Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@05:01:01 GMT

۸۷ درصد از تماس‌های روزانه با تلفن ۱۲۵ مزاحمت است

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۶۴۷۱۱

۸۷ درصد از تماس‌های روزانه با تلفن ۱۲۵ مزاحمت است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محسن گلابی صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران با گرامیداشت روز آتش‌نشان اظهار داشت: اگر خبرنگاران در هر شیفت حاضر می‌شدند، متوجه می‌شدند یک آتش‌نشان در چند لحظه ممکن است در یک چندراهی قرار گیرد و باید در ثانیه باید تصمیم‌گیری‌های سختی داشته باشد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: زمانی که زنگ تلفن ستاد به صدا در می‌آید، در چند ثانیه باید واکنش نشان داد، آتش‌نشانان زمان زیادی را در اختیار ندارند و به تازگی رکورد به سه دقیقه و ۵۳ ثانیه رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: آتش‌نشان باید صبور باشد و‌ راه‌های میانبر را بداند زیرا سرعت آتش آنقدر زیاد است که ۴ دقیقه هم برای رسیدن به آن زیاد است.

گلابی بیان کرد: شرایط به صورتی است که همه مردم از نظر اقتصادی در تنگنا هستند و این وظیفه آتش‌نشان را سنگین‌تر می‌کند، باید دید که نگاه به آتش‌نشانان در جامعه چگونه است و آیا جامعه دین خود را به آتش‌نشانان ادا می‌کند؟

گلابی عنوان کرد: در یک سال اخیر، ۱۰ هزار و ۱۴۰ مورد عملیات امداد و نجات و اطفا حریق انجام شده است که بیش از ۴۲۴۸ مورد آن حادثه حریق بوده است.

۸۷ درصد از تماس‌های روزانه با ۱۲۵ مزاحمت تلفنی است

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان افزود: به طور متوسط روزانه ۱۱۴۸ تماس با خطوط ۱۲۵ برقرار می‌شود که ۸۷ درصد از آن مزاحمت تلفنی بوده و بیش از ۵۰ درصد مزاحمت‌ها نیز با تلفن‌های عمومی رایگان برقرار شده است.

وی با بیان اینکه فراوان ترین موارد حریق‌ها در فصل تابستان و تیرماه رخ می‌دهد، افزود: در تابستان ۳۰۸۹ مورد حادثه اتفاق افتاد که ۱۱۰۹ مورد آن در تیرماه بود؛

از نظر توزیع زمانی نیز بیشترین میزان حوادث در ۱۲ ظهر تا ۶ عصر و کمترین آن در بازه زمانی ۱۲ شب تا ۶ صبح بوده است.

نجات ۴۵۰۰ شهروند از حادثه توسط آتش‌نشانی

گلابی اظهار داشت: براساس آمار واحد برنامه‌ریزی و توسعه سازمان، آتش نشانان در یک سال اخیر در اجرای ماموریت‌های خود موفق شدند بیش از ۴۵۰۰ شهروند را که گرفتار حوادث مختلف شده بودند نجات دهند؛ از شمار شهروندان نجات یافته ۱۹۶۱ نفر زن و ۲۵۳۹ نفر مرد بودند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: بیشترین فراوانی حادثه دیدگان به این صورت بوده که ۴۱ درصد جوانان و ۲۰ درصد از نجات‌یافتگان نوزادان و کودکان بودند که ۱۶۳ مورد بوده و نسبت به سال قبل ۲۷ درصد کاهش داشته و بیشترین مورد نیز در این زمینه محبوسی کودک در اماکن و خودرو بوده است.

وی عنوان کرد: سازمان آتش‌نشانی واحد پژوهشی دارد که قراردادی نیز با دانشگاه اصفهان داشتند و طی آن در خصوص ایمنی اماکن میراث فرهنگی آیین‌نامه‌ای را تنظیم می‌کنیم.

گلابی گفت: بر اساس آمار، در حادثه رؤیت مار افزایش ۱۸ درصدی نسبت به سال گذشته داشتیم، دلیل آن هم به این شکل است که مردم در روزهای تعطیل یا طول هفته به تفرجگاه ها می‌روند و این مارها و حیوانات در ماشین‌ها مخفی می‌شوند و در نهایت وارد منازل می‌شود؛ موردهای مختلفی را هم برای ورود خفاش داشته‌ایم که به دلیل امواجی است که آن‌ها را سردرگم می‌کند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان افزود: آمار سال جاری نشان از کاهش ۱۵ درصدی حریق وسایل نقلیه نسبت به سال گذشته دارد، همچنین با ۳۶۴ مورد حادثه آسانسور در سال جاری، کاهش ۳۴ درصدی نسبت به سال ۹۸ ثبت شده است.

مشکلات گسترش شهرها برای آتش‌نشانان

وی تصریح کرد: هر روزه شهرها هم در سطح و هم در ارتفاع حرکت می‌کنند، که این مسأله باعث شده آتش‌نشانی از نظر پارک دچار مشکل شده و در اثر افزایش ارتفاع هم نیاز به نردبان داریم که تمامی آن‌ها باعث سنگینی کار آتش‌نشانان شده است.

گلابی با بیان اینکه به طور استاندارد باید هر ایستگاهی برای ۵ هزار نفر یا ۵ کیلومتر مربع باشد، افزود: در حال حاضر ۲۵ ایستگاه آتش نشانی در قالب ۴ منطقه عملیاتی داریم ۱۵ ایستگاه به آن اضافه خواهد شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: سه ایستگاه در دست ساخت است که میزان پیشرفت هم قابل قبول بوده، ایستگاه چهارباغ که در چهارباغ پایین واقع شده است، کمک زیادی می‌تواند برای ما داشته باشد.

وی اضافه کرد: ایستگاه در منطقه ۸ حدود ۱۶۰۰ متر است و پیشرفت خوبی دارد، در منطقه ۱۵، ۱۴ و ۷ نیز قرار است که ایستگاه‌هایی ساخته شود.

گلابی عنوان کرد: تملک سوله ۳۰۰۰ متری در مجاورت ایستگاه ۲ و بازسازی، تجهیز و مقاوم‌سازی تعدادی از ایستگاه‌های آتش‌نشانی مانند ایستگاه ۱۶، ۱۰، ۱۴ و ... از دیگر اقدامات شاخص صورت گرفته در یک ساله اخیر است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: زمینی به مساحت ۵ هکتار در کمربندی شهر و مجاورت شهر بازی رویاها تملک شد که قرار است تبدیل به یک ایستگاه آتش‌نشانی و مرکز آموزش جنوب کشور شود.

وی با اشاره به وضعیت کشور و تحریم‌ها عنوان کرد: ۲۰ دستگاه خریداری و آماده شده که قرار بود در مهرماه مستقر شوند اما از اتریش وارد شده و هنوز در گمرک هستند زیرا مجوزهای لازم هنوز اخذ نشده است.

گلابی افزود: دستکش‌های انفرادی خریداری شده که دستکش مخصوص به هر آتش‌نشان داده شد، شلوارهای حریق هم حدود ۱۰۰ دست وارد شد، چکمه‌ها نیز به صورت انفرادی توزیع شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اظهار کرد: ۸ دستگاه شاسی اسکانیا جهت پنج دستگاه اطفائیه فوق سنگین، دو دستگاه بالابر هیدرولیکی ۴۲ متری، یک دستگاه خودرو نجات فوق سنگین با جرثقیل ده تن، خرید، کاربری‌سازی و تجهیز شد.

۹۰ درصد از اقلام خریداری شده خارجی است

وی عنوان کرد: ۹۰ درصد از موارد خریداری شده از اقلام خارجی است که باید ثبت شود، دستگاه ذخیره‌ساز از ۹۰ میلیون به ۲ میلیارد رسیده و دیگر تجهیزات نیز به همین شکل افزایش قیمت داشتند.

گلابی با بیان اینکه در هر ماه تقریبا دو خودرو خریداری شده که نوعی رکورد است، افزود: نیاز داریم که موتور سنگین وارد کنیم، ۶ دستگاه خریداری شده که در بحث خرید مشکلی نداریم و تنها مشکل، مجوزها و به طول انجامیدن پروسه آن است؛ البته از تمام تولیدکنندگان و نخبگان دعوت کردیم تا از تجهیزات دیدن کنند تا بتوانند بومی سازی انجام دهند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: آتش‌نشان نباید دچار مشکلات معیشتی باشد، اعتراض آتش‌نشانان این است که بر اساس قانون به ما حقوق پرداخت کنید و اعتراضات به دلیل تفاوت‌ها با فیش‌های حقوقی آتش‌نشانان شهرداری تهران است.

وی بیان داشت: سال ۹۲ تبدیل وضعیت بوده است، یک سری از شرکتی به پیمانی تبدیل شدند که برخی تبدیل وضع نشدند؛ نیروی پیمانی، شرکتی و ... داریم که اگر یکسان باشند، از نظر مزایا هم یکسان می‌شوند؛ حقوق تا به حال به همه پرداخت شده است، بررسی‌های مختلفی شد که مطابقت‌هایی داده شود.

گلابی ادامه داد: البته تبدیل وضعیت، مجوز مجلس را می‌خواهد؛ از دیگر اعتراض آتش‌نشانان این بود که آن‌ها براساس تست‌ها وارد شدند و چندین سال سابقه دارند ولی تبدیل وضعیت نشدند که اقداماتی در این خصوص انجام شده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: در یک جلسه قرار شد با محوریت دفتر امور شهری کمیته‌ای تشکیل شود و در این کمیته این موضوعات بررسی شود زیرا آتش‌نشانان چیزی خارج از قانون نمی‌خواهند.

وی با بیان اینکه حضور بانوان الزامی‌برای آتش‌نشانی است، افزود: برخی که این مورد را تجربه کردند گفتند که در شهرهای دیگر مشکلات فراوانی برای آن‌ها پیش آمده است، همه این مشکلات را به جان خریدیم و گفتیم که باید بانوان وارد سیستم شوند، تعدادی را هم در ظرفیت پذیرش انجام دادیم که در گزینش‌های علمی قبول شدند اما در تست‌های ورزشی رد شدند؛ حدود ۴۶۰ درخواست داشتیم که تعدادی از بانوان جذب خواهند شد.

گلابی درخصوص مزاحمت‌های تلفنی برای آتش‌نشانی گفت: اگر تماسی رخ دهد و بگوید که حادثه‌ای رخ داده به هر صورت اعزام داریم ،اما ممکن است با کد اعلام شود که حادثه واقعی نبوده است؛ درخصوص سیستم رباتیک نیز هنوز چیزی که بتواند در آتش‌نشانی کمک کند حتی در سطح جهانی هم ثبت نشده است.

طرح ایمنی اماکن تاریخی و میراث فرهنگی

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: در بحث ایمنی میدان امام خمینی (ره) و اطراف آن، آیین‌نامه‌ای تنظیم شد که طی طرحی ایمنی اماکن تاریخی و میراث فرهنگی تأمین می‌شود، متولی ایمنی میراث فرهنگی آتش‌نشانی است.

وی ادامه داد: حدود دو سال است که به طور شبانه روزی بحث ایمنی میدان امام خمینی (ره) را پیگیری می‌کنیم، اما هنوز به نتیجه قابل قبول نرسیده‌ایم.

گلابی درخصوص علل حوادث عنوان کرد: علت‌های مختلفی برای حوادث وجود دارد که اگر در بسیاری از موارد اعلام شود که موارد عمدی بوده، اتفاقات ناگواری در ادامه رخ میدهد بنابراین تنها با دستور مقامات قضایی می‌توانیم اینگونه علل را بیان کنیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: قبلا آموزش و پرورش استعلامی از آتش‌نشانی نمی‌گرفت اما امروز قرار است که در این خصوص استعلام انجام شود، تمامی مراکز پزشکی نیز موظف شدند از سازمان آتش‌نشانی استعلام ایمنی گیرند که بسیار اتفاق مثبتی است، همچنین بازدید ایمنی از اصناف را رایگان اعلام کردیم که البته باید به تأیید هم برسد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از قوانین مربوط به گذشته است، سال گذشته ۱۴۶ نفر بازنشسته شده‌اند که اگر عنوان شغلی آتش‌نشانی نداشتند، نمی‌توانستند از آن استفاده کنند؛ همچنین در سال ۹۸، تعداد ۲۰۰ نیرو جدید جذب شد.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ص۲۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: آتش نشانی استان اصفهان اطفا حریق آتش نشان روز آتش نشان میراث فرهنگی خریداری شده نسبت به سال آتش نشانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۴۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات بیش از ۲۰ خودروی گرفتار در سیلاب زرند

مرتضی بخشی با اشاره به سیلاب و آبگرفتگی در زرند گفت: بیش از ۷۲ ساعت است که نیرو‌های سازمان آتش نشانی در آماده باش کامل قرار دارند و در حال خدمت رسانی به شهروندان می‌باشند.

 رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زرند با اعلام اینکه تا کنون بیش از ۵۰ عملیات امداد و نجات، رفع آبگرفتگی، نجات خودرو و ... به همت  سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زرند انجام شده است، بیان داشت: شهروندان می‌توانند در صورت هر گونه مشکلی با شماره ۱۲۵ این سازمان تماس بگیرند. 

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • جسد یکی از غرق‌شدگان نازلوچای ارومیه کشف شد
  • آمادگی آتش نشانی رشت برای آموزش ایمنی در بیمارستان‌ها
  • نجات بیش از ۲۰ خودروی گرفتار در سیلاب زرند
  • میانگین ۴ دقیقه‌ای رسیدن به محل آتش‌سوزی‌ها در سمنان/ گرفتن ۲۱۴ حیوان موذی در یک سال
  • انجام ۲۶۸ مورد ماموریت توسط آتش نشانی قزوین
  • توضیحات آتش‌نشانی قزوین درباره شهادت یک آتش‌نشان
  • آتش‌نشانان شیرازی ۱۲۹ عملیات در بارندگی انجام دادند/۱۱۴۰ تماس با مرکز ۱۲۵ در یک روز بارانی
  • عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی
  • آتشنشانان شیرازی ۱۲۹ عملیات در بارندگی انجام دادند
  • انجام ۱۲۹ عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر