Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-26@12:57:24 GMT

حضور کودکان و نوجوانان در جبهه‌های جنگ

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۷۵۷۲۸

حضور کودکان و نوجوانان در جبهه‌های جنگ

رویداد۲۴ تصویر ثبت شده از خط مقدم جبهه‌های جنگ ایران و عراق که کودکان و نوجوانان در آن مشخص هستند. بر اساس پیمان جنگی درباره حقوق کودکان که در سال ۱۹۷۰ منعقد شد، حضور کودکان در جنگ ممنوع شد. ماده ۳۸ پیمان‌نامه حقوق کودک اعلام می‌کند که از افراد زیر پانزده سال در جنگ نباید استفاده شود. با این حال این پیمان توسط هیچ کشوری تا کنون اجرا نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جریان جنگ ایران و عراق حضور کودکان زیر پانزده سال، جنبه اجباری نداشت و البته در دوره‌ای به خاطر تلفات بالای نیروی انسانی در جنگ، افراد زیر پانزده سال به صورت داوطلبانه به جبهه‌ها اعزام می‌شدند، در به جز دو دوره معدود، حضور کودکان ممنوع بود.

اسناد بسیاری از آن دوره وجود دارد که افراد با دستکاری در شناسنامه‌هایشان و بزرگتر نشان دادن سنشان، خودشان را به جبهه‌ها می‌رساندند. تعداد این افراد به حدی بود که برای برگرداندن آنها، نیاز به واحدی جداگانه وجود داشت و به همین دلیل معمولا آنها در جنگ می‌ماندند و در عملیات‌های مختلف نیز شرکت می‌کردند و گاه به عنوان نیروی کمکی در پشت خط مقدم انجام وظیفه می‌کردند.

بیشتر بخوانید: ضعف دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق

به گزارش رویداد۲۴ حضور کودکان در جنگ ایران و عراق، انتقادهای زیادی را در پی داشت و منتقدان می‌گفتند از کودکان به عنوان سپر انسانی استفاده شده است. در برخی موارد آمارهای عجیبی نیز منتشر می‌شد؛ از جمله آمار کریستوفر هیچنز روزنامه نگار بریتانیایی که گفته بود ایرانیان یک میلیون و نیمی از بچه‌های خود را در جنگ ایران و عراق از دست دادند. این در حالی است که کل تلفات جنگ برای ایران به پانصد هزار نفر نمی‌رسید. انتقادها به ایران البته به دوران جنگ ختم نشد و برخی کشورهای دیگر ایران را به خاطر حضور کودکان در سازمان‌های نظامی همچون بسیج نقد می‌کردند؛ در آخرین نمونه نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل، روز بسيج دانش آموزی در ایران را نشان دهنده استفاده ايران از كودكان در جنگ توصيف کرده بود.

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 جنگ ایران و عراق تصاویر تاریخی جهان آرا تصاویر تاریخی جنگ ایران و عراق حضور کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۵۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگامی پلیس در استفاده ازظرفیت دانش‌آموزان درگسترش قانون‌

سخنگوی فراجا گفت: افتتاح باشگاه دانش آموزی خبرنگاران پلیس از سوی فراجا و استفاده از ظرفیت عظیم دانش آموزان نشان داد، پلیس، در گسترش قانونمندی و نهادینه کردن هنجارها در جامعه به کودکان و نوجوانان بسیار امیدوار است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سردار سعید منتظرالمهدی در جلسه هیئت مدیره باشگاه دانش آموزی خبرنگاران پلیس با تاکید براینکه امروز پیشرفت و ترقی کشور بیش از هر عاملی به رشد و بالندگی دانش آموزان بستگی دارد چرا که کودکان و نوجوانان امروز، زنان و مردان آینده ساز کشور هستند، اظهار کرد: پلیس با راه اندازی «باشگاه دانش آموزی خبرنگاران پلیس» در نظر دارد تا علاوه بر حضور حداکثری و موثر دانش‌آموزان در انتشار اخبار نرم حوزه پلیسی و آگاهی بخشی به جامعه در موضوعات مختلف پیشگیرانه، حس اعتماد به نفس آنان را برای حضور در جامعه، تقویت کرده، افزایش دهد.

وی افزود: باورمندی به دانش آموزان و میدان دادن به آنان در راستای افزایش حس مطالبه‌گری و بهره گیری از انرژی مضاعف کودکان و نوجوانان در فرهنگ سازی و جهت دهی درست به ذهن و روان آنان با هدف تربیت شهروندانی قانونمند و قانون مدار، مهمترین دلایل آغاز به کار باشگاه دانش آموزی خبرنگاران پلیس است.

معاون فرهنگی اجتماعی فراجا سنین کودکی و نوجوانی را زمینی بکر و حاصلخیز دانست و گفت: هرچه در این زمین بکر، بذر آگاهی، علم، دوستی، مهربانی و پایبندی به قانون بکاریم، فردا جامعه ای آباد در امنیت و سلامت روانی و فیزیکی خواهیم داشت و اگر نسبت به این دوران حساس غفلت زده عمل کنیم، آینده‌ای دشوار و ثمره‌ای تلخ در انتظار کشور است.

منتظرالمهدی دانش آموزان را ریشه توسعه و موتور محرک کشور معرفی و خاطرنشان کرد: افتتاح باشگاه دانش آموزی خبرنگاران پلیس از سوی فراجا و بهره گیری از ظرفیت عظیم دانش آموزان نشان از این دارد که پلیس، در گسترش قانونمندی و نهادینه کردن هنجارها در جامعه به کودکان و نوجوانان بسیار امیدوار است، چراکه قرار است نسل جدید همزمان با ورود به جامعه، ارزش ها، بایدها و نبایدها را شناخته، در مسیر آن حرکت کند و عالمانه نسبت به دگرگونی‌های اجتماعی واکنش نشان دهد.

در پایان جلسه، معاون فرهنگی اجتماعی و سخنگوی فراجا طی احکامی جداگانه سرهنگ صمد عباسی را به عنوان رئیس هیئت مدیره، آزاده رضائی عادل را به عنوان مدیر عامل و همچنین سرهنگ مهدی سرپناه مهندس سعید کاتبی، دکتر محمدحسین الیاسی، شیما معتمد منفرد و 2 نفر از مدیران باسابقه رسانه کشور را به عنوان اعضای هیئت مدیره باشگاه دانش آموزی پلیس منصوب کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اماندهی حریم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد
  • کودکان و نوجوانان کدام کشور رکورددار سوء مصرف الکل هستند؟
  • انگلیس رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان
  • معرفی برترین‌های ۵ وزن نخست کشتی فرنگی نوجوانان جام صفوی
  • پیشگامی پلیس در استفاده ازظرفیت دانش‌آموزان درگسترش قانون‌
  • تماشاخانه سیار کانون میهمان همدان
  • نخستین مرکز تخصصی نجوم و رصد استان در شهرستان بروجن راه اندازی می‌شود
  • شرکت کودکان و نوجوانان ۲۸ کشور در جشنواره نقاشی پوپک
  • کتابخانه محل مناسبی برای آموزش حقوق شهروندی به کودکان و نوجوانان است