Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد علی فاتحی‌نیا پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به منظور فرا رسیدن هفته دامپزشکی برگزار شد، با بیان این‌که هر ساله از 12 تا 19 مهر به نام هفته دامپزشکی نامگذاری شده است، اظهار کرد: طی شش ماهه نخست امسال از هفت هزار و 922 راس دام سنگین و دو هزار رأس دام سبک در سطح استان یزد تست تب مالت گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تأمین سلامت فرآوردهای غذایی را از جمله مهمترین وظایف تعیین شده برای اداره کل دامپزشکی در استان یزد دانست و افزود: مسئولیت کنترل و نظارت بر تولید و توزیع انواع فرآورده‌های خام دامی از مزرعه تا سفره مردم بر عهده بازرسان دامپزشکی است.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد در ادامه انجام تست بیماری سل از 10 هزار و 842 راس دام سبک و سنگین را از دیگر اقدامات انجام شده و در دستور کار این اداره کل عنوان کرد و گفت: همچنین در این مدت از دو هزار و ۲۰۳ راس اسب تست مشمه نیز گرفته شده است.

فاتحی‌نیا با بیان این‌که خوشبختانه تاکنون هیچ تست مثبتی در مورد ابتلا به مشمه در استان یزد گزارش نشده است، تصریح کرد: تست مشمه مخصوص پرورش اسب که منفی بودن آن در استان بیانگر بستر بهداشتی یزد در این حوزه است.

وی خاطرنشان کرد: مشمشه یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که به عنوان بیماری مهلک اسب شناخته می‌شود و تنها راه تشخیص آن قبل از ایجاد علایم ظاهری، انجام تست مالئیناسیون است.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: در ۶ ماهه نخست امسال افزون بر ۱۰۰ تن فرآورده خامی و دامی غیرقابل مصرف در استان معدوم شد.

مدیرکل دامپزشکی یزد در ادامه با بیان این‌که ایمن‌سازی بدن دام‌های عشایر که وارد منطقه جدید می‌شوند از جمله اقدامات در دستور کار مدیریت استان در این خصوص است، افزود: کنترل بیماری‌های دامی در راستای حفظ سرمایه دامی و همچنین حفظ سلامت جامعه است.

فاتحی‌نیا با اشاره به ضرورت انجام فرآیند واکسینه دام‌های عشایر در تمام فصول به ویژه در زمان کوچ، گفت: از ابتدای امسال تاکنون یک هزار و ۷۸۹ قلاده سگ علیه بیماری هاری،  ۱۰۴ هزار و ۹۳۰ راس دام سبک و ۴۷ هزار و ۷۸۷ راس دام سنگین علبه بیماری تب برفکی در  استان واکسینیه شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد بیان کرد: همچنین  ۱۱۷ هزار و ۷۸۷ دام سبک  علیه بیماری آبله و ۱۸۲ هزار و ۵۲۰ راس دام کوچک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا «پی پی آر»  واکسینه شدند.

وی جمعیت دام سنگین  و سبک استان یزد را به ترتیب ۱۱۰ هزار و ۸۸۵  و ۸۰۲ هزار و ۴۴۸ راس عنوان کرد و گفت: همچنین ۱۴ هزار و ۹۶۹ نفر شتر در سطح استان وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی یزد تعداد کشتارگاه‌های دام این استان را 9 واحد دانست و اظهار کرد: اکنون پیش سردگذاری لاشه ها در کشتارگاه‌های استان بصورت ۱۰۰ درصد انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی یزد با بیان این‌که این استان هیچ کمبودی در بحث تولید تخم مرغ ندارد، گفت: در سالجاری ۱۴ میلیون  و ۶۱۲ هزار قطعه جوجه‌ریزی در ۹۲۰ واحد پرورش طیور استان یزد انجام شده است.

فاتحی‌نیا تصری کرد: از این تعداد ۱۲ میلیون  و ۹۰۰ قطعه جوجه ریزی گوشتی ، ۷۰۸ هزار قطعه جوجه مرغ تخمگذار،  ۴۹ هزار  قطعه بوقلمون و ۹۵۵ هزار هم سایر ماکیان است.

وی با اشاره به این‌که فاز دوم واکسیناسیون طیور بومی از ۲۶ شهریورماه آغاز و تا ۲۶ آبان‌ماه ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: در شش ماهه نخست امسال  ۹۴۴ هزار کیلوگرم صادرات پنجه مرغ به ویتنام و هنگ کنگ، ۲۵ تن پودر آب پنیر به پاکستان، ۵۶۶ تن تخم مرغ خوراکی به عراق، یک میلیون و ۲۰۷  هزار و ۸۸۰ عدد تخم مرغ نطفه دار به عراق و ۲۳ تن دنبه از استان یزد صادر شده است.

مدیرکل دامپزشکی یزد در پایان خاطرنشان کرد: همچنین در این مدت دو میلیون و ۴۶ هزار و ۵۸۶ کیلوگرم گوشت منجمد برزیلی و دو هزار راس بز مورسیا از کشور اسپانیا به استان یزد وارد شده است.

انتهای پیام/ر

منبع: فارس

کلیدواژه: یزد مرغ تولید سلامت دامپزشکی مدیرکل دامپزشکی یزد فاتحی نیا استان یزد تخم مرغ دام سبک راس دام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۸۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوشت قرمز از مراکز معتبر و موردتایید دامپزشکی تهیه شود

بر اساس اعلام جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی، شهروندان گوشت قرمز را از مراکز معتبر و مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند و از خرید گوشت‌های بازرسی‌نشده و بدون مهر دامپزشکی (کشتار غیرمجاز) جدا خودداری شود.

قصاب‌ها و افرادی که مستقیم با دام سر و کار دارند، یا در کار ذبح دام هستند، یا افرادی که دام را در منزل یا مجاورت منزل خود نگهداری می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های مشترک انسان و دام هستند؛ بنابراین این افراد باید از تماس مستقیم با حیوان و ترشحات آن، اجتناب کرده و افراد فعال در کشتارگاه‌ها هم باید از دستکش، چکمه و روپوش استفاده کنند، رعایت بهداشت فردی تنها راه پیشگیری از ابتلا به بیماری است.

گوشت‌هایی که خارج از زنجیره تولید دامپزشکی ذبح می‌شود اگر علائم بیماری نداشته باشد، بهتر است قبل از مصرف، برای از بین رفتن میکروب بیماری‌های احتمالی مشترک بین انسان و دام، به مدت ۲۴ ساعت داخل کیسه پلاستیکی در یخچال نگهداری شود.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • کشف و معدوم سازی مواد غذایی فاسد در تاکستان
  • ۱۰۰ قطعه جوجه شترمرغ به افغانستان صادر شد
  • واکسیناسیون ۱۰ هزار و ۷۴۴ قلاده سگ در قزوین
  • ۲ هزار قطعه ماهی زینتی از مرز مهران به عراق صادر شد
  • معدوم‌سازی بیش از ۲۳۰ کیلوگرم انواع مواد غذایی فاسد در لامرد
  • ۳۰ تُن مکمل و افزودنی‌های غیرمجاز دامی در پردیس کشف شد
  • کشف ۸۵۰ کیلوگرم گوشت و آلایش‌های غیربهداشتی و غیرقابل مصرف دام و طیور
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است
  • گوشت قرمز از مراکز معتبر و موردتایید دامپزشکی تهیه شود
  • کاهش کانون‌های بیماری آبله در استان ایلام