Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، دیوان پادشاهی کویت عصر دیروز سه شنبه هشتم مهرماه به‌ طور رسمی درگذشت «صباح‌الاحمد الجابرالصباح» امیر کویت را در سن ۹۱ سالگی اعلام کرد. عصر روز گذشته ساعاتی پس از آنکه تلویزیون دولتی کویت درگذشت شیخ صباح الجابر الاحمد الصباح را اعلام کرد کابینه این کشور شیخ «نواف الاحمد الجابر الصباح» ۸۳ ساله را که ۱۴ سال ولیعهد این کشور بود به عنوان امیر جدید معرفی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مراسم ادای سوگند شیخ نواف الاحمد امیر جدید کویت امروز چهارشنبه در مجلس امت این کشور برگزار شد.

دستاوردهای خارجی شیخ دیپلمات عرب

 شیخ صباح الأحمد الجابر الصباح امیر فقید کویت ۱۶ ژوئن ۱۹۲۹ به دنیا آمده و در ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۰ از دنیا رفت. او ۲۹ ژانویه ۲۰۰۶ به عنوان پنجمین امیر این کشور منصوب شد. شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح پیش از منصب امیری نخست‌وزیر کویت بود. همچنین شیخ صباح الاحمد الصباح از سال ۱۹۶۳ تا سال ۱۹۹۱ پست وزارت امور خارجه کویت را بر عهده داشت.

امیر فقید کویت در سیاست خارجی به ویژه در منطقه خلیج فارس به عنوان پیام‌رسان صلح و واسطه قابل قبول از سوی همه طرف‌ها شناخته می‌شد. امیر فقید کویت طی مدت چهار دهه فعالیت سیاسی و دیپلماسی شاهد وقایع مهم تاریخی در کشورش، منطقه و جهان بود تا جایی که بسیاری از شخصیت‌های سیاسی جهان عرب و غرب او را شیخ دیپلمات‌های عرب و رئیس دیپلماسی کویت لقب دادند.

به نوشته روزنامه «الرایه» قطر، شماری از سفیران و روسای دستگاه‌های دیپلماسی کشورهای عربی و خارجی در کویت ،مرگ امیر این کشور را فقدان بزرگی برای دیپلماسی و صلح به شمار آوردند. زیرا امیر فقید کویت همواره در منطقه گفت‌وگو برای حل اختلاف‌های منطقه‌ای و جهانی به کار می‌بست. آنها موضع امیر کویت در حل اختلاف میان کشورهای عربی و همچنین تلاش برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه قطر، حمایت وی از مسائل جهان عرب و اسلام به ویژه مساله فلسطین را ستودند.

شبکه «الجزیره» قطر گزارش داد : صباح الاحمد الجابر الصباح در ترمیم شکاف‌ها نقش داشت. او در پایان دادن به جنگ ایران و عراق نقش داشت. تجربه‌های دیپلماتیک وی سبب شده بود که او در میان همه طرف‌ها مورد قبول باشد. او همچنین برای حل بحران در روابط کشورهای عربی با قطر و لغو تحریم‌ قطر میانجیگری کرد.

به نوشته روزنامه «الاخبار» لبنان، پادشاه فقید کویت سیاست متوازنی را در منطقه ملتهب در پیش گرفت. او برای تحقق توازن در روابط با کشورهای همسایه تلاش کرد. او در کنار داشتن روابط با کشورهای عربی همسایه از جمله عربستان و عراق همواره از گفت‌وگوی آشکار با ایران و برقراری روابط با این کشور حمایت کرد.

روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در  این زمینه نوشت: با مرگ صباح الاحمد الجابر الصباح، کویت و جهان عرب و اسلام یکی از بارزترین و خردمندترین رهبران خود را از دست داده است. او فردی بلندهمت، دارای بصیرت و صبر و روحیه تسامح بود و همه تلاش خود را برای منافع کشور و امت وقف کرد و این کشور را به سوی ساحل امن هدایت کرد.

این روزنامه افزود: امیر فقید کویت در سیاست خارجی به ویژه در منطقه خلیج فارس به عنوان پیام‌رسان صلح و واسطه قابل قبول از سوی همه طرف‌ها شناخته می‌شد. همین که او در بحران روابط عربستان و متحدان آن با قطر مانع جنگ میان عربستان و متحدان آن با قطر شد کافی است. او همچنین تمایل بسیاری برای برقراری روابط با کشورهای همسایه به ویژه ایران بر پایه گفت‌وگو و احترام داشت.

نگاهی به دستاوردهای داخلی امیر فقید کویت

شیخ صباح الاحمد الصباح یکی از بنیانگذاران کویتی است که امروز می‌شناسیم. نقش او در تشکیل دولت مدرن کویت، شکل‌گیری نهضت نوین اقتصادی و طراحی چشم‌انداز توسعه این کشور بخشی جدایی‌ناپذیر از کارنامه وی به شمار می‌رود.

به نوشته روزنامه رای الیوم، کارنامه امیر فقید آکنده از دستاوردها است. او در داخل کویت برای تقویت همگرایی ملی، تساهل مذهبی، تحقق عدالت بین مردم این سرزمین، حل اختلاف میان اعضای خاندان حاکم و حفظ یکپارچگی آنان، تقویت دموکراسی  و ادامه حاکمیت قانون در منطقه‌ای که آکنده از نظام‌های دیکتاتوری و نادیده گرفتن حقوق بشر و مصادره آرای دیگران است، اقدام کرد.

روزنامه «العین» امارات نوشت : کویت در دوران صباح الاحمد الجابر الصباح شاهد توسعه و دستاوردهای مختلفی در عرصه‌های مختلف بود که در نتیجه آن نام امیر کویت در قلب مردم این کشور باقی خواهد ماند. او از زمان رسیدن به کاخ پادشاهی از اصلاحات حمایت کرد و برای تحکیم ستون‌های پیشرفت و تقویت اقتصاد و جذب سرمایه‌های خارجی تلاش کرد. در دوران وی برای تقویت مسیر دموکراسی هیات عالی انتخابات و هیات عالی مبارزه با فساد شکل گرفت.

روزنامه «القدس العربی «چاپ لندن در گزارشی با عنوان «درس کویت و پادشاه فقید آن» نوشت کویت و پادشاه آن در مقایسه با مقام های  دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دارای مزایایی بودند. پادشاه کویت سبب شد که این کشور متفاوت از محیط عربی و کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد. این کشور در دوران وی از تجربه تقویت دموکراسی بهره‌مند شد. این دموکراسی از سال ۱۹۲۱ میلادی آغاز شده بود با اعلام قانون ۱۹۶۱ و برپایی «مجلس الامه» کویت پیشرفت کرد.

به نوشته القدس العربی، پادشاه فقید کویت در منطقه به دیکتاتورهای عرب ملحق نشد و با عقلانیت زندگی سیاسی را در کویت پیش برد. با وجود اینکه کویت با بحران‌های سیاسی داخلی روبرو بود، بازهم مردم کویت در دوران وی از حق انتخابات و پارلمان و بیان آرای خود بهره‌مند بودند.

 مساله فلسطین

صباح الاحمد الجابر الصباح امیر فقید کویت دلیل مشکلات موجود در منطقه را «بی‌توجهی به مساله فلسطین» می‌دانست. به عنوان مثال وی که در نشست «سرمایه گذاری برای ثبات» در سال ۲۰۱۹ میلادی در شهر شرم الشیخ مصر برگزار شد، در سخنرانی خود از جامعه بین‌المللی خواست مساله فلسطین را در اولویت دستور کار خود قرار دهند.

به نوشته روزنامه رای الیوم، شیخ صباح الاحمد الصباح همواره در سنگر مساله فلسطین ایستاد و از این قضیه و مردم فلسطین در مبارزه با آزادی‌سازی سرزمین خود و رسیدن به حقوقش در برپایی کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس حمایت کرد. او یکی از رهبران عرب بود که با وجود فشارهای بسیار آمریکا و برخی کشورهای عربی به ویژه در حاشیه خلیج فارس با عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل مخالفت کرد.

القدس العربی هم دراین زمینه نوشت: با وجود اینکه کویت به طور کلی از آثار بزرگ ناشی از حمله عراق رهایی نیافته است، اما این کشور در دوران پادشاهی فقید توانست بار دیگر موازنه را بازیابد. او به اندازه توان خود برای از بین بردن معادلات ناگواری که در نتیجه کاهش قیمت نفت و فشارهای اقتصادی و سیاسی شکل گرفته بود، تلاش کرد. آمریکا برای وارد کردن کویت به طرح «معامله قرن» فشارهای بسیاری بر این کشور وارد کرد. کویت در برابر این اقدام مقاومت کرد و این موضوع سبب شکل‌گیری موضع کینه توزانه نسبت به کویت شد که مخالف منطق توحش بود. شیخ صباح  در برابر تلاش‌های آمریکا برای وارد کردن کویت به کمند عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل هم مقاومت کرد. او به شکل بی‌نظیری از مردم فلسطین در نهادهای بین‌المللی و شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب دفاع می‌کرد.

برچسب‌ها شیخ صباح شیخ نواف کویت رژیم صهیونیستی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شیخ صباح شیخ نواف کویت رژیم صهیونیستی شیخ صباح شیخ نواف کویت رژیم صهیونیستی اخبار کنکور صباح الاحمد الجابر الصباح نوشته روزنامه شیخ صباح الاحمد امیر فقید کویت الاحمد الصباح مساله فلسطین کشورهای عربی خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۹۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیر سرتیپ آشتیانی: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است

ارتشبد سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه در این دیدار با محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، پاسخ ایران را مطابق با حق دفاع مشروع ایران دانست.

امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران ضمن تشکر از حمایت و مواضع فدراسیون روسیه در محکومیت اقدام غیرقانونی و ناقض قوانین بین‌المللی رژیم صهیونیستی و حمایت از اقدام مشروع ایران در پاسخ به گستاخی این رژیم اظهار داشت: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است.

وزیر دفاع ایران با اشاره به تحرکات ناتو و برخی کشور‌های غربی در توسعه به شرق و حضور در جغرافیای امنیتی شانگهای بر استفاده از ظرفیت‌های سازمان همکاری شانگهای برای رفع تهدیدات مشترک تاکید نمود.

سرتیپ ستاد دکتر محمدرضا آشتیانی با اشاره به سوابق طولانی مناسبات دفاعی و نظامی دو کشور بر توسعه مناسبات فی مابین جهت استحکام ثبات و امنیت در منطقه و نفی یک جانبه گرایی در روند‌های جهانی تاکید نمود.

دو طرف در عین حال با توجه به تجربه موفق دو کشور در مقابله با تروریسم در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت مقابله با تهدیدات تروریستی، تجزیه طلبی و افراط گرایی که از اهداف اصلی سازمان همکاری شانگهای نیز می‌باشند تاکید کردند.

وزرای دفاع ایران و روسیه با تاکید بر اینکه تحولات منطقه قفقاز جنوبی برای منافع مشترک دو کشور حائز اهمیت می‌باشد تصریح کردند: حضور بازیگران فرا منطقه‌ای و مداخله گر در این مناطق بر خلاف منافع مشترک دو کشور می‌باشد و فرمت منطقه‌ای ۳+۳ که با حضور کلیه کشور‌های منطقه قفقاز در حال اجرا می‌باشد چارچوبی مناسب برای حل و فصل مشکلات می‌باشد.

منبع: روابط عمومی وزارت دفاع

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • ببینید | پیام خاص امیر قلعه‌نوعی به ملی‌پوشان فوتسال
  • پیام امیر قلعه نویی به تیم ملی فوتسال پس از صعود به فینال + ویدئو
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • امیر سرتیپ آشتیانی: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • وزیر ارتباطات: معافیت مالیاتی کسب و کارهایی که از سکوهای داخلی استفاده کنند
  • معافیت مالیاتی کسب و کارهایی که از سکوهای داخلی استفاده کنند
  • کسب درآمد از ایتا ممکن شد! (راه های کسب درآمد از ایتا)
  • کنعانی مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن را مردود دانست
  • ایران مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن را درباره میدان آرش مردود خواند
  • سخنگوی وزارت خارجه: مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن در خصوص میدان آرش را مردود است/ این گونه بیانیه‌ها هیچ حقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند/ به کویت توصیه می‌کنیم از مسیر نادرست هیاهوی رسانه‌ای در این موضوع اجتناب کند