Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر سعید علیپور پارسا، فوق تخصص آنژیو و آنژیوپلاستی بیماری‌های قلبی را شایعترین علت مرگ و میر در سراسر دنیا دانست و افزود: بر همین اساس در هر شرایطی باید درصدد کاهش عوامل خطر بیماریهای قلبی بود و نسبت به عوامل شناخته شده زمینه ساز این بیماری، مثل فشار خون بالا، چربی خون بالا، مصرف دخانیات، زمینه ارثی و دیابت حساسیت به خرج داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس بخش قلب و عروق بیمارستان شهید مدرس تصریح کرد: افراد در کنترل برخی عوامل همچون ارث دخالتی ندارند، اما فشارخون و چربی خون بالا را می‌توان به موقع تشخیص داد. همچنین مصرف دخانیات که باید به ترک آن توصیه کرد. علاوه بر این همواره بر پیروی از رژیم غذایی سالم، ورزش و کنترل وزن تاکید می شود، چراکه نقش بی‌بدیلی در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی دارد.

وی در خصوص رابطه بین پاندمی کرونا (COVID-۱۹) و بیماری های قلبی، بیان کرد: نکته قابل توجه در این بحران کرونا، بروز مسائل قلبی ناشی از این بیماری است که ممکن است افراد را درگیر کند. در این مدت مواردی مشاهده شده که بیماران سکته قلبی بعد از مراجعه به بیمارستان همزمان به کرونا هم مبتلا بودند.

کرونا چگونه باعث سکته می‌شود؟

علیپور پارسا، در ادامه گفت: در این بحران مناسبترین کار در صورت بروز سکته قلبی انجام آنژیوگرافی اورژانس برای نجات جان بیماران در اتاق جداگانه به منظور رعایت نکات بهداشتی است.

وی خطاب به افرادی که در صورت بروز علائم سکته قلبی به علت ترس از آلوده بودن محیط به بیمارستان مراجعه نمیکنند، عنوان کرد: این اشتباه بزرگی است که افراد مرتکب می شوند، چراکه در صورت بروز علائم نباید زمان را از دست داد و حتی با وجود خطر بیماری کرونا باید در کمترین زمان خود را به بیمارستان رساند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به نحوه اجرای طرح کشوری ۲۴۷نیز، گفت: در قالب این طرح، اورژانس کشوری برای حفظ زمان طلایی نجات جان بیمارانی که دچار حمله قلبی شده اند، به میدان آمده است.

علیپور پارسا در خصوص طرح ملی ۲۴۷، اظهار کرد: با راه اندازی طرح ۲۴۷ از ۵ سال پیش در سراسر کشور تمام بیماران سکته قلبی در ۲۴ ساعت روز و ۷ روز هفته توسط آمبولانس ۱۱۵ کشوری به نزدیکترین بیمارستان دارای امکانات آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی اورژانس که معمولا بیمارستانهای تابعه دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور هستند، منتقل می‌شوند و در اسرع وقت درمان لازم برای این بیماران صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به نشانه های بروز سکته قلبی که در اغلب موارد با تعریق سرد همراه است، ادامه داد: افرادی که در قفسه سینه خود احساس سنگینی فشارنده دارند، یا دردهایی را در این ناحیه حس می‌کنند که با سایر دردهای پیشین متفاوت است، خود یا همراهانش باید در اولین فرصت با ۱۱۵ تماس گرفته و شرح حال بیمار را ارائه دهند.

رییس بخش قلب و عروق بیمارستان شهید مدرس، عنوان کرد: پس از تماس با اورژانس، تکنسین‌ها در کمترین زمان بر بالین بیمار حضور می‌یابند و از بیمار نوار قلب می‌گیرند، سپس نتیجه را به مرکز اورژانس ارسال کرده تا متخصص قلب مقیم تشخیص خود را اعلام کند. اگر سکته قلبی بروز کرده باشد، نیروهای اورژانس بیمار را به نزدیکترین بیمارستان مجهز به تجهیزات آنژیو منتقل می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه در برخی موارد بیماران شکایت دارند که چرا اورژانس آنها را به بیمارستان مورد نظر خودشان منتقل نمی‌کند، افزود: ممکن است بیماری منزلش به بیمارستانی نزدیک باشد، اما آمبولانس بیمار را به آنجا منتقل نکند، دلیل این امر این است که هر بیمارستانی امکانات اورژانسی آنژیوگرافی ارائه نمی‌دهد.  

علیپور پارسا با اشاره به اینکه اگر همراهان فرد امکان انتقال بیمار را به بیمارستان دارند، بستگی به وضعیت بیمار، این اقدام را انجام دهند، گفت: نکته قابل توجه این است که حتما باید بیمار به بیمارستانی منتقل شود که امکانات لازم را داشته باشد.

وی در پایان تصریح کرد: در مرکز قلب و عروق بیمارستان مدرس، نه فقط در قالب طرح ۲۴۷، بلکه از حدود ۲۰ سال پیش این طرح در حال اجراست و پیش از آنکه طرح کشوری شود، ۲۴ ساعته این خدمت را به بیماران ارائه می داد؛ با این تفاوت که بیماران خود به بیمارستان مراجعه می‌کردند.

کد خبر 553513 برچسب‌ها بیماری - سکته قلبی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بیماری سکته قلبی سکته قلبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۰۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی زندگی‌ها را نجات می‌دهد/ کاهش ۹۰ درصدی مرگ و میر بیماران قلبی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیوساینتیس، یک سیستم هوش مصنوعی اثبات کرده است که می‌تواند با هشدار دادن به پزشکان برای بررسی بیمارانی که نتایج آزمایش قلب به خطر مرگ اشاره دارد، جان آن‌ها را نجات دهد. در یک آزمایش بالینی تصادفی با تقریباً ۱۶ هزار بیمار در دو بیمارستان، هوش مصنوعی میزان مرگ و میر بیماران پرخطر را به میزان ۳۱ درصد کاهش داد.

اریک توپول از مؤسسه تحقیقاتی اسکریپس در کالیفرنیا، که در این تحقیق شرکت نداشت، می‌گوید: این واقعاً فوق‌العاده است. بسیار نادر است که یک دارو ۳۱ درصد مرگ و میر را کاهش دهد، و حتی این مورد برای موارد غیردارویی نادرتر است درحالی که این فقط نظارت بر افراد با هوش مصنوعی است.

چین لین در مرکز پزشکی دفاع ملی تایوان و همکارانش ابتدا هوش مصنوعی خود را بر روی بیش از ۴۵۰ هزار آزمایش الکتروکاردیوگرام (ECG) که فعالیت الکتریکی قلب را به همراه داده‌های بقای افراد اندازه گیری می‌کند، آموزش دادند. هوش مصنوعی یاد گرفت که خطر مرگ هر بیمار را با یک امتیاز درصدی نشان دهد. بر این اساس افرادی که حداقل ۹۵ درصد را کسب می‌کنند، به عنوان خطر بالا در نظر گرفته می‌شوند.

سپس محققان سیستم هشدار هوش مصنوعی را با ۳۹ پزشک در دو بیمارستان مختلف آزمایش کردند. هنگامی که پرستاران نتایج آزمایش‌های الکتروکاردیوگرام هر بیمار جدید را به یک سرور کامپیوتری بارگذاری می‌کردند، سیستم هوش مصنوعی نتایج را تجزیه و تحلیل می‌کرد و در صورتی که بیمار را پرخطر تشخیص می‌داد، سریعاً به پزشکان هشدار می‌داد.

سیستم هوش مصنوعی علاوه بر کاهش خطر مرگ به دلایل مختلف، مرگ و میر بیماران پرخطر ناشی از مشکلات قلبی را تا بیش از ۹۰ درصد کاهش داد.

لین و همکارانش حدس زدند که پیش‌بینی‌های هوش مصنوعی ممکن است به تمرکز روی گروه‌های پرخطر کمک کند. پزشکان معمولاً هشدار‌ها را با آزمایش‌های تشخیصی بیشتر و درمان‌های اضافی دنبال می‌کنند.

سیستم هشدار هوش مصنوعی در حال حاضر در ۱۴ بیمارستان نظامی در تایوان استفاده می‌شود.

توپول می‌گوید: این را می‌توان در هر بیمارستانی در سراسر جهان اجرا کرد از این رو نباید گران باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تاخیر در دیدار حساس: هوادار سکته کرده بود!
  • استفاده از ChatGPT برای ارزیابی مشکل قلبی عاقلانه نیست!
  • آن چه علم به تازگی درباره قاعدگی زنان کشف کرده است
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • معمای عجیب: این ۵۰۰ نفر از بیمار‌ی‌ قلبی و دیابت در امانند
  • تجربه تلخ بیماران از نسخه الکترونیکی
  • حذف «پول» از درمان زیر ۷ ساله‌ها
  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • بانوی دشتستانی ناجی چند بیمار نیازمند به عضو شد
  • هوش مصنوعی زندگی‌ها را نجات می‌دهد/ کاهش ۹۰ درصدی مرگ و میر بیماران قلبی