Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@16:26:45 GMT

روسیه مشکلی با تحویل اس 400 به ایران ندارد

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۱۴۲۸۱

روسیه مشکلی با تحویل اس 400 به ایران ندارد

به گزارش جماران؛ سفیر روسیه در تهران می گوید که مسکو در تحویل اس ۴۰۰ به ایران مشکلی ندارد.

لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران در خصوص اینکه آیا تهدیدات آمریکا باعث عدم همکاری تسلیحاتی روسیه با ایران خواهد شد یا نه، گفت:  به هیچ‌وجه، معاون وزیر امور خارجه روسیه هم اعلام کرد که ما از تهدیدهای آمریکا نمی‌ترسیم و بر تعهدات خود پایبند خواهیم بود و اگر طرف ایرانی پیشنهادات خاصی را در مورد خرید سلاح از روسیه دارد، ما آمادگی داریم بعد از 18 اکتبر به دقت پیشنهادات طرف ایرانی را پیگیری کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی در مصاحبه با روزنامه رسالت گفت: همانطور که می‌دانید اس300 تحویل داده شد. روسیه برای تحویل اس400 هم مشکلی ندارد و از ابتدا هم مشکلی نبود.

سفیر روسیه در خصوص تحولات اخیر گفت: از ابتدا و فورا بعد از آن‌که ترامپ در ماه می سال 2018 اعلام کرد از برجام خارج می‌شود، ما به طور سخت علیه آمریکا موضع گرفتیم و از سه کشور اروپایی خواستیم در کنار ما باشند تا با تلاش یکدیگر برجام را حفظ کنیم.  از طرفی بحث‌هایی طی جلسات شورای امنیت مطرح شد؛ به طور مثال در ماه اوت که اندونزی ریاست شورا را به عهده داشت و پس از آن نیجریه، امیدوار هستیم در ماه اکتبر که روسیه ریاست را بر عهده بگیرد بتوانیم این روند مقابله با زیاده خواهی آمریکا را دنبال کنیم و مانند دوره قبل که روسیه، اندونزی، نیجریه و سایر کشورها از جمله چین و سه کشور اروپایی در مقابل فشار آمریکا سخت ایستاده و مقاومت کردند و در نهایت توانستیم پیروز شویم.

جاگاریان گفت: اما موضوعی که می‌خواهم به آن اشاره کنم بسیار مهم است، سه کشور اروپایی از آمریکا حمایت نکردند اما باز هم همان‌ها از فعالیت منطقه‌ای ایران انتقاد می‌کنند، از طرفی می‌گویند که لغو تحریم سلاح به ایران باید انجام شود و از طرف دیگر می‌گویند فعالیت‌های ایران نباید ادامه داشته باشد اما ما از همان ابتدا گفتیم که از روز 19 اکتبر هیچ مشکلی برای فروش سلاح به ایران  نیست. 

سفیر روسیه درباره انتخابات آمریکا گفت: هر فردی در آمریکا انتخاب شود برای ما تفاوتی ندارد. در گذشته ادعا می‌کردند که روسیه در انتخابات آمریکا دخالت کرده و به ترامپ توجه کردید، چراکه او منافع روسیه را دنبال می‌کند اما در زمان ترامپ روابط ما با آمریکا به پایین‌ترین سطح رسیده است. ترامپ از تمام قراردادهای دوجانبه خارج شده و دو کنسولگری ما را هم مسدود کرد و ملک روسیه را به صورت غیرقانونی تصرف کرده‌اند. بایدن هم که مدام  ادعا می‌‌کند اگر من شکست بخورم مقصر روسیه است! من اصلا تفسیری ندارم. دموکرات‌ها آدم‌های عجیب و غریبی هستند. 

وی افزود: روسیه ترجیحی ندارد. مردم آمریکا به هرکس رأی دهند با او کار می‌کنیم و چاره‌ای هم نیست چراکه هیچ‌کدام قابل اعتماد نیستند.

جاگاریان ادامه داد: همه ما در مناقشات منطقه و سایر نقاط جهان، قربانی مبارزات داخلی آمریکا شدیم. در حالی که به جای این‌که در امور خارجی کشورهای مستقل مانند ایران، روسیه، ونزوئلا و چین و … دخالت کنند، باید بیشتر بر مشکلات داخلی خودشان متمرکز شوند. اکنون نزدیکه به 6 میلیون نفر در آمریکا به کرونا مبتلا شدند و بیش از 200 هزار نفر جان خود را از دست داد‌ه‌اند و به دلیل تفکرات نژادپرستی و بی‌نظمی کامل است که در بعضی از شهرهای آمریکا برقرار است. به طور مثال آمریکایی‌ها از بلاروس انتقاد می‌کنند و حتی در کشورهای اروپایی هم تظاهرات ضد دولتی برگزار می‌کنند لذا برخورد با مسائل از سوی آن‌ها دوگانه است. 

اخبار مرتبط همکاری ایران و روسیه برای ساخت واکسن کرونا روسیه: تحریم ها بر همکاری‌های ایران و روسیه تاثیرگذار نیست جزییاتی از همکاری های ایران و روسیه در زمینه های مختلف تولید مشترک واکسن کرونا در دستور کار ایران و روسیه وزیر دفاع: همکاریهای دفاعی ایران و روسیه مبتنی بر اعتماد متقابل است وزیر دفاع: ایران و روسیه پیشرفت‌های نظامی خوبی داشته‌اند ناگفته هایی از روابط ایران و روسیه از زبان سفیر سابق ایران در مسکو توضیحات سفیر ایران در مسکو در خصوص معاهده همکاری‌های جامع ایران و روسیه یک تحلیلگر مسائل روسیه: نیاز به گسترش روابط با کشورهایی مانند روسیه و چین داریم/ باید بندهای الزام آوری در سند راهبردی ایران و روسیه پیش بینی شود

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا ایران و روسیه برجام لوان جاگاریان تحریم تسلیحاتی ایران سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی ایران و روسیه سفیر روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۱۴۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزردگی آمریکا از همکاری تجاری ایران و پاکستان

طی سفر ۳ روزه رئیس جمهور کشورمان به پاکستان، این دو کشور هشت توافق همکاری و تفاهم‌نامه در زمینه‌های مختلف امضا کردند که باعث تهدیدهای علنی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا علیه پاکستان شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، وبگاه شبکه خبری المیادین نوشته است که ایران و پاکستان هر دو با نادیده گرفتن هشدارهای ایالات متحده به پاکستان در مورد توافقات تجاری خود با ایران، تعهد خود را با چندین توافق‌نامه و تفاهم‌نامه رسمی کردند و بر لزوم مشارکت قوی، رسیدگی به مسائل امنیتی مشترک و تقویت همکاری‌های اقتصادی تأکید کردند.

المیادین در ادامه نوشته است که اولین سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پاکستان در حالی انجام می‌شود که تنش‌ها در خاورمیانه بالا گرفته و گره اختلاف بین رژیم صهیونیستی و ایران در بالاترین حد خود قرار دارد. سفر رئیس جمهور ایران نشان‌دهنده پویایی پیچیده بین ایران، رژیم صهیونیستی و وضعیت جاری غزه است که نمادی از تلاش‌ها برای ایجاد روابط با کشور همسایه در میان تنش‌های منطقه ای است.

المیادین معتقد است که شرایط منطقه‌ای فعلی به سفر رئیس جمهور ایران اهمیت دیپلماتیک قابل توجهی بخشید. در این سفر، مقامات ایران و پاکستان در مورد مسائل مربوط به تجارت متقابل، تنش‌های مرزی و روابط انرژی و همچنین مسائل منطقه‌ای از جمله درگیری ایران و رژیم صهیونیستی و پیامدهای گسترده‌تر آن برای جنوب آسیا و خاورمیانه گفتگو کردند.

بیانیه مشترک

براساس گزارش این شبکه خبری، هر دو طرف چگونگی افزایش تنش‌های منطقه‌ای را در نتیجه درگیری‌های جاری رژیم صهیونیستی در غزه ارزیابی کردند. در مورد مسئله فلسطین، هر دو نظر یکسانی دارند. ایران و پاکستان در مخالف بر تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای توهین و تبعیض علیه مردم فلسطین هستند، توافق نظر دارند. در نتیجه جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه بیش از ۳۵ هزار کشته، ویرانی عظیم و یک بحران انسانی رخ داده است. تهران و اسلام آباد، رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسند و هیچ ارتباطی با آن ندارند.

در پایان سفر رئیس جمهور ایران، وزارت امور خارجه پاکستان روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کرد که دو کشور تصمیم گرفتند با تبادل مکرر دیدارهای بلندپایه برای تحکیم روابط برادرانه، تعاملات دوجانبه را بهبود بخشند.

المیادین درباره این بیانیه نوشته است که آنها تجاوزات و جنایات مستمر دیکتاتوری اسرائیل علیه مردم فلسطین، به ویژه محاصره ظالمانه غزه که باعث آواره شدن میلیون‌ها فلسطینی و کشتن و خسارات گسترده‌ای شده است را محکوم کردند. آنها خواستار آتش‌بس بی‌قید و شرط و فوری، کمک‌های بشردوستانه بدون محدودیت به جمعیت تحت محاصره غزه، بازگشت فلسطینی‌هایی آواره و مسئول دانستن رژیم صهیونیستی بابت این جنایات شدند. آنها همچنین بر حمایت خود از راه حلی عادلانه، فراگیر و طولانی مدت که بر اساس اهداف مردم فلسطین بنا شده است، تاکید کردند.

به گفته المیادین، دو طرف با اشاره به مرز مشترک به عنوان «مرز صلح و دوستی» بر اهمیت همکاری منظم و اشتراک دیدگاه‌ها بین مقامات سیاسی، نظامی و امنیتی پاکستان و ایران تاکید کردند. ایران و پاکستان برای تبدیل مرز پاکستان و ایران از «مرز صلح» به «مرز رفاه» توافق کردند که تجارت دوجانبه را طی پنج سال آینده به ۱۰ میلیارد دلار افزایش دهند. علاوه بر این، آنها بر نیاز به همکاری انرژی با تمرکز بر پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان (IP)، خطوط انتقال برق و تجارت برق تاکید کردند. به عنوان اعضای سازمان همکاری اقتصادی (ECO) و ابتکار کمربند و جاده (BRI)، دو کشور متعهد شدند که زیرساخت‌ها، اتصالات و همکاری‌های انرژی‌شان را افزایش دهند.

آنها همچنین موافق هستند که سازمان همکاری شانگهای (SCO) یک سکوی مهم برای ثبات و شکوفایی منطقه است و فرصت‌های جدیدی را برای اتصال، تجارت ترانزیتی و اقتصاد باز می‌کند. همکاری نزدیک و صمیمانه بین ایران و پاکستان در تمامی فرآیندهای سازمان همکاری شانگهای موجب خشنودی طرفین است. علاوه بر این، آنها بر اهمیت تشکیل جلسه فوری «گروه تماس سازمان همکاری شانگهای-افغانستان» برای هماهنگی ثبات و رشد اقتصادی تاکید کردند.

توافق‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های امضا شده

در ادامه گزارش المیادین آمده است که ایران و پاکستان در سفر ۳ روزه رئیس جمهور ایران از ۲۲ تا ۲۴ آوریل، هشت توافق‌نامه و تفاهم‌نامه همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله امنیتی، کمک‌های قضایی مدنی، دامپزشکی و بهداشت دام امضا کردند.

دو کشور تفاهم نامه‌ای برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و تفاهم‌نامه دیگری برای تبادل فیلم و همکاری بین وزارت اطلاعات و سازمان امور سینمایی و سمعی بصری ایران امضا کردند. همچنین تفاهم‌نامه‌هایی بین وزارت پاکستانی‌های خارج از کشور و وزارت کار ایران و بین اداره استاندارد و کنترل کیفیت پاکستان و همتای ایرانی آن امضا شد.

نقش قابل‌ستایش ایران

به گفته المیادین، نخست‌وزیر پاکستان بر لزوم همکاری برای پایان هر چه سریع‌تر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه تاکید کرد. شهباز شریف گفت: «پاکستان و ایران نگران وضعیت مردم غزه هستند و جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنند. ما از همه کشورهای جهان می‌خواهیم که برای پایان دادن به جنایات غزه هر چه سریعتر همکاری کنند.»

وی افزود که «راه حل عادلانه و دقیق برای مسئله فلسطین ضروری است» و تاکید کرد که پاکستان برای حمایت خود از فلسطین شرطی قائل نخواهد شد. شریف همچنین تصریح کرد: «اسلام آباد بر همکاری با تهران در این زمینه تا تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس پافشاری خواهد کرد.»

ریاض حسین پیرزاده وزیر مسکن و کار فدرال پاکستان در گفتگو با خبرگزاری ایرنا با از موضع تزلزل‌ناپذیر ایران در برابر برنامه‌های رژیم اسرائیل قدردانی کرد با توجه به اینکه ایران چراغی درخشان در جهان اسلام است. وی تاکید کرد که سفر [سید ابراهیم] رئیسی، پیام روشنی به دشمنان مشترک ایران و پاکستان فرستاد.

به گفته المیادین، پیرزاده از کشورهای غربی و جناح‌های طرفدار رژیم صهیونیستی انتقاد تندی کرد و آنها را به رویکرد دوگانه در قبال حقوق بشر و برخورد با کشورهای مستقل متهم کرد. او ایده یک اتحاد منطقه‌ای را مطرح کرد که ایران، پاکستان، عربستان سعودی و ترکیه را برای تقویت منافع مشترک و مقابله با چالش‌هایی که با یکدیگر روبرو هستند، گرد هم آورد.

المیادین در ادامه گزارش خود با اشاره هشدارهای آمریکا به پاکستان نوشته است که واشنگتن اشاره‌هایی از «خطر احتمالی تحریم» در صورت افزایش همگرایی پاکستان و ایران کرده است. با توجه به امضای توافق دو کشور، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا سه‌شنبه گذشته گفت: «به هر کسی که به تجارت با ایران فکر می‌کند هشدار می‌دهیم که مراقب تحریم‌های احتمالی باشد.»

سخنگو وزارت خارجه آمریکا بدون خویشتن‌داری به اسلام‌آباد هشدار داد که از معاملات تجاری با تهران اجتناب کند و متعاقباً آن را تشویق کرد تا روابط تجاری و اقتصادی خود را با واشنگتن تقویت کند. این سخنگو اظهار داشت که پاکستان به شدت به آمریکا به عنوان یکی از شرکای تجاری اصلی خود متکی است.

از سوی دیگر، با توجه به پیوند تنگاتنگ اسلام‌آباد با تهران در سفر سه روزه رئیس‌جمهور ایران و توافق‌های امضا شده بین دو کشور، هشدار سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا را این طور می‌توان برداشت کرد که به دلیل خطر تحریم‌ها این روابط شکننده هستند.

به گفته المیادین، بیانیه وزارت امور خارجه ایالات متحده همزمان با برهه‌ای مهم در تاریخ پاکستان است، زیرا تقویت «روابط برادرانه» پاکستان با ایران و حمایت از رئیس‌جمهور این کشور، پس از درگیری‌های فرامرزی آنها در ژانویه رخ داده است. اقدامات منطقه‌ای ایران و درگیری‌های اخیر با رژیم صهیونیستی بر سر حمله به سفارت ایران در دمشق، با توجه به جایگاه ایران در صحنه بین‌المللی، اظهارات وزارت خارجه آمریکا را حائز اهمیت می‌کند.

واشنگتن از پاکستان چه می‌خواهد؟

المیادین در پایان نوشته است که وزارت امور خارجه آمریکا با توجه به معاملات تجاری پاکستان و ایران به «شمشیر داموکلس بالای سر آنها» اشاره کرد. این هشدار، خطرهایی را به پاکستان در رابطه با نزدیک شدنش به ایران گوشزد می‌کند. ایران در حال حاضر نظم جهانی هژمونیک ایالات متحده را به چالش می‌کشد.

واشنگتن به صراحت اعلام کرد که به نفع اسلام آباد است که از هرگونه معامله تجاری با ایران خودداری کند، و این نشان می‌دهد که موفقیت اقتصادی پاکستان به واشنگتن بستگی دارد و آمریکا مشتاق ادامه همکاری با آن است.

هشدار ایالات متحده همچنین بر لزوم دقت در سیاست منطقه‌ای و حفظ ثبات تاکید می‌کند. آنها فکر می‌کنند که توافقات پاکستان با ایران، به ویژه با توجه به نقش مسلط ایران در امور جهانی و خاورمیانه، پتانسیل ایجاد اختلالات قابل‌توجهی را دارد. ایالات متحده احتمالاً به دنبال نظارت بر تحولات منطقه و اطمینان از این است که ایران روابط دیپلماتیک آمریکا با پاکستان را تضعیف نکند.

بیانیه وزارت خارجه ایالات متحده هشداری در مورد پیامدهای اقتصادی و دیپلماتیک بالقوه برقراری روابط نزدیک با کشوری است که تحت تحریم های ایالات متحده است. پاکستان هنوز به این تهدیدها واکنش نشان نداده است و جالب است که ببینیم اسلام آباد چه واکنشی نشان می‌دهد و به رغم فشارهای آمریکا شهامت برقراری روابط دوستانه نزدیک با همسایه خود را داشته باشد.

کد خبر 749469

دیگر خبرها

  • آمادگی کانون سردفتران ایران برای همکاری با روسیه
  • نگرانی پنتاگون از «تقویت» روابط روسیه و کره‌شمالی
  • ارسال کمک های بشری روسیه به افغانستان
  • آزردگی آمریکا از همکاری تجاری ایران و پاکستان
  • تلاش برای گسترش همکاری‌های فرهنگی هنری ایران و روسیه
  • گسترش همکاری‌های فرهنگی هنری ایران و روسیه با محوریت بنیاد رودکی
  • چرا موافقت نامه همکاری امنیت اطلاعات ایران و روسیه در شورای نگهبان بررسی نشد؟!
  • همکاری‌های هنری ایران و روسیه گسترش می‌یابد
  • ایران و روسیه در حوزه دفاتر اسناد رسمی تفاهم نامه امضا کردند
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران