Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین- صبا نوبری؛ نمایندگان مجلس در نشست علنی صبح امروز در جریان بررسی طرح یک فوریتی تامین کالاهای اساسی، کلیات آن را به تصویب رساندند.

بر اساس این طرح مقرر شده تا اعتبار 30هزار میلیارد تومانی برای تامین کالاهای اساسی 60میلیون ایرانی تخصیص داده شود.

این درحالیست که پیش از این رییس سازمان برنامه و بودجه گفته بود که منابع کافی برای تامین این طرح وجود ندارد و با توجه به کسری بودجه دولت تصویب این طرح معنایی جز افزایش پایه‌پولی و تورم نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین رابطه علی مروی، اقتصاددان در توییتی در صفحه شخصی خود یادداشتی در این رابطه نوشته بود که اقتصادآنلاین هم روز گذشته آن را منتشر کرد.

وی با تاکید بر اینکه حمایت نقدی از دهک‌های پایین باید در اولویت باشد، گفت: اما این حمایت نباید به صورتی باشد که منجر به یک ابر تورم شود. در شرایط فعلی درآمد ارزی بانک مرکزی به میزانی نیست که بتواند ارز لازم برای تامین کالاهای اساسی مصوب را فراهم کند در نتیجه باید تخصیص ارز4200تومانی را کنار گذاشته و آن را به طور مستقیم به دهک‌های پایین درآمدی پرداخت کنند.

 در این زمینه بخوانید:

طرح تامین کالای اساسی یا ابر تورم؟ ضرورت اصلاح شبکه توزیع کالا

 

اجرای این طرح با منابعی که محل آن مشخص نیست درکنار ادامه تخصیص ارز 4200تومانی علاوه بر فساد، پایه‌پولی را هم افزایش خواهد داد و نتیجه‌ای جز یک ابرتورم نخواهد داشت.

البته در جلسه امروز مجلس، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در رابطه با منابع این طرح گفت: طرح ارائه شده از نظر منبع تامین اعتبار مشکلی ندارد و اعضای کمیسیون به این مسئله توجه داشتند که منابعی را در نظر نگیرند که تورم زا باشد. همچنین منابعی انتخاب شده که در دسترس و قابل حصول باشند.

اما باید توجه داشت که در شرایط فعلی کشور تصویب چنین طرحی با منابع نامشخص، می‌تواند تا حدود 40هزارمیلیاردتومان کسری بودجه را افزایش دهد و نمایندگان نباید در تصویب چنین طرح‌هایی بدون توجه به جزییات آن سریع و بدون بررسی عمل کنند.

پربیننده ترین پرداخت یارانه جدید ۱۲۰هزارتومانی تذکر جدی قالیباف به وزیر اقتصاد درباره بورس/ دژپسند به مجلس می‌آید یارانه ۱۲۰هزار تومانی به چه کسانی پرداخت می‌شود؟ رد طرح جذب استخدام معلمان حق‌التدریسی در کمیسیون آموزش بورس ظرفیت رشد ۷۰درصدی دارد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تورم مجلس شورای اسلامی کالای اساسی علی مروی کوپن الکترونیک تامین کالای اساسی ابر تورم یارانه جدید کالابرگ الکترونیکی قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت تامین کالاهای اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۴۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ کالای اساسی برنج و روغن مشمول ارز ترجیجی شد

بر اساس مصوبه هیئت وزیران برنج و روغن خام در فهرست کالاهای مشمول ارز ۲۸۵۰۰ تومانی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اصلاحیه مصوبه هیئت وزیران برنج و روغن به فهرست کالاهای مشمول دریافت ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی در سال ۱۴۰۳ اضافه شد.

در فهرست قبلی انواع گوشت تازه یا سرد کرده گوساله و گوسفند، گندم معمولی، جو، ذرت دامی، دانه سویا، دانه کلز، دانه پنبه، دانه آفتابگردان برای روغن کشی، دانه گلرنک، شکر تصفیه شده، کنجاله سویا، کنجاله پنبه، کنجاله آفتابگردان، کنجاله کلزا، کنجاله گلرنگ، کود سوپرفسفات، کود کلریدو پتاسیم، کود سولفات پتاسیم، فسفات دی آمینیوم، مولدهای دام و طیور آبزیان و مواد ژنتیکی مشمول دریافت ارز ترجیحی برای سال ۱۴۰۳ اعلام شد.

در فهرست قبلی برنج و روغن از فهرست کالاهای مشمول ارز ترجیحی حذف شده بود که با پیگیری مسئولان وزارتخانه جهاد کشاورزی دوباره مشمول ارز ۲۸۵۰۰ تومانی شد.

بنا بر آمار گمرک جمهوری اسلامی سالانه ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد.

کارشناس کشاورزی ابراهیم مرادزاده می‌گوید که واردات این دو محصول با ارز ارزان باعث تعادل قیمت آنها در بازار می‌شود که اختصاص ارز گران‌تر امکان داشت قیمت‌ها را در بازار بالاتر ببرد.

کشور سالانه حدود یک میلیون تن برنج وارد می‌کند و ۹۰ درصد نیاز روغن را از طریق واردات تأمین می‌کند.

کد خبر 751015

دیگر خبرها

  • غیربومی بودن مدیران یکی از اساسی ترین مشکلات البرز است
  • قیمت کالاهای اساسی؛ گوشت چند شد؟ +جدول
  • این دو کالای اساسی مشمول ارز ترجیجی شد
  • ۲ کالای اساسی برنج و روغن مشمول ارز ترجیجی شد
  • ذخیره‌سازی ۱۵۰۰ تن مرغ منجمد در لرستان
  • ذخیره سازی ۱۵۲۰ تن گوشت و مرغ منجمد در لرستان
  • ابرتورم در ترکیه چگونه مردم را بدهکار می‌کند؟
  • تصویب بودجه ۱۴۰۳ هلال احمر
  • بودجه ۱۴۰۳ هلال احمر تصویب شد
  • ماده واحده بودجه ۱۴۰۳ هلال‌احمر تصویب شد