Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، شیوع کرونا که در چند ماه اخیر به شدت شیوه زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است حالا اثر خود را بر بازار نوشت افزار بیش از بیش نشان داده و رکود بی سابقه ای  برای تولید کنندگان، فروشندگان و بازار تحمیل کرده است.

هر ساله با آغاز مهر ماه و فصل بازگشایی مدارس بازار نوشت افزار داغ بود و شور و شوق زیادی دربین دانش آموزان برای خرید نوشت افزار وجود داشت، اما امسال شرایط به گونه ای دیگر رقم خورده و تب داغ کرونا این بازار پر رونق را به سردی مضاعف  کشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بازار صحافخانه همدان که قدم می زدم دیگر نشانی از آن شلوغی و شور و هیجان هر ساله نبود، بچه ها دیگر از این سوی بازار به آن سو نمی رفتند تا کیف، دفتر و وسائل مدرسه را انتخاب کنند.

سکوتی سرد جای سر و صدا و شوق دیدنی بچه برای خرید را گرفته بود.

در بازار به یکی از فروشگاه های لوازم التحریر سری زدم ، به غیر از فروشنده کسی داخل فروشگاه نبود او که سالیان سال در این حرفه مشغول به فعالیت است ، حالا از رکود بی سابقه کسب و کار گلایه دارد.

با او هم صحبت شدم می گفت کرونا بازار لوازم‌التحریر را تحت تأثیر خود قرار داده، تعطیلی چندماهه مدارس از یک سو و مشخص نبودن وضعیت بازگشایی مدارس تا همین یکی دو هفته پیش سبب شده تا بازار لوازم‌التحریر در کشور همچون سال‌های قبل گرم نباشد.

زجاجی ادامه داد : اکنون که در آغاز ماه مهر هستیم به دلیل وجود ویروس کرونا، مدارس مجازی شده و شرایط اقتصادی کشور و گرانی لوازم التحریر باعث شده که قدرت خرید مردم پایین بیاید و اقبال مردم برای خرید کاهش یابد.

او درباره تفاوت قیمت لوازم التحریر با سال گذشته افزود : تمامی لوازم التحریرها به غیر از دفتر افزایش قیمت داشته‌اند که در این بین برگه A4 افزایش چند برابری و خودکار افزایش قیمت ۳۰ تا ۴۰درصدی در سال جدید داشته است.

این فروشنده با سابقه، ویروس کرونا و گرانی نوشت افزارها، را مهمترین علت  کاهش چشمگیر تقاضای مصرف کننده گان لوازم التحریر نام برد.

زجاجی افزود: آینده بازار بسیار مبهم است و ما نمی توانیم پیش بینی کنیم چه میزان لوازم التحریر باید خریداری و در اختیار مصرف کننده قرار دهیم.

او عنوان کرد : کرونا باعث شده کمتر دانش‌آموزی دنبال خرید لوازم‌التحریر باشد. در حالی که سال گذشته فروشگاه‌های نوشت افزار در این زمان مشتریان زیادی داشتند.

زجاجی گفت: متاسفانه برخی شرکت های تولید کننده لوازم التحریر منتظر گرانی بیشتر هستند و از عرضه اجناس خود به بازار خودداری می کنند.

در روزهای اوج فروش لوازم التحریر و در طی مصاحبه من با آقای زجاجی حتی یک نفر هم به این فروشگاه مراجعه نکرد و من نگران از وضعیت موجود از فروشگاه بیرون آمدم.

ستاره ای رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر فروشان استان همدان  گفت : به دلیل فروش کتاب در مدارس ، ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، صنف فروشندگان نوشت‌افزار با کاهش فروش مواجه شده است ، به‌طوری که فروش نوشت افزار نسبت به سال‌های گذشته حدود ۸۰ درصد کاهش داشته است.

او می‌گوید: تعطیلی مدارس بر اثر شیوع ویروس کرونا و مشخص نبودن وضعیت آن در سال تحصیلی آینده بر کار تولیدکنندگان نوشت‌افزار تأثیر منفی گذاشته است.

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر فروشان استان همدان با ابرار نارضایتی از ثبت نام اینترنتی کتاب‌ها و توزیع آن ها در مدارس عنوان کرد: دولت می‌توانست برای حمایت از این صنف توزیع کتاب‌ها را همانند سال‌های گذشته بر عهده اتحادیه لوازم التحریر بگذارد .

ستاره ای  ادامه داد: اگر والدین برای خرید کتب درسی دانش آموزان به فروشگاه های لوازم‌التحریر مراجعه کنند، در کنار آن نوشت افزار موردنیاز دانش‌آموز را نیز خریداری می‌کنند اما با توزیع کتب درسی از سمت آموزش‌وپرورش، هیچ مراجعه‌ای به واحدهای صنفی انجام نمی‌شود.

ستاره ای درباره راه اندازی کسب و کار فروش اینترنتی گفت: در استان افرادی اقدام به فروش اینترنتی کرده اند اما تا کنون موفق نبوده اند چون نوشت افزار جزء کالاهایی است که کودک و خانواده ها باید آن را از نزدیک ببیند سپس آن را تهیه کند.

او  با بیان اینکه تنها کالایی که افزایش قیمت نداشته دفتر است افزود: با توجه به افزایش نرخ ارز و وارداتی بودن برخی اقلام ، قیمت ها امسال افزایش یافته است.

ستاره ای یادآور می‌شود: امسال با توجه به اینکه برگزاری کلاس‌ها مجازی است، دانش آموزان شور و شوقی برای خرید ندارند و اغلب از لوازم سال گذشته استفاده می‌کنند.

او گفت: آموزش‌وپرورش با این اقدام که کار توزیع کتاب را به آموزش و پرورش داده ، به‌نوعی اصل ۴۴ قانون اساسی را تحت‌الشعاع قرار داده زیرا همان‌طور که از نام این ارگان پیداست، تنها باید در حوزه آموزش و پرورش دانش‌آموزان فعالیت کند و نباید به مباحث اقتصادی ورود کند.

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر فروشان استان همدان با اتتقاد از این طرح عنوان کرد: با اینترنتی شدن فروش کتاب اگر دانش آموزی بدون کتاب باشد دیگر امکان خرید از کتاب فروشی ها را ندارد.

ستاره ای ادامه داد: دولت از صنف لوازم التحریر هیچ حمایتی نکرد و حتی وام ۴ درصد که برای فروشندگانی که مبتلا به کرونا شده اند در نظر گرفته شده بود متاسفانه این وام در اختیار کسی قرار نگرفت.

او با اشاره به وضعیت  تولید نوشت افزار در همدان بیان کرد: در استان همدان پنج تولید کننده نوشت افزار فعالیت و محصولات خود را به سراسر کشور ارسال می کنند.

با یکی از تولید کنندگان نوشت افزار در همدان  گفت و گو کردم.

 مهیار با اشاره به رکود بی سابقه در بازار نوشت افزار بیان کرد:  عمده و بخش مهم  فعالیت  تولید کنندگان  نوشت افزار  از اردیبهشت‌ماه آغاز می شود و در ماه های ابتدایی تابستان به اوج خود می رسد که متاسفانه  امسال  تحت تأثیر شدید ویروس کرونا به شدت کاهش پیدا کرده است.

او با اشاره به اینکه میزان تولیدکاهش قابل توجهی داشته است، اظهار کرد: فروش واحد تولید ما نسبت به مدت مشابه به شدت دچار کاهش شده است به صورتی که به سختی به یک پنجم سال قبل می رسد.

این تولید کننده نوشت افزار ایرانی با بیان اینکه شناخت سلیقه‌ی مخاطب، طرح‌های متنوع ، جدید و قیمت مناسب در این بازار نقش مهمی دارد، گفت: متاسفانه شرایط کرونایی تمامی مولفه ها فروش را به حاشیه برد و اکثرا به فکر فروش محصولات خود در این بازار کساد هستند.

مهیار افزود: علاوه بر معضل کرونا هزینه‌های جاری مانند حمل و نقل، کارگر، حقوق و دستمزد‌ها و به ویژه مواد اولیه افرایش پیدا کرده که  مشکلاتی را برای تولید کننده ایجاد کرده است.

او با اشاره به اینکه متاسفانه امسال قیمت مواد اولیه به ویژه کاغذ و هزینه‌های چاپ افزایش داشته است، ادامه داد: تا اندازه‌ای محدود می‌توانیم قیمت‌ها را افزایش دهیم چرا که بازار و خریداران ظرفیت و کشش افزایش قیمت  به خصوص در این شرایط اقتصادی و رکود کرونای را ندارد.

