Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی‌های روز با ما همراه باشید.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
ابریشم؛ راه‌حلی مناسب برای مقابله با ویروس کرونا شناخته شد / بهترین گزینه برای ماسک‌های صورت   محققان کشف کرده‌اند ماسک‌هایی که از ابریشم درست می‌شوند، سبک‌ترند و تنفس در آن‌ها آسان‌تر است، رطوبت را به راحتی از بین می‌برد و مهم‌تر از همه در مقابله با ویروس کرونای موجود در هوا بسیار مقاوم است. مهم‌ترین نکته در مورد ابریشم این است که حاوی مواد ضدمیکروبی، ضدباکتری و ضدویروسی است و به راحتی می‌تواند ویروس‌های درون هوا را دفع کند. لباس ورزشی هوشمندی که انرژی خود را از تلفن همراه می‌گیرد
زمانی که گوشی هوشمند روی یکی از سیم‌پیچ‌های رسانای نخ این لباس قرار می‌گیرد از طریق سیگنال NFC یا ارتباطات میدان نزدیک، حسگر‌ها به طور موقت روشن می‌شوند و اطلاعات ذخیره شده‌شان را به تلفن منتقل می‌کنند. این داده‌ها سپس روی صفحه نمایش گوشی نمایش داده می‌شوند. این لباس هوشمند که فعلا نمونه اولیه آن طراحی شده، می‌تواند از ۶ حسگر به ازای هر گوشی هوشمند پشتیبانی کند. از بیگ بنگ تا امروز، چرا جهان همچنان منسجم و همگن است؟
فرض می‌شود جهان اندکی بعد از بیگ بنگ در حالت ناپایدار بوده است و نوساناتی در انحنای فضا زمان داشته است. طی فرآیند طولانی گسترش، جهان به سمت حالت کنونی خود که در مقیاس بزرگ منسجم و همگرا بود، شروع به حرکت کرده است. به معنای ساده‌تر، کیهان در همه‌جا یکسان به نظر می‌رسد. از اندازه‌گیری‌های تابش پس‌زمینه نتیجه می‌شود که این همگنی در همه جا وجود دارد. چنین همگن بودنی بسیار عجیب است، بطوری که حتی دو منطقه از جهان که از یکدیگر جدا هستند نیز تابش پس‌زمینه‌ای یکسانی نشان می‌دهند.     اسامی روز‌های هفته جهانی فضا اعلام شد / شعار امسال، «ماهواره‌ها زندگی را بهتر می‌کنند»   سازمان فضایی ایران شعار روز یکشنبه ۱۳ مهر را «ماهواره‌ها زمینه ساز تحول در ارتباطات»؛ روز دوشنبه ۱۴ مهرماه را با عنوان «ماهواره‌ها زیربنای توسعه آموزش و سلامت»؛ روز سه شنبه ۱۵ مهر را با شعار «ماهواره‌ها و بهبود مدیریت مخاطرات طبیعی و محیط زیست»؛ روز چهارشنبه ۱۶ مهرماه را با عنوان «توسعه کشاورزی نوین با ماهواره‌ها»؛ روز پنجشنبه ۱۷ مهرماه را با عنوان «ماهواره‌ها و مدیریت هوشمند شهری»، روز جمعه ۱۸ مهر را با عنوان «فناوری فضایی، ماهواره‌ها و شناخت جهان هستی» روز شنبه ۱۹ مهرماه را عنوان «خدمات نوین ناوبری و موقعیت یابی با ماهواره‌ها» نامگذاری کرده است. پلتفورمی برای تشخیص چندثانیه‌ای ویروس کرونا ارائه شد   پژوهشگران با استفاده از چاپ سه بعدی موفق به ساخت زیست‌حسگر مبتنی بر نانوذرات شدند که قادر است آنتی‌بادی‌های ویروس کووید ۱۹ را در مدت چند ثانیه تشخیص دهد. با همه‌گیر شدن ویروس کرونا، فشار زیادی بر سیستم‌های مراقبت و بهداشت در سراسر جهان وارد شده است. تشخیص زودهنگام این بیماری و امکان جدا کردن بیماران آلوده، به کاهش گسترش این بیماری کمک شایانی می‌کند. قوی‌ترین میدان مغناطیسی در کیهان کشف شد / شگفتی‌های یک تپ‌اختر   ستاره‌شناسان با مطالعه روی سیگنال‌های پرتوی ایکس قوی از سوی یک ستاره نوترونی، قوی‌ترین میدان مغناطیسی در کیهان را کشف کردند. تیمی از ستاره‌شناسان محاسبه کرده‌اند که میدان مغناطیسی این ستاره نوترونی ده‌ها میلیون برابر هر میدان مغناطیسی‌ای است که در آزمایشگاه‌های روی زمین درست شده است. کامپیوتری که سیگنال‌های مغزتان را به تصویر تبدیل می‌کند   دانشمندان دانشگاه هلسینکی در فنلاند تکنیکی را ابداع کرده‌اند که در آن کامپیوتر با نظارت بر سیگنال‌های مغز انسان، محتوای مغز را تصویرسازی می‌کند. مثلا اگر شخص در حال فکر کردن به یک سیب است، این کامپیوتر تصویری از سیب که در ذهن شخص است، ارائه می‌دهد. در نتیجه کامپیوتر قادر به تولید اطلاعات کاملا جدیدی مانند تصاویر خیالی خواهد بود که قبلا هرگز دیده نشده است. مغز چگونه بین منطق و احساس تعادل ایجاد می‌کند؟   حفظ تعادل برای احساسات در اختلالت روحی مانند افسردگی خارج از کنترل بوده و منجربه بروز احساسات منفی کنترل نشده و ناتوانی در اندیشیدن خواهد شد. درواقع، افرادی که افسردگی دارند اغلب ناحیه ۲۵ مغز آن‌ها که درگیر بیان احساسات است، بیش از اندازه فعالیت می‌کند. طراحی جدید محققان / هوش مصنوعی‌ای که می‌تواند بنویسد

اوایل سال میلادی که محققان از نرم‌افزار جدید تولید زبان مبتنی بر هوش مصنوعی خود با نام GPT-۳ رونمایی کردند، توجه بسیاری به دلیل قابلیت این نرم‌افزار در تولید عبارت‌هایی جلب شد که دقیقا شبیه به نوشته‌های انسان است.     ساخت دست روباتیک پزشکی با لاستیک نیمه‌هادی / پوست الکترونیک هوشمند در خدمت پزشکان   محققان دانشگاه هوستون در آمریکا یک پوست الکترونیک هوشمند و یک دست روباتیک پزشکی طراحی کرده‌اند که قادر است با تحلیل داده‌های پزشکی، بیماری را تشخیص دهد. این سیستم از نوع جدیدی لاستیک ساخته شده که خاصیت نیمه‌هادی دارد و قابلیت حمل بار الکتریکی در آن برای ایجاد جریان الکتریسیته بالاست.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کرونا معاونت علمی و فناوری میدان مغناطیسی مغز انسان میدان مغناطیسی ماهواره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۴۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنسرت بهترین نوازنده هنگ درام در ایران

سالن خلیج فارس در اردیبهشت سال جاری میزبان کنسرت هنگ درام «نادیشانا» نوازنده نامی اهل روسیه بود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در این کنسرت «نادیشانا» که به عنوان یکی از بهترین نوازندگان هنگ درام دنیا معروف است، در سالن خلیج فارس - فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفت. این نوازنده اهل روسیه است و در اردیبهشت سال جاری برای اجرا به تهران سفر کرده بود.

این هنرمند برای نخستین بار به ایران آمد تا در میان استقبال مخاطبان روی صحنه برود.

کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی

 

نادیشانا (Nadishana) نوازنده مطرح چندین ساز، آهنگساز و طراح صدا از سیبری، کسی که شیوه‌ای خلاقانه و مخصوص به خود برای دنیای ترکیب و تلفیق موزیک‌ها دارد، ترکیبی خلاقانه از سازهای سنتی متفاوت از سراسر جهان که بر اساس تکنولوژی عصر حاضر و سبک مدرن امروزی طراحی شده است. او قادر به نواختن بیش از ٢ نوع ساز از نقاط مختلف جهان است، که شامل سازهایی که خود ساخته نیز می‌شود. نادیشانا با زحمات، تلاش و کوشش بسیار تکنیک‌های منحصر به فرد خود را برای نواختن هر یک از سازهایش ابداع کرده است. او شیوه‌ی خود را در ویرایش و افکت صداهای دیجیتالی Sound Microsurgery  نامیده است.

این هنرمند برجسته، صاحب مجموعه‌ی بزرگی از آلات موسیقی (بیش از ٢ ساز) از بخش‌های مختلف جهان است. او در حال حاضر در برلین زندگی می‌کند و روی چندین پروژه، مشغول به کار است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کنسرت بهترین نوازنده هنگ درام در ایران
  • میدان نقش جهان روز بدون موتورسیکلت را تجربه کرد
  • پیروز میدان غزه
  • بندر چابهار بهترین گزینه برای مبادلات تجاری افغانستان
  • راهنمای انتخاب بهترین عطر و خوشبوکننده هوا با مستر مدیت
  • میدان شهید زین‌الدین قم سه‌سطحه می‌شود
  • تعظیم شهریار مقابل چهره خاص زندگی
  • اِشویانتک؛ همچنان بهترین تنیسور زن جهان
  • مرگ و زندگی ما به دست میدان مغناطیسی زمین است!
  • از افشین پیروانی بپرسید اوسمار بماند یا نه | او برای نیم‌فصل بهترین گزینه بود