Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد اصولی هلان، نویسنده کتاب «جاسوسی نوین» در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره هدف خود از تالیف این کتاب اظهار داشت: با توجه به گسترش فضای مجازی در میان اقشار مختلف مردم، یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید توجه ویژه‌ای بدان داشت، حفظ امنیت در این فضا است. خطرات گوناگونی در این فضا حریم خصوصی و امنیت کاربران را تهدید می‌کند؛ بنابراین لازم است همه افراد با این خطرات و تهدیدها آشنا باشند تا پس از آن راه‌های پیشگیری و مقابله با آن خطرات را آموخته و به کار بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس، اولین مرحله این است که کاربران تهدیدات را بشناسند. متأسفانه در حال حاضر مقوله امنیت سایبری و مسائل مرتبط با حفظ امنیت حریم خصوصی با مسائل سیاسی و جناحی درهم آمیخته است. این امر موجب شده که سیاست‌گذاران امکان سیاست‌گذاری درست و منطقی را نداشته و مجریان نیز قادر به اجرای درست و دقیق قوانین و سیاست‌های مرتبط با موضوع نباشند. در این کتاب تلاش شده تا شواهدی ارائه شود که کاربران فضای مجازی نسبت به برخی مسائل حوزه امنیت سایبری آگاهی پیدا کنند.

وی درباره ویژگی‌های خاص این کتاب افزود: مهم‌ترین ویژگی این کتاب آن است که تمام اسناد و اخبار این کتاب از رسانه‌های آمریکایی و اروپایی جمع‌آوری‌ شده است.

اصولی هلان در پاسخ به اینکه جامعه مخاطبان این کتاب چه گروه یا گروه‌هایی هستند، گفت: این کتاب برای همه‌کسانی که با فضای مجازی سروکار دارند، می‌تواند مفید باشد. با اینکه این کتاب توسط یک ناشر دانشگاهی به چاپ رسیده، ولی حتی برای دانش آموزان و بانوان خانه‌دار هم قابل‌استفاده است.

نویسنده کتاب «جاسوسی نوین» درباره مهم‌ترین مسئله مطرح شده در کتاب ابراز داشت: در بخشی از این کتاب اخبار و اسناد مربوط به جاسوسی از مقامات و نهادهای بین‌المللی آمده است. جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از دفتر اتحادیه اروپا، دیپلمات‌های گروه ۲۰، ۳۵ تن از رهبران جهان، دیپلمات‌های فرانسوی، رئیس‌جمهور برزیل و ... در بخش دیگر این کتاب به تلاش آژانس امنیت ملی آمریکا برای جاسوسی از مردم دنیا اشاره شده و اخبار و اسنادی در خصوص چگونگی کنترل اینترنت در سراسر دنیا، نفوذ به ایمیل میلیون‌ها کاربر، ردیابی صدها میلیون تلفن همراه، شنود مکالمات تلفنی مسافران در طول پرواز و... مطرح شده است.

وی ادامه داد: در بخش بعدی به کّم و کیف جاسوسی از طریق شرکت‌ها پرداخته شده است. فیس‌بوک، گوگل، اپل، یاهو و غیره شرکت‌هایی هستند که در قالب پروژه‌های مختلف به‌ویژه «پریزم» موظف بوده و هستند اطلاعات گوناگون از جمله عکس و فیلمِ مورد درخواست سازمان‌های امنیتی آمریکا را به آن‌ها تحویل دهند.

این مولف خاطرنشان کرد: در بخش دیگر به دو خبر منتشرشده در خصوص ایران پرداخته و در بخشی هم واکنش‌های جهانی به اخبار افشا شده از حریم خصوصی ذکر شده است. در بخش آخر کتاب در خصوص اشخاص، افراد و پروژه‌هایی که در کتاب مطرح شده است، توضیحاتی ارائه شده است.

وی در پاسخ به اینکه درباره بخشی که انعکاس دهنده واکنش‌های جهانی به موضوع نقض حریم خصوصی در فضای مجازی است، توضیح دهید، گفت: کاربران فضای مجازی در هر جای دنیا به‌محض اینکه از مباحث مرتبط با جاسوسی‌های فضای مجازی و پروژه‌های مرتبط مانند پریزم مطلع شدند، واکنش‌های مختلفی را نشان دادند. از اعتراضات خیابانی گرفته تا قطع استفاده از سرویس‌های آمریکایی. مثلاً آلمانی‌ها از ترس جاسوسی آمریکا کوچ گسترده‌ای را به ایمیل‌های ملی داشته‌اند و یا اینکه شرکت دویچه‌تله‌کام آلمان اعلام کرد که قصد دارد برای گریز از رادارهای جاسوسی آمریکا و انگلیس با اجرای طرحی گسترده مسیر ترافیک اینترنت کاربران آلمانی را تغییر دهد. علت بیان این نمونه‌ها در این بخش این است که مخاطبان این موضوع را درک کنند که مردم دنیا نسبت به مسائل مرتبط با حریم خصوصی آگاه شده‌اند و برای مقابله و پیشگیری از آن اتفاقات گوناگونی در جریان است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فضای مجازی کتاب رسانه نویسنده حریم خصوصی فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۷۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش کانال 11 اسرائیل از ارسال اطلاعات گنبدهای آهنین به ایران!

تعداد بازدید : 904 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 5982 کانال یازده تلویزیون اسرائیل از دستگیری یک اسرائیلی به جرم جاسوسی برای ایران خبر داد. آن گونه که این شبکه گزارش کرد یک راننده کامیون نظامی در طول سفرهای خود در حین انجام وظیفه، ده‌ها گردان پدافند گنبد آهنین را مستند کرده و اطلاعات این سامانه‌ها از جمله عکس ها و مکان آنها را در فیس بوک برای یک مقام ایرانی که به عنوان یک زن اغواگر ظاهر شده، ارسال کرده است. حالا صهیونیست‌‎ها متوجه به این جاسوسی مخرب شده‌اند و او را دستگیر کرده‌اند. این دستگیری چند روز پس از انهدام دست‌کم یک سامانه گنبد آهنین توسط حزب الله لبنان انجام شد. گزارش شبکه یازده اسرائیل در این زمینه را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
  • عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • گزارش کانال 11 اسرائیل از ارسال اطلاعات گنبدهای آهنین به ایران!
  • علی ربیعی: تعطیلی روز شنبه توطئه نیست /بستن فضای مجازی چه خاصیتی دارد؟ وقتی خودتان هم در شبکه های مجازی هستید و تیک آبی و خاکستری می گیرید
  • تعیین پاداش ۱۰ میلیون دلاری در ازای اطلاعات مرتبط با سه ایرانی !
  • الزام فرهنگسازی برای کتاب‌های الکترونیکی
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • مهرداد صدقی با یک آبنبات جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها