Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-30@17:34:58 GMT

افزایش علاقه عراقی‌ها به یادگیری زبان فارسی

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۱۴۳۷۴

افزایش علاقه عراقی‌ها به یادگیری زبان فارسی

محمدرضا تالاری، مسئول امور آموزش زبان فارسی بخش علمی رایزنی فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در بغداد، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت زبان فارسی در این کشور گفت: رایزنی فرهنگی ایران در بغداد اقدامات بسیاری برای گسترش زبان فارسی انجام داده است که یکی از آن‌ها تأسیس خانه فرهنگ در بغداد در سال ۹۴ بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

او ادامه داد: مهم‌ترین بخش این مرکز، آموزش زبان فارسی به علاقه‌مندان عراقی است و از سال ۹۴ تاکنون بیش از چهارهزار نفر دوره‌های آموزش زبان فارسی را گذرانده‌اند و به دلیل محدودیت‌هایی که شیوع ویروس کرونا موجب آن شده است، این دوره‌ها در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود.

تالاری با اشاره به فعالیت‌های سال جاری در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور عراق برای آموزش زبان فارسی گفت: ابتدای سال ۹۹ به کمک کارشناسان بنیاد سعدی، آموزش‌های لازم برای برگزاری کلاس‌های مجازی به مدرسان زبان فارسی داده شد و در حال حاضر هفت کلاس مجازی به صورت همزمان و فعال داریم که بیش از ۱۰۰ فارسی‌آموز را پوشش می‌دهد و به همین میزان در مراکز دیگر تحت حمایت رایزنی فرهنگی نیز این اقدام در حال انجام است. 

مسئول بخش علمی رایزنی فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در بغداد افزود: در کنار مرکز فرهنگی در بغداد، مراکز دیگری نیز در نجف، کربلا، کوفه، بصره، دیوانیه، اربیل و سلیمانیه فعال‌اند که علاقه‌مندان عراقی‌ آن را برای آموزش زبان فارسی اداره می‌کنند.

تالاری همچنین درباره اقدام‌ها و کارهای صورت‌گرفته برای گسترش زبان فارسی توضیح داد: برای اولین‌بار نشریه آموزش‌محور و مهارت‌افزا در حوزه زبان فارسی به نام «مینا» را در عراق چاپ کردیم که شماره سوم آن هم در حال چاپ است. 

او ضمن برشمردن بعضی‌ از اقدام‌های انجام‌شده در بغداد برای افزایش گستره زبان فارسی گفت: برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی برای مدرسان عراقی به کمک استادان مجرب ایرانی، اهدای بیش از چهارهزار جلد کتاب در حوزه زبان فارسی به دانشکده زبان‌های خارجی عراق مانند دانشگاه بغداد و کوفه، برگزاری نشست‌های علمی و بزرگداشت‌های مرتبط با حوزه زبان فارسی در کشور عراق، حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویان ممتاز زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌های زبان خارجی عراق، اعطای بورسیه تحصیلی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان و حمایت از گروه‌های زبان فارسی دانشکده زبان‌های خارجی مانند گروه فارسی دانشگاه بغداد، صلاح‌الدین، سلیمانیه، کوفه و بصره و برگزاری آزمون آمفا و سامفا از جمله اقدام‌های رایزنی ایران در عراق است. 

رایزن علمی ایران در بغداد با تأکید بر این‌که مسأله گسترش زبان فارسی در کشورها اهمیت بالایی دارد، افزود: می‌خواهیم زبان فارسی به‌عنوان یک زبان مرجع و علمی شناخته شود و پیرامون فرهنگ ایران یا ایران‌شناسی کشورها باشد. 

او با بیان این‌که باید در نگاه به زبان فارسی از سطح مراودات روزمره عبور و به‌عنوان زبان علمی به آن نگاه کنیم، درباره ضرورت چنین دیدگاهی اظهار کرد: این یک هدف کلی است و رایزنی فرهنگی ایران در بغداد به این موضوع نگاه خاصی دارد. 

تالاری در ادامه بیان کرد: میزان تعاملات ایران و عراق از لحاظ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، علمی و دانشگاهی بالاست و مسئله زیارت ائمه معصومین برای مردم هر دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است که علاقه عراقی‌ها برای یادگیری زبان فارسی را دوچندان کرده است. 

او در پایان یادآور شد: تمایل دانشجویان عراقی برای تحصیل در مقاطع دانشگاهی ایران از دیگر موارد قابل توجه است و باید بگویم در حال حاضر دانشگاه‌های ما میزبان حدود شش‌هزار دانشجوی عراقی برای تحصیل هستند.

منبع: الف

کلیدواژه: رایزنی فرهنگی ایران آموزش زبان فارسی زبان فارسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۱۴۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون

یک درگذشت، کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران، گزارشی از ۳ سریال جدید تلویزیون، جایگاه زبان فارسی در تاریخ عثمانی، مشخص شدن سهمیه ارز مسافران حج، معرفی داوران جشنواره کن و... از جمله اخبار امروز فرهنگی هنری ایسنا بودند.

به گزارش ایسنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه با هیچ‌کس درباره خلیج فارس اختلاف نظر نداریم، گفت: خلیج فارس تا ابد خلیج فارس است و ان‌شاءالله به عنوان یک بخش جداناپذیر از تاریخ کشور ما خواهد درخشید.

کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران

باستان‌شناسان به همراه دانشجویان دانشگاه زابل در کاوش آموزشی تپه «پیرزال سیستان»، علاوه بر اشیاء ۴۳۰۰ ساله، بقایای معماری به قدمت حدودی ۴۵۰۰ سال را کشف کردند.

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شورای برنامه‌ریزی بعثه و سازمان حج و زیارت، سهمیه ارز سفر حج ۱۴۰۳ را برای هر زائر ۵۰۰ یورو اعلام کرد.

برخی برای حج ۳۰ سال در نوبت خواهند ماند!

گزارشی از ۳ سریال جدید تلویزیون + زمان پخش

سه سریال «رخنه»، «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» و «بدل» در ژانرهای امنیتی، اجتماعی و کمدی از شبکه‌های یک، دو و سه سیما روی آنتن می‌روند.

کسانی که می‌خواهند دعاهایشان زود مستجاب شود بخوانند

یک استاد حوزه علمیه درباره دعا و مستجاب شدنش تاکید کرد که پدر و مادر رکن مهمی در استجابت دعا هستند. حتی برای کسانی که پدر و مادر خود را از دست دادند نگران نباشند و به قبور آنها سر زده و از آنها بخواند برایشان دعا کنند.

درگذشت یک موسیقیدان قدیمی

نصرالله شیرین‌آبادی نوارنده پیشکسوت ویلن در ۸۰ سالگی درگذشت.

تازه‌ترین آلبوم‌های موسیقی بازار کدام‌اند؟

در چند ماه اخیر، آلبوم‌های موسیقی متعددی از جمله آلبوم موسیقی «قاوال مکتبی»، آلبوم موسیقی «دنیای من»، آلبوم موسیقی «نئوتنالیتی» و ... در ژانرهای پاپ، نواحی، ایرانی و ... منتشر شده‌اند.

«شد خزان گلشن آشنایی» یادگار کیست؟

«رهی» نامی است که امیری فیروزکوهی بر دیگر تخلص‌های معیری ترجیج داده و معیری هم از ۱۳۱۳ «رهی» را برای تخلصش شعری‌اش انتخاب کرده است.

جایگاه زبان فارسی در تاریخ عثمانی

یک متخصص تاریخ عثمانی با بیان اینکه زبان فارسی در پی‌ریزی و سیر تاریخی دولت عثمانی نیز زبانی مهم به شمار می‌رفته است از علاقه پادشاهان عثمانی به زبان فارسی می‌گوید.

داوران جشنواره کن معرفی شدند

فهرست داوران بخش مسابقه اصلی هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن اعلام شد.

ساخت فیلم «عشق‌آباد» با محوریت امام رضا(ع) و فرهنگ رضوی

دبیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) از آغاز فعالیت نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان خبر داد و گفت: در این جشنواره سعی شده با هدف استفاده از ابزار مؤثر فیلم در راستای توسعه معارف دینی، اخلاقی و انسانی به شناسایی و فعال‌سازی استعدادهای جوان نیز در استان‌های مختلف بپردازیم.

ناصر ممدوح در شب «جادوی شهرزاد» چه گفت؟

با حضور ناصر ممدوح دوبلور، مدیر دوبلاژ و بازیگر سینما و تلویزیون، آیین شب چراغ نمایش «جادوی شهرزاد» برگزار شد.

پیشنهادهایی برای خواندن:

امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!

روایت خلیج فارس از ایرانیان

پای «ایران» همیشه در میان است!

ظهور و سقوط شهر باستانی هرم‌ها

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دستاوردسازی خیالی اسرائیل و رسانه‌هایش درباره رامین یکتاپرست
  • توانایی زبان فارسی در گرو این است كه زبان علم باقی بماند
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند
  • تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور +عکس
  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • رونمایی از آهنگ خلیج‌فارس به ۲ زبان فارسی و عربی در اراک
  • علل موفقیت در فتح خرمشهر از زبان سرهنگ عراقی + ویدیو
  • راهنمای خرید کتاب 504 + معرفی و دانلود 504
  • شکست سکوت رسانه‌های فارسی زبان در برابر اعتراضات دانشجویان آمریکا
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست