Web Analytics Made Easy - Statcounter

واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی سیاست درستی بود که با حمایت بخش‌های مختلف نظام تا حدی اجرایی شد. با این حال، اجرا نشدن صحیحِ این سیاست و همچنین واگذاری‌های خلاف قانون باعث شد که برخی شرکت‌های واگذار شده با مشکلاتی روبرو شوند که در نتیجه منجر به تعطیلی این شرکت‌ها و بیکاری کارگران شد؛ مشکلاتی که امروز شرکت‌های مختلف درگیر آن هستند و باعث ایجاد مشکلات معیشتی برای کارگران و بعضا دغدغه‌های امنیتی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



واگذاری‌هایی که مطابق قانون انجام نشد

«سهیلاجلودار زاده» نماینده مردم تهران در مجلس دهم در گفت وگو با ایرنا در پاسخ به این سوال که چه عواملی  سبب بروز مشکلات در کارخانه‌ها و شرکت‌های واگذار شده به بخش خصوصی شد، گفت: مشکل از یکی دو جا نبود. مشکل این شرکت‌ها و کارخانه‌ها منشاء متعدد دارد. مهم‌ترین عامل بروز آن عمل نکردن به قانون است. در واقع شاخصی که قانون برای این واگذاری‌ها تعیین کرده بود رعایت نشد. در قانون آمده واگذاری باید به کسانی انجام شود که دارای اهلیت مالی، مدیریتی و اخلاقی باشند. اما وقتی افرادی که این شرکت‌ها را خریداری کردند بررسی می‌کنیم می‌بینم هیچکدام از این مولفه‌ها را نداشتند.

وی ادامه داد: بدون در نظر گفتن توانایی مدیریتی، مالی و اخلاقی این واگذاری‌ها صورت گرفته و به نظر می رسد بیشتر خریداران انگیزه سودجویی داشتند. در واگذاری شرکت‌ها و کارخانه‌های دولتی یا دست‌هایی در سازمان خصوصی سازی آلوده بوده  یا در یک رابطه تعاملی این اتفاقات غیرقانونی صورت گرفته است. افرادی که این خریدها را انجام داده‌اند منابع کافی مالی نداشتند و با امید و آرزوی گرفتن وام این کارخانه‌ها را خریداری می‌کردند. به هرحال برخی اتفاقات که در بحث خصوصی‌سازی رخ داده نامی جز فساد ندارد. در همین مسئله‌ کارخانه هفت تپه یکی از بزرگترین عواملی که باعث این مشکلات شد این بود که سازمان خصوصی‌سازی کارخانه را به آدم اهل واگذار نکرده است. درواقع سرمایه عظیم ملی را به ثمن بخس واگذار کردند. بیشتر کسانی که این کارخانه‌ها را خریداری کرده‌اند با این امید بوده که سرمایه‌های کارخانه را تبدیل به پول کنند و به هیچ وجه به فکر تولید و حفظ آن صنعت نبوده‌اند. 

وی در پاسخ به این سوال که ارزیابی مشخصی وجود دارد که چند درصد واگذاری‌ها دچار مشکل شده‌اند هم بیان داشت: من در حال حاضر دسترسی به چنین ارزیابی ندارم ولی می‌دانم غیر از آن بخش‌هایی که سودآور بودند مثل پالایشگاه‌ها که به نهادهایی واگذار شدند که امکانات مالی دارند و البته بخشی از این پالایشگاه‌ها هم  دارای مشکلاتی هستند، غیر از این موارد بقیه واگذاری یا خریدها اغلب به قصد تاراج بیت‌المال صورت گرفته و خصوصی‌سازی در کار نبوده است.

باید بخش خصوصی را در مقابل خصولتی‌ها تقویت کنیم

عضو خانه کارگر در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی برای سازماندهی کارخانه‌های واگذار شده چه اقداماتی می‌توان انجام داد هم گفت: ما بخش خصوصی واقعی کم داریم و این‌هایی هم که هستند بعضا نسبت به تبعیضی که در حق آنان به نسبت خصولتی ها انجام می شود نالانند. من وقتی اتاق بازرگانی بودم شاه بیت نطق‌ها و اعتراضات بخش خصوصی همین مسئله تبعیض‌ها بود. در شرایط فعلی هم به جز موارد اندکی از کارخانه‌ها که بعد از واگذاری به ثبات رسیدند و توانستند حتی پیشرفت هم کنند بقیه کارخانه‌ها دچار مشکل هستند. بنابراین تقویت بخش خصوصی در شرایط فعلی بسیار مهم است.

وی ادامه داد: مسئولانی که در این زمینه نقش داشتند باید پاسخگو باشند و بگویند چرا مراقبت‌های لازم را انجام ندادند. در اوایل که بحث خصوصی سازی مطرح بود تا کارخانه فروخته می‌شد مالک کارگران را بیمه بیکاری می‌کرد و به بهانه بهسازی آن صنعت، کارخانه را تعطیل می‌کرد اما در سال‌های اخیر این بهانه‌ها هم کنار گذاشته شد و تا خرید انجام می‌شد کارخانه را تعطیل می‌کردند. بینید بر سر  کارخانه نساجی مازنداران که یکی از بهترین صنایع است چه  اتفاقاتی رخ داد.

برچسب‌ها سازمان خصوصی سازی سهیلا جلودارزاده شرکت نیشکر هفت تپه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان خصوصی سازی سهیلا جلودارزاده شرکت نیشکر هفت تپه سازمان خصوصی سازی سهیلا جلودارزاده شرکت نیشکر هفت تپه اخبار کنکور خصوصی سازی واگذاری ها کارخانه ها بخش خصوصی شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۳۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری استقلال و پرسپولیس نقطه عطفی در فوتبال ایران خواهد بود

ابراهیم بازیان در آیین واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی اظهار کرد: روز پنجم اردیبهشت، روز واگذاری استقلال و پرسپولیس به عنوان یک روز تاریخی ثبت می‌شود.

وی افزود: این رخداد با همت، تلاش و مدیریت جهادی همه ارکان ذی‌مدخل در موضوع مردمی سازی بخشی از اقتصاد دولتی در ایران پیرو تلاش‌های صورت گرفته در بیش از دو دهه از تاریخ تصویب واگذاری این دو باشگاه عظیم القدر انجام می‌شود. نهایتا قطار واگذاری به ایستگاه آخر رسید و به طور رسمی و نمادین واگذاری این دو باشگاه از دولت به بخش خصوصی انجام می‌شود.

بازیان تاکید کرد: امیدواریم پنج اردیبهشت سرآغاز دوره شکوفایی، پیشرفت و نقطه عطفی در جهت شکوفایی بیشتر ورزش فوتبال و فعالیت‌های این دو باشگاه قرار بگیرد.

سرپرست سازمان خصوصی سازی بیان کرد: پس از هشت بار مزایده بالاخره وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی در تعامل نزدیک با وزارت ورزش و در یک نگاه همگام، همراه و همه جانبه با همه ارکانی که به نوعی نقش و سهمی در این واگذاری داشتند در یک بازه زمانی اندک کمتر از دو ماه به ثمر رسید.

به گفته بازیان، با همت دولت، وزیر اقتصاد و ورزش این اتفاق به میمنت شکل گرفت. در گام اول پذیرش این دو باشگاه در بازار فرابورس ایران ۱۰ درصد این دو باشگاه به مردم واگذار شده بود که اگر این اقدام نبود امروز شاید توفیق واگذاری سهام این دو باشگاه را به این زودی نداشتیم.

وی خاطرنشان کرد: گام مهم دیگر باز هم در دولت سیزدهم در طلیعه سال جهش تولید با تاکیدات صریح، واضح و متقن مقام معظم رهبری، وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی توانست این امر مهم را در یک حرکت همگام و همسو به نوعی که همراهی رسانه و افکار عمومی انجام دهد.

سرپرست سازمان خصوصی سازی گفت: واگذاری سرخابی‌ها برگ برنده دولت بود که در این گام عملیاتی شد. در تاریخ سوم اردیبهشت این مزایده در بازار فرابورس ایران به وقوع پیوست و با اعلام نتیجه با تشکیل دو کنسرسیوم که یکی نفتی شامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و دیگری شش بانک خصوصی بود انجام شد. امیدواریم این واگذاری نقطه عطفی در ورزش و فوتبال کشور خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • خرید و فروش استقلال و پرسپولیس در چه زمانی امکان‌پذیر است؟
  • ای‌اف‌سی واگذاری استقلال و پرسپولیس را تأیید کرد
  • مراسم واگذاری رسمی استقلال و پرسپولیس برگزار شد
  • واگذاری استقلال و پرسپولیس نقطه عطفی در فوتبال ایران خواهد بود
  • پرسپولیس و استقلال به صورت رسمی به بخش خصوصی واگذار شد
  • سرخآبی‌ها خصوصی شدند
  • پرسپولیس و استقلال رسماً به بخش خصوصی واگذار شدند
  • معاون وزیر اقتصاد: امروز استقلال و پرسپولیس رسما واگذار شدند
  • معاون وزیر اقتصاد: استقلال و پرسپولیس رسما واگذار شدند
  • سرخآبی‌ها رسماً واگذار شدند