Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، عبدالرحیم (تقی) جعفری، بنیان‌گذار فقید انتشارات امیرکبیر در کتاب «عبدالرحیم جعفری، در جستجوی صبح» که خاطرات اوست و توسط نشر روزبهان منتشر شده، چنین نوشته است: «پیاده، و در تابستان‌ها با پای برهنه، از کوچه‌پس‌کوچه‌های باغچه علیجان و کوچه رکنی و ناصرخسرو و محله عرب‌ها و پامنار خودم را به شرکت مطبوعات می‌رساندم، کتاب‌ها را تحویل می‌گرفتم، با نخ قند می‌بستم، و بسته را با کمک کارکنان آن‌جا روی سر می‌گذاشتم و باز دو کیلومتر مسافت را پیاده می‌آمدم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گاه بین راه، خستگی فشار می‌آورد و ناچار از عابرین کمک می‌خواستم که: «آقا، کمکم کنید این بسته را از سرم پایین بگذارم»، و بعد: «آقا، کمکم کنید این بسته را روی سرم بگذارم». سنگینی بسته کتاب و نخ قندی که دور بسته کتاب پیچیده بودم در پوست سرم، که ماشین شده بود، جا می‌انداخت. شاید در اثر حمل همین بسته‌های سنگین بود که سال‌ها بعد دچار بیماری و ناراحتی چشم شدم. پس از یک ماه کارمزدم تعیین شد: روزی ده‌ شاهی! هنوز یک سال نگذشته بود که با پشتکاری که نشان دادم، با وجود این‌که جثه‌ام کوچک بود، به‌طور آزمایشی «ورق‌گیری» می‌کردم. چند پاره‌آجر زیر پایم می‌گذاشتند تا قدّم به سیلندر ماشین برسد و بتوانم ورق‌ چاپ‌شده را بگیرم و روی تخته، کنار سیلندر بگذارم.»

«چشم و چراغ»، صفحه گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی این خاطره را برای سال‌روز درگذشت عبدالرحیم جعفری (یازدهم مهرماه) به اشتراک گذاشته است. 

عبدالرحیم (تقی) جعفری در ۱۲ آبان ۱۲۹۸ در تهران متولد شد. او در دوران کودکی تحصیل را ترک کرد و بعد از یک‌ماه کار تقریبا بدون مزد نهایتا با روزی ۱۰ شاهی به عنوان کارگر در چاپخانه علمی پذیرفته شد. جعفری پس از سال‌ها در سال ۱۳۲۸ تصمیم به تاسیس یک موسسه نشر برای خود گرفت و انتشارات امیرکبیر را تاسیس کرد. او نشر «سه تار»، «مدیر مدرسه» و «دید و بازدید» از جلال آل احمد، «زندگی من» نوشته جواهر لعل نهرو، «چه می‌دانم» با ترجمه مرتضی کیوان، «تاریخ حساب» با ترجمه حسن صفاری، کتاب‌هایی از عبدالحسین زرین‌کوب، «تاریخ علوم» با ترجمه حسن صفاری و «تاریخ حساب» با ترجمه پرویز شهریاری را از مهم‌ترین دستاوردهای خود در انتشارات امیرکبیر دانسته است. 

عبدالرحیم جعفری در یازدهم مهرماه ۱۳۹۴ درگذشت.

کد خبر 553953 برچسب‌ها ادبیات

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ادبیات عبدالرحیم جعفری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۷۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نورافکن: هرچه بگذارم، حاشیه می‌شود/ اتفاقات عجیب و غریبی برایمان درست کردند

بازیکن تیم فوتبال سپاهان گفت: واقعا از اول فصل اتفاقات عجیب و غریبی برای سپاهان درست کردند که خودتان بهتر می‌دانید.همه می‌دانند باید از استقلال و پرسپولیس حمایت شود و این واقعیت است.

امید نورافکن پس از تساوی سپاهان و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی، اظهار کرد: می‌توانستیم بازی را ببریم ولی حیف شد. اصلا ما باید قهرمان لیگ می‌شدیم. واقعا نمی‌توانم حسم را بگویم، ولی باید بجنگیم که هم بازی‌های لیگ و هم بازی‌های سخت و مهم جام حذفی را محکم‌تر برگزار کنیم.

او افزود: همه می‌دانیم این بازی حساسی بود، من هم در حد توان ۱۰۰ خودم را گذاشتم. امروز وظایف دفاعی‌تری داشتم و نتوانستم موقعیت‌سازی کنم، انا در دفاع از خودم راضی بودم.

نورافکن در خصوص پستی که به اشتراک گذاشت و حواشی آن توضیح داد: من هر چه اشتراک بگذارم برایم حاشیه می‌شود و به فرد یا جایی ربطش می‌دهند، اما قصدی نداشتم. عکسی بود که دوستش داشتم و واقعا به ببر علاقه دارم.

او در خصوص شعارهایی که علیه او داده شد نیز گفت: آن‌ها هم جزئی از مردم هستند، چه کار کنم؟ شاید شرایطشان خوب نیست و سر من خالی می‌کنند.

می‌دانیم باید از استقلال و پرسپولیس حمایت شود!

این بازیکن سپاهان درباره شانس تیمش برای کسب جام، تصریح کرد: لیگ‌برتر فاصله امتیازی برایمان ایجاد شده، ۳ امتیاز پیکان و نساجی را خیلی ساده از دست دادیم‌ و ۸ امتیاز راحت را از دست دادیم. اما واقعا از اول فصل اتفاقات عجیب و غریبی برای سپاهان درست کردند که خودتان بهتر می‌دانید.

او ادامه داد: خودم می‌دانم شما هم باید از استقلال و پرسپولیس حمایت کنید و خرده‌ای گرفته نمی‌شود، ولی اگر این دو تیم را کنار بگذاریم سپاهان دو سالی است که واقعا قهرمان است. باز همه می‌دانند باید از استقلال و پرسپولیس حمایت شود و این واقعیت است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • آسمانی شدن مادر شهیدان دزفولی در اندیمشک
  • ما جز با رعیتِ خود دیگر با کسی جنگ نداریم!
  • جنبش‌های سده‌های دوم و سوم هجری بیش‌تر تقابل ایرانی – ایرانی بود نه ایرانی - عربی
  • کتاب شعر «ناله‌های امپراطور» در بروجرد رونمایی شد
  • برنامه‌های جدید کانون پرورش فکری برای بچه‌ها
  • نورافکن: هرچه بگذارم، حاشیه می‌شود/ اتفاقات عجیب و غریبی برایمان درست کردند
  • میزگرد نگاهی به هشت چالش تاریخی؛ پروژه کوروش درخدمت اسرائیل؟
  • فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید
  • سرگذشت فارسی‌زبانان آسیای میانه /نگاهی به کتاب «تاریخ تاجیکان ورارود»
  • رونمایی از ترجمه کتاب جنبش علوی، هجرت رضوی به زبان پشتو