Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@04:55:36 GMT

ناشنوایی شایع‌ترین نقص مادرزادی

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۱۲۳۴۲

ناشنوایی شایع‌ترین نقص مادرزادی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، عباس بلندی، رئیس بهزیستی شهرستان رفسنجان، پیشگیری و توانمندسازی را دو رسالت اصلی بهزیستی عنوان کرد و گفت: حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست از نوزادی تا ۱۸ سالگی با تلاش بهزیستی انجام می‌شود و زنان و دختران آسیب‌دیده و حمایت از سالمندان نیز از دیگر خدمات بهزیستی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های معلولان اشتغال است، افزود: هر کارفرمایی که معلولان را به کار گیرد تا ۵ سال بهزیستی حق بیمه او را می‌پردازد، در حال حاضر ۱۲۰ کارفرما معلولان را به کار گرفته‌اند و بیمه معلولان را بهزیستی می‌پردازد.

بلندی تصریح کرد: ۱۱۰ معلول هم خودشان به صورت مستقل، بیمه خویش‌فرمایی می‌پردازند.

او با اشاره به اینکه معلولان محدودیت دارند، اما توانمندی‌هایی دارند که باورکردنی نیست، بیان داشت: معلولانی در رفسنجان داریم که تحصیلات دکتری دارند، بنابراین باید معلولان را باور کنیم.

رئیس بهزیستی شهرستان رفسنجان با اشاره به اینکه ۴۵۰ ناشنوا در این شهرستان وجود دارد، گفت: شایع‌ترین نقص مادرزادی ناشنوایی است که طی پارسال از بین ۵ هزار و ۵۷۶ نوزاد که غربالگری شدند، ۸ نفر دارای مشکل شنوایی شناسایی شدند و تحت درمان قرار گرفتند.

بلندی در خصوص آمار سالمندان نیز افزود: ۹ و دو دهم جامعه را سالمندان تشکیل می‌دهند که طبق آمار سال ۹۵ در استان کرمان ۸ و یک دهم جمعیت سالمند بودند، در رفسنجان و انار ۳۲ هزار سالمند داریم که ۲۹ هزار نفر از این جمعیت مربوط به رفسنجان است.

او با اعلام اینکه قریب به ۵۰۰ نابینا و کم‌بینا در این شهرستان وجود دارد، عنوان داشت: سال ۹۸ تعداد ۱۰ هزار و ۶۰۰ کودک غربالگری بینایی شدند که ۵۷۳ کودک شناسایی شدند که دارای اختلالات بینایی بودند و ۵۴ کودک تنبلی چشم داشتند که احتمال اینکه نابینا می‌شدند، وجود داشت.

بلندی تصریح کرد: امسال به دلیل کرونا، غربالگری چشم با دستگاه انجام می‌شود.

او با تأکید بر مشارکت مردم و خیران برای کمک به مددجویان و معلولان بیان داشت: دولت تسهیل‌گر است و باید سازمان‌های مردم نهاد و خیران برای مشارکت اجتماعی همکاری کنند و برای خرید وسایل کمک توانبخشی مانند عصا، ویلچر و همچنین مسکن و جهیزیه دختران مددجویان کمک کنند.

بلندی به بحث کودک‌آزاری و همسرآزاری هم اشاره کرد و گفت: آمار در این خصوص نگران‌کننده است.

رئیس بهزیستی شهرستان رفسنجان افزود: تعداد ۵ هزار معلول در شهرستان رفسنجان وجود دارند که هزار و ۵۰۰ نفرشان، معلول جسمی حرکتی هستند و تعداد ۵۰۰ نفر معلول بینایی و ۴۵۰ نفر معلولیت شنوایی دارند.

بلندی تصریح کرد: ۳۱ دانشجوی معلول و ۳۰۰ محصل معلول زیر پوشش بهزیستی رفسنجان هستند.

او بیان داشت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۵ نفر معلول و مددجو برای تسهیلات اشتغال به بانک معرفی شده‌اند و مبلغ وام تا سقف ۵۰ میلیون تومان است.

بلندی افزود: بهزیستی از پیش از تولد تا پایان عمر یک انسان در زمینه‌های مختلفی از جمله خدمات مشاوره‌ی ازدواج تا حمایت از خانواده مددجویان و معلولان، خدمات ارائه می‌کند.

انتهای پیام/ب

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بهزیستی کرمان ناشنوایی کودکان سالمندان و معلولین شهرستان رفسنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۱۲۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتظار جامعه از روانشناسان و مشاوران تشخیص درست مسائل هویتی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم بزرگداشت روانشناس و مشاور به همت انجمن دانشجویی روانشناسی و مشاوره و کانون‌های دانشجویی راه سبز و فرداد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر و اداره بهزیستی شهرستان شبستر و با حضور دانشگاهیان و فعالان حوزه سلامت و بهزیستی این شهرستان در این واحد دانشگاهی برگزار شد.

علی رضاپور، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر در این مراسم توجه به هویت و شکوفایی آن را مهم‌ترین مسئله بشر برشمرد و اظهار کرد: اگر درگیر مسئله اصلی خودمان نباشیم و به دنبال مسائل فرعی برویم پاسخی که دریافت خواهیم کرد نیز پاسخ‌های فرعی و نه چندان به درد بخور خواهد بود. این مسئله شناسی و موضوع شناسی زمینه‌ای است که باید در مورد آن خیلی دقت کنیم.

وی افزود: زمانی در تشخیص مسئله خطا داریم و اولویت دست چندم به عنوان اولویت‌های ضروری و اصلی قلمداد می‌شود، زمانی فضای رسانه‌ای و جامعه آدرس غلط می‌دهد و ما را در مسیری پیش می‌برد که به دور از مسئله اصلی است که این دردسرساز خواهد شد. چه بسا تعمد‌هایی هم در این مورد وجود دارد.

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر بیان کرد: خود شکوفایی مسئله مهم همه انسان‌هاست که اگر دغدغه اصلی کسی این نباشد به سراغ مسائل فرعی پیش خواهد رفت. هویت در لایه‌های مختلف آن (خانوادگی، بومی و ملی) یکی دیگر از مسائل اصلی و مهمی است که اگر هدف گذاری درستی انجام ندهیم آموزه‌های دانشگاه و آموزه‌های جامعه به در بسته خواهند خورد.

رضاپور اضافه کرد: به دلیل اینکه با یک مبنایی این موارد را بررسی می‌کنیم که راه به جایی ندارد؛ اگر مسئله درست تشخیص داده نشود تبعات خیلی زیادی دارد و این کار روانشناسان و مشاورین است که ما را مسئله شناس کرده و همزمان، حل مسئله را به ما یاد بدهند. انتظار از استادان روانشناس و مشاوران در شرایطی که جامعه به آنان روی آورده و مطالبه ارائه طریق می‌کند این است که پاسخگوی این نیاز اساسی جامعه باشند.

به گزارش آنا، در ادامه این مراسم استادان رشته روانشانسی ومشاوره و معاونت پیشگیری بهزیستی استان آذربایجان شرقی با اشاره به جایگاه علم روانشانسی و مشاوره واهمیت آن در زندگی روزمره و جامعه در جمع دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه‌های شهرستان شبستر به ایراد سخنرانی پرداختند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی روند مناسب سازی منازل سالمندان و معلولان اشنویه
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • شایع ترین نوع سرطان در استان
  • اعطای تسهیلات 4 میلیاردی به کارفرمایان در ازای به کارگیری معلولان + جزییات
  • اعطای تسهیلات 40 میلیاردی به کارفرمایان زنجانی در ازای به کارگیری معلولان + جزییات
  • کارفرمایان زنجانی در ازای به کارگیری معلولان تا ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت می کنند
  • انتظار جامعه از روانشناسان و مشاوران تشخیص درست مسائل هویتی است
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد
  • ماجرای غرق شدن پسر بچه ۷ ساله در اردوی ازمیغان تا بهشت
  • ساخت مسکن برای بیش از ۱۴ هزار خانواده دارای ۲ معلول به بالا در کشور