Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر اهل سفر با هواپیما باشید، احتمالا برای شما هم پیش آمده است که سوار هواپیما شده اید و متوجه می شوید افراد کنار شما قیمت های متفاوتی برای استفاده از همین پرواز پرداخته اند اما همه شما خدمات کاملا یکسانی دریافت می کنید.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام چمدون، این تفاوت در قیمت بلیط هواپیما ریشه در دلایل متعددی دارد که در این مقاله قصد داریم به آنها بپردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چه عواملی در تعیین قیمت بلیط هواپیما تاثیر می گذارند؟

به شکل کلی قیمت بلیط هواپیما مثل هر خدمت یا کالایی، بیشتر از هرچیزی تابع میزان عرضه و تقاضاست. عرضه و تقاضا در مورد بلیط هواپیما در گام اول وابسته به مسیر پروازی است. در کشور ما بیش از ۵۶ فرودگاه وجود دارد که به شکل بالقوه بیش از ۳۰۰۰ مسیر پروازی را شکل می دهند. بیشتر این مسیرها به علل مختلف (فاصله، اهمیت شهر، ارتباط بین دو شهر و …) هیچ پروازی ندارند. اما در بین مسیرهای فعال، هم میزان تقاضا و هم میزان عرضه به شدت متفاوت است. مثلا بلیط هواپیمای تهران مشهد هم تقاضای زیادی دارد و هم تعداد پروازهای زیادی دارد. 

عامل مهم دیگر تاریخ سفر است. مثلا در شروع تعطیلات بلیط هواپیمای تهران کیش گران تر از پایان تعطیلات است. یا در اکثر مناسبت های مذهبی تقاضای پرواز تهران مشهد زیاد شده و بلیط هواپیمای تهران مشهد گرانتر می شود.

علاوه بر این دوعامل عوامل اقتصادی و اجتماعی هم به شکل طبیعی در قیمت ها تاثیر می گذارد.

چرا قیمت بلیط برای یک مسیر مشخص و تاریخ ثابت، متغیر است؟

حتما مشاهده کرده اید که هر بار که برای تاریخ و مسیر مشخصی جستجو کنید قیمت های متفاوتی می بینید. مثلا در تصویر زیر برای پرواز تهران به مشهد ۲۶ مهر ۵۵ نتیجه با قیمت های متغیر از ۲۲۰ هزار تومان تا ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پیدا شده است!

دلیل این اتفاق این است که ایرلاین ها و چارترکننده های مختلف با توجه به شرایط و کیفیت خدمات خود قیمت های متفاوتی از بلیط هواپیما ارائه می دهند. همچنین یک ایرلاین ممکن است تعدادی از صندلی های خود را با قیمت کم و تعدادی را با قیمتی بالاتر به فروش برساند. این تفاوت قیمت در پرواز یک ایرلاین به شکل کلاس نرخی خود را نشان می دهد. مثلا در ایرلاین آسمان کلاس نرخی m گرانتر از k  است اما در عوض در صورت درخواست استرداد جریمه کمتری دارد. 

این تغییرات قیمت چطور به نفع مسافر می شود؟

شرکت های هواپیمایی همه ی ظرفیت صندلی های خود را یک جا نمی فروشند. مثلا یک سری از کلاس نرخی ها را ۲۰ روز قبل از پرواز و بعضی را ۲ روز قبل از پرواز ارائه می دهند. بدین ترتیب قیمت یک پرواز ثابت، در طول زمان نوسان می کند. مثلا قیمت پرواز ماهانِ تهران به مشهد برای تاریخ ۳۰ مهر، امروز یک قیمت است و دو روز مانده به پرواز قیمتی کمتر یا بیشتر. 

اینکه روند این تغییرات به چه شکلی باشد به عوامل متعددی بستگی دارد که معمولا افراد خبره و باتجربه در آژانس ها کم و بیش می توانند تشخیص دهند. بعضی وقت ها بهتر است بلیط هواپیما را خیلی زود خرید کنید و بعضی وقت ها ارزش دارد تا روز پرواز صبر کنید.

این کار را می توان با هوش مصنوعی و یادگیری ماشین هم انجام داد. یعنی در صورتی که به اندازه کافی اطلاعات از پروازها و تغییرات قیمت بلیط در گذشته موجود باشد، یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند روند تغییرات قیمت در آینده را پیش بینی کند. 

در ایران استارتاپ چمدون موفق شده با استفاده از هوش مصنوعی تغییرات قیمت بلیط هواپیما را پیش بینی کرده و به مسافران توصیه های هوشمندانه ای کرده و کمک کند در هزینه سفرهای خود صرفه جویی کنند. بدین شکل که هرگاه در چمدون یک پرواز را جستجو کنید علاوه بر لیست کامل همه پروازهای کادری خواهید دید که به شما می گوید الان زمان مناسبی برای خرید بلیط است یا بهتر است برای قیمت بهتر صبر کنید.همین الان می توانید با جستجوی سایت چمدون در گوگل از خدمات این استارتاپ ایرانی بهره مند شوید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بلیط هواپیما قیمت بلیط هواپیما تغییرات قیمت قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۹۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ۵ پرواز فوق العاده فرودگاه بجنورد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان شمالی قرار است از امروز پنج نوبت پرواز فوق العاده، از تهران به بجنورد و برعکس برقرار شود.

به گفته قدمگاهی مدیر فرودگاه بجنورد با پرواز هواپیمای ای تی آر ۷۲ ایران ایر و فوکر ۱۰۰ ایران ایر، از تهران به مقصد بجنورد آغاز می شود. این پروازها با توجه به حضور تجاز استان در نمایشگاه توانمندی های صادراتی کشور صورت می گیرد.

این نمایشگاه امروز در تهران گشایش یافت.

دیگر خبرها

  • زن خبرساز در سخنرانی رئیسی
  • آمادگی ایران برای تعمیر هواپیما و صدور خدمات مهندسی به کوبا
  • بلیط سینما بی‌سروصدا گران شد
  • آغاز ۵ پرواز فوق العاده فرودگاه بجنورد
  • بلیط قطار و هواپیما برای این افراد نیم بهاست
  • تاخیر ۵ ساعته در پرواز مشهد- تهران
  • فیلم/ تأخیر ۵ ساعته در پرواز مشهد تهران
  • متعهد به برق رسانی یکسان در افغانستان هستیم
  • تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان
  • تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد