Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-07@02:59:41 GMT

هفت وبینار آموزشی در هفته جهانی فضا برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۹۵۹۰۱

هفت وبینار آموزشی در هفته جهانی فضا برگزار می‌شود

همزمان با برگزاری هفته جهانی فضا هفت وبینار آموزشی با هدف ترویج و توسعه دانش فناوری فضایی و کاربردهای آن در کشور برگزار می شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مراسم گرامیداشت هفته جهانی فضا همه ساله در روزهای چهارم تا دهم اکتبر (۱۳ تا ۱۹ مهرماه) در میان کشورهای مختلف جهان با هدف ترویج و توسعه دانش فضایی و آشنا کردن مردم و جوانان از نقش فناوری فضایی در زندگی انسان‌ها روی زمین، برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این هفته حد فاصل دو رویداد تاریخی فضایی یعنی پرتاب نخستین ماهواره جهان (اسپوتنیک) و امضای نخستین معاهده استفاده صلح‌آمیز از فضای ماوراء جو در سازمان ملل انتخاب شده است. از این رو کمیته جهانی برگزاری مراسم هفته فضا، در هر سال شعاری را برای آن در نظر می‌گیرد. هدف از این کار، همسو کردن فعالیت‌ها و برنامه‌های گروه‌های مختلف در سراسر جهان، در راستای هدفی مشترک است.

امسال کمیته جهانی برگزاری مراسم هفته فضا، شعار «بهبود زندگی با ماهواره‌ها» را به عنوان شعار سال ۲۰۲۰ هفته جهانی فضا تعیین کرده است. در این راستا سازمان فضایی ایران با همکاری سایر متولیان عرصه فضایی کشور، همزمان با گرامیداشت این هفته و با توجه به شیوع بیماری کرونا، برگزاری هفت وبینار آموزشی را برای آشنایی مردم با کاربردهای فناوری فضایی و ماهواره‌ها در دستور کار قرار داده است.

استفاده از منظومه ماهواره‌های مکعبی برای آموزش از راه دور

همایش مجازی «استفاده از منظومه ماهواره‌های مکعبی برای آموزش از راه دور» توسط پژوهشگاه هوافضا با هدف آشنایی دانش‌پژوهان با منظومه های مکعبی در آموزش از راه دور، از ساعت ۹ صبح روز دوشنبه ۱۴ مهر ماه به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

در این رویداد علی خانی، رئیس پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی پژوهشگاه فضایی و همچنین عظیمی و کرمی از اعضای هیئت علمی این پژوهشکده سخنرانی می‌کنند.

بررسی ابعاد حقوقی منظومه های ماهواره‌ای

وبینار تخصصی «بررسی ابعاد حقوقی منظومه های ماهواره ای بزرگ» به منظور آشنایی بیشتر دانش‌پژوهان حقوق فضا توسط سازمان فضایی ایران برگزار می‌شود.

در این برنامه سید هادی محمودی، نواده توپچی، محمدجعفر محمدی، احسان حامدرحمت و سیاوش میرزایی، موضوعات حقوق فضا در حوزه منظومه‌های بزرگ را تشریح می‌کنند.

اقتصاد نوین فناوری فضایی معرفی می‌شود

وبینار تخصصی «معرفی اقتصاد نوین فناوری فضایی» توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ساعت ۱۷ روز دوشنبه ۱۴ مهرماه برگزار می‌شود.

در این برنامه پروین سجودی، پژوهشگر گروه ارتباطات ماهوار‌ه‌ای پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمود محمودزاده عضو هئیت علمی دانشگاه فیروزکوه و حسین افتخاری دانشجوی دکتری مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران موضوع اقتصاد نوین فناوری فضایی را تشریح می‌کنند.

آشنایی دانش آموزان با فضا و ماهواره

وبینار آموزشی دانش‌آموزی «آشنایی با فضا و ماهواره» با هدف شناخت دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه اول با همکاری و مشارکت سازمان فضایی ایران و پژوهش سرای دانش‌آموزی ملاصدرای استان البرز از ساعت ۱۶ روز یکشنبه ۱۳ مهرماه به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

در این برنامه محمد حسن‌نیا موضوع فضا و ماهواره‌ها را برای دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی و متوسطه اول تشریح می‌کند.

این برنامه در ساعت ۱۸:۱۵ روز یکشنبه ۱۳ مهر ماه نیز به صورت آنلاین و با مشارکت پژوهش‌سرای آفرینش برای دانش‌آموزان ابتدایی برگزار می‌شود.

وبینار فضا و زندگی من

در همین حال به منظور آشنایی مدیران پژوهش‌سراهای کل کشور سازمان فضایی ایران و پژوهش‌سرای آفرینش وبینار آموزشی «فضا و زندگی من» را برگزار می‌کنند.

این برنامه از ساعت ۱۷ روزدوشنبه ۱۴ مهرماه به صورت آنلاین و در  برگزار می‌شود و رضا کیانوش از کارشناسان سازمان فضایی ایران در آن برای مدیران پژوهش‍سراهای کل کشور، موضوع فضا و ماهواره‍ها را تشریح می‌کند.

ماهواره‌ها چگونه زندگی بشر را بهتر می‌کنند

به منظور آشنایی دانش‌پژوهان عرصه فضا با کاربردهای ماهواره‌ها در زندگی انسان، پژوهشگاه فضایی ایران وبینار «ماهواره‌ها چگونه زندگی بشر را بهتر می‌کنند» را برگزار می‌کند. در این برنامه امید شکوفا عضو هیئت علمی پژوهشکده سامانه‌های ماهواره‌ای پژوهشگاه فضایی ایران سخنرانی می‌کند.

انتهای پیام/4021/

منبع: آنا

کلیدواژه: ماهواره هفته جهانی فضا وبینار آموزش سازمان فضایی ایران صورت آنلاین هفته جهانی فضا وبینار آموزشی فضا و ماهواره برگزار می شود فناوری فضایی دانش آموزان ماهواره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۵۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت‌نام کلاس‌اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید طریفی حسینی با بیان اینکه خانواده‌ها برای ثبت‌نام کلاس اولی‌ها به دو روش الکترونیک و حضوری اقدام کنند، گفت: برای پیش ثبت‌نام الکترونیک باید به والدین باید به سامانه خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به آدرس my.medu.ir یا my.gov.ir مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه در آزمون استخدام آموزگار دوره ابتدایی ۶۳۶ هزار نفر شرکت کردند و ۲۸ هزار نفر پذیرش خواهند شد، افزود: ساز و کار جذب و گزینش در دو سال گذشته تغییر کرده است و امسال معلمانی که رتبه استادی دارند در ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی به ما کمک می‌کنند.

۲۴۰ هزار ردیف استخدامی معلمان در دولت سیزدهم

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: افراد پذیرفته شده در آزمون استخدامی باید دوره آموزشی را در دانشگاه فرهنگیان طی کنند، در ۲ سال گذشته ۲۴۰ هزار ردیف استخدامی به آموزش و پرورش اعطا شد که یک پنجم نیروی انسانی وزارتخانه را شامل می‌شود و این باعث جریان یافتن خون تازه در رگ‌های آموزش و پرورش شد.

طریفی حسینی ادامه داد: برنامه درسی مدارس باید متحول شود و به سمت آموزش مهارت زندگی در دوره ابتدایی برویم که این کار مهر امسال به صورت آزمایشی در پایه اول دبستان و در تعداد محدودی از مدارس انجام خواهد شد.

وی درباره دلایل عملکرد ضعیف دانش‌آموزان ایرانی در آزمون‌های بین المللی تیمز و پرلز توضیح داد: این آزمون‌ها سطح سواد خواندن، ریاضی و علوم دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی و هشتم را می‌سنجد و به نوعی آزمون‌های مهارتی هستند، محتوایی که در آزمون‌های تیمز و پرلز سنجش می‌شود، رویکرد متفاوتی با روش‌های مورد استفاده در مدارس ایران دارد.

نظام آموزشی ایران در بین نظام‌های آموزشی قوی دنیا قرار دارد

به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، باید توجه داشت که نظام آموزشی ایران در بین نظام‌های آموزشی قوی دنیا قرار دارد و در المپیادهای جهانی بیش از ۲۰ مدال طلا داشتیم.

طریفی حسینی ادامه داد: در ایران تنوع قومیتی، فرهنگی و زبانی داریم و آزمون تیمز و پرلز متناسب با شرایط فرهنگی و جغرافیایی ایران نیست و به دنبال طراحی آزمون بومی هستیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره دلایل نتایج ضعیف دانش‌آموزان ایرانی در بحث ریاضی و علوم در آزمون‌های بین المللی و اینکه آیا هیچ بخشی نگران این عملکرد ضعیف نشده است؟! گفت: مطالعات بین المللی از جوانب مختلف مورد نقد هستند چون سوالات متناسب با نظام آموزشی کشورها نیست.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مطالعات بین المللی می‌خواهند تمام نظام‌های آموزشی را مشابه کنند و کشورها باید خود را با شاخص‌های آنها تطبیق دهند؛ هم اکنون کشورهای مختلف دنیا متقاضی جذب فارغ التحصیلان مدارس ایران برای تحصیل در دانشگاه‌های خود هستند.

وی بیان کرد: روند افت عملکرد دانش‌آموزان ایرانی در آزمون‌های بین‌المللی از گذشته وجود داشته است البته چند برنامه را برای تقویت سواد خواندن دانش‌آموزان اجرا کردیم از جمله طرح خوانا همچنین در مناطق دو زبانه طرح زبان‌آموزی پایه اول دبستان را اجرا کردیم.

طریفی حسینی درباره اینکه اگر بخواهیم سطح سواد دانش‌آموزان امروز را با ۱۰ سال گذشته مقایسه کنیم، آیا سطح سواد افزایش پیدا کرده است، گفت: قطعاً می‌گویم افزایش یافته است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه آیا برای این موضوع ارزیابی و مستنداتی دارید، گفت: هم اکنون نوع سواد متفاوت شده است، در گذشته خواندن و نوشتن مطرح بود البته هم اکنون هم توانایی نوشتن جزئی از سواد است اما دنیای امروز بر مهارت تأکید دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سنجه‌ای وجود دارد که بتوانیم عملکرد آموزش و پرورش را بسنجیم؟ عنوان کرد: سند تحول بنیادین چشم انداز را روشن کرده است و ایران می‌تواند جزو کشورهای پیشرو در نظام‌های آموزشی باشد چون سطح پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی ۹۸ درصد است و در حوزه کیفیت، استانداردهای آموزشی مدارس ایران قابل مقایسه با سایر کشورها نیست همچنین تعداد معلمانی که امسال استخدام کردیم به اندازه تمام معلمان کشورهای اسکاندیناوی است.

کد خبر 6098330 علی قدمی

دیگر خبرها

  • ثبت‌نام کلاس‌اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • هفته جهانی نجوم، تعامل بین منجمان و شهروندان
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضای منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم
  • قهرمانی تنیسور آذربایجان غربی در تور جهانی تنیس J ۳۰
  • راه‌یابی دو عضو کانون پرورش فکری به مسابقات لکوکاپ جهانی مسقط
  • ایستگاه‌های زمینی؛ کلید توسعه فضایی ایران
  • پاکسازی زباله‌های فضایی با کمک فناوری ژاپنی
  • اولین ارتباط بلوتوثی فضایی برقرار شد