Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره بهزیستی شهرستان رفسنجان شایع ترین نقص مادرزادی را ناشنوایی دانست و گفت: زمان طلایی تشخیص ناشنوایی را روزهای اول تولد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان عباس بلندی شنبه ( ۱۲ مهر ) در نشستی با خبرنگاران به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی؛ اشاره ای به اهم فعالیت های این نهاد در رفسنجان کرد و افزود:‌ نهاد بهزیستی در اوایل انقلاب با همت شهید فیاض بخش در کشور تأسیس شد و فعالیت های بهزیستی بسیار وسیع و همه جانبه و دو رسالت اصلی آن پیشگیری و توانمندسازی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

رئیس اداره بهزیستی شهرستان رفسنجان بیان کرد: بهزیستی برای افراد خدماتی نظیر مشاوره های قبل از ازدواج، مشاوره های ژنتیکی، مشاوره خانواده و مشاوره فرزندآوری را جهت پیشگیری از تولد فرزند معلول، خدمات مددکاری و مشاوره روانشناختی انجام می دهد، همچنین حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست، زنان بی سرپرست و بدسرپرست، دختران آسیب دیده و در معرض آسیب، سالمندان، ناشنوایان، افراد معلول را در برنامه خود دارد.

 

 

وی ادامه داد:‌ در مقوله معلولیت، افرادی که دارای نقص های شنوایی، بینایی، گفتاری، روانی و ذهنی و حرکتی باشند تحت حمایت بهزیستی قرار می گیرند؛ کلینیکی هم در رفسنجان داریم که خدمات فیزیوتراپی، شنوایی سنجی، گفتاردرمانی و ... را برای معلولان انجام می دهد و تحت حمایت قرار می گیرند؛ همچنین افراد معلولی که نیازمند وسایلی همچون عصا، ویلچیر، تخت، سمعک، اعضای مصنوعی و واکر باشند به آن ها ارائه می شود.

 

 

بلندی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های اصلی معلولان اشتغال است تصریح کرد: هر کس فردی معلول را به کار بگیرد و او را بیمه کند بهزیستی تا ۵ سال حق بیمه را به کارفرما پرداخت می کند که در این راستا ۱۲۰ معلول و مددجو در رفسنجان به کار گرفته شده اند که  حق بیمه را بهزیستی پرداخت می کند ضمن اینکه ۱۱۰ نفر از معلولان هم بیمه خویش فرمایی هستند که بهزیستی حق بیمه آن ها را پرداخت می کند؛ همچنین اگر کارفرمایی فرد معلول را به کار بگیرد می تواند از تسهیلات اشتغال هم بهره مند شود.

 

 

وی ادامه داد: امسال ۱۱۵ نفر از معلولان و مددجویان تحت پوشش بهزیستی رفسنجان برای دریافت تسهیلات کم بهره به بانک معرفی شدند و تا سقف ۵۰ میلیون تومان به آن ها وام اشتغالزایی اعطا شد.

 

 

بلندی شایع ترین نقص مادرزادی را ناشنوایی عنوان و بیان کرد:‌ عده ای از نوزادان در بدو تولد افت شنوایی دارند که بخش قابل توجهی از این افت شنوایی قابل درمان است به شرط آنکه از روزهای اول تا ششم تولد با دستگاه مخصوص پزشکی معاینه شود و این موضوع باید توسط والدین جدی گرفته شود تا فرزند آن ها عمری گرفتار ناشنوایی نشود.

 

 

وی ادامه داد: زمان طلایی تشخیص ناشنوایی هم روزهای اول تولد است که در صورت تشخیص، کاشت حلزون به راحتی قابل انجام است، سال گذشته از ۵ هزار و ۵۷۶ نوزاد متولد شده که غربالگری شنوایی شدند ۸ کودک نقص شنوایی داشتند که با ارائه اقدامات درمانی از ناشنوایی رهایی یافتند؛ ۲ نوزاد از این ۸ نوزاد نیاز به کاشت حلزون داشتند که با حمایت بهزیستی به مبلغ ۶ میلیون تومان بلاعوض و مؤسسه خیریه ای در رفسنجان درمان شدند.

 

 

رئیس اداره بهزیستی رفسنجان با اشاره به سرشماری سالمندان در سال ۹۵ تصریح کرد:‌ بر اساس این آمار، ۹.۲ درصد جمعیت کشور و ۸.۱ درصد جمعیت استان کرمان را سالمندان تشکیل می دهند، جمعیت سالمندان در رفسنجان ۲۹ هزار نفر و در شهرستان انار هم ۳ هزار نفر هستند.

 

 

وی خاطرنشان کرد: سالمندی ۳ مرحله دارد مرحله اول جامعه ای که بین ۷ تا ۱۴ درصد سالمند داشته باشد، مرحله دوم جامعه ای که ۱۴ تا ۲۱ درصد سالمند داشته باشد و مرحله سوم جامعه ای که دارای بیش از ۲۱ درصد سالمند باشد که این مرحله را مرحله انفجار نامیده اند.

 

 

بلندی گفت: ایران در سال ۲۰۰۲ وارد مرحله اول و در سال ۲۰۲۰ وارد مرحله دوّم شد و در سال ۲۰۵۰ وارد مرحله سوّم می شود از این رو شورای سالمندی در سال ۱۳۸۳ در کشور راه اندازی شد و در مرکز استان ها به ریاست استاندار و در شهرستان ها به ریاست فرماندار و به دبیری بهزیستی اداره می شود.

 

 

وی به اجرای طرح غربالگری بینایی سنجی برای کودکان اشاره و اظهار کرد:‌ سال گذشته از ۱۰ هزار و ۶۰۰ کودک شرکت کننده در این طرح، ۵۷۳ کودک شناسایی و اقدامات درمانی برای آن ها انجام شد از این تعداد ۵۴ کودک تنبلی چشم دچار بودند که اگر شناسایی نمی شدند شاید در مدّت زمان کوتاهی در آینده نابینای مطلق می شدند.

 

 

بلندی به ارائه خدمات حمایتی به ساخت مسکن برای معلولان و مددجویان تحت پوشش بهزیستی هم اشاره و تصریح کرد:‌ به مددجویی که بخواهد مسکن بسازد از ۱۰ میلیون تومان تا سقف ۳۰ میلیون تومان به وی کمک بلاعوض اعطا می شود و بقیه هزینه ساخت را در قابل تسهیلات بانکی به او واگذار می شود.

 

 

وی به وجود بیش از ۵۰ مهدکودک در رفسنجان اشاره و بیان کرد:‌ سال گذشته ۲۳۰۰ کودک ۳ تا ۶ سال در این مهدها نگهداری و مسائل آموزشی به آن ها ارائه می شد امّا امسال به دلیل شیوع کرونا اکثر آن ها تعطیل هستند.

 

 

بلندی با درخواست کمک از خیرین خاطرنشان کرد:‌ خیرینی که هر ساله خیرات خود را در قالب نذورات غذایی توزیع می کنند امسال با توجه به وجود کرونا این نذورات را تبدیل به غذای روح کنند و به کمک بهزیستی بیایند تا ما بتوانیم در بحث های مهارت های زندگی، کاهش اعتیاد و طلاق، کاهش آسیب های اجتماعی، کاهش کودک آزاری و همسر آزاری و دیگر معضلات بهتر ورود کنیم.

 

 

بلندی گفت: قطعه زمین مشجر پسته ای هم در یکی از روستاهای رفسنجان‌ جهت ارائه‌ خدمات اجتماعی وقف شده و سالانه از محل فروش محصول پسته این‌ باغ‌ فعّالیت‌ های خوبی به مددجویان‌ ارائه می شود.

 

 

۵ هزار معلول شنوایی، بینایی، جسمی و حرکتی، ذهنی و ... تحت حمایت بهزیستی رفسنجان هستند.

 

پایان پیام/605

منبع: شبستان

کلیدواژه: رفسنجان معلولان توانمندسازی معلولان بهزیستی میلیون تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۶۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی

به گزارش خبرنگار مهر، تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان امروز جمعه ٧ اردیبهشت ماه با یکی از نمایش‌های عروسکی پرمخاطب خود در سال جاری به نام «استخوان ماهی جادویی» مهمان مردم رفسنجان است.

این نمایش عروسکی امروز جمعه ساعت ۱۷:۳۰ در پارک مادر واقع در بلوار طالقانی برای مردم شهر رفسنجان اجرا خواهد داشت.

کد خبر 6089001

دیگر خبرها

  • فناوری هشدار دهنده بلعیده شدن باتری ابداع شد
  • بازگشت به دنیای صدا بازگشت شنوایی ۱۰۶ کودکان با کاشت حلزون شنوایی در زاهدان
  • چرا کودکان فرانسوی به خوش رفتار و مؤدب بودن مشهورند؟
  • راهکارهای جایگزین تنبیه بدنی در کودکان
  • والدین صبور در برخورد با کودک 4 تا 6 ساله موفقتر هستند
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ کودک آزاری مدرن: تلقین حس ناکافی بودن!
  • درخواست مکرون برای افزایش نظارت بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی
  • مکرون خواستار نظارت والدین بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی شد
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی
  • اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی