Web Analytics Made Easy - Statcounter

یدالله آذرهوا روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: وسعت تالاب قوری گل اکنون ۱۲۵ هکتار است که نسبت به سال گذشته در این زمان هشت هکتار افزایش یافته است.  

وی ادامه داد: حجم آب موجود تالاب قوری گل یک میلیون و ۱۶۰ هزار مترمکعب است که پارسال این مقدار ۸۸۰ هزار مترمکعب بود و این اشنن می دهد که حجم آب آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸۰ هزار مترمکعب بیشتر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آذرهوا افزود: بر اساس مطالعات انجام شده حق آبه متوسط تالاب قوری گل در شرایط ترسالی  ۲.۸ میلیون مترمکعب در سال است؛  با توجه به اینکه اکنون اواخر فصل تبخیر هستیم، نمی توان سنجش دقیقی از میزان آب تالاب ارایه داد.

وی ادامه داد: تالاب قوری گل پایان اردیبهشت امسال ۲.۷ میلیون مترمکعب آب داشته است در حالی که این مقدار در زمان مشابه سال گذشته ۱.۹۵ میلیون مترمکعب بوده و این اعداد نشان می دهد آب خوبی وارد قوری گل شده و از حق آبه بهره مند بوده است.  

آذرهوا گفت: البته بهره مندی از حق آبه ایده آل نبوده و بیشترین آن ۳.۸ میلیون مترمکعب است، البته هر ۱۰ تا ۲۰ سال در دوران تر سالی این میزان برخورداری از حق آبه یکبار اتفاق می افتد اما به هر حال امسال نیز برخورداری تالاب قوری گلاز حق آبه خوب بوده است.  

مسوول دبیرخانه تالاب های آذربایجان شرقی  یادآوری کرد: مسوولان شهرستانی خواستار اصلاح و بازسازی کانال آبرسانی به تالاب قوری گل هستند که فرسوده شده و حق آبه از طریق کانال به طور کامل تامین نمی شود، اما این وظیفه شرکت آب منطقه ای است که این کانال را بازسازی کند.  

تالاب بین المللی قوری‌گل با ۲۰۰ هکتار وسعت در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق تبریز و در ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد درمجاورت روستای امناب (ایمناب) قرار گرفته‌است . منابع تأمین‌کنندهٔ آب این تالاب از آب‌های جاری ناشی از برف و باران و تعدادی چشمه‌های زیرزمینی است که در کف آن جریان دارند.
با توجه به اهمیت زیست محیطی دریاچه قوریگل، این تالاب جزو تالاب های بین‌المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر می‌باشد، این تالاب به خاطر پذیرا بودن فصلی شماری از پرندگان حمایت شده مهاجر، حائز اهمیت ملی و بین‌المللی است.

اکنون برنامه های حمایتی از این تالاب شامل حفاظت از منابع آب دریاچه و نیز ایجاد منطقه شکار ممنوع برای حفظ گونه های جانوری اطراف دریاچه انجام می شود.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست بستان آباد آذربایجان شرقی تالاب ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست بستان آباد آذربایجان شرقی تالاب ها سازمان حفاظت محیط زیست بستان آباد آذربایجان شرقی تالاب ها اخبار کنکور میلیون مترمکعب تالاب قوری گل بین المللی حق آبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۹۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دمای زراعی آذربایجان غربی نسبت به بلند مدت ۲.۶ درجه سانتی گراد افزایش دارد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،آزاد توحیدی  افزود: تا ششم اردیبهشت ماه امسال اختلاف دمای جاری با سال گذشته ۰.۶ درجه و متوسط دمای زراعی سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ حدود ۶.۵ درجه بوده است.

رییس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: متوسط دمای زراعی سال جاری استان ۷.۱ درجه بود که نسبت به میانگین سال گذشته افزایش یافته است.

وی افزود: بیشترین میانگین دمای ثبت شده سال زراعی جاری در شهرستان سردشت با ۱۰.۳ درجه ،پلدشت با ۹.۷، نقده و میاندوآب با ۹درجه سانتی گراد بود.

توحیدی ادامه داد: کمترین متوسط دما نیز در چالدران با سه درجه، تکاب با ۴.۳ و سلماس با پنج درجه سانتی گراد در سال زراعی جاری ثبت شده است و شهرستان چالدران و تکاب شاهد افزایش دما نسبت به سال گذشته هستند.

رییس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت:متوسط بارش استان طی سال زراعی جاری تا ۲۵ فروردین ماه حدود ۲۴۶ میلی‌متر بوده که نسبت به زمان مشابه سال زراعی گذشته ۳۳ میلی متر شامل ۱۴ درصد و نسبت به بلند مدت سه درصد افزایش دارد.

 

دیگر خبرها

  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • ارزآوری ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟
  • زیر آب رفتن شهرهای اسپانیا تا ۲۰۵۰
  • زیر آب رفتن شهرهای اسپانیا تا سال ۲۰۵۰
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت
  • وضعیت دریاچه ارومیه برخلاف خوش‌بینی‌ها بحرانی است!
  • دمای زراعی آذربایجان غربی نسبت به بلند مدت ۲.۶ درجه سانتی گراد افزایش دارد
  • احیای موقت گردشگری در تالاب بین‌المللی هامون