Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@21:53:21 GMT

۲۱ هکتار از باغستان سنتی قزوین آسیب دید

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۸۴۷۳۹

۲۱ هکتار از باغستان سنتی قزوین آسیب دید

علیرضا خزائلی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با همکاری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین پس از وقوع آتش سوزی در باغستان سنتی اقدام به نقشه برداری و ارزیابی حجم باغ های دچار خسارت و آسیب دیده پرداختند.

این مسوول گفت: باغستان سنتی قزوین به عنوان یک گنجینه نفیس سبز  از ارزش تاریخی و طبیعی بالایی برخوردار است و آسیب و از بین رفتن حتی یک متر از آن نیز پذیرفته نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین با اشاره به پیگیری های حقوقی این اداره کل در خصوص حادثه به وقوع پیوسته، اظهار داشت: این دستگاه از مسببان حادثه آتش سوزی هفته جاری در باغستان سنتی قزوین به دستگاه قضا شکایت خواهد کرد.

خزائلی خاطرنشان کرد: هرگونه آسیب و تخریب آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی براساس قانون جرم کیفری محسوب می شود و پیگیرد قضائی به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به اهمیت باغستان سنتی قزوین،اظهار داشت: باید با همکاری شهرداری تمهیدات لازم برای پیشگیری از حوادثی چون آتش سوزی در این مجموعه اتخاذ شود و راهکارهای برای مراقبت بهتر از این مجموعه انجام شود.

این مسوول گفت: شهروندان می توانند در صورت هرگونه آسیب و تخریب در باغستان سنتی قزوین، مراتب را برای رسیدگی فوری به یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گزارش دهند.

باغستان سنتی قزوین مجموعه باغاتی در گرداگرد این شهر هستند که دارای بیش از هزار سال عمر هستند.

وسعت این باغ ها که روزگاری چهار هزار و ۲۰۰ هکتار تخمین زده می شد اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار است.

هر ساله بخشی از این باغستان سنتی طعمه آتش سوزی های سهوی و گاه عمدی می شود که سودجویان با هدف پیش روی به سمت تغییر کاربری و یا استفاده از چوب درختان آن را رقم می زنند.

برچسب‌ها قزوین میراث فرهنگی باغستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قزوین میراث فرهنگی باغستان قزوین میراث فرهنگی باغستان اخبار کنکور باغستان سنتی قزوین میراث فرهنگی آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۴۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت‌های مردمی قزوین در اجرای «طرح نماد» به‌کارگیری شود

ایسنا/قزوین استاندار قزوین گفت: طرح نماد جزو طرح های خوب در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی است و باید برای اجرای هرچه بهتر آن از ظرفیت های مردمی بیشتر استفاده شود

محمدمهدی اعلایی شنبه هشتم اردیبهشت در جلسه شورای آموزش و پرورش استان قزوین اظهار کرد: همه مدیران استان باید در ایام هفته معلم برای قدردانی از زحمات این قشر زحمتکش در مدارس و جمع معلمان حضور پیدا کنند و تقسیم‌بندی لازم در این زمینه هرچه سریعتر صورت گیرد، معاونین استاندار به همراه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هم در روز معلم در یکی از شهرستان‌ها حضور پیدا کرده و از خدمات معلمان سراسر استان تجلیل کنند.

وی بیان کرد: زحمات و خدمات جامعه تعلیم و تربیت استان قزوین بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود و اقدامات خوب مدیران و دست اندکاران این حوزه مورد تأیید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم قرار گرفت و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی این حجم از همدلی و همگرایی در حوزه موضوعات فرهنگی را قابل تقدیر بیان کرد.

استاندار قزوین خاطرنشان کرد: «طرح نماد» جزو طرح‌های خوب در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی است و باید برای اجرای هرچه بهتر آن از ظرفیت‌های مردمی بیشتر استفاده شود و در این مسیر حتی می‌توان از ظرفیت دانشجویانی که علاقه‌مندی و توانایی لازم را دارند هم استفاده کرد.

نماینده عالی دولت در استان اظهار کرد: جریان‌های مردمی باید در حوزه صیانت از دانش‌آموزان به‌کارگیری شود و آموزش و پرورش باید با نگاهی باز از ظرفیت مساجد و مجموعه‌های فرهنگی استفاده کند تا بدین وسیله شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان باشیم.

وی با بیان اینکه باید با همگرایی و هم افزایی مشکلات را کاهش داد، تصریح کرد: انجمن اولیا و مربیان می تواند با شکل جدیدی فعالیت کند و علاوه بر حوزه‌های ماموریتی خود در حوزه‌های تربیتی هم خدمت‌رسانی کند و لازم است در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان انجمن‌های مختلفی تأسیس شود تا با حمایت دولت و با دلسوزی بیشتر برخی از مشکلات را کاهش دهند.

اعلایی در پایان گفت: برگزاری اردو در افزایش روحیه و نشاط دانش آموزان بسیار مؤثر است و باید در این زمینه یک کار ویژه در استان صورت گیرد، البته استان همچنان منتظر نگاه مثبت وزارت آموزش و پرورش در موضوع اردوگاه «یانس‌آباد» است که امیدواریم هرچه سریعتر محقق شود و بتوانیم این مجموعه را به یک مجموعه اردویی فاخر در سطح کشور تبدیل کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • گیاه جوانی در طب سنتی هند
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • ظرفیت‌های مردمی قزوین در اجرای «طرح نماد» به‌کارگیری شود
  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • آئینی سنتی که همه ساله با اجرای آن باران می‌بارد
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان