Web Analytics Made Easy - Statcounter

ائتلاف در سال‌های گذشته از الحدیده به عنوان یک اهرم فشار استفاده کرده چرا که می‌داند قطع ارتباط ملت یمن با دنیای خارج با اشغال این استان ساحلی هموار و تکمیل می‌شود.

سرویس جهان مشرق؛ استان ساحلی الحدیده معروف به عروس دریای سرخ یکی از مهم ترین مناطق غربی یمن به شمار می آید و در هفته ها و ماه های گذشته توافق آتش بس در این استان از سوی ائتلاف غربی - عبری - عربی دهها مرتبه نقض شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ائتلاف زمانی که در سایر مناطق درگیری با بن بست روبه رو و متحمل شکست های سنگینی می شود و نمی تواند کاری از پیش ببرد از استان الحدیده به عنوان یک اهرم فشار علیه نیروهای ارتش و رزمندگان انصارالله استفاده و توافق را نقض می کند.

استان ساحلی الحدیده یکی از آخرین راه های ارتباطی مردم یمن با دنیای خارج (دریای سرخ) محسوب می شود و نیروهای ائتلاف بارها تلاش کردند با اشغال شهر و بندر الحدیده این مسیر راهبردی را به طور کامل مسدود و فشار را بر دولت نجات ملی و انصارالله چند برابر کنند که تاکنون ناکام مانده اند.

الحدیده از محور غربی به دریای سرخ متصل می شود و ائتلاف همواره درصدد بوده با اشغال این استان به اهداف مهمی از جمله قطع دسترسی نیروهای یمنی به دریا، تکمیل محاصره زمینی، پیشروی به سمت پایتخت، اعمال فشار سیاسی و داشتن دست بالا در مذاکرات دست یابد.

اعلام الحربی

استان ساحلی الحدیده به عنوان دومین استان پرجمعیت، کلید تسلیم یمن محسوب می شود و همین مسئله باعث شده ائتلاف غربی - عبری - عربی به سرکردگی سعودی ها و اماراتی ها همچنان اشغال این استان را با وجود آتش بس شکننده در دستور کار داشته باشند.

الحدیده که حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد از محور شرقی در ۲۳۰ کیلومتری پایتخت (شهر صنعاء) قرار گرفته و با استان های «حجه، تعز، اب، ذمار، ریمه، صنعاء، محویت» هم مرز است و همین موقعیت بر اهمیتش افزوده است.

این استان از ۲۶ بخش شامل «الزهره، اللحیه، کمران، الصلیف، المنیره، القناوص، الزیدیه، المغلاف، الضحی، باجل، الحجیله، برع، المراوعه، الدریهمی، السخنه، المنصوریه، بیت الفقیه، جبل راس، حیس، الخوخه، الحوک، المیناء، الحالی، زبید، الجراحی، التحیتا» تشکیل شده؛ مرکز بخش های «الحوک، المیناء و الحالی» شهر ساحلی الحدیده است.

در حال حاضر، نیروهای ائتلاف حدود ۴ هزار کیلومتر مربع از مساحت استان الحدیده (مناطق غربی، جنوب غربی و جنوبی) از جمله بخش «الخوخه» را به همراه ۳۵ درصد بخش «حیس»، ۳۰ درصد بخش الجراحی، ۷۰ درصد بخش التحیتا»، ۱۰ درثد بخش «بیت فقیه»، ۴۰ درصد بخش «الدریهمی» ۸۵ درصد بخش «الحوک» و ۲۰ درصد بخش «الحالی» را در اشغال دارند.

به گزارش مشرق، مساحت اشغالی در مجموع ۳۰ درصد از خاک استان الحدیده را در بر می گیرد؛ از سویی دیگر نیروهای یمنی ۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع که معادل ۷۰ درصد از مساحت این استان استراتژیک را در کنترل دارند.

در استان الحدیده قبایل مختلفی از جمله «الواعظات، الزعلیه، صلیل، الجرابح، القحری به همراه قبیله بزرگ «الزرانیق» که از چند قبیله دیگر تشکیل شده (المشارعه، الفواشق و ...) حضور دارند که اکثریت با نیروهای یمنی همکاری می کنند.

به گفته منابه میدانی، تنها بخشی از قبیله «الزرانیق» مخالف رزمندگان یمنی و همراه با ائتلاف هستند؛ در بخش های شمالی استان الحدیده شامل «الزهره، اللحیه، القناوص، المنبره و کمران» قبایل الواعضات و الزعلیه و صلیل حضور دارند.

در بخش های الزیدیه، المغلاف، الضحی و باجل نیز قبایل «الجرابح و القحری» ساکن هستند؛ بخش های مرکزی و غربی از جمله المراوعه، الدریهمی، السخنه، بیت فقیه و ... محل حضور قبایل تابع قبیله بزرگ الزرانیق از جمله «المشارعه، الفواشق، المشائخ، المشاهیر و العجالیه» است؛ در بخش های جنوبی مانند الجراحی، حیس، الخوخه هم قبیله بزرگ «الزرانیق» با قبایل الاقحوز، شمیر، العدین به صورت مشترک ساکن هستند.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قرارداد ایران و چین انصارالله یمن الحدیده شورشیان ائتلاف ائتلاف سعودی نیروهای یمنی ائتلاف غربی عربی صهیونیستی دریای سرخ اخبار داغ یمن تحولات یمن جنگ یمن ارتش یمن ساحلی الحدیده استان الحدیده استان ساحلی درصد بخش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۸۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: رسانه‌ها و اندیشکده‌های تحلیلی غربی از حضور قریب به ۱۸۰ هزار نیروی شبه‌نظامی متعلق به گروه‌های مقاومت در خاورمیانه گزارش می‌دهند. پس از جنگ ۷ اکتبر ۲۰۲۳ حماس و اسرائیل توجه به این گروه‌ها تحت عنوان نیروهای نیابتی و همچنین جبهه مقاومت زیاد شده است و یکی از جریان‌های اصلی خبری در رصد تحولات منطقه خاورمیانه شده است. حمایت‌های مستشاری ایران از جریان مقاومت در این منابع در همه تحلیل‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این نیروها در عراق، لبنان، فلسطین، یمن و سوریه حضور دارند.

کد خبر 847835 برچسب‌ها لبنان خبر ویژه سوریه ایران و فلسطین فلسطین عراق یمن فلسطین - حماس

دیگر خبرها

  • آتش سنگین یگان موشکی و توپخانه حزب الله بر سر صهیونیست‌ها/ شهر اشباح؛ نام جدید شمال سرزمین‌های اشغالی + نقشه میدانی و عکس
  • عربستان برای حمایت از اسرائیل ائتلاف عربی تشکیل می‌دهد
  • وضعیت متشنج در خیابان‌های تل آویو + فیلم
  • ببینید/ مروری بر نقشه‌های تاریخی و مشهور جهان که نام خلیج فارس بر تارک‌شان می‌درخشد
  • یک‌روز برای خلیج همیشه فارس
  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • فارن افرز: احتمال شکل گیری ائتلاف منطقه ای اعراب و اسرائیل علیه ایران چقدر است؟
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • از نقشه‌های آمریکا با خبر هستیم
  • نبردی که تکلیف پیروز جنگ در شرق اوکراین را مشخص می‌کند/ چاسیویار؛ شهری که کلید دونباس را به کرملین تقدیم می‌کند +نقشه و تصاویر