران است، این غذا طعم خاصی ندارد و عملاً برای هر ذائقه ای مناسب نیست اما تنها خوراکی است که برای گیاه خواران و کسانی که تحمل لاکتوز را ندارند مفید واقع می شود. همچنین این ترکیب هیچ نوع چربی و کلسترولی ندارد و معمولاً منابع معدنی بدن با مصرف این ترکیب تامین می شود.

دیگر خبرها

  • ببینید | آشنایی با خواص شیربرنج
  • ببینید | آشنایی با خواص گل سرخ
  • سقوط مرد ۴۵ ساله در آبشار لوه/ اعزام ۸امدادگر به محل حادثه
  • آبشار دائمی «باران کوه»؛ طبیعتی جذاب برای تمامی فصول
  • چرا فلسفه کانت در میانه جنگ‌های امروزین هنوز کار می‌کند؟
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • آبشار زیبای داله‌لان نور‌آباد+فیلم
  • پایتخت یونان در میانه طوفان گرد و غبار به رنگ نارنجی درآمد + تصاویر
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)