Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-04@14:30:24 GMT

تاثیرگذاری کووید -19 بر تجارت جهانی

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۰۷۴۹۳

تاثیرگذاری کووید -19 بر تجارت جهانی

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اسماعیل افشار کارشناس ارشد اقتصادی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از آغاز فراگیری جهانی این ویروس، صاحب نظران اقتصادی نسبت به لطمه های اقتصادی این فراگیری هشدار دادند و پیش بینی می شد که در صورت بقای این ویروس بیش از سه ماه، آثار مخرب آن بنیان اقتصاد را در بسیاری از کشورها به هم خواهد ریخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینک پس از نزدیک به حدود یک سال از کشف و گسترش این ویروس در چین؛ و هفت ماه پس از فراگیری آن در عموم کشورهای جهان، می توان دقیق تر و بر اساس آمار درباره تاثیر گذاری این ویروس بر اقتصاد سخن گفت.

این مدیر صنعتی کشور در ادامه تاثیرگذاری فراگیری کووید – 19 بر اقتصاد را در چند دسته تقسیم بندی کرد و "کاهش تولید در صنایع مختلف" را یکی از تبعات کرونا دانست و گفت :  این ویروس در طول شش ماه گذشته، مرکز تولید صنعتی جهان در عموم کشورهای دنیا به خصوص  آسیای شرقی و همچنین ایالات متحده و اروپا را به‌شدت درگیر کرده است.

وی افزود : شرایط قرنطینه کشورها، ممنوعیت کار در محل های شلوغ و ترس از انتقال بیماری در فعالیت های جمعی، باعث لطمات جبران ناپذیری به مراکز تولیدی شده است. به طوریکه در زمان حاضر بیش از 60٪ از کل تولید جهان، 65٪ از تولید صنعتی و 41٪ از کل صادرات تولیدی جهان در اختیار کشورهایی است که بیش از همه درگیر اپیدمی کرونا شده‌اند،.علاوه بر این، برخی از کشورها مانند چین، ایالات متحده و ژاپن که نقشی اساسی در زنجیره عرضه جهانی دارند؛ در نتیجه رکود اقتصاد جهانی بعد از کرونا با بحران هایی جدی دست و پنجه نرم می کنند.

اسماعیل افشار در ادامه به " اختلال ایجاد شده در عرضه و تقاضا در تجارت جهانی یا منطقه ای " اشاره کرد و اظهار داشت: پس از فراگیری کرونای جدید، اختلال در بخش تقاضا به علت افت اقتصادی در سطح کلان در نتیجه رکود اقتصادی و تاخیر در خریدهای احتیاطی توسط مصرف‌کنندگان و تاخیر در سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌ها، رخ  داده است.

وی افزود : ویروس کووید-۱۹ و تلاش‌های مهار آن از نیمه دوم ماه مارس (اوایل فروردین 1399) شدت گرفت و در پی آن، اقدامات و محدودیت‌های سختگیرانه در زمینه فاصله اجتماعی در سفر و حمل و نقل در اکثر کشورها در ماه‌های آوریل و مه کاملاً اعمال شد. به این ترتیب اختلال در عرضه و تقاضا و مبادلات در تجرات جهانی از ماه مه ( اواخر اردیبهشت) شدت بیشتری به خود گرفت و تا کنون به میزان آن افزوده شده است. این تحولات بر شاخص‌های اقتصادی زیادی منعکس شده و نشان دهنده آن است که تا پایان سال 2020 ( دی ماه 1399) افزایش خواهد داشت.

افشار گفت : علاوه بر این، برخی از بخش‌های خدماتی مانند مسافرت هوایی، اجاره هتل و گردشگری، به‌خاطر تاثیر جدی کووید-۱۹ بر هر دو جنبه عرضه و تقاضای آنها، تحت‌تاثیر منفی کووید – 19  قرار گرفته‌اند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه به  هزینه های سنگین در زمینه پیشگیری و درمان این ویروس در جهان اشاره کرد و گفت :علاوه بر موارد فوق الذکر، هزینه های پیشگیری از کرونا و درمان مبتلایان به این بیماری، در دو سطح کلان و خرد برای اقتصاد اکثر کشورها رقمی قابل توجه بوده است و بر اساس داده های اقتصادی باید گفت که این هزینه ها در هفت ماهه نخست سال میلادی جاری، بیش از هزینه های درمانی در سال 2018 بوده است.

این مدیر صنعتی کشور در خاتمه اظهار داشت : مجموع این تاثیرگذاری ها ، بنابر پیش بینی های صورت گرفته توسط کارشناسان سازمان تجارت جهانی باعث می شود که فعالیت‌های اقتصادی و تجارت جهانی کالا تا پایان سال ٢٠٢٠  (دی ماه 1399) افت ١٣ تا ٣٢ درصدی را تجربه کند. نکته دیگر اینکه بازگشت به اوضاع عادی به زمان پایان فراگیری کرونا بستگی دارد. اگر تا پایان سال جاری میلادی واکسن کرونا به اندازه ای تامین و استفاده شود که بتوان سال آینده را سالی عاری از کووید – 19 و عوارض ناشی از آن بدانیم ، می توان امیدوار بود که فعالیت های اقتصادی به مرور البته با روش ها و متدهای جدیدی رشد را تجربه کنند؛ در غیر این صورت (که گزینه محتمل تری است) تجارت جهانی بازهم شاهد افت، آن هم بیش از سال 2020 خواهد بود.

 

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نبض بازار کرونا ویروس تجارت جهانی هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۷۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست اقتصادی ایران و افغانستان در زاهدان

به دنبال سفر سرپرست وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی به منطقه مرزی افغانستان و ایران، نشست مشترک اقتصادی مقامات دو کشور در ولسوالی مرزی "زهک" ایران برگزار شد.

در این نشست که با هدف تقویت روابط تجاری، فعال‌سازی منطقه آزاد تجاری و صنعتی سیستان ایران، بررسی مسیر اجرای خط آهن بین دو کشور و غیره با حضور والی سیستان و بلوچستان ایران به عنوان رئیس هیأت ایرانی و سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان به عنوان رئیس هیأت افغانستانی در سالن اجتماعات ولسوالی زهک برگزار شد بر روی مفاد تفاهم نامه پیشنهادی توافق شد.

همچنین مقرر شد با تشکیل کمیته ای متشکل از مسئولان مرتبط دو کشور مباحث مطرح شده به صورت فنی و کارشناسی شده در جلسات بعدی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد.

والی سیستان و بلوچستان ایران در این نشست گفت: اقتصاد افغانستان برای جمهوری اسلامی بسیار مهم است و هر آنچه اقتصاد افغانستان قوی شود، گویی اقتصاد جمهوری اسلامی قوی شده است، بنابراین در کنار هم از موهبت های الهی که خداوند متعال در اختیار ما قرار داده بهره می‌بریم.

محمد کرمی با اشاره به اینکه پیرو سفر معاون اقتصادی رئيس الوزرا طالبان به جمهوری اسلامی ایران توافقات خوبی انجام شده است، عنوان کرد: در راستای اجرایی شدن این توافقات جلسات و پیگیری های خوبی انجام شده که باید دو کشور از توان یکدیگر برای پیشبرد اهدافشان بهره بگیرند.

وی با بیان اینکه توافقات خوبی در خصوص ترانزیت و راه آهن برای انتقال بار به دلیل اهمیت موضوع تجارت انجام گرفته است، گفت: در خصوص تسهیل تجارت، حقوق گمرکی باید توافقاتی داشته باشیم که به راحتی تجارت شکل بگیرد تا هر دو کشور از ظرفیت‌هایی که مرز دارد بهره مند شوند.

والی سیستان و بلوچستان افزود: تشکیل شرکت های مشترک و سرمایه گذاری های مشترک می‌تواند کمک کند تا دو کشور از ظرفیت‌های یکدیگر بهره بگیرند.

وی افزود: در سفرهای قبلی نیز توافقاتی صورت گرفته و بخشی از آن نیز انجام شده که نیاز است روند تجارت برای دو طرف تسهیل شود.

وی با بیان اینکه توسعه بخش ترمینال ها بسیار مهم است، عنوان کرد: باید به شکلی عمل کنیم که ترانزیت راحت انجام شود تا بتوان از ظرفیت مرز به بهترین نحو استفاده کرد.

مولوی نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت برای پی گیری توافقات اقتصادی و تجاری صورت گرفته با کشور ایران و همچنین تسهیل بیش از پیش تجارت بین دو کشور، روز چهارشنبه در رأس هیأتی از مرز زمینی ولایت نیمروز وارد ولایت سیستان و بلوچستان ایران شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • سفر هیأت تجاری و اقتصادی ترکمنستان به افغانستان
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • پیش‌بینی آغاز تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده 
  • سطح تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • وزیر راه و شهرسازی با نایب‌رئیس دولت امارات دیدار کرد
  • افزایش تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار+ فیلم
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • دستاورد سفر بذرپاش به امارات چه بود؟
  • نشست اقتصادی ایران و افغانستان در زاهدان
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان وارد ایران شد