این تولید کننده با اشاره به راه اندازی فروش مجازی برای جبران فروش و تامین هزینه های جاری، گفت: در این شرایط کرونا تصمیم به راه اندازی بخش فروش اینترنتی کردیم تا بتوان هم جبران رکود ایجاد شده را کرد و هم تجریه جدیدی در این بخش ایجاد شود.

مهیار با بیان اینکه با تبلیغات در صفحات مجازی و شبکه های اجتماعی مردم  به طور مستقیم و بی واسطه با محصولات ما آشنا می شوند، بیان کرد: با راه اندازی این بخش مشتریان زیادی از سرتاسر کشور خریدار محصولات و نوشت افزار های ایرانی تولید شده در این کارخانه شدند.

او با اشاره به معضلات و مشکلات در این حوزه بیان کرد:  واردات بی رویه و حتی قاچاق  بزرگترین آفت و مشکل در حوزه کاری نوشت افزار،  است،  به صورتی که  محصولات اکثرا به صورت قاچاق و با کیفیت‌های بسیار پایین وارد بازار می شود.

مدیر این مجموعه تولیدی ادامه داد:  برخورد جدی با قاچاق، وجود نظارت بر بازار نوشت افزار، حمایت از تولید کنندگان، پرداخت تسهیلات بانکی مناسب، در نظر گرفتن سهمیه مشخص برا محصولاتی از جمله کاغذ می تواند کمک خوبی به تولید کنندگان لوازم التحریر و نوشت افزار کند.

مهیار اظهار کرد: از نظر کیفیت به جرات می توان گفت تولید کنندگان ایرانی از بهترین مواد و بالاترین کیفیت برای تهیه نوشت افزار استفاده می‌کنند، که با محصولات درجه یک اروپایی قابل رقابت است.

سعید حسینی مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی  نیز چندی پیش در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  در خصوص وضعیت نوشت افزار ایرانی اسلامی در کشور پس از شیوع بیماری کرونا گفت: در تولید نوشت افزار ایرانی اسلامی مشکلی وجود ندارد بیشترین مشکل تولید کنندگان در زمینه بازار نوشت افزار است یعنی تولید کننده با ابهام در زمینه میزان تولید نوشت افزار روبه روست از جمله این ابهامات مشخص نبودن زمان بازگشایی مدارس، تغییر رفتار مصرف کننده، کاهش یا افزایش مصرف برخی لوازم التحریر به دلیل شرایط کرونا و در خانه ماندن و شرایط اقتصادی مردم است چرا که شرایط اقتصادی مردم بازار مصرف نوشت افزار در کشور را کوچکتر خواهد کرد.

او افزود: تولید کننده نوشت افزار نمی‌تواند پیش بینی کند چه میزان لوازم التحریر باید تولید شود، چون بازگشایی مدارس مشخص نیست و تصمیمات ستادکرونا در این باره به صورت هفتگی گرفته می‌شود از این رو معلوم نیست در پاییز هم با تعطیلی مدارس روبه رو می‌شویم یا نه. تعطیلی مدارس در پاییز میزان مصرف کیف دانش آموزان را کاهش می‌دهد شاید میزان مصرف لوازم التحریری که برای درخانه ماندن به آن نیاز دارند مانند دفتر، دفتر نقاشی و مدادرنگی افزایش یابد؛ براساس این‌ها معادلات تولید کننده نوشت افزار برای تولید تغییر می‌کند.

مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی ادامه داد: مشغول جمع آوری اطلاعات درباره تاثیر آموزش مجازی در دوران پساکرونا بر بازار نوشت افزار هستیم تا بتوانیم به یک پیش بینی درباره میزان مورد نیاز برای تولید نوشت افزار در کشور برسیم. تولید کننده نوشت افزار در حال حاضر علاوه بر آن با چالش نقدینگی هم مواجه است. اسفندماه زمان اوج فروش بود، اما تاثیرات تعطیلی اسفندماه زنجیروار ادامه پیدا کرد تا به تولید کننده رسید و او را هم تحت تاثیر قرار داد. مبالغی را که قرار بود پس از چند ماه به تولید کنندگان نوشت افزار در اسفند ماه بدهند به آن‌ها ندادند به همین دلیل تولید کنندگان با چالش نقدینگی مواجه شده اند.

حسینی بیان کرد: باتوجه به اینکه امسال، سال جهش تولید است به فکر این هستیم که نوشت افزار را توسعه بدهیم و نوشت افزار‌هایی را تولید کنیم که نمونه خارجی آن در کشور وجود ندارد و بحث فروش اینترنتی نوشت افزار‌ها چندان جدی نبود، چون نوشت افزار جزء کالا‌هایی است که کودک باید آن را از نزدیک ببیند سپس آن را تهیه کند از این رو قصدداریم چند فروشگاه اینترنتی برای فروش نوشت افزار راه بیندازیم.

او ادامه داد: باید تدابیری را برای راه اندازی فروش اینترنتی نوشت افزار و سایر راه حل‌هایی که در زمینه حل مشکلات نوشت افزار مطرح است اتخاذ کنیم؛ موجودی‌های بازار نوشت افزار بد نیست باید برای حل چالش‌های تولید کننده جمع بندی داشته باشیم، فعلا وضعیت کاغذ در شرایط خیلی بدی نیست. در حال حاضر بیشتر نگران فروخته نشدن نوشت افزار‌هایی هستیم که تولید می‌شوند.

 

گزارش: علی درخشان اطهر

انتهای پیام/د.ا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نوشت افزار تولیدکننده داخلی بازگشایی مدارس ویروس کرونا نوشت افزار ایرانی اسلامی تولید کننده نوشت افزار اتحادیه لوازم التحریر لوازم التحریر بازار نوشت افزار تولید نوشت افزار بازگشایی مدارس تولید کنندگان شرایط اقتصادی فروش اینترنتی او با اشاره نوشت افزار ها نوشت افزار تعطیلی مدارس استان همدان ویروس کرونا افزایش قیمت دانش آموزان راه اندازی برای تولید برای خرید ستاره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۱۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید کیت‌های استخراج DNA و RNA با قیمتی بسیار پایین‌تر از نمونه خارجی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، امیر شیرعلی‌زاده دزفولی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده کیت‌های استخراج DNA، درباره طراحی این کیت‌ها توضیح داد: این فناوری برای جداسازی انواع اسیدهای نوکلئیک ویروس‌های بیماری‌زا نظیر ایدز و آنفلوانزا قابل استفاده است.

وی ادامه داد: کیت‌های استخراج DNA و RNA ما یک بیستم کیت‌های اروپایی و یک پنجم نمونه‌های چینی و تایوانی قیمت دارد. در واقع این کیت‌ها در عین حال که کیفیت بسیار بالایی دارند از تمام نمونه‌های وارداتی ارزان‌تر هستند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، درباره ضرورت ساخت چنین کیت‌هایی، گفت: تا قبل از این فقط کیت‌های استخراج RNA را تولید می‌کردیم اما به تازگی فناوری استخراج DNA را نیز توسعه داده‌ایم و در نتیجه DNA و RNA را می‌توانیم استخراج کنیم.

وی ادامه داد: این کیت‌ها هم برای تشخیص در بیمارستان‌ها و هم آزمایشگاه‌های تشخیصی قابل استفاده هستند. از سوی دیگر در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نیز از این کیت‌ها برای مقاصد تحقیق و توسعه می‌توان استفاده کرد. ما براساس نیاز بازار تولید انجام می‌دهیم و تقریبا  ۵۰۰ واکنش در روز تولید داریم که این رقم در دوره کرونا تا پنج هزار واکنش نیز می‌رسید.

این دانش‌آموخته نانوشیمی اضافه کرد: در حال توسعه فناوری جداسازی سلول‌ها با ذرات مغناطیسی هستیم که این فناوری برای تشخیص و درمان سرطان بسیار کاربردی است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • تولید کیت‌های استخراج DNA و RNA با قیمتی بسیار پایین‌تر از نمونه خارجی
  • راه‌های تشخیص کالای تقلبی از اصلی در بازار لوازم یدکی خودرو | علامت استاندارد تقلبی یا اصل؟
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • ◄ لوازم یدکی ماکسیما اصل را از کجا تهیه کنیم؟
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • دستگیری اعضای باند ۴ نفره سارقان به عنف/نوشابه‌های قاچاق به بازار نرسید
  • آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
  • چگونه دمای گوشی را پایین بیاوریم؟