Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@22:50:14 GMT

حکایت نقش‌ونگار عاشقی در دل سفالینه‌های تاریخی

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۰۱۴۲۹

حکایت نقش‌ونگار عاشقی در دل سفالینه‌های تاریخی

نقش زنی در میان طبیعت و با حوضچه‌ای از ماهی‌های کوچک و بزرگ همراه با شعری در حاشیه، روایت‌هایی تاریخی به شمار می‌رود که در درون سفال‌های موزه آبگینه و سفالینه تهران واقع در خیابان ۳۰ تیر نقش بسته است و به نقش زنان دوشادوش مردان اشاره می‌کند.

طرح‌های متنوعی از زنانی با چهره‌های مختلف و لباس‌هایی رنگارنگ که با ظرافت و زیبایی در دل این سفالینه‌ها به یادگار مانده است، حکایت‌های شیرینی از زبان راویانش دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا جایی که هفت داستان عاشقی برگرفته از تاریخ فرهنگ و ادبیات عاشقانه کشورمان در این موزه با تصاویر این سفالینه‌ها همخوانی عجیبی دارد؛ داستان‌هایی چون لیلی و مجنون و شیرین و فرهاد با اشعاری زیبا از هفت شاعر برجسته چنان تلفیق شده است که مورد استقبال هر بازدیدکننده‌ای قرار می‌گیرد. 

بازدید مجازی از موزه میسر شد

مدیر موزه آبگینه و سفالینه می‌گوید: از اسفند سال گذشته با شیوع ویروس کرونا، موزه‌ها به تعطیلی کشیده شد و از این رو با همکاری هنرمندان هفت روایت عاشقی در قالب موشن‌گرافی همراه با تصاویر سفال‌ها و تلفیقی از موسیقی و اشعار برجسته تهیه و در فضای مجازی منتشر شد.

به گفته «حمید وکیل‌باشی» این کار از هنر و فرهنگ چندوجهی موسیقی، ‌ادبیات و تصویرتاریخی پرده برداشت و مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت.

وی با بیان اینکه هنر سفال در این موزه با هنرهایی از جمله نقوش، خوشنویسی، شعر و دعا تلفیق شده، بیان کرد: آثار درون این سفالینه‌ها متاثر از ادبیات داستانی و فارسی است.

مدیر موزه آبگینه و سفالینه ادامه داد: در این سفال‌ها به نقش زنان در کنار مردان توجه و با داشتن کتیبه‌ای به اشعار و دعاهایی در مدح افراد پرداخته شده است.

وی تاکید کرد: این نقوش برخلاف تصوری که جوامع تاریخی را مردسالارانه معرفی کرده است، با زبان هنر نشان می‌دهد که مردان و زنان دوشادوش یکدیگر بوده‌اند و نقش زن در کنار یک مرد قرار دارد.

«وکیل‌باشی» با اشاره به نقش زنان در دوره تیموری، اظهار داشت: نگاه به زن در آن دوره رواج بیشتری داشت و این قشر در منصب‌های مختلف و همراه مردان بودند.

به گفته وی نه تنها در این دوره بلکه در دوره‌های قبل‌تر نیز به نقش زنان اشاره شده همانگونه که امروزه نقش زنان برابر با مردان است و شاهد مسئولیت زنان در عرصه‌های مختلف هستیم.

وی همچنین با اشاره به فراهم شدن زمینه بازدید مجازی از این موزه افزود: با همکاری بخش خصوصی ساخت سایت آموزشی و معرفی موزه در دستور کار قرار گرفت و بیش از یکهزار قطعه عکس از پلان، اشیا، بخش‌های ورودی و تالارهای این موزه جانمایی شد.

به گفته مدیر موزه آبگینه و سفالینه علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی  http://Myvirtualland.ir/other/abgineh/index.html بروند و با حرکت سه بعدی در سالن‌ها روی هر شیء مورد نظر توقف کرده و اطلاعات دقیق آن را مطالعه کنند.

مرمت و احیای موزه

«وکیل‌باشی» با بیان اینکه اکنون نیز این موزه در حال مرمت است، بیان کرد: به علت تعمیرات و بازسازی موزه بازدید عمومی از آبگینه میسر نیست البته امیدواریم تا اواخر مهرماه بتوانیم پذیرای علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ کشورمان باشیم.

به گفته وی ۴۵۰ میلیون تومان برای مرمت این موزه اختصاص یافته است.

موزه آبگینه در دل خانه قاجاری

سفال‌ها و اشیاهای گران‌قیمت این موزه در درون خانه‌ای قاجاری که به  قوام‌السلطنه، وزیر احمدشاه منسوب است، نگهداری می‌شود و مکانی زیبا برای بازدید علاق‌مندان به تاریخ فرهنگ و هنر کشورمان محسوب می‌شود.

این خانه تاریخی که در درونش آثاری زیبا را جای داده، هشت ضلعی و در باغی به مساحت هفت هزار مترمربع و حتی طرح‌های در و پنجره‌های نفیس آن یادآور معماری عصر سلجوقی است.

در سال ۱۳۵۵ این عمارت قاجاری برای راه‌اندازی موزه خریداری و با همکاری مهندسان ایرانی و اتریشی نوسازی و بهسازی آن آغاز شد؛ طراحی این موزه به مهندسان ایرانی و طراحی ویترین‌ها و معماری داخلی آن به هانس هولاین، معمار برجسته اتریشی سپرده شد.

«هولاین» در طراحی موزه آبگینه از آثار برجسته تاریخی ایران مانند کاخ تچر، ستونهای تخت جمشید، قوس‌های صفوی و کعبه زرتشت الهام گرفته و با اینکه ویترین‌ها و فضای کلی موزه به شیوه مدرن طراحی شده‌اند.

این ساختمان در دو طبقه و پنج تالار و بر پایه آمیزه‌ای از معماری ایرانی و اروپایی ساخته شده‌ است؛ طراحی پلکان آن به شیوه روسی است اما هنر معماری ایرانی در منبت‌کاری‌های درها و پله‌ها، گچبری‌های سقف‌ها و ستون‌ها و آیینه کاری‌هایی آن دیده می‌شود.

گچ‌بری موزه شامل دو دوره قوام، و سبک غربی در زمان سفارت مصر و آینه‌کاری‌های طبقه دوم آن مربوط به دوره قاجار است.

این خانه تاریخی در هفت اردیبهشت ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۱۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و در حال حاضر ۲ هزار و ۶۴ قطعه سفال و شیشه تاریخی در موزه آبگینه تهران حفاظت می‌شود که از این تعداد ۸۹۹ آبگینه و شیشه، ۶۸۰ قطعه سفال، ۲۴۲ بلور و ۲۴۳ شی نفیس است.

برچسب‌ها شهر تهران موزه آبگینه موزه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهر تهران موزه آبگینه موزه شهر تهران موزه آبگینه موزه اخبار کنکور موزه آبگینه و سفالینه نقش زنان سفالینه ها سفال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۱۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، از تعطیلی اماکن تاریخی– فرهنگی استان در روز شنبه، پانزدهم اردیبهشت‌،سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان، محمد ثابت‌اقلیدی، امروز_ پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ اظهار کرد: به مناسبت فرارسیدن شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) اماکن تاریخی فرهنگی تحت پوشش این اداره کل در روز شنبه پانزدهم اردیبهشت تعطیل خواهد بود.

وی افزود: در این روز مجموعه‌های تاریخی- فرهنگی حافظ، سعدی، ارگ کریم‌خانی، موزه سنگ‌های تاریخی هفت تنان، موزه پارس، موزه گرمابه وکیل در شیراز تعطیل است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس همچنین تاکید کرد: میراث‌های جهانی تخت جمشید و موزه تخت جمشید، پاسارگاد، بی‌شاپور، تنگ چوگان، موزه بی‌شاپور، کاخ اردشیر فیروزآباد، کاخ ساسان سروستان، مجموعه‌های باستانی نقش رستم و نقش رجب و موزه مردم‌شناسی کازرون، نیز پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان نخواهد بود.

کد خبر 750053

دیگر خبرها

  • موزه‌ها شنبه تعطیل است
  • اماکن تاریخی فارس در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل است
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • اماکن تاریخی فارس در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) تعطیل است
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • رایگان و یا نیم بها بودن ورودی اماکن تاریخی استان برای برخی از گروه‌ها
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • این افراد می‌‎توانند رایگان از اماکن تاریخی کرمانشاه بازدید کنند
  • خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد
  • بازدید رایگان از موزه‌های سیستان و بلوچستان ویژه معلمان و اساتید