Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

صبح نو: مجید شاکری از اقتصاددان کشور از ارز ۴۲۰۰ تومانی و مشکلاتی که در بازار ارز ایجاد کرد سخن گفته است که بخش‌های مهم آن از نظرتان می‌گذرد.

 باید جلوی تبدیل آزادانه ارز گرفته شود

 ایران جزو کشورهایی است که نیازمند سیاست پولی مستقل است. از آنجایی که بانک مرکزی زیرساخت‌های کنترل بازار را ندارد نیازمند اجرایی نوعی سیاست شبه نرخ‌گذاری یا نرخ‌گذاری حداقلی است البته این موضوع منحصر به پول ملی ما نیست شاید ریال عربستان یا لیر ترکیه همینگونه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشورهای در حال توسعه به ناچار هم باید ارز با قیمت فیکس شده داشته باشند و هم بازار را تا حدودی کنترل کنند.

تا بعد از برجام مثل بچه‌پولدارها ارز منتقل کردیم

 نباید در چنین کشورهایی امکان تبدیل آزادانه پول ملی به ارزهای جهان روان از سوی همه افراد وجود داشته باشد. حتی زمان‌هایی که تحریم نیستیم و منابع ارزی مازاد داریم هم نباید چنین فعل‌وانفعالاتی به راحتی قابل انجام باشد بلکه بانک مرکزی باید از سیستم بستن حساب سرمایه ارزی که همان ممانعت از تبدیل آزادانه ارز است استفاده کند ولی متأسفانه به راحتی انتقال ارز تا بعد از برجام انجام می‌شد و مانند بچه پولدارها رفتار می‌کردیم.

 از زمان اعمال تحریم‌های جدید، دیگر این سیستم جواب نداد و مشکلاتی برای بازار ارز ما ایجاد شد که اجرای سیستم بستن حساب سرمایه ارزی تلاشی برای دور زدن تحریم‌ها بود. هرچند این سیستم‌ها معمولاً گروهی از فساد را در خود دارند اما این میزان فساد به این معنی نیست که باید کل این سیستم را کنار بگذاریم.  

ارز‌ ۴۲۰۰ منابع ارزی کشور را تخلیه کرد 

 اشکال ارز‌۴۲۰۰ تومانی این بود که نرخ تعیین شده با قیمت واقعی ارز فاصله زیادی داشت و سبب شد تا منابع واقعی ارزی ما تخلیه شود. بنابراین بانک مرکزی به سیستم تخصیص ارز صادراتی دربرابر واردات و فروش کوتاژ روی آورد که عملاً بانک مرکزی در آن دخالت نمی‌کند و فقط امکاناتی برای جابه‌جایی کوتاژهای صادراتی و وارداتی به بازرگانان ارائه می‌کند.

 یکی از محسنات و ویژگی این سیستم برابر شدن ارز صادرات با واردات در کل سیستم و در یک بازه یک ساله است، در زمان جنگ هم از این روش استفاده کردیم اما ایرادی که این سیستم دارد این است که در داخل بازه یک ساله و در فواصل زمانی کمتر نمی‌تواند این برابری میان ارز مورد نیاز صادرات و واردات را انجام دهد به‌خصوص در ماه‌های اخیر که فشار تقاضا زیاد شد و این سیستم را ناکارآمد کرد.

بانک مرکزی ابزار تغییر رویه برای تأمین ارز را ندارد

با حذف این سیستم‌ها از ابتدای مرداد‌ماه بانک‌مرکزی تغییر رویه داد و از سوی دیگر آمریکا فشار تحریم‌ها بر کل اقتصاد ایران را افزایش داد اما بانک مرکزی ابزار تغییر رویه برای تأمین ارز را ندارد. نتیجه این شد حجم زیادی از کالاهای وارد شده در گمرکات معطل تأمین ارز بود و امکان ترخیص را ندارند.

برای رفع این مشکل بانک مرکزی به وزارت صمت پیشنهاد داده تا برنامه تفصیلی تخصیص ارز به کالاهای وارداتی مختلف شامل اسامی کالاها، تاریخ واردات آن، حجم مورد نیاز و زمان ترخیص را به بانک مرکزی تعیین کنند تا ارز مورد نیاز به تدریج به این کالاها اختصاص یابد.

منبع: فردا

کلیدواژه: یک اقتصاددان ارز ۴۲۰۰ تومانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۱۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم

یک مقام آمریکایی اعلام کرد که کشورش با ایران در موضوع برجام هیچ مذاکره مستقیمی ندارد.   به گزارش ایسنا، «ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به این که آیا ادعای روزنامه کویتی الجریده را تایید می‌کند که با نقل قول از یک منبع مطلع ایرانی مدعی شده بود، ایران نامه‌ای از آمریکا درباره ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از رسیدن به تفاهم‌های امنیتی دریافت کرده است، گفت: نظری درباره روش‌های ارتباط برقرار کردنمان با ایران نمی‌دهم، جز این که با ایران مذاکرات مستقیمی درباره برجام (توافق هسته‌ای) نداریم، نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر.   مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، در مارس ۲۰۲۱ با مشارکت اعضای اصلی توافق آغاز شد. اما چند ماه بعد، با وجود پیشرفت‌هایی که انجام شده بود، این مذاکرات به دلیل برخی مسائل فرابرجامی از سوی شرکای غربی توافق، از جمله ادعای حمایت نظامی ایران از مسکو در جنگ اوکراین، ادعایی که از سوی مسکو و تهران رد شده است، همچنین ادعای نقض حقوق بشر علیه ایران در زمینه امور داخلی آن، به بن‌بست رسید.   ایران ذیل این توافق متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، برنامه هسته‌ای خود را محدود کند.   مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورتی که طرفین توافق اراده سیاسی لازم را نشان دهند، آماده نهایی کردن توافقی برای لغو کلیه تحریم‌ها در وین هستند.   در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری دوشنبه گذشته خود گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای بی‌اثر کردن و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان استفاده کرده و از چارچوب‌های دیپلماتیک که تامین کننده منافع ملی ایران است کناره‌گیری نکرده است.   کنعانی با بیان اینکه طرفی که زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود نه ایران، خاطرنشان کرد:  شرکای آمریکا در حوزه برجام نیز نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.   وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این مدت در مسیر بی‌اثرسازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این زمینه نیز توفیق‌های زیادی داشته است، گفت: از طرف دیگر ما تلاش کرده‌ایم که از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک برای احقاق حقوق ملت ایران استفاده کنیم و طبیعتاً در نشست‌های بین‌المللی و دیدارها با  طرف‌هایی که در موضوع برجام می‌توانند ایفای نقش کنند یا اساساً نقش تعریف شده‌ای در این زمینه دارند این موضوع مطرح می‌شود.   کنعانی گفت: سازمان ملل و دیدارهایی که در جریان آن انجام می‌شود همواره فرصتی است که موضوع رفع تحریم‌ها نیز در آن مطرح شود.   پاتل در بخش دیگری از این نشست خبری، در پاسخ به سوالی درباره امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری میان ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف، گفت: به طور کلی، ما به هر کسی که توافق‌های کاری ایران را در نظر دارد، توصیه می‌کنیم که مراقب خطر بالقوه تحریم‌ها باشد. اما در نهایت، دولت پاکستان، خود، می‌تواند درباره مقاصد سیاست خارجی‌اش اظهار نظر کند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تامین همه نیازهای ارزی توسط بانک مرکزی
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم / بانک مرکزی برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد
  • همه اختیار‌ها را به رئیس کل بانک مرکزی دادیم؛ اما هنوز در سیاست‌ ارزی دچار مشکل هستیم/ جلسه سومی وجود ندارد؛ تا یکشنبه برای دریافت برنامه ارزی منتظر می‌مانیم
  • قالیباف: منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • ارزپاشی بانک مرکزی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم