Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@23:21:58 GMT

۳ دارو با فناوری بالای ایرانی رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۸۷۶۰۵

۳ دارو با فناوری بالای ایرانی رونمایی شد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سه داروی ضروری و هایتک ایران ساخت برای اولین بار در کشور با حضور حسن روحانی رئیس جمهور و سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور رونمایی شد.

محصولاتی که توانمندی فوق‌العاده و تلاش زیست بوم فناوری و نوآوری را بار دیگر نمایان کرد تا بخش مهمی از نیاز کشور به این محصولات حیاتی در داخل تامین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرویز کرمی رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع معاونت علمی گفت: امروز هدایای خوبی به مردم ایران توسط زیست بوم فناوری اهدا شد؛ موفق به تولید و عرضه سه داروی مهم و حیاتی در ایران شدیم.

مشاور معاون علمی و فناوری ادامه داد: تاکنون برنامه تولید ۱۳۵ قلم داروی اولویت‌دار با شاخص ارزبری در ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری تدوین شده است که بخشی از این طرح‌ها قرارداد تولید منعقد کرده‌اند؛ خروجی این فعالیت تولید ۴۵ محصول با کاهش ارزبری ۶۰ میلیون دلار در سال اول است.

تولید ۹۰ قلم داروی اولویت ‏دار

کرمی بیان کرد: برنامه تولید ۹۰ قلم داروی اولویت‏ دار با بیشترین میزان ارزبری شامل ۲۰ داروی بیولوژیک، واکسن‌های دامی و انسانی، ۴۹ داروی نهایی شیمیایی و ۲۱ ماده اولیه و مؤثره دارویی با مجموع ارزبری ۴۱۱ میلیون دلاری تدوین شده و تا ۳ سال آینده کاهش ۱۱۰ میلیون دلاری ارزبری این محصولات، هدف‏گذاری شده است.

رفع ۴۰ درصد نیاز به دو مشتق پلاسما

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی به معرفی سه داروی رونمایی شده پرداخت و ادامه داد: تولید آلبومینHSA (آلبینوکس) و ایمونوگلوبین IvIg (رپلینکس) به عنوان مشتقات پلاسما یکی از گلوگاه‌هایی است که معاونت علمی و فناوری در حوزه داروهای بایولوژیک و مشتقات پلاسما از طریق حمایت‌های ستاد زیست فناوری به آن ورود کرد.

وی اضافه کرد: امروز شاهد موفقیت در اجرای این پروژه هستیم و با همت متخصصان یک شرکت دانش بنیان ۴۰ درصد نیاز کشور به این محصولات رفع می‌شود و ۲۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه دارد. برای به ثمر نشستن این پروژه شاهد ۷۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی بودیم.

رفع نیاز ۱۰۰ درصدی کشور به واکسن سرطان دهانه رحم

کرمی افزود: همچنین ساخت و تولید واکسن سرطان دهانه رحم-HPV توسط شرکت دانش بنیان دیگر یکی از دستاوردها است که مشابه با برند خارجی این محصول (گارداسیل) است. از امروز ۱۰۰ درصد نیاز کشور به این واکسن با همت و توانمندی نیروی متخصص در داخل تامین می‌شود و از آنجا که سرطان رحم از جمله سرطان‌های با درجه وخامت بالا محسوب می‌شود و دومین عامل مرگ و میر زنان ایرانی است پس این اقدام ضروری را باید ارج نهاد.

کرمی ادامه داد: میزان ارزبری این واکسن ۵.۴ میلیون دلار است و با این اقدام از خروج این رقم جلوگیری می‌شود. برای این پروژه بخش خصوصی ۱۲۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری کرد و ۱۴۵ میلیارد ریال اعتبار دولتی به آن تعلق گرفت.

واکسن آنفلوآنزا تا آخر آبان در کشور عرضه می‌شود

وی گفت: توسط همین شرکت واکسن نوترکیب آنفلوانزا نیز تا آخر آبانماه سال جاری در کشور عرضه می‌شود. ذکر این نکته ضروریست که این برای اولین بار است که واکسن انسانی در کشور تولید می‌شود.

مشاور معاون علمی و فناوری بیان کرد: این واکسن دومین واکسن پرفروش دنیا در سال ۲۰۱۸ بوده و فروشی بالغ بر ۳ میلیارد دلار در بازار جهانی داشته است. این در حالی است که متاسفانه بدلیل قیمت بالای واکسن وارداتی (۳۱۸ هزار تومان برای هر دوز و بیش از ۱ میلیون تومان برای واکسیناسیون هر نفر) نرخ استفاده از این واکسن در کشور بیش از ۱۷۰ هزار دوز است اما با این اقدام برای رفع این مشکل اقدام شد.

کرمی درباره تولید ماده اولیه دارویی سرترالین نیز گفت: با اقدام دانش‌بنیان‌شرکت دانش بنیانی ۷۵ درصد نیاز کشور به این ماده اولیه رفع می‌شود.

وی افزود: تولید این دارو ۲۷.۴ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی دارد. البته برای تولید این ماده اولیه با کاربرد ضد افسردگی نیز شاهد سرمایه گذاری ۷۰ میلیارد ریال بخش خصوصی و ۲۰ میلیارد اعتبار دولتی بودیم.

وی گفت: تولید این سه محصول مهم ایران ساخت توسط ۳ شرکت دانش‌بنیان ایرانی علاوه بر تامین بخش قابل توجهی از نیازهای کشور، سالانه حدود ۵۳ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فناوری رئیس جمهور ایران رونمایی نیاز کشور میلیارد ریال معاونت علمی میلیون دلار ماده اولیه دانش بنیان شرکت دانش درصد نیاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۷۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنجیره تولید دارو در البرز باید توسعه یابد

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن کوشش تبار در حاشیه رونمایی از داروی بوپرنورفین در حاشیه برگزاری نمایشگاه بین المللی ایران اکسپو ۲۰۲۴ که با حضور استاندار البرز برگزار شد، با اشاره به وضعیت مطلوب علمی و فناوری استان البرز گفت: نگاه استاندار البرز به بحث تولید دارو، نگاهی نرم‌افزاری بوده و این اتفاق خوبی است که در استان البرز رخ داده است.

وی مطرح کرد: استان البرز با راهبری بخش دارو و دیگر زمینه‌های این حوزه وضعیت مطلوبی دارد و توانسته جایگاه خود را در زنجیره دارو پیدا کند. این استان همچنین می‌تواند در بحث تولید دارو در منطقه نیز نقش‌آفرینی کند. دارو موضوعی است که می‌تواند زمینه ساز فعالیت فرا قاره‌ای باشد.

معاون امور اقتصادی وزیر کشور عنوان کرد: این موضوع نقش‌آفرینی البرز را نیز به نمایش گذاشته که در نمایشگاه ایران اکسپو نیز مشهود است و استقبال و نظر ویژه بازدیدکنندگان از غرفه‌های استان گواه این ادعاست. توسعه زنجیره تولید دارو در البرز علاوه بر ایجاد اشتغال می‌تواند منافع دیگری نیز نصیب استان و کشور کند و این زنجیره نه تنها نباید منقطع شود بلکه باید توسعه پیدا کند.

این محصول در اندیکاسیون‌های ضد درد و ترک اعتیاد کاربرد دارد و در دو دوز ۱۰۰ و ۳۰۰ تولید می‌شود. با توجه به اینکه بیماران سرطانی و افراد درگیر اعتیاد با دردهای مزمن به صورت مداوم دست و پنجه نرم می‌کنند، این دارو با تکنولوژی هوشمند خود به صورت خودکار و به مدت یک ماه در بدن بیمار به کاهش درد کمک می‌کند.

کد خبر 6094679

دیگر خبرها

  • زنجیره تولید دارو در البرز باید توسعه یابد
  • وزیر بهداشت: حمل دارو توسط سکو‌های اینترنتی موجب تسهیل امور مردم می‌شود
  • وزیر بهداشت: اولویت در تامین دارو شرکت های دانش بنیان داخلی هستند/ خدمات درمانی برای کودکان تا ۷ سالگی رایگان شد
  • ایجاد دانشکده فناوری‌های راهبردی در دانشگاه مازندران
  • یک فایده جالب داروی کاهش وزن
  • تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی
  • داروی کاهش وزن به تسکین علائم آپنه خواب کمک می کند
  • معاینات زائران ایرانی برای حج تمتع پایان یافت
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم
  • ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت