Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد شالویی با اشاره به جلسات اخیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی از تلاش برای الزام اصناف به ثبت عنوان فارسی خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مقوله «پاسداشت زبان فارسی» مدتی است بیش از گذشته مورد توجه نهادهای فرهنگی کشور قرار گرفته است. در این راستا نهادهایی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از یک سو و رسانه ملی از سوی دیگر تلاش هایی را در جهت گسترش استفاده از زبان فارسی در فضای عمومی کشور در پیش گرفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

پیش از این در گزارشی با عنوان «در جستجوی زبان از دست رفته» به مولفه های زبان فارسی به عنوان زبان ملی ایرانیان و لزوم صیانت از آن در عصر کنونی پرداختیم. در آن جا گفتیم با وجود از میان رفتن اهمیت زبان در مناسبات جهانی سال های آینده، زبان فارسی همچنان ارزش و جایگاه خود را حفظ خواهد کرد؛ چرا که شالوده فرهنگ ایرانی و بخش مهمی از حافظه تاریخی ایرانیان بر بستر زبان فارسی بنیان نهاده شده است.

 

 

با پیشرفت تکنولوژی در سال های آینده، زبان فارسی این قابلیت را خواهد داشت که به برگ برنده ما در مناسبات جهانی بدل شود؛ روزگاری که تعامل اجتماعی به ساده ترین شکل خود رسیده و پتانسیل های فرهنگی هر کشور به تمامه ظهور پیدا می کند.

 

 

اما صیانت از زبان فارسی و گسترش آن نیازمند لوازمی است که پیش از این در گزارش «پاسداشت زبان فارسی؛ انگیزه ای که آگاهی می طلبد» به آن پرداختیم. این که گام برداشتن در مسیر اعتلای فارسی چه فرصت ها و تهدیدهایی را پیش روی ما قرار خواهد داد؟

 

 

حالا در تازه ترین تحول مرتبط با پاسداشت زبان فارسی، «محمود شالویی»، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پیگیری  فعالیت های پژوهشی سخن گفت که قرار است به تصویب قوانینی در راستای حفظ زبان فارسی بیانجامد.  

 

 

او به لزوم شناخت وضعیت موجود و اقدامات صورت گرفته تاکنون پرداخت تا از این رهگذر بتوان به شکل اصولی به مبحث حفاظت از زبان فارسی در برابر واژگان بیگانه وارد شد.

 

 

اما تازه ترین خبر دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی مربوط به ارسال نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزیر امور اقتصاد و دارایی در جهت الزام اصناف به برگزیدن نام های فارسی بود. شالویی انتخاب نام فارسی برای فروشگاه ها و برندهای اصناف مختلف کشور از جمله موضوعات مهم در جلوگیری از ورود واژگان بیگانه به زبان فارسی دانست و نامه سیدعباس صالحی را نیز در همین راستا توصیف کرد.

 

 

شالویی در بخش دیگری از سخنان خود بر عزم راسخ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر پیاده سازی قوانین مرتبط با پاسداشت زبان فارسی تاکید کرد و از همکاری این وزارت خانه با نهادهایی چون فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رسانه ملی برای تحقق این امر سخن گفت.

 

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با تاکید بر لزوم تبدیل مصوبات شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی به قوانین لازم الاجرا در کشور از تصمیم اعضای شورا برای تولید مهرهایی خبر داد که نام منتخب برندها در سند گواهینامه آن ها را تایید می کند.

 

 

توجه به صیانت از زبان فارسی در بحران کرونا موضوع جالب توجه دیگری بود که شالویی بدان پرداخت. این مسئول فرهنگی از وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی خواست بر نام برندها و اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا از جمله ماسک نظارت کند.

 

 

حال باید دید فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه حفظ فارسی در برابر هجوم لغات بیگانه و گسترش آن به فرهنگ عمومی تا چه اندازه موفقیت آمیز خواهد بود.

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: زبان فارسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسداشت زبان فارسی زبان فارسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۴۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی

به گزارش قدس آنلاین از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در متن پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است: در نهایت تاسف و تاثر خبر درگذشت زنده یاد از بزرگان موسیقی در خراسان شمالی را دریافت نمودم. شادروان حاج عیسی قلی‌پور که نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران در پرونده داشت، سینه‌اش لبریز از روایات، حکایات و اشعاری بود که زلالی مذهب،عشق،عرفان،حماسه و احساس را تجلی می‌بخشید.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت: دیدار با این هنرمند فقید و شنیدن هنر روح بخش او از بیادماندنی‌ترین خاطرات اینجانب در سفر به خراسان شمالی است.

وی اضافه کرد: اینجانب ضمن نکوداشت نام و یاد این هنرمند فقید، ضایعه درگذشت ایشان را به جامعه هنری ایران اسلامی، هنرمندان خراسان شمالی، خانواده آن مرحوم تسلیت عرض نموده و غفران و رحمت الهی را برای او از درگاه خداوند رحمان مسئلت می نمایم.

استاد عیسی قلی پور مشهور به عیسی بخشی، هنرمند موسیقی مقامی و از آخرین بازماندگان بخشی‌های کرمانج شمال خراسان جمعه- ۱۴ اردیبهشت‌ماه- پس از تحمل یک دوره‌ بیماری سرطان در بجنورد دارفانی را وداع گفت.

قلی پور خواننده گویش‌های ترکی بجنوردی، کرمانجی، فارسی و ترکمنی، بیش از شصت سال خنیاگر نغمه‌های مختلف خراسانی و آیین‌های مذهبی منطقه شمال خراسان بود. وی در جشنواره‌های متعددی شرکت کرد و کسب مدال و دیپلم افتخار در چهارمین جشنواره موسیقی فجر با گویش کرمانجی از افتخارات این هنرمند فقید است.

این هنرمند گواهینامه درجه یک هنری را سال ۱۳۹۵ از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی دریافت کرد و سال ۱۳۹۸ اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی نخستین کاشی ماندگار در بجنورد را بر سردر منزل عیسی قلی پور نصب کرد.

دیگر خبرها

  • صنعت چاپ در آینده نیازمند تغییر ریل است
  • دیدار رئیس سازمان فرهنگ با معاون وزیر خارجه ارمنستان
  • از پاسداشت زبان فارسی تا تجلیل از فعالان و کنشگران حوزه میراث‌ فرهنگی
  • برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی؛ از پاسداشت زبان فارسی تا تجلیل از کنشگران فرهنگی
  • تشریح برنامه‌های هفته میراث‌/ پاسداشت زبان فارسی وتجلیل از فعالان
  • وزیر فرهنگ درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور را تسلیت گفت
  • سینه‌ این هنرمند لبریز از اشعار و عرفان بود
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت حاج عیسی قلی‌پور
  • برای هنرمندی که سینه‌اش لبریز از زلالی مذهب و عشق بود
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی