Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس با اشاره به ماموریت این کمیسیون برای اصلاح ساختار خانه ملت، گفت: اصلاح ساختار و فرآیند‌های مجلس به منظور بهبود و شفافیت عملکرد نمایندگان در دستور کار کمییسون آیین نامه قرار دارد و به زودی در قالب طرح راهی صحن مجلس می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آریا، محمدحسین حسین زاده بحرینی در خصوص ماموریت کمیسیون آیین نامه داخلی برای اصلاح ساختار خانه ملت تصریح کرد: در دو جلسه غیر علنی مجلس دو موضوع به صورت جدی مورد بحث قرار گرفت؛ یکی اصلاح ساختار و دیگری اصلاح فرآیند‌های مجلس.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به دو وظیفه اصلی مجلس در قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون، افزود: این اقدامات بر اساس ساز و کار‌ها و فرآیند‌هایی انجام می‌گیرد که حتماً نیاز به بازنگری دارد چرا که اکنون سرعت کار ما در مجلس کم است، گاهی در قوانین مصوب انسجام کافی وجود ندارد و همچنین بعضا نظرات کارشناسان نیز به صورت کامل اخذ نمیشود که نشان دهنده دقیق نبودن فرایند هاست لذا مقرر شد این موضوعات در کمیسیون آیین‌نامه داخلی که محل تدوین فرایند‌ها و تصویب ساختار داخلی مجلس است، مورد بحث قرار گیرد.
وی ادامه داد: بحث نبود شفافیت در آرای نمایندگان یکی از مسائلی است که امروز در جامعه مطرح است و دلیل آن نیز این است که آیین نامه داخلی مجلس تصریح می‌کند که آرا غیرعلنی است لذا اگر بخواهیم این موضوع را اصلاح کنیم حتماً کمیسیون آیین نامه داخلی باید به این موضوع بپردازد که خوشبختانه کار طرح شفافیت آرای نمایندگان تقریباً تمام شده و به زودی به صحن مجلس می‌آید.
حسین زاده بحرینی نحوه تقسیم کار و اختیارات را نیز از محور‌های اصلاح آیین نامه داخلی مجلس دانست و گفت: مثلاً اینکه میزان اختیارات هیئت‌رئیسه درست است یا نه باید مورد بازنگری قرار گیرد چرا که ممکن است برخی از اختیاراتی که به هیئت رئیسه داده شده، آسیب‌هایی به همراه داشته باشد؛ بنابراین ما در کمیسیون آیین نامه داخلی بحث‌های نسبتاً گسترده‌ای را شروع کرده ایم و ده نشست تخصصی دیگر نیز پیش بینی شده است تا نظامات داخلی مجلس به تفکیک موضوعات، مورد بحث قرار گیرد.
وی افزود: با هیئت رئیسه و رئیس مجلس تفاهم کردیم تا درباره هر موردی که به نتیجه رسیدیم موضوع در قالب طرحی به صورت فوری به صحن مجلس آمده و مورد بررسی قرار گیرد.
رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس خاطر نشان کرد: نتیجه این بازنگری منجر به بهبود نظامات و فرآیند‌های مجلس خواهد شد و شفافیت عملکرد، پاسخگویی بهتر را به دنبال خواهد آورد تا در نهایت نمایندگان به مسائل مهم کشور با سرعت و دقت بیشتری رسیدگی کنند.

اعلام محور‌های مهم طرح شفافیت آرای نمایندگان
رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس گفت: علاوه بر علنی شدن آراء، پخش مذاکرات و آرای نمایندگان در کمیسیون‌ها تفاوت اصلی طرح جدید شفافیت آرای نمایندگان با طرح‌های پیشین است که بررسی آن در کمیسیون آیین نامه تقریبا نهایی شده و به زودی راهی صحن خانه ملت می‌شود.
محمدحسین حسین زاده بحرینی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما، در خصوص بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس تصریح کرد: این طرح به امضای 176 نفر از نمایندگان رسیده و به کمیسیون آیین‌نامه ارجاع شده و کلیات آن با رای بالایی در کمیسیون به تصویب رسیده است.
وی با اشاره به بررسی جزئیات این طرح در کارگروهی تخصصی، افزود: این کارگروه در جلسات متعددی به طور مفصل با دستگاه‌های مربوط و نمایندگان متقاضی بحث‌های بسیار جدی داشتند که نهایتاً گزارش آن هم اکنون در دستور کار کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس قرار دارد؛ این طرح چندین ماده دارد که بخشی از مواد آن به تصویب کمیسیون رسیده، اما هنوز کار تمام نشده است. امیدواریم هر چه زودتر به جمع‌بندی برسیم و طرح برای بررسی در صحن به هیات رئیسه تقدیم شود.
اقای حسین زاده بحرینی خاطر نشان کرد: در طرح‌هایی که در مجالس پیشین مطرح بود؛ موضوع شفافیت عملکرد در صحن مجلس و آرای نمایندگان در رای به طرح‌ها و لوایح مطرح بود، اما یکی از امتیازات طرح شفافیت آرای نمایندگان فعلی این است که هدفش تنها آرای نمایندگان نیست بلکه می‌خواهد مذاکرات و آرا در کمیسیون‌ها را نیز شفاف کند.
رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس گفت: به عنوان مثال در طرح جدید پیش‌بینی شده است که جلسات کمیسیون‌ها نیز به صورت مستقیم برای عموم امکان ضبط و پخش داشته باشد و کانال‌های مختلف یک شبکه رادیویی هر کدام مذاکرات یک کمیسیون را پوشش دهند تا کسانی که علاقه مندند بدانند در کمیسیون‌های مختلف مجلس چه می‌گذرد در همان ساعت به صورت مستقیم و زنده مذاکرات کمیسیون‌ها را رصد کنند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، وی افزود: ما در کمیسیون به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که این اتفاق بیفتد لذا در صورت تصویب نهایی این موضوع یک تفاوت جدی این طرح با طرح‌های پیشین محسوب می‌شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: طرح اصلاح ساختار رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس طرح شفافیت آرای نمایندگان کمیسیون آیین نامه حسین زاده بحرینی فرآیند های مجلس اصلاح ساختار کمیسیون ها قرار گیرد صحن مجلس طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۵۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ در جلسه علنی امروز (یکشنبه، ۹ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در واکنش به تذکر یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه جداول بودجه شفاف نیست، اظهار کرد: گاهی گفته می‌شود که عده‌ای مجلس را تضعیف می‌کنند، در حالی که نیازی به این تضعیف‌ها نیست و ما خودمان در داخل این کار را می‌کنیم.

وی ادامه داد: آنچه کمیسیون تلفیق تصویب کرده است، شفاف بوده و درباره ریال به ریال آن پاسخگو هستیم و به کسی اجازه ورود ندادیم. همه اعداد و ارقام شفاف است و برای اولین بار کاری انقلابی در خصوص جداول انجام شد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جداول را ارائه دادیم و نمایندگان بدانند صفر تا صد آن در اختیارشان است و همه آن‌ها در اختیار هیأت رئیسه قرار گرفته است و در خصوص ریال به ریال آن اگر کسی حرف، حدیث و مطلبی دارد می‌تواند مطرح کند.

کد خبر 6090560 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد
  • جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ مصوب شد
  • مجلس با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم موافقت کرد
  • مخالفت مجلسی‌ها با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان به ۳۳۰ نفر
  • مخالفت مجلس با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان
  • مخالفت نمایندگان با کلیات طرح اصلاح جداول حوزه های انتخابیه
  • قالیباف: جداول بودجه برای نخستین بار به رای گذاشته می‌شود
  • برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود
  • قالیباف: نباید به مجلس ظلم شود، نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رأی نمایندگان می گذارد
  • جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است