Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس - یادداشت میهمان؛ «هدی یوسفی»*.

تحولات پس از توافقِ سازشِ امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی و اقدامات اخیر قطر پس از این تحول مهم، این سؤال را مطرح کرده که آیا قطر هم با رژیم صهیونیستی توافق صلح امضا می‌کند؟

این روزها در تمام غرب آسیا سخن از دوگانگی مقاومت و سازش اعراب در برابر رژیم صهیونیستی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امارات و بحرین، با امضای توافق صلح با کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، طلسم چند دهه را شکستند و صلح اعراب با رژیم صهیونیستی را از امری بعید به مسئله‌ای ممکن بدل کردند.

تعجیل در امضای توافقات صلح متوالی، از یک سو به دلیل آن است که ترامپ در پیِ کسبِ برگ برنده‌ای در سیاست خارجی‌ است تا انتخابات پیش رو را با موفقیت پشت سر بگذارد و از سوی دیگر رژیم صهیونیستی در حال ساختن محیطی امن برای خود در غرب آسیا است و صلح با کشورهای عربی موجب می‌شود این رژیم مجبور نباشد در چند جبهه بجنگد و متحدانی برای خود کسب کرده تا در فضایی آرام تر بتواند به اشغالگری خود ادامه داده و با محکومیت‌های کمتری مواجه شود.

اکنون اخبار زیادی از کشورهایِ بعدی که خواهان صلح با رژیم صهیونیستی هستند به گوش می‌رسد. در این میان رسانه های صهیونیستی با جو‌سازیِ خبری در پی آن هستند تا قطر را بعنوان کشور بعدی طالب صلح نشان دهند؛ اخباری که بارها از جانب مقامات قطری تکذیب شده است. آنها بر این باورند که انتشار چنین اخباری تنها در جهت تخریب چهره‌ی قطر نزد ملت فلسطین است. در همین راستا امیر قطر در سخنرانی سالانه‌ی خود در سازمان ملل تاکید کرد که تنها راه سازش قطر، پایبندی رژیم صهیونیستی به ابتکار صلح عربی است؛ ابتکاری که طبق آن اسرائیل تنها در صورتی از جانب کشورهای عربی به رسمیت شناخته می‌شود که کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس تشکیل شود و راه حل دو دولتی مدنظر قرار گیرد.

قطر موضع خود را ثابت می‌داند و بیان کرده است که روابطی که تا به امروز با رژیم صهیونیستی داشته صرفا برای تسهیل کمک به فلسطین بوده است. در میان گروه‌های فلسطینی، قطر از حماس میانه‌رو که همسو با اخوان‌المسلمین است حمایت مالی می‌کند و حماس حتی در دوحه دفتر سیاسی دارد؛ اما با این وجود برخی تحلیلگران صهیونیست معتقدند قطر نقش سوپاپ اطمینانی را بازی می‌کند که رژیم صهیونیستی به وسیله‌ی آن اوضاع فلسطین را تحت کنترل خود در می‌آورد. این تحلیلگران معتقدند هر زمان شرایط اعتراضات در غزه رو به وخامت می‌رود، رژیم صهیونیستی با سوء استفاده از شرایط سخت معیشتی مردم منطقه، به وسیله‌ی تزریق دلارهای قطری به فلسطین، اوضاع را آرام می‌کند. ادعایی که قاطعانه از جانب قطر تکذیب شده است.

سوگیری‌های قطر اما چندان هم واضح نیست. پس از اعلام رسمی توافق صلح میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، قطر بصورت علنی بیانیه‌ای مبنی بر حمایت یا محکومیت چنین رویدادی صادر نکرد. در همین زمان با برگزاری دور جدید مذاکرات دولت افغانستان و طالبان در دوحه سعی در آن داشت تا توجه رسانه ها را از موضع گیری راجع به صلح منحرف کند.

در حاشیه‌ مسئله‌ی صلح، قطر به دنبال میانجی‌گری برای ایجاد اتحاد بین احزاب مختلف فلسطینی است و در روزهای اخیر میزبان نمایندگانی از جنبش فتح و حماس بوده است تا مذاکراتی بین این دو حزب صورت بگیرد و در نهایت به وحدت منجر شود.

نقشِ آمریکا در این تحولات نیز قابل توجه است. ایالات متحده قصد آن دارد تا با معامله‌ای، در ازایِ رفعِ تحریم های چهار کشور عربی علیه قطر که از سال ۲۰۱۷ آغاز شده است، قطر را مجاب کند تا توافق صلح با اسرائیل را بپذیرد، هدف از چنین امری البته علاوه بر تثبیت موقعیت اسرائیل و ارزشِ انتخاباتیِ آن برای پرزیدنت ترامپ، تحقق صلح عربی خلیج فارس علیه ایران است.

آمریکا به زعمِ خود، پس از برقراری صلح میان اعراب خلیج فارس با رژیم صهیونیستی، عمقِ استراتژیک این رژیم را تا خلیج فارس گسترش خواهد داد و علنا به تهدید ایران خواهد پرداخت. اما ایران با قدرت نظامی خود در منطقه و نیز با متحدان خود در جبهه‌ مقاومت، چنین تحرکاتی را بی پاسخ نخواهد گذاشت.

قطر نیز تا به امروز چندان طبقِ پیش بینی های محور آمریکایی-صهیونیستی عمل نکرده است، این کشور خواهانِ رفع تحریم است؛ اما در صورتی که مذاکرات غیرمشروط میان طرفین صورت پذیرد، مسئله‌ای که بعید است از جانب تحریم کنندگان به رهبری عربستان، مورد قبول قرار گیرد.

در رابطه با ماجرای صلح نیز قطر سرسختانه خواهان لغو محاصره‌ غزه است و به نظر می‌رسد اخوانی‌گریِ قطر در مقایسه با وهابیت سعودی مقاومت بیشتری در برابر صلح نشان می‌دهد. در حال حاضر گویا قطر آخرین سنگر مقاومت اعراب منطقه در برابر پذیرش اشغالگری های رژیم صهیونیستی است.

* کارشناس مسائل غرب آسیا

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قطر سازش رژیم صهیونیستی عادی سازی روابط امارات بحرین رژیم صهیونیستی توافق صلح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۴۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

به گزارش "ورزش سه"، دیشب از ساعت 20:30 به‌وقت تهران، تیم فوتبال پاری‌سن‌ژرمن میهمان تیم لوریان بود و موفق شد میزبان خود را با نتیجه 1-4 شکست دهد.

عثمان دمبله دو بار در دقایق 19 و 60 و کیلیان امباپه نیز دو بار در دقایق 22 و 90 گل‌های میهمان پاریسی‌ را به ثمر رساندند و تنها گل تیم حریف هم در دقیقه 73 توسط بامبا با پاسی از بنجامین مندی ستاره سابق منچسترسیتی رقم خورد.

با این نتیجه، PSG بیستمین پیروزی در سی‌امین بازی خود در این فصل لیگ یک فرانسه را کسب کرد و با یک برد دیگر قهرمانی اش مسجل می شود.

در بازی دیشب امباپه و دمبله به قدری خوب کار کردند که میلان اشکرینیار از آنها به عنوان بهترین های دنیا نام برد: «با چهار گل بردیم ولی فکر نمی کنم این بهترین بازی فصل ما بود. وقتی با دو گل پیش بودیم می توانستیم بازی را بهتر کنترل کنیم. 

توپ های زیادی را به سادگی از دست دادیم ولی در خط حمله بی نظیر بودیم. بسیار قوی، چون معتقدم دو بازیکن برتر دنیا را در اختیار داریم. امباپه و دمبله الان از نظر من بهترین بازیکنان دنیا هستند. همه از کیفیت این دو بازی باخبریم و همواره به تیم کمک کرده اند. داشتن امباپه و دمبله نعمت بزرگی است و کار را برای تیم ساده می کنند.»

دیگر خبرها

  • میهمان ویژه در عکس تیمی تراکتوری‌ها
  • ایران و پاکستان در اجرایی کردن توافقات همکاری دوجانبه مصمم هستند
  • شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند
  • تماشاخانه سیار کانون میهمان همدان
  • یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه امضا شد
  • یادداشت| پیمانه‌ای که پُر شد
  • رسمی شدن هر گونه تجارت غیررسمی میان ایران و پاکستان
  • تاکید بر رسمی شدن هرگونه تجارت غیررسمی میان ایران و پاکستان
  • تأکید رئیسی بر رسمی شدن تجارت غیر رسمی میان ایران و پاکستان
  • تاکید بر رسمی شدن هر گونه تجارت غیر رسمی میان ایران و پاکستان