Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز پنجشنبه در مراسمی به صورت مجازی با حضور دکتر حسن روحانی رییس جمهوری سه طرح ملی، علمی و فناوری در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی به بهره برداری رسید.

در این مراسم خطوط تولید پلاسما در کرج، خط تولید واکسن HPV در تهران،  ماده اولیه دارویی سرترالین در ساوه و بایوفسفات بایوران و بذور هیبرید چغندر، خیار و گوجه فرنگی افتتاح شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر مصطفی قانعی دبیر ستاد ویژه توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در خصوص طرح های رونمایی شده در حوزه زیست فناوری توضیح داد: یکی از اولویت­ های اساسی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان دستگاهی فراسـازمانی، سیاسـت گـذاری، تسهیلگری، حمایت و هماهنگی برای توسعه فناوری ­های راهبردی بر اساس اولویت ­های نقشه جامع علمی کشور و با در نظر گرفتن نیازها و مسائل فناورانه است.

وی افزود: در این راستا ستاد توسعه زیست فناوری با همکاری سایر سازمان ­ها (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین وزارت جهاد کشاورزی) به عنوان اهرم اجرایی معاونت علمی و فناوری، با تاکید بر لزوم به کارگیری فناوری­ های جدید و زیست فناورانه در یک اقدام فراگیر با احصاء داروهای ارزبر و ترسیم نقشه راه به منظور قطع وابستگی به خارج از کشور اقدام کرده است.

قانعی بیان کرد: تاکنون برنامه تولید ۱۳۵ قلم داروی اولویت دار با شاخص ارزبری در ستاد توسعه زیست فناوری تدوین شده است که بخشی از این طرح های تولیدی به مرحله عقد قرارداد رسیده و محل تأمین منبع مالی آن ها مشخص شده است.

وی ادامه داد: از جمله گلوگاه هایی که ستاد توسعه زیست فناوری در حوزه­ داروهای بایولوژیک و مشتقات پلاسما در آن ورود کرده است،  می ­توان به پروژه تولید آلبومین HSA (آلبینوکس) و ایمونوگلوبین IvIg (رپلینکس) به عنوان مشتقات پلاسما توسط شرکت مدوک زیست دارو، اشاره کرد.

قانعی گفت: همچنین در حوزه واکسن،  تولید واکسن سرطان دهانه رحم-HPV توسط شرکت نویان پژوهان زیست دارو که مشابه با برند خارجی این محصول گارداسیل است و نیز تولید ماده اولیه دارویی سرترالین توسط شرکت مهبان شیمی از دیگر دستاوردهای متخصصان داخلی کشور در رفع نیاز کشور به واردات مواد اولیه دارویی است.

وی یادآور شد: این سه محصول دانش بنیان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد توسعه زیست فناوری امروز با حضور رییس جمهور به صورت مجازی در سه استان تهران، البرز و مرکزی رونمایی شد. تولید این محصولات توانسته بخشی از نیاز کشور را رفع کند و از ارزبری این اقلام دارویی جلوگیری کند.

فرآورده‌های مشتق از پلاسما (آلبومین و ایمونوگلوبین (IVIG))

قانعی گفت: شرکت دانش بنیان مدوک زیست دارو در سال ۱۳۹۳ با تکیه بر دانش روز جهانی و استفاده از تکنولوژی های برتر دنیا و استفاده از مدیران و کارشناسان خبره در صنعت داروسازی فعالیت خود را آغاز کرده و اولین و تنها تولیدکننده محصولات مشتق از پلاسمای خون انسانی در خاورمیانه است که با داشتن آزمایشگاه های فوق پیشرفته و همچنین خطوط تولید صنعتی و پرسنل توانمند و باتجربه در حال مطالعه و تحقیق برای تولید محصولات بیشتر بوده است که به زودی روانه بازار خواهد شد.

وی ادامه داد: محصولات آلبومین انسانی ( HSA) و ایمونوگلوبولین (IvIg) به طور کلی به دو روش محصول خالص و پلاسمای جمع‌آوری‌شده توسط سازمان انتقال خون یا بخش خصوصی برای تولید دارو به کشورهای اروپایی ارسال و به‌ صورت داروی مورد نیاز بیماران خاص مجددا به کشور وارد و به بازار تزریق می شود.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری افزود: سالانه ۱.۵ میلیون ویال آلبومین و ۶۰۰ هزار ویال IvIg در ایران مصرف می شود، در این روش پلاسمای گرفته شده از سازمان انتقال خون پس از tawing و نگهداری در دمای یخچالی، ابتدا محلول سانترفیوژ می‌شود و سوپرناتانت آن را از depth filter عبور می دهند، سپس یک مرحله TFF و نگهداری به صورت over night و عملیات لازم جهت viral inactivation روی آن انجام می شود.

وی اظهار داشت: در ادامه مراحل کروماتوگرافی آغاز می شود که در ابتدا یک مرحله کروماتوگرافی یونی (IEX) با دو ستون به صورت سری انجام می‌شود که ستون اول HSA و ستون دوم IvIg را جدا خواهد کرد.  در ادامه پس از یک مرحله TFF، مرحله polishing مربوط به هر پروتئین با کروماتوگرافی یونی صورت خواهد گرفت و در نهایت نیز فرمولاسیون هر یک از محصولات انجام شده و بالک تهیه شده به بخش پرکنی (filling) انتقال پیدا می کند.

قانعی یادآور شد: مقدار ۵ g/lit از مقدار ۷.۵ – ۸ g/lit پروتئین IvIg موجود در پلاسما جدا و خالص سازی می شود.  (راندمان ۷۰ درصدی) در نهایت از هزار لیتر پلاسمای استفاده شده مقدار ۲۴۰۰ ویال HSA و ۹۰۰ ویال IvIg تولید خواهد شد که با این اوصاف شرکت مدوک قادر خواهد بود ۲۰-۲۵ % از بازار HSA و ۳۰-۴۰ % از بازار IvIg را تامین کند، ظرفیت نهایی تولید با تامین ۱۵۰ هزار لیتر پلاسما انجام خواهد گرفت.

تولید واکسن ضد سرطان دهانه رحم /تولید ۱۰۰ هزار دوز ماده موثره

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به اینکه راه اندازی خط تولید واکسن ضد سرطان دهانه رحم یکی دیگر از طرح هایی است که امروز رونمایی شد، گفت: سرطان دهانه رحم از جمله سرطان ها با درجه وخامت بالا بوده که دومین عامل مرگ زنان ایرانی در اثر سرطان است و عامل ایجاد این سرطان ویروس HPV است.

وی ادامه داد: واکسن علیه این ویروس دومین واکسن پرفروش واکسن دنیا است.  از آنجایی که برنامه های تشخیصی این ویروس تحت پوشش بیمه در کشور ما عملی نیست و همچنین واردات واکسن ضد این ویروس هزینه های سرسام آور به همراه دارد، بهترین راه حل برای جلوگیری از آسیب های این ویروس تولید انبوه و به صرفه این واکسن در داخل کشور است.

قانعی افزود: از میان انواع سروتیپ های HPV، ۲ سروتیپ ۱۶ و ۱۸ نقش عمده در ایجاد سرطان دهانه رحم دارند، به گونه ای که این دو سروتیپ عامل بیش از ۷۰ درصد سرطان های دهانه رحم است.  با این وجود به دلیل ایجاد ضایعات پوستی آزاردهنده توسط سایر سروتیپ ها، در برخی از انواع واکسن علاوه بر این دو از سروتیپ های دیگری نظیر ۶ و ۱۱ نیز استفاده می شود.

قانعی یادآور شد: شرکت نویان پژوهان زیست دارو به وسیله جمعی از دانشجویان رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی دانشگاه تهران با همکاری و حمایت اساتید و بزرگان صنعت بیوتکنولوژی ایران با هدف توسعه واکسن های با تکنولوژی پیشرفته تاسیس شده و در راستای فعالیت های تیم فنی این شرکت، طرح تولید واکسن ضد سرطان دهانه رحم در سال ۱۳۹۲ به عنوان طرح کلان ملی معاونت علم و فناوری شناخته شده است.

وی افزود: واکسن HPV از ذرات شبه ویروس (VLPs) تهیه می شود که حاصل تکنولوژی نوترکیب است.  این ذرات فاقد هرگونه محصول بیولوژیک زنده یا DNA هستند بنابراین قدرت بیماری زایی ندارند،  در بازار این واکسن فقط توسط ۲ شرکت با نام تجاری «گارداسیل Gardasil-» ساخت شرکت Merk ایالات متحده آمریکا، همچنین واکسن دوظرفیتی تیپ ۱۶ و ۱۸ با نام تجاری «سرواریکس Cervarix-» ساخت شرکت GSK کشور انگلیس موجود است.  این واکسن ها تنها پیشگیری کننده بوده و خاصیت درمانی ندارند که از آنها برای پیشگیری از ایجاد سرطان در گردنه دهانه رحم استفاده می شود و مطابق شکل زیر به دلیل استفاده از تیپ های ۱۶ و ۱۸ ویروس در آن در بیش از ۷۰ درصد موارد با موفقیت همراه است.

قانعی اظهار داشت: بنا به مطالعات علمی فراوان و تاییدیه سازمان بهداشت جهانی (WHO) واکسن های HPV ایمنی، کارایی و اثربخشی عالی دارند، بررسی نتایج واکسیناسیون در کشورهایی که این واکسن را به جامعه عرضه کرده اند، توسط کمیته مشاوری بین المللی ایمنی واکسن ها (GACVS) تایید مجددی بر ایمنی و بی خطری این واکسن در کشورهای ژاپن، استرالیا، آمریکا و سایر کشورها بوده است.

به گفته وی،  این کمیته استناد به مستندات ضعیف و بدون پشتوانه علمی در تصمیم گیری های کلان جهت عدم واکسیناسیون را به ضرر سلامت جامعه معرفی کرده است.

قانعی افزود: هم اکنون سازمان بهداشت جهانی (WHO) استفاده از واکسن HPV را برای خانم های زیر ۲۶ سال توصیه می کند تا دولت ها این واکسن را در برنامه ملی واکسیناسیون کشور خود قرار دهد.  این واکسن زنان را در مقابل ابتلا به هر دو نوع HPV که می توانند منجر به سرطان دهانه رحم شوند، محافظت می کند.

وی گفت: برنامه های واکسیناسیون در سطح ملی در کشورهای پیشرفته بسیار جدی و به صورت منظم پیگیری می شود، در حال حاضر ۷۱ کشور واکسن HPV را در برنامه ملی واکسیناسیون کشور خود برای دختران قرار داده اند. شکل زیر وضعیت کشورهای مختلف دارای برنامه ملی واکسیناسیون با این واکسن را نمایش داده شده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری افزود: این واکسن دومین واکسن پرفروش دنیا در سال ۲۰۱۸ بوده و فروشی بالغ بر ۳ میلیارد دلار در بازار جهانی داشته است.  این در حالی است که متاسفانه به دلیل قیمت بالای واکسن وارداتی (۳۱۸ هزار تومان برای هر دوز و بیش از یک میلیون تومان برای واکسیناسیون هر نفر) نرخ استفاده از این واکسن در کشور حدود ۱۷۰ هزار دوز است.

قانعی گفت: شرکت های تامین و پخش دارو در ایران، طی چند سال اخیر، واکسن گارداسیل را به کشور وارد کرده و به فروش رسانده اند.  طبق آمارنامه دارویی کشور این واکسن در سال ۹۵ حدود ۴۴ هزار دوز به ارزش ۱۱۵ میلیارد ریال، در سال ۹۶ حدود ۱۲۷ هزار دوز به ارزش ۱۹۶ میلیارد ریال و در سال ۹۷ حدود ۱۳۲ هزار دوز فروش داشته است.

وی ادامه داد: همانطور که آمار فروش واکسن نشان می دهد، حجم فروش به نسبت بازار بالقوه واکسن بسیار کمتر است و یکی از دلایل آن قیمت بالای واکسن وارداتی است که استفاده از این واکسن را برای بسیاری از افراد جامعه ناممکن کرده است.

قانعی یادآور شد: تمام مراحل تولید این واکسن از ابتدا تا انتها توسط تیم فنی شرکت نویان پژوهان زیست دارو و با کمک شتابدهنده پرسیس انجام پذیرفته است و محصول به دست آمده تمام استانداردهای مورد نیاز اعم از تست های QC و IPQC را پاس کرده است،  در مطالعات پیش بالینی سمیت واکسن در حیوانات آزمایشگاهی در دوزهای بالاتر از آنچه در انسان استفاده می شود، بررسی شده و محصول غیرسمی و از نظر ایمنی تایید شده است.

این مسوول در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: هم اکنون نتایج کیفی تولید در قالب پرونده دارو (CTD) به سازمان غذا و دارو ارائه شده و بازدید GMP از فرایند تولید واکسن در خط تولید قراردادی شرکت نوارژن با موفقیت صورت پذیرفته است.

قانعی گفت: کارآزمایی بالینی این محصول در مقایسه با نمونه محصول برند (سروریکس، محصول شرکت GSK) در سال گذشته روی ۲۱۸ نفر زنان داوطلب سالم بین ۱۵ تا ۲۵ سال به صورت تصادفی سازی شده، دو بازویی، موازی، دو سو کور و کنترل فعال جهت مقایسه نسبت GMT ( Geometric Mean Titre) آغاز شد و در تیرماه سال جاری به پایان رسید و آنالیز نتایج به دست آمده نشان دهنده اثربخشی کامل این واکسن روی داوطلبان است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری افزود: این مطالعه تحت نظر اداره مطالعات بالینی سازمان غذا و دارو و بازرسان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام شد و نتایج این مطالعه مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار گرفت.

وی گفت: هم اکنون شرکت نویان پژوهان زیست دارو مطابق تعهدی که به وزارت بهداشت دارد، تولید ۱۲۰ هزار دوز از این واکسن را در برنامه تولید خود دارد که تاکنون حدود ۱۰۰ هزار دوز ماده موثره HPV۱۶ و HPV۱۸ را تولید کرده است و فرآیند تولید هم چنان ادامه دارد. همزمان در سایت پرکنی شرکت آریوژن فارمد نیز فرآیند فرمولاسیون و پرکنی در حال انجام است که تاکنون حدود ۳۶ هزار دوز از این محصول پر شده و آماده فرآیند بسته بندی و ارایه به وزارت بهداشت است.

تولید ماده اولیه دارویی سرترالین (داروی ضد افسردگی)

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری در خصوص خط تولید ماده اولیه دارویی سرترالین نیز گفت: شرکت دانش بنیان مهبان شیمی زیرمجموعه گروه دارویی مهبان و تولیدکننده مواد اولیه دارویی در سال ۱۳۷۷ در شهر صنعتی کاوه – در شهر ساوه تأسیس و پس از راه اندازی خط تولید و تجهیز کارخانه با اخذ پروانه بهره برداری از وزارت صنایع و با داشتن مجوز تولید از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی فعالیت خود را با تولید ۴ قلم مواد موثره اولیه دارویی شروع کرده است.

وی افزود: این شرکت توانسته طی سال ها و در مسیر توسعه فعالیت های خود با تکیه بر فعالیت های دانش بنیان روز مولکول های جدید را به خط تولید وارد کرده و تولیدات خود را به ۹ و سپس ۱۶ قلم افزایش دهد. همچنین موفق به ساخت مواد اولیه دارویی به صورتی نوین و دانش بنیان شده و در چندین محصول با نظر معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یک شرکت دانش بنیان تایید شده است.

قانعی یادآور شد: تیم تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان شامل متخصصان علاقمند و کارآزموده است و آزمایشگاه ها با زیرساخت های مدرن را در اختیار دارد، ماموریت اصلی بخش تحقیق و توسعه شرکت افزایش انواع و تعداد محصولات تولیدی با کیفیت و بهبود فرایندهای تولید با روند ساده و ایمن با سازگاری بیشتر با محیط زیست است و تیم تحقیقاتی این شرکت در تحقیق فرایند تولید، آنالیز و تولید بچ های نیمه صنعتی فعالیت دارد.

وی گفت: از جمله محصولات تولیدی این شرکت، تولید ماده اولیه دارویی سرترالین هیدروکلراید و مایکوفنولات موفتیل است که تمام مراحل آزمایشگاهی، ساخت نیمه صنعتی و تولید صنعتی آن با اتکا به تلاش و دانش کارشناسان این مجموعه انجام شده است و با بهترین کیفیت و مطابق با تمام استانداردهای BP و USP تولید و به بازار مصرف عرضه و تولید این محصولات در کشور موجب ایجاد صرفه جویی ارزی قابل توجهی در این زمینه شده است.

قانعی افزود: در نتیجه فعالیت های کیفیت محور این مجموعه، کیفیت محصولات به نحوی بوده است که بیش از ۹۹ درصد از محصولات تولیدی و تحویل شده به مشتریان تمام تست های کنترل کیفیت را با بالاترین درصدهای مورد انتظار ایشان گذرانده و مورد قبول واقع شده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری یادآور شد: در مسیر توسعه کشور خط تولید جدید و به روز این مجموعه با رعایت تمام ضوابط و استانداردها و آخرین دستورالعمل های GMP به زودی برای تولید مواد موثره مهم و مورد نیاز کشور به بهره برداری خواهد رسید تا با این طرح ظرفیت تولید برخی محصولات تا سه برابر افزایش یافته و قادر به تولید و تحویل محصول در اسرع وقت باشد.

برچسب‌ها مصطفی قانعی شرکت دانش بنیان واکسن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مصطفی قانعی شرکت دانش بنیان واکسن مصطفی قانعی شرکت دانش بنیان واکسن اخبار کنکور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دبیر ستاد توسعه زیست فناوری شرکت دانش بنیان سرطان دهانه رحم وزارت بهداشت بهره برداری تولید واکسن خط تولید قانعی گفت واکسن ها واکسن ضد هزار دوز واکسن HPV

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۸۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه توانمندی‌های صادراتی ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) با پیش بینی بازدید بیش از دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار تاجر و بازرگان خارجی از بیش از ۹۰ کشور دنیا قرار است از هشتم تا دوازدهم اردیبهشت ماه امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شود.

یکی از رویکرد‌های مهم دولت سیزدهم، ارتباط نزدیک و قدرتمند با بخش خصوصی برای صادرات محصولات ایرانی به سایر کشور‌های دنیا است و به طورحتم نخستین گام در تحقق هرچه بهتر این هدف، توسعه روابط اقتصادی و تجاری، معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی به فعالان اقتصادی خارجی و البته شناخت متقابل از ظرفیت‌های کشور‌های دیگر است.

 معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در دولت سیزدهم، قصد دارد همزمان با برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با در اختیار گرفتن فضایی مناسب، توانمندی‌های صادراتی فناوران نخبه کشورمان در عرصه‌های مختلف در معرض دید بازدیدکنندگان خارجی بگذارد. رویدادی که به طور حتم گشودن دریچه بزرگ صادراتی به روی دانش‌بنیان‌ها خواهد بود.

عرضه هزار و ۵۰۰ محصول دانش‌بنیان در اکسپو ۲۰۲۴

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری نیز عزم خود را جزم کرده است که همچون گذشته همزمان با برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) به‌عنوان بزرگترین نمایشگاه معرفی دستاورد‌ها و محصولات ایرانی، مثل سال‌های گذشته با در اختیار گرفتن فضایی مناسب، توانمندی‌های صادراتی فناوران فعال در شرکت‌های دانش بنیان کشورمان اعم محصولات نوآورانه ایرانی قابل رقابت با محصولات مشابه سایر کشور‌ها در بخش‌های مختلف را در معرض دید بازدیدکنندگان خارجی بگذارد.

محفلی که به گفته معاون توسعه کسب و کار بین المللی سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، در آن بسیاری از شرکت‌ها و بازرگانان و تجار خارجی با توانمندی‌ها و قابلیت‌های حداقل ۷۰۰ شرکت دانش بنیان کشورمان از نزدیک آشنا خواهد شد و این رویداد به طورحتم فرصتی برای صادرات محصولات نوآورانه ایران به روی دانش بنیان‌ها خواهد بود.

سید مجتبی قدمگاهی، معاون توسعه کسب و کار بین المللی سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین المللی، نمایشگاه اکسپو ایران را سازمان توسعه تجارت ذیل وزارت صمت هر سال برگزار می‌کند، افزود: این نمایشگاه در واقع ارائه دستاورد‌ها و محصولات ایران برای مجموعه‌های خارجی است و هدف آن بیشتر معرفی و نمایش آخرین دستاورد‌های شرکت‌های ایرانی در این گردهمایی بزرگ است.

معاون توسعه کسب و کار بین المللی سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین المللی با بیان اینکه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری سالن A ۳۷ در  سه طبقه را به صورت سالن دائمی و اختصاصی به نمایش محصولات دانش بنیان اختصاص داده است، اظهار داشت: قصد داریم محصولات دانش بنیان کشورمان را در این نمایشگاه با هدف آشنایی و بازدید مهمانان و شرکت‌های خارجی با آخرین دستاورد‌های ایران در حوزه‌های مختلف فناوری به نمایش بگذاریم.

قدمگاهی با بیان اینکه، در این نمایشگاه حدود ۱۵۰۰ محصول نوآورانه به نمایش گذاشته خواهد شد، افزود: اگرچه ظرفیت ایران بیش از این تعداد است، اما درصدی از شرکت‌های تراز اول و مناسب را توانسته ایم برای حضور در این رویداد دورهم جمع کنیم.

۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در اکسپو ایران حضور خواهند داشت

معاون توسعه کسب و کار بین المللی سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در ادامه تصریح کرد: حدود ۷۰۰ شرکت دانش بنیان و فناور ایرانی در نمایشگاه اکسپو ایران ۲۰۲۴ حاضر خواهند بود و آن‌ها می‌توانند دستاورد‌های خود را به بازدیدکنندگان خارجی ارائه کنند.

قدمگاهی یکی از اهداف دعوت از دانش بنیان‌ها برای حضور در این نمایشگاه را ایجاد تسهیلات ارتباطی برای دانش بنیان‌ها در ارتباط با شرکت‌های خارجی برای معرفی محصول خود و همچنین مذاکره و انعقاد قرارداد فروش و همچنین انعقاد تفاهم نامه همکاری با شرکت‌های خارجی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در خصوص این نمایشگاه از تجربیات ارزنده‌ای برخوردار است، اضافه کرد: سال گذشته قریب به ۵۰۰ میهمان و شرکت خارجی در اکسپو ۲۰۲۳ حضور داشتند و برآوردمان این است که امسال نیزهمین تعداد مهمان از حوزه‌های مختلف تجاری و تولیدی خارجی در این نمایشگاه حضور یابند.

معاون توسعه کسب و کار بین المللی سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در ادامه ابراز امیدواری کرد که با برگزاری اکسپو ایران ۲۰۲۴ بتوانیم به صورت هدفمند شرکت‌ها و بازدیدکنندگان خارجی را برای صادرات محصولات ایرانی ترغیب کنیم.

برگزاری جلسات تجاری بین دانش‌بنیان‌های ایرانی و طرف‌های خارجی

معاون توسعه کسب و کار بین المللی سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری همچنین در ادامه از برگزاری جلسات B ۲ B و تجاری بین دانش بنیان‌های ایرانی و طرف‌های خارجی همزمان با برگزاری ششمین نمایشگاه اکسپو ایرانی خبر داد.

قدمگانی افزود: این نشست‌های تجاری به موازات بازدید‌های هیئت‌های خارجی در هر کدام از غرفه‌ها در محلی که برای این هدف طراحی شده است در سالن آی هیت برگزار می‌شود و با طراحی انجام شده شرکت‌های فناور هر کدام غرفه خود را به صورت موضوعی در این سالن برپا خواهند کرد.

شناخت خارجی‌ها از توانمندی دانش‌بنیان‌های ایرانی مطلوب نیست

معاون توسعه کسب و کار بین المللی سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری همچنین تصریح کرد: امسال مهمانان خارجی می‌توانند در حاشیه برگزاری نمایشگاه اکسپو ایران ۲۰۲۴ از پارک‌های علم و فناوری و همچنین شرکت‌های دانش بنیان بزرگ کشور و خطوط تولید و ظرفیت‌های نوآورانه و فناورانه آن‌ها بازدید کنند.

قدمگاهی در خصوص دلایل دعوت خارجی‌ها به بازدید از مجموعه‌های دانش بنیان کشور توضیح داد: با توجه به تجربیات موجود خارجی‌ها شناخت کافی نسبت به دانش بنیان‌های ایران ندارند و حتی شاید باور اینکه فناوران ایران در این لایه و سطوح بالا به فناوری‌های گوناگون قابل رقابت با شرکت‌های اروپایی دست پیدا کرده اند، سخت باشد.

وی افزود: حتی گاهی مشاهده شده که بازدیدکنندگان خارجی با رویت محصول فناورانه ایرانی به یقین نرسیده اند که محصول مورد نظر در ایران تولید شده، اما هنگام بازدید از خطوط تولید متوجه می‌شوند که از کوچکترین قطعه همچون پیچ تا قطعات فناورانه در بدنه شرکت‌های فناور ایرانی تولید می‌شود.

معاون توسعه کسب و کار بین المللی سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ادامه داد: آن‌ها به هنگام بازگشت به کشورشان می‌توانند هر کدام سفیرانی برای معرفی وضعیت واقعی حوزه فناوری ایران باشند.

قدمگاهی همچنین گفت: همچنین در سالن دیگری نیز در نمایشگاه اکسپو ایران ۲۰۲۴ غرفه‌ای مربوط به معاونت توسعه کسب و کار بین المللی و معرفی اقدامات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در کریدور صادرات، باشگاه سرآمدان صادراتی و صندوق توسعه صادرات برپا خواهد شد.

وی افزود: این غرفه در سالنی است که زنجیره‌های ارزش استانی هم توسط وزارت کشور قرار است معرفی شود و ما از این فرصت استفاده خواهیم کرد برای اینکه زنجیره ارزش صادراتی استانی را از درگاه‌ها و پایگاه‌های صادراتی خودمان در سراسر دنیا به یک شبکه تبدیل و آن‌ها را به دنیا معرفی کنیم.

معاون توسعه کسب و کار بین المللی سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که برای چند کشور خارجی جهت حضور در اکسپو ایران ۲۰۲۴ دعوت نامه ارسال شده است، گفت: سازمان توسعه تجارت به صورت ویژه‌تر پای کار است و از کشور‌های مختلف دعوت به عمل آورده است. ما هم به نوبه خود در معاونت علمی دعوت نامه برای چندین کشور ارسال کرده ایم.

قدمگاهی افزود: بر اساس هماهنگی به عمل آمده و فعال کردن نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور‌ها مختلف، آن‌ها متناسب با حوزه کاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و دانش بنیان‌ها که علم و فناوری است، مهمان دعوت کرده‌اند ضمن اینکه پایگاه‌های صادراتی را هم به صورت هدفمند را نیز برای حضور این مهمانان درگیر کرده‌ایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود
  • موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری
  • تولید ۲۰ محصول دانش‌بنیان در شرکت‌های زیرمجموعه اوقاف
  • حضور پارک فناوری و نوآوری نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • حضور پارک فناوری و نوآوی نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد
  • عرضه توانمندی‌های صادراتی ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»