Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@23:00:14 GMT

آتش نشانان، خط مقدم خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۶۸۵۴۷

آتش نشانان، خط مقدم خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان

به گزارش خبرگزاری فارس از جهرم، ۷ مهر سال ۵۹ زمانی که دشمن بعثی به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتش نشانان منطقه و شهرهای اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفته که در حین عملیات خاموش کردن آتش، مجدداً هواپیماهای دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه می‌کنند که منجر به شهادت تعداد زیادی از آتش نشانان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سال ۷۹ ، روز ۷ مهرماه در تقویم کشور روزی برای تقدیر از رشادت‌ها و دلاورمردی‌های آتش نشانان به عنوان روز ملی آتش نشانی و ایمنی نامگذاری شده است و از جهتی دیگر، در این روز با هدف ترویج فرهنگ ایمنی و پیشگیری از حوادث، یادآور حماسه آفرینی‌ها و از خودگذشتگی‌های آتش‌نشانان کشورمان هستیم.

حضور و نقش آتش نشانان ایثارگر و فداکار به خصوص در سالیان اخیر در همه بحران‌ها بر هیچ کسی پوشیده نیست و سختی کار، استرس و خطر کار آنان بسیار زیاد است؛ لذا نه تنها اینکه یک روز و هفته برای آنان جهت تقدیر و تشکر کم است بلکه تمام سال هم برای تقدیر از آنان کم خواهد بود.

آتش نشانان که برای نجات جان انسان‌ها خود را به دل حادثه ، خطر یا آتش می زنند که بتوانند منجی جان هم نوعان خود شوند. این‌ها تنها بخشی از کار و زحمات آنان بوده و قطعا زحمات، تلاش و سختی کار آنان اگر قرار به بیان باشد ساعت‌ها و روزها طول می‌کشد و از این گزارش خارج است.

آتش‌نشانان و امدادگران در صف اول خدمت رسانی به آسیب‌دیدگان در شهرها و روستاها در هنگام وقوع حوادث و سوانح غیرمترقبه هستند و قطعا این فداکاری در خط مقدم امداد و نجات به آسیب‌دیدگان از هیچ تلاش و کوششی برای دستیابی به این امر مهم فروگذار نخواهند بود.

محسن عشایری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس که به مناسبت هفته آتش نشانی انجام شد، اظهار داشت: سازمان آتش نشانی در اوج آمادگی کامل جهت ارائه خدمات و انجام عملیات است و دیروز رژه موتورسواری که در سطح معابر و خیابان های سطح شهر انجام شد به معنی آمادگی کامل جهت خدمت رسانی بود.

وی افزود: تمام سعی و تلاش خود را کردیم که خطاهای انسانی را به صفر برسانیم و امروز باید اعلام کنیم با توجه به تجربه و تخصص آتش نشانان جهرمی خطای انسانی اگر صفر مطلق نباشد اما بسیار نزدیک به صفر بوده که این یک دستاورد بزرگ برای سازمان آتش نشانی جهرم است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری جهرم گفت: با وجود اینکه با کمبود نیرو مواجه هستیم اما در صورت درخواست کمک، به شهر‌های اطراف خدمات رسانی می کنیم که به عنوان نمونه می توانم به شهرهای خفر، لار، مرودشت، داراب و ... اشاره کنم.

عشایری با بیان اینکه هدف و تلاش مجموعه، کاهش زمان حضور در صحنه است، بیان داشت: قطعا کاهش زمان حضور در صحنه از اولویت‌های اساسی ما است و سیاست ما هم همواره این بوده که آتش نشانان سرعت عمل بالایی داشته باشند و در کمترین زمان ممکن به محل حادثه حضور پیدا کنند که میانگین زمان حضور آتش نشانی در حادثه در شهر حدود ۴ تا ۶ دقیقه و در جاده ۱۸ تا ۲۵ دقیقه است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در ۱۳۸۹ عملیات و ماموریت حضور داشتیم، بیان داشت: در سال گذشته در ۷۸۱ عملیات حریق و ۶۸۸ عملیات حوادث حضور پیدا کردیم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی جهرم، بیشتر حضور سازمان آتش نشانی را در عملیات‌ ایمن سازی، حریق آتش در باغات و زمین‌های کشاورزی، سقوط در چاه، تصادفات و ... عنوان کرد.

۲۴۰ تماس میانگین تماس روزانه با سامانه ۱۲۵ در جهرم

عشایری با اشاره به اینکه متاسفانه درصد بالای مزاحمت‌های تلفنی توسط شهروندان با سامانه ۱۲۵ زیاد است، افزود: ۴۳ هزار و ۲۰۰ تماس در شش ماهه اول امسال با سازمان آتش نشانی جهرم گرفته شده است که حدود  ۸۰ تا ۸۵ درصد تماس‌های دریافتی مزاحمت تلفنی هستند.

وی اذعان داشت: مأموریت‌های کاذب به‌جز خستگی مفرط و هزینه و چشم‌انتظاری حادثه‌دیدگان و ایجاد خسارات مالی و جانی ناشی از آن چیزی را در پی نخواهد داشت.

عشایری با بیان اینکه در شش ماه اول امسال در ۸۸۸ عملیات شرکت کردیم، بیان داشت: ۵۴۸ مورد حریق و ۳۴۰ مورد امداد و نجات از عملیات‌های شش ماهه سال ۹۹ در جهرم بوده که این میزان نسبت به شش ماهه سال گذشته با افزایش قابل توجهی رو به رو بوده است.

تسهیل و ارائه خدمات در زمان بحران اولیت مهم آتش نشانی جهرم است

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی جهرم با بیان اینکه در بحث آموزش همگانی در حال انجام اقدامات و فعالیت های موثر و مفیدی هستیم، گفت: تمام ساختمان‌ها، تاسیسات ادارات و ارگان‌های مختلف و مکان‌های پر تجمع را مورد رصد قرار داده و اشکالات و ایرادات آنان را جهت رفع نواقع مکتوب به آنان اعلام کردیم.

عشایری ادامه داد: ورزشگاه‌ها، بازارها، باشگاه‌ها، مجتمع‌های شلوغ از دیگر مکان‌هایی بود که رصد کردیم تا مشکلات آنان جهت ارائه خدمت رسانی در زمان بحران و حادثه برطرف شود.

وی خاطر نشان کرد: ایمنی و بهینه سازی محیط اولویت اصلی سازمان آتش نشانی بوده و پیشگیری از عدم ارائه خدمات در زمان مناسب در بحران‌ها اولویت مهم دستور کار ما در آتش نشانی جهرم است.

رئیس آتش نشانی جهرم بیان کرد: تلاش کردیم تا ساز و کاری برای تایید آتش نشانی برای خانه‌ها در هنگام ساخت صورت بگیرد که با پیگیر و تلاش‌هایی که صورت گرفت و موافقت شهردار موفق شدیم در زمان صدور پروانه ساختمانی یک مورد را جهت بحث ایمنی در نظر بگیریم که در زمان حادثه دچار مشکل در امداد رسانی نباشیم.

نیرو‌های مردمی و آموزش‌دیده، نقش مهمی در زمان حوادث دارند

عشایری با اشاره به اینکه نقش شهروندان و مردم در زمان وقوع حادثه تا زمان رسیدن آتش نشانی بسیار مهم و موثر است، تاکید کرد: در صورت اینکه شهروندان آموزش دیده باشند بسیار نقش آنان در زمان حوادث مهم است و در حال آماده کردن زیرساختی برای این امر هستیم که بتوانیم به افراد داوطلب را آموزش داده تا هم کمک یار آتش نشانان  و هم نجات بخش جان انسان ها در حوادث باشند.

رئیس آتش نشانی جهرم در پایان سخنان خود، به صدا درآوردن زنگ ایمنی در ایستگاه‌های آتش نشانی، مانور شهری سازمان‌ها و ارگان‌های امدادی و انتظامی شهرستان، رژه ناوگان خودرویی و موتوری سازمان در معابر اصلی شهر، تقدیر از تلاش‌ها و زحمات پرسنل آتش‌نشان، تجلیل از آتش‌نشانان بازنشسته، حضور پرسنل آتش نشانی در گلزار شهدای جهرم و غبارروبی و گلباران قبور شهدای گمنام، تقدیر از فرزندان ممتاز علمی آتش‎نشانان و اهدای خون کارکنان سازمان از برنامه های انجام شده در روز آتش نشانی در جهرم عنوان کرد.

حل مسئله مزاحمت تلفنی آتش نشانی تنها با فرهنگ سازی توسط مسئولان و شهروندان حل خواهد شد و همه دست به دست هم دهیم در کودکی به فرزندان خود آموزش داده که شماره ۱۲۵ یک شماره اضطراری و امدادی است و مزاحمت برای آنان به معنای به خطر افتادن جان انسان‌های گرفتار حادثه است چرا که شماره ۱۲۵ آتش‌نشانی برای هر آتش‌نشان یادآور رخداد یک حادثه برای هم‌وطن و آماده‌باش جهت اعزام به محل حادثه خواهد بود.

با توجه به سختی و فشار کار عزیزان آتش نشان لازم است به آنان توجه بیشتری شده تا علاوه بر فشار روحی و روانی و سختی کار، دیگر به فکر مشکلات اقتصادی و مالی، کمبود حقوق و عدم پرداخت اضافه کار نباشند.

شغل آتش نشانی شغل پرریسک و بسیار پراسترس است و تنها عشق موجب قدم گذاشتن در این راه می شود که با جان و دل  و ایثارگری و از خود گذشتی در حادثه حاضر شوند .

انتهای پیام/ ن

 

منبع: فارس

کلیدواژه: حادثه آتش نشانان خدمت رسانی خط مقدم عشایری جهرم استان فارس شهرداری جهرم روز آتش نشان سازمان آتش نشانی آتش نشانی جهرم آتش نشانی آتش نشانی آتش نشانان خدمت رسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۸۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوت مرد میانسال به دنبال سقوط در چاه

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از گرفتار شدن و فوت مرد ۷۰ ساله در چاه خبر داد.

سید جلال ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به حادثه سقوط در چاه اظهار کرد: این حادثه در شهرری، بلوار شهید آوینی تقاطع خیابان سلمان فارسی ساعت ۰۹:۰۵ به سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اعلام شد.

وی افزود: دو ایستگاه به محل حادثه اعزام و مشاهده کردند در یک زمین کشاورزی بود، در یک چهاردیواری کوچک یک چاه به عمق ۲۷ متر وجود داشت، مرد ۷۰ ساله وارد چاه می‌شود و به علت رها شدن ناگهانی در انتهای چاه گرفتار می‌شود، آتش‌نشانان با ایمن‌سازی وارد چاه شدند و فرد را مهار و از چاه خارج کردند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: بر اساس معاینات عوامل اورژانس مشخص شد به علت جراحات وارده شده مرد جان خود را از دست داده بود، محل به مالکان تحویل داده شد و ساعت ۱۱:۳۰ عملیات پایان یافت.

کد خبر 751482

دیگر خبرها

  • وقوع ۶۷ مورد حادثه در پی توفان سبزوار
  • فوت مرد میانسال به دنبال سقوط در چاه
  • همدردی باشگاه هوادار با آسیب دیدگان حریق در امامزاده ابراهیم(ع)
  • جزییات آتش سوزی انباری در خیابان لاله‌زار
  • «بسیج سازندگی» الگویی جدید از حکمرانی مردمی و خدمت بی‌منت است
  • کمک جمعیت هلال احمر به ۱۲۲ نفر از آسیب دیدگان سیلاب و آبگرفتگی‌
  • امدادرسانی هلال‌احمر به ۱۲۲ نفر از آسیب‌دیدگان سیلاب در کرمانشاه
  • خدمت‌رسانی ناوگان اتوبوسرانی قم به ۱۰۰ هزار نفر در روز
  • امداد رسانی و نجات جوان کرمانی پس از سقوط در ارتفاعات
  • امداد رسانی پس از سقوط در ارتفاعات کرمان