Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-01@06:36:13 GMT

حفظ هویـت تهـران در خانه گردشگر

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۰۱۸۳۰

حفظ هویـت تهـران در خانه گردشگر

همشهری آنلاین_زهرا کریمی:  او از همان روزهای ابتدایی با نگاه ویژه به تقویت زیرساخت‌های حوزه گردشگری در تهران، برنامه‌های‌کاری و سیاست‌های سازمانی خود را بنا گذاشت. اما تلاقی مدیریت وی با شیوع ویروس کرونا اجرای امور و رسیدگی به کارها را صورتی دیگر بخشید. این فعالیت‌ها با در نظر داشتن اقدامات پیشگیرانه در مقابله با ویروس در کشور و با هدف ایجاد شرایط مثبت گردشگری و ارتقای خدمت‌رسانی در این حوزه برای شهروندان، توسط ستاد گردشگری شهرداری تهران در حال اجراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گرامیداشت هفته تهران با رئیس ستاد گردشگری درباره اقدامات این ستاد برای معرفی پایتخت و اهداف و دستاوردهای آن در زمینه توسعه گردشگری گفت‌وگو کرده‌ایم.  

 چقدر در برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری به معرفی هویت تاریخی محله‌ها توجه کرده‌اید؟  
تهران بر مبنای محله‌هایش شکل گرفته و بدون محله‌هایش معنایی ندارد و با توسعه تهران شاهد شکل‌گیری محله‌های دیگر در تهران بوده‌ایم که در دهه‌های اخیر شکل منسجم‌تری به خود گرفته‌اند. بنابراین ضرورت دارد در امر توسعه گردشگری تهران به محله‌ها توجه ویژه داشته باشیم. زیرا هریک از این محله‌ها هویت، تاریخ، آداب و رسوم و قصه‌های خود را دارند. چه بسا که این موارد نقش بسزایی در انسجام و همبستگی ملی نیز دارد و تهران به نوعی شهر ایرانیان است. نباید فراموش کنیم که اقوام در شکل‌گیری این محله‌ها نقش بسزایی داشته‌اند و بر بستر هویت تاریخی که در آن پرورده شده و رشد یافته‌اند امروز نیز تقریباً با همان هویت تاریخی‌شان شناخته می‌شوند؛ به‌عنوان نمونه ده‌ونک یا محله دولاب. بنابراین حفظ و معرفی هویت تاریخی محله‌ها از ملزومات گردشگری شهر تهران است. یکی از مواردی که به تقویت گردشگری در تهران و محله‌هایش کمک می‌کند احیای بافت‌های تاریخی است.  
 

 چه اقداماتی برای تحقق این مهم در رایزنی با سایر معاونت‌های شهرداری تهران انجام داده‌اید؟  
در زمینه احیای بافت تاریخی نیز تلاش این بوده که بتوانیم این ظرفیت را به درستی بازتاب دهیم. زیرا آنچه بیشتر سبب جذب گردشگر شهری است خوانش امروزی تاریخ شهر است که معمولاً با گشت‌وگذار در بافت‌های تاریخی محله‌ها، بازدید از مکان‌ـ رویدادها، نشستن در قهوه‌خانه‌ها و کافه‌ها و فضاهای پرخاطره دیگر انجام می‌شود و براساس مطالعات انجام شده یکی از پرطرفدارترین زمینه‌های گردشگری شهری، حضور در بافت‌های قدیمی شهر و تماشای خانه‌های قدیمی و تاریخی، کوچه‌های تو در تو و خیابان‌هایی با عرض کم است که می‌تواندلایه‌های مختلف تاریخ شهر را برای آنها بازگو کند. اما در تعامل با معاونت‌ها، گاهی دیده شده که در احیای یک بنا یا بافت تاریخی، تغییراتی در آن بنا انجام شده که با اندیشه معماران و سازندگانش فاصله دارد و گردشگر با مداخله اندیشه امروزی معمار مواجه می‌شود.  
 

چرا؟  
مسئولیت احیای بنا و خانه‌های تاریخی تهران را شرکت توسعه فضاهای فرهنگی، سازمان‌های زیباسازی و نوسازی شهرداری تهران برعهده دارند و در حوزه مدیریتی و در قدم‌های نخستین، اگر اقدام مستقیمی از سوی ما قابل طرح باشد در حدود پیشنهاد به خرید خانه‌ای یا معرفی بنای بازسازی شده با کاربری امروزی و امثالهم است. به‌طور حتم در پاسخ به سؤال شما باید کارشناس میراث فرهنگی برای مشورت حضور داشته باشد و تیم فنی که کار را برعهده دارند نیز آشنا به مرمت و احیای بافت تاریخی باشند و اگر غیر از این کنند به راه خطا و اشتباه رفته‌اند. با وجود این آنچه به نظر می‌رسد شناخت نداشتن مرمتگر و معمار به تاریخچه بنا یا در نظر نگرفتن آن در صورت اطلاع است. هزینه‌های نگهداری و مباحث مالی نیز از دلایل دیگر بی‌توجهی به بازسازی‌های مناسب با الگوی اولیه است.  

 هر چند که طی سال‌های اخیر تعداد زیادی از خانه‌های قدیمی شهر احیا شده‌ و در اختیار سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌ها قرار گرفته‌است اما هنوز شاهد تخریب بافت‌های تاریخی هستیم که پر از جاذبه گردشگری برای قشر امروز هستند؟  
بله این درست است. چه بسا در برنامه‌های تهرانگردی که رفته‌ایم برخی از خانه‌های تاریخی همچنان به حال خود رها شده و گرد تخریب روی آنها نشسته است و نیاز به تعمیر دارند. در هر صورت احیای این خانه‌ها پرهزینه و نیازمند تخصص است و شهرداری تهران نباید و نمی‌تواند به تنهایی متولی این امر باشد. در راستای این هدف باید تعریف جامعی از مقوله احیا در این خانه‌ها به مالکان ارائه شود که بتوانند با حفظ بنا و تغییر آن به کاربری‌های متناسب که امروز غالباً فرهنگی است برای ملک درآمد و ارزش افزوده ایجاد کنند تا انگیزه‌ای شود که مالک به راحتی برای ساخت برج و پاساژ، ملک را تخریب نکند. در این زمینه تلاش ستاد گردشگری شهرداری تهران بر ترویج رویکرد فرهنگی با معرفی و بیان فرصت‌ها و امکانات است تا مانع از تخریب خانه‌های تاریخی و گم شدن خاطرات این شهر شود. در حال حاضر طرحی دارم و آن را به‌عنوان «خانه گردشگر» نامگذاری کرده‌ام که با همکاری میراث فرهنگی و کسب مجوزهای لازم در حال پیگیری است. این طرح با هدف دیده شدن خانه‌های قدیمی و باغ‌های تهران است تا با هر کاربری که ساخته شده‌اند با همان کاربری مورد استفاده مجدد واقع شوند. راه‌اندازی خانه گردشگر نقش مهمی در حفظ و احیای خانه‌ها خواهد داشت. احیای بافت تاریخی فقط وظیفه شهرداری نیست و با اینکه سازمان میراث فرهنگی متولی اصلی در این امر است اما اعتقاد دارم این سازمان را نباید تنها گذاشت و این وظیفه را نیز باید به‌عنوان وظیفه فرد فرد شهروندان دید. چون هویت‌های تاریخی گذشته شهر اکنون در دست مالکان امروزی است.  
 

رویکرد ویژه‌ای که شهرداری تهران طی چند سال گذشته دنبال کرده تملک و مرمت خانه مشاهیر فرهنگ و ادب است. به‌عنوان نمونه خانه سیمین دانشور، جلال آل احمد یا خانه نیما یوشیج در شمال تهران. فکر می‌کنید این رویکرد چقدر در افزایش تعلق خاطر محلی مؤثر است و چه اثری بر گردشگری در آن محله می‌تواند داشته باشد؟  
قطعاً تأثیر دارد. به هر حال نمی‌توان نقش آن را در ایجاد غرور محلی در افراد و اهالی محله نادیده گرفت. به‌عنوان نمونه اهالی ده‌ونک از وجود خانه مستوفی در محله‌شان و حضور گردشگران احساس غرور دارند زیرا تردد و حضور در خانه‌های تاریخی و گردش در کوچه‌پسکوچه‌های محله برای ساکنان آن محله و در مقیاس بزرگ‌تر شهر تعلق خاطر ایجاد می‌کند. مثلاً وقتی شهروندی درباره نیما یوشیج و اینکه ساکن محله‌ای بوده که الان در آن زندگی می‌کند مطلع شود به‌طور حتم نسبت به محله‌اش احساس تعلق خاطر خواهد کرد. یکی از اتفاق‌های خوب بعد از ایجاد حس تعلق این است که اهالی هر محله خودشان راهنمای گردشگری خوبی برای اقوام، دوستان، فامیل یا هر آشنایی می‌شوند. به فرض شهروندی که ساکن محله امامزاده یحیی(ع) است و شناخت خوبی از حمام نواب در آن محله دارد نقش مهمی در تقویت حوزه گردشگری و معرفی تهران دارد.  
 

کارشناسان معتقدند توسعه گردشگری را صرفاً نمی‌توان با مؤلفه‌های مستقیم اقتصادی تضمین کرد و برای پیشرفت، مشارکت شهروندان هم نیاز است. چقدر در سیاستگذاری‌ها به این موضوع توجه شده است؟  
تا همین‌جای گفت‌وگو نیز رویکرد اصلی بر همین اصل استوار بود. شک نکنید که برای توسعه گردشگری نیاز به مشارکت شهروندان است. وظیفه هر شهروندی است که هویت، فرهنگ و هنر گذشته‌اش را حفظ و مشارکت کند. مشارکت مردم سبب شفاف‌سازی در بسیاری از موضوعات شهری و پیشگیری از تخلف‌ها در شهر می‌شود. از این بابت باید سعی کنیم با فرهنگسازی و ایجاد بسترهای مناسب مردم را در مشارکت بر این امر تشویق کنیم.  
 

کد خبر 553552 برچسب‌ها سفر - گردشگری همشهری محله شهرداری اقتصاد تاریخ عمومی ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سفر گردشگری همشهری محله شهرداری اقتصاد تاریخ عمومی ایران خانه های تاریخی توسعه گردشگری شهرداری تهران هویت تاریخی گردشگری شهر بافت تاریخی احیای بافت هویت تاریخ محله ها خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۱۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ هزار گردشگر خارجی پارسال به مازندران سفر کردند

به گزارش خبرنگار مهر، حسین ایزدی بعدازظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه توجه به زنجیره ارزش در استان های مختلف یکی از تدابیر مهم دولت سیزدهم در شناسایی و تقویت توانمندی های استان ها است، تصریح کرد: در این تدبیر، استان مازندران به عنوان قطب کشاورزی و گردشگری تعریف شده و ماهیت استان هم در همین قالب برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه تلاش اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اقتصاد دریا محور است که اقداماتی در این راستا صورت گرفته است، عنوان کرد: در حال حاضر ۲۰ عنوان موافقت اصولی برای فعالیت گردشگری در بستر دریا صادر شده است.

ایزدی با تاکید بر اینکه همچنین ۲۰۰ موافقت اصولی برای تفریحات دریایی در مازندران صادر شده است، افزود: با موافقت ها و مجوزهای صادر شده مازندران بسترسازی های لازم را برای فعالیت براساس اقتصاد دریاپایه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه در راستای توسعه زنجیره ارزش مورد توجه این استان، برنامه ریزی برای صادرات صنایع دستی به منظور حمایت از هنرمندان تدارک دیده شده است، اظهار کرد: در این راستا، رشته های اصلی و بومی مازندران احیا شده و بسته بندی صنایع دستی و برندسازی این محصولات نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی احیای بناهای تاریخی و میراثی مازندران را در جذب گردشگر از برنامه های دیگر این اداره کل عنوان کرد و گفت: در سال گذشته ۸۰ هزار گردشگر خارجی وارد مازندران شدند که پیش بینی می شود با توسعه گردشگری دریایی در مازندران، این میزان در سال های آتی افزایش یابد.

کد خبر 6093231

دیگر خبرها

  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • پیاده‌راه خیابان ملت شهرکرد، موجب جذب گردشگر خواهد شد
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • ۸۰ هزار گردشگر خارجی پارسال به مازندران سفر کردند
  • دستگیری شرور تیرانداز محله بی‌سیم تهران 
  • دستگیری شرور و عامل تیراندازی در محله بی‌سیم تهران
  • با یک میلیارد تومان در کجای تهران می‌توان خانه خرید؟/ جدول قیمت
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر