Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، حدود ۶ ماهیست که از ورود کرونا، این مهمان ناخوانده در کشور می‌گذرد. از آن مدت تا کنون این ویروس افراد زیادی را مبتلا کرده و جان خیلی ‌ها را هم گرفته است. شاید مبتلایان بهبود یافته کرونا بهتر از هر شخص دیگری بتوانند حال این روز‌های بیماران کرونایی و شرایط سختی را که در آن قرار گرفته اند، درک کنند؛ بنابراین نیاز هست تا مبتلایان این ویروس منحوس برای نجات جان بیماران درگیر این بیماری دریغ نکنند و با اهدای پلاسمای خون خود، زندگی را دوباره به آن‌ها برگردانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آغاز بیماری با سرفه‌های خشک

داستان از یک سرما خوردگی ساده شروع شد. تا اینکه سرفه‌ های شدید آن‌ها را کلافه کرد و به بیمارستان رفتند تا از دلنگرانی که مثل خوره به جانشان افتاده بود بیرون بیایند و یا حداقل وضعیتشان مشخص شود. تست کرونای او و سه نفر از اعضای خانواده اش مثبت شد.

آقای طاهری ۵۶ ساله قصه ما و همسرش دچار بیماری زمینه‌ای بودند و به همین دلیل کرونا بیشتر در بدن آن‌ها جولان می‌داد و شرایط را برای آن‌ها سخت‌تر کرده بود. این ویروس ناخوانده که معلوم نبود چگونه وارد زندگی آن‌ها شده، در سفره‌ی سلامتی آن ‌ها تنها سرفه‌ های شدید، بی رمقی و بی حالی، بدن درد، بی اشتهایی و از دست دادن حس بویایی را چیده بود.

آن‌ها در بخش عفونی بیمارستان، ولی عصر (عج) بیرجند بستری شدند، اما کار آن‌ها به بخش مراقبت‌های ویژه کشیده نشد. پس از ۱۵ روز از بیمارستان مرخص شدند و به مدت ۱۴ روز نیز در خانه قرنطینه بودند.

پلاسمایتان را دریغ نکنید!

این خانواده بهبود یافته از کرونا، اوایل مرداد ماه بود که به یمن سلامتی شان به مرکز اهدای خون قائم بیرجند مراجعه کردند.

با آقای طاهری همراه شدیم تا خود را برای اهدای پلاسمای خون به روش دستگاه پلاسما فرز آماده کند. اشتیاق او و خانواده اش برای انجام این کار ستودنی بود. آنچه به نظر جالب می‌رسید مسافتی بود که آن‌ها حاضر شدند برای انجام این کار خدا پسندانه طی کنند. حدود ۷۰ کیلیومتر!

همزمان که پلاسما (مایع زرد رنگ) خونش را به آرامی اهدا می ‌کرد با او هم صحبت شدیم تا از هدفش برای حضور در مرکز و اهدای پلاسمای خون جویا شویم.

او که خود روزی به بیماری کرونا مبتلا بود و با شرایط سخت این بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد گفت: یک روز زیرنویس تلویزیون را که از بیماران کرونایی بهبود یافته تقاضای اهدای پلاسما کرده بود نظرم را جلب کرد. با خود گفتم حالا نوبت من است تا به یاری هم نوع خود بشتابم و با اهدای پلاسمای خون خودم حد اقل جان یک بیمار کرونایی را نجات دهم.

بیشتر بخوانید

راه اندازی پویش تأمین پلاسما در خراسان جنوبی چشم امید بیماران کرونایی به پلاسمای بهبودیافتگان از کرونا نذری سرخ برای نجات زندگی

درحالی این کلمات از زبان او جاری می ‌شد که اشتیاق این کار را کاملا می‌توانستی در چهره اش ببینی همان طور که خودش گفت: برای اهدای پلاسمای خون خود و خانواده اش زیاد پیگیر بود. چون شنیده بود که اهدای پلاسمای خون افراد بهبود یافته کرونا برای مبتلایان همین بیماری حکم اهدای زندگی را دارد و بهبود یافتگان کرونا هم نباید در این امر خداپسندانه لحظه‌ای غافل شوند و یا اهدای پلاسمای خون خود را دریغ کنند.

البته آقای طاهری توصیه‌ هایی را هم برای افرادی داشت که بیماری کرونا را به شوخی می‌گیرند. از نظر او فقط برای انجام کار‌های ضروری باید بیرون رفت و تا جایی که می‌توان از حضور در تجمعات دوری و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرد.

معجزه‌ای از جنس پلاسما درمانی!

نگاه نفس هایش به دستگاه اکسیژنی بود که بدون آن تنفس برایش حتی برای لحظه‌ای سخت به نظر می‌رسید. او از شرمندگی اش در برابرکادر درمان می‌گوید و اینکه نمی‌داند کجا و چه گونه آلوده به این ویروس منحوس شده! اما از نظر او یک لحظه غفلت به پشیمانی بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه نمی‌ارزید. از سختی روز‌هایی گفت که حدود ۹۰ درصد ریه اش را از دست داده بود و تنها یک معجزه می‌توانست به داد او برسد. پلاسما در مانی!

پلاسما درمانی به موقع باعث شد تا او از مرگ نجات پیدا کند. این مایع زرد رنگ، سرخی خنده را بر لب‌های او نشانده بود، چون بعد از این دیگر خبری از سرفه‌های خشک، نفس‌های تنگ و حال و روز بد دوران بستری در بیمارستان نبود.

فواید پلاسما درمانی برای بیماران کرونایی چیست؟

ساختار پلاسما درمانی به این شکل است که وقتی کسی به بیماری ویروسی مبتلا شده و بهبود پیدا می کند، بدن آن فرد در برابر عامل بیماری پاد زهر تولید می‌کند و در نتیجه فرد در برابر بیماری مصون می‌شود؛ بنابراین بهبود یافتگان کرونا می توانند با اهدای پلاسمای خون خود در زمان طلایی، باعث نجات  جان بیماران درگیر همین بیماری شوند.

ضیائی رئیس بخش عفونی بیمارستان، ولی عصر بیرجند در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  گفت: اهدای پلاسمای بهبود یافتگان کرونا به افراد درگیر همین بیماری باعث می‌شود تا از شدت و طول بیماری مبتلایان به ویروس کرونا کاسته شود.

او با بیان اینکه اهدای پلاسما با دو روش انجام می‌شود، افزود: در روش اول خون فرد مبتلا به این بیماری گرفته می‌شود و سپس پلاسما از آن جدا و به بیمار اهدا می‌شود.

ضیائی ادامه داد: در روش دوم که با دستگاه پلاسما فرز انجام می‌شود، تنها پلاسمای فرد مبتلا اهدا می‌شود.

رئیس بخش عفونی بیمارستان، ولی عصر بیرجند در خصوص مزیت ‌های اهدای پلاسما به وسیله دستگاه پلاسما فرز بیان کرد: در این روش گلبول‌های قرمز خون به بدن فرد اهدا کننده باز گردانده و دوم اینکه حجم بیشتری از پلاسمای خون فرد بهبود یافته کرونا گرفته می‌شود.

اواظهار کرد: در روش اهدای خون تنها ۲۵۰ تا ۳۰۰ واحد پلاسما قابل اهداست، اما به وسیله دستگاه پلاسما فرز حدود ۵۰۰ واحد قابل دریافت است.

زمان طلایی اهدای پلاسما برای بهبود یافتگان کرونا

میری مقدم مدیر کل انتقال خون خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،گفت: بهبود یافتگان بیماری کرونا می‌توانند ۲۸ تا ۳۰ روز پس از بیماری برای اهدای پلاسما‌ی خون خود اقدام کنند، زیرا در غیر این صورت ممکن است، میزان پاد زهر موجود در پلاسمای خون این افراد کم شود.

او در خصوص شرایط بهبود یافتگانی که می‌توانند پلاسمای خون خود را اهدا کنند افزود: شرایط اهدای پلاسما همانند اهدای خون است با این تفاوت که تنها زنانی که سابقه بارداری دارند نمی‌توانند اهدای پلاسما داشته باشند.

میری مقدم اظهار کرد: تا قبل از مرداد ماه امسال مردم برای اهدای پلاسما در مرکز انتقال خون قائم بیرجند باید خون خود را اهدا می‌کردند و سپس پلاسما از خون جدا می‌شد، اما اکنون با راه اندازی اولین دستگاه پلاسما فرز خون در اداره کل انتقال خون استان، شرایط اهدای پلاسمای بهبود یافتگان کرونا با این روش نیز در استان فراهم شده است.

میری مقدم بیان کرد: تا کنون ۹۸ نفر از بهبود یافتگان کرونا  در استان برای اهدای پلاسما به مراکز اهدای خون مراجعه کرده اند که از این تعداد ۶۵ نفر موفق به اهدای پلاسما شده اند.

ادای دین به جامعه پس از بهبودی

بخواهیم و یا نخواهیم در روزگاری هستیم که ویروس کرونا در آن جولان می‌دهد. ویروسی که سرعت انتشارش به گونه ایست که لحظه ‌ای غفلت می‌تواند مردم زیادی را در دام بیاندازد. تاکنون دارویی برای درمان بیماران کرونایی وارد بازار نشده و امروزه بهترین روش برای تسریع در درمان این بیماری، پلاسما درمانی است. پس بهبود یافتگان کرونا که شرایط سخت این بیماری را تجربه کرده اند بهتر است برای نجات جان یک انسان هم که شده با اهدای پلاسمای خون خود به یاری هم نوع خود بشتابند و نذر سلامتی خود را اینگونه به جا آورند.

گزارش از راضیه یعقوبی

انتهای پیام/ ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اهدای پلاسما پلاسما درمانی ویرس کرونا کووید 19 اهدای پلاسمای خون خود بهبود یافتگان کرونا دستگاه پلاسما فرز برای اهدای پلاسما بیماران کرونایی پلاسما درمانی بهبود یافته اهدای خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۲۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اجرای برنامه درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در تمام بیمارستان‌های تابعه ابن دانشگاه گفت: درمان رایگان کودکان یک سرمایه گذاری بسیار مفید روی سلامتی آن‌ها در بزرگسالی است. - اخبار اجتماعی -

 دکتر حسین قناعتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم از آغاز اجرای طرح درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد و اظهار کرد: درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران به طور کامل در حال اجراست.

وی افزود: تا هفته‌های گذشته برخی از بیمارستان‌ها در استنباط و اجرای آیین‌نامه این برنامه دچار مشکلات کوچکی بودند و در مواردی، پس از ابلاغ این آیین‌نامه، نسبت به اخذ مبالغی بر اساس قوانین قبلی از خانواده‌های کودکان زیر هفت سال اقدام کرده بودند که در همه این موارد، بازرسان معاونت درمان تذکر دادند و مشکلات اجرایی این آیین‌نامه مرتفع شد بنابراین الان هیچ بیمارستانی نیست که از کودکان زیر 7 سال بابت درمان و بستری مبلغی دریافت کند. 

قناعتی گفت: براساس این برنامه، سازمان‌های بیمه‌گر پایه مکلفند صددرصد تعرفه دولتی برای خدمات سرپایی و سرپایی فوریت‌های پزشکی شامل معاینه، آزمایشگاه، تصویربرداری و توان‌بخشی و همچنین خدمات بستری و بستری فوریت‌های پزشکی و جراحی‌ها را پرداخت کنند. 

وی درباره اثرات مثبت اجرای این برنامه گفت: ‌سلامت کودکان زیر هفت سال برای جامعه بسیار مهم است؛ مطالعات نشان داده هر یک دلار هزینه‌کرد برای سلامتی کودکان، معادل هفت دلار هزینه‌ای است که برای سلامتی بزرگسالان خرج می‌شود بنابراین این اقدام سرمایه‌گذاری بسیار پرفایده است.

ماجرای آغاز درمان رایگان کودکان زیر 7 سال از امروز

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: از سوی دیگر سلامتی در دوران کودکی متضمن سلامتی در دوران بزرگسالی نیز هست. به عبارت دیگر کودکی که سلامت باشد و از نظر بیماری‌ها شناسایی و درمان شود یک عمر در سلامت زندگی خواهد کرد و بنابراین هزینه‌های نظام سلامت نیز از این طریق کاهش پیدا خواهد کرد. 

قناعتی خاطرنشان کرد: همچنین اگر اصول سلامتی کودک رعایت شود کودک بهره هوشی بالاتر خواهد داشت و در عملکرد شغلی‌اش نیز موفق‌تر خواهد بود که این موضوع به رشد اقتصادی کشور نیز کمک می‌کند. افرادی که کودکی خود را به سلامت طی کرده‌اند در تحصیلات خود نیز موفق‌تر خواهند بود و به بالندگی کشور در حوزه‌های علمی، سیاسی و فرهنگی نیز کمک می‌کنند. از طرفی میزان آسیب‌های اجتماعی نیز در افرادی که کودکی خود را به سلامتی طی می‌کنند کمتر است و بنابراین جوامع را نیز با مشکلات کمتری مواجه می‌کنند. 

وی با بیان اینکه مطالعات نشان داده بروز برخی از انواع بیماری‌ها در کودکی باعث اختلال در رشد کامل مغزی کودکان خواهد شد، بیان کرد: درمان رایگان کودکان زیر هفت سال که باهدف ارتقای سلامتی کودکان در حال اجراست با افزایش کمک به رشد مغزی کودکان، باعث کاهش احتمال بزهکاری و کاهش شکل‌گیری شخصیت‌های ضداجتماعی می‌شود. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این که سلامت روانی و معنوی کودکان نیز بخشی از ابعاد سلامتی آنها را تشکیل می‌دهد، تأکید کرد: خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که از بدو تولد تا هفت سالگی، شخصیت اصلی کودک شکل می‌گیرد؛ تربیت خانواده‌ها باید مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی و فرهنگ همنوع‌دوستی، شجاعت، ایثارگری و ... باشد اما متأسفانه الان شاهد این هستیم که والدین به راحتی گوشی تلفن همراه خود را در دسترس خردسالان قرار می‌دهند که این موضوع روی رشد فرهنگی کودک اثرگذار خواهد بود. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز
  • دعوت برای اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان
  • فراخوان اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان
  • اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • تصاویری متفاوت از نمایندگان درحال اهدای خون
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • اهدای عضو به ۳ بیمار نیازمند در چهارمحال و بختیاری