Web Analytics Made Easy - Statcounter

برآیندها مبین این است که ویروس کرونا امروز چهره‌ای متفاوت از جهان به تصویر کشیده است؛ تصویری بدیع و غریب که به تاکید کارشناسان پس‌آمدهای نوظهور و پردامنه‌ای را هم به دنبال خواهد داشت، در کنار از جمله ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی شیوع این ویروس در سطح ملی و بین‌المللی، کرونا مسائل مرتبط با امنیت روانی افراد جامعه را هم تحت تاثیر قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرایط کنونی که جامعه با فشارهای بیشتری مواجه است به اعتقاد صاحبنظران امر باید بیشتر از پیش از مشاورین و روانشناسان  و متخصصان حوزه های مربوط کمک گرفت چرا که آنان تاکید دارند که نباید صبر کرد تا مشکلات شدید و بحرانی تر شوند و یا تا مشکلات جدی را تک تک آحاد جامعه حس نکرد باید به فکر همه بخش ها به ویژه بهداشت روانی جامعه بود تا مشکلات فرارو را کم کرد.

 پیشگیری بهتر، راحت‌تر و موثرتر از درمان است

تاثیر کرونا بر بسیاری از عادات و آداب و رسوم در واقع سبک جدیدی از زندگی را به وجود آورد که اگر این سبک جدید علمی و عملی تدوین و الزامات آن رعایت نشود، این ویروس قانون خود را اعمال خواهد کرد و با کسی تعارف ندارد، اما گاهی افراد و اقشار برحسب عادات مسیر نفوذ این ویروس خطرناک را هموار و شیوع آنرا فراگیر می‌کنند.

با توجه به شرایط سخت و بحرانی کرونایی باید با تغییر سبک زندگی، سلامت جسمی و روانی جامعه تضمین شود لذا ترویج فرهنگ زندگی به سبک کرونا باید به شیوه‌های مختلف به مردم آموزش داده شود که این موضوع مهم در مرحله اول نیاز به پذیرش این تغییر از سوی مردم دارد.

حال که زندگی نسبت به گذشته اینترنتی تر شده که این موضوع به رغم نقاط مثبت، آسیب‌هایی نیز داشته که با توانمندسازی جامعه قادر به کنترل این آسیب‌ها خواهیم بود.

شرایط سخت کرونا سبب شد تا افراد شیوه جدیدی از زندگی را تجربه کنند تعدادی اندک موفق شدند و توانستند این بحران زندگی را پشت سر بگذارند و به روند طبیعی زندگی خود ادامه دهند اما عده ای هنوز با شیوه جدید زندگی و محدودیت‌هایی که در جهت شیوع ویروس کرونا وجود دارد، هماهنگ نشدند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان در همین ارتباط میزگرد خبری با عنوان " ضرورت سبک جدید زندگی در عصر کرونا " را با حضور علیرضا معماریان روانشناس، حسین خاکشور مسئول واحد مشاوره اداره‌کل بهزیستی اصفهان، آناهیتا بابک عضو هیات علمی گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و هاجر صادقیان کارشناس ساماندهی امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان اصفهان  برگزار کرد.

ضرورت ارایه راهکار فرهنگی برای تغییر سبک زندگی 

علیرضا معماریان روانشناس در این میزگرد ایرنا معتقد است برای تغییر فرهنگ و سبک زندگی مردم در شرایط سخت کرونا به اقدامات فرهنگی و آموزشی و اجرای نظام تنبیهی برای هنجار شکنان جامعه و تقویت انگیزه در بین افراد پایبند به قوانین و اصول بهداشتی ضروری است.

معماریان با بیان اینکه برخی از مردم نسبت به رعایت مسائل بهداشتی و رعایت اصول ایمنی در مقابله با کرونا بی‌تفاوت هستند، افزود: چنین رفتارهایی بر بخش‌های دیگر جامعه نیز اثر بدی می‌گذارد و موجب کاهش قانونمداری و در نهایت شیوع بیشتر این ویروس در کشور خواهد شد.

وی با بیان اینکه تغییر سبک زندگی برای ما سخت‌تر از هر اقدام دیگر است، تصریح‌ کرد: مردم در برابر تغییرات در بسیاری از مواقع مقاومت کرده و این رفتار غلط شرایط را سخت می‌کند.

به گفته وی مقاومت در مقابل برنامه‌های جدید و صحیح سبک زندگی به شدت مشکلات را در کشور زیاد می‌کند که برای رفع این چالش باید مسئولان دولت، خود عامل رعایت اصول بهداشتی باشند و نظارت‌ها را نیز افزایش دهند.

معماریان با بیان اینکه برای تغییر سبک زندگی تنها نباید از راهکارهای مشاوره ای، راهنمایی و توصیه ها استفاده شود، خاطرنشان‌ کرد: در کنار فعالیت‌های فرهنگی برخورد قانونی و استفاده از سیستم تنبیهی به عنوان راهکار عملی در تغییر سبک زندگی اثرگذار است و دستگاه‌های اجرایی، سیستم نظارتی خود را تقویت کنند که این اقدام  به فرهنگ‌سازی برای نهادینه‌سازی فرهنگ صحیح زندگی در دوران کرونا کمک می‌کند.

وی با اشاره به همکاری خوب مردم در استفاده از ماسک در اوایل امسال و کاهش و غفلت در این روزها اشاره ‌کرد و گفت:  نبود نظارت و غفلت مسئولان، ارایه پیام‌های دوگانه و شایعه پراکنی‌ها بر قانونمداری جامعه اثر منفی گذاشت.

وی یادآور شد: مسئولان با نظارت و ارزش‌گذاری به اقدامات مردمی و عمومی جامعه در رعایت اصول بهداشت از نهادهای فرهنگی در فرهنگ‌سازی برای رعایت اصول ایمنی حمایت کنند.

این روانشناس الگوسازی در جامعه را مهم برشمرد و گفت: قهرمانان و شخصیت‌های ویژه جامعه را به عنوان الگو و مدل‌هایی که برای مردم مهم و اصول ایمنی را رعایت کرده‌اند و دارای سبک زندگی جدید هستند را در جامعه نشان داده و با معرفی آن ها، به ترویج باورهای صحیح کمک کنیم.

وی ادامه داد: شخصیت‌های مذهبی را درگیر موضوع فرهنگ‌سازی کنیم، کسانی که نسبت به دستورهای بهداشتی  بی تفاوت هستند را ضایع کننده حق الناس معرفی کنیم تا مردم نیز با تغییرات هماهنگ شوند.

نظام آموزشی سبک جدید متناسب با کرونا برنامه ریزی کند

 رئیس انجمن روانشناسی مثبت ایران نقش رسانه ملی، خبرگزاری‌ها و نشریات برای فرهنگ‌سازی و انتقال مفاهیم و آموزش عمومی در راستای ترویج فرهنگ سبک زندگی جدید را مهم اعلام‌ و اضافه کرد: در دوران کنونی نظام آموزشی باید تغییرات را از خود شروع و برای ارائه سبک زندگی جدید متناسب با وضعیت موجود برنامه‌ریزی کند.

وی نقش حاکمیت برای ارائه برنامه‌های خلاقانه و کارآمد مهم بیان‌ کرد و یادآور شد:  اجرای سریع و به موقع سیاست‌هایی مثل دولت الکترونیک، آموزش‌های دیجیتال برای تغییر فرهنگ زندگی نیاز است و این دسته از اقدامات جامعه را برای پذیرش مدل جدید زندگی آماده می‌کند.

حذف دوگانگی در پیامها و ضرورت تشویق رفتارهای مثبت

به اعتقاد وی پیام‌های کارشناسان بهداشتی و متولیان امر باید شفاف، سریع و قاطع باشد و دوگانگی در ارسال پیام نداشته باشند که این موضوع موجب سلب اعتماد مردمی و بی‌توجهی به دستورالعمل ها خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر نهادهای اداری و حاکمیت در بخش‌های مختلف نقش خود را در شرایط فعلی تغییر ندهند آنگاه شاهد عوارض بحران بر جامعه خواهیم بود که ترس و اضطراب، ناتوانی در تصمیم‌گیری، اختلالات زندگی و سردرگمی در روابط اجتماعی از جمله عواقب شیوع این ویروس است.

وی از وجود اثر موثر و مخرب وجود اضطراب و ترس ناشی ویروس کرونا خبرداد و گفت: این دسته از هیجان‌ها اگر  منجر به مراقبت و رعایت اصول ایمنی بشود کارآمد خواهد بود وگرنه نقش تخربی خواهد داشت که برای پیشگیری از نقش منفی نگرانی‌ها باید مفاهیم و مهارت‌های زندگی و مثبت را مثل آموزش مهارت تمرکز بر آنچه در کنترل است، ایجاد لنگرگاه‌های روانشناختی در زندگی شخصی‌مان را بیاموزیم.

به اعتقاد این استاد دانشگاه برای تقویت روحیه و پیشگیری از اختلالات روانی باید بر روی راهکارها به جای مشکلات تمرکز کرده و رفتارهای مثبت  را تشویق کنیم  و با تمرکز بر تکنیک‌های ترویج فرهنگ صحیح زندگی مردم را در مسیر تغییر رفتار قرار دهیم.

وی نگاه جامع به زندگی برای شرایط بحرانی کنونی را مهم بیان‌کرد و گفت: شناخت سرمایه‌گذاری مناسب مدل زندگی امروز و درک   ضرورت تغییر رفتار گذشته و حال حاضر لازم است و باید بدانیم که  نباید رفتار های قدیمی نا کارامد را تکرار کنیم.

تغییر سبک زندگی نیازمند بازنگری برخی قوانین و ساختارهاست

مسئول واحد مشاوره اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: تغییر سبک زندگی به تجدید نظر در برخی از قوانین و ساختارهای اجرایی کشور نیاز دارد تا تغییر رفتار نیز داشته باشیم.

حسین خاکشور در این میزگرد ایرنا با بیان اینکه در هر سبک زندگی مردم نقش و جایگاه خاصی دارند که مسئولیت برخی از نقش‌های مردمی متناسب با قوانین جامعه تغییر پیدا می‌کند و به همین دلیل باید تجدید نظر و تغییر ساختار هم ایجاد شود.

وی با بیان اینکه سبک زندگی به تجدیدنظر در قوانین ارائه الگوی زندگی نیاز دارد، اظهارداشت: تمام افراد جامعه باید برای ایجاد فرهنگ جدید زندگی نقش خود را باید ایفا کنند در تغییر سبک زندگی برنامه‌هایی جدیدی  داشته باشند.

وی سرمایه‌گذاری بر روی مولفه‌های رفتار اجتماعی را برای تغییر سبک زندگی جامعه لازم دانست و گفت: رسانه‌ها و نظام آموزشی باید این نقش خود را به موقع اجرا کنند.

افزایش معضلات روحی و روانی در شرایط کرونا

مسئول واحد مشاوره اداره کل بهزیستی استان اصفهان به آثار مخرب کرونا بر وضعیت روحی و روانی جامعه اشاره‌ کرد و گفت: در بحران کنونی اختلالات خواب ۴۶ درصد، خشم و عصبانیت ۴۶ درصد، کم توجهی عاطفی ۴۳ درصد، ترس و اضطراب ۴۰ درصد، سوگ ابراز نشده ۲۸ درصد، سوظن ۲۵ درصد، مشکلات خانوادگی ۲۷ درصد و مصرف مواد مخدر ۱۰ درصد نسبت به زمان قبل از کرونا افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در فصل بهار با توجه به شیوع بیماری کرونا تماس‌های ۱۴۸۰ مرکز مشاوره استان اصفهان  افزایش یافت، یادآورشد: مشکلات خانوادگی، دعوا،  استرس و کودک آزاری بیشترین فراوانی را در بین تماس‌های تلفنی داشته و این درحالی است که در سه ماهه اول سال گذشته  مشاوره تحصیلی و رفتار با نوجوانان و کودکان بیشترین آمار را به خود اختصاص داده بود.

اضطراب کرونا آرامش روحی مردم را تهدید می‌کند

خاکشور با اشاره به ترس نسبت به ابتلا به بیماری کرونا در جامعه، گفت: اضطراب و فوبیا کرونا آرامش روحی مردم را تهدید می‌کند و این نگرانی بیش از حد و شایعه پراکنی و موج زیادی از خبرهای صحیح و غلط در کنار همدیگر آسیب جدی به روح جامعه وارد کرده که در کاهش ایمنی بدن نیز موثر بوده و در برخی مواقع موجب ایجاد زمینه مستعد برای  ابتلا به بیماری کرونا نیز شده است.

وی ادامه‌داد: نبود آگاهی کافی، ترجیح اعتقادات بر مبانی علمی و خرافات شایع در جامعه و کاهش ارتباطات چهره به چهره اجتماعی و همدلی‌ها، استرس را به حد بالایی رسانده و ناکارآمدی و بی توجهی به فعالیت‌های آموزشی و مهارتی در گذشته مردم را در چنین شرایطی مقاوم و ایمن نکرده که باید در حال حاضر برای آن برنامه ریزی جدی داشت.

ضرورت تدوین روابط با مدلهای جدید

به گفته این روانشناس بیان احساسات و برقراری روابط دوستانه و خویشاوندی به مدل‌های جدید برای کاهش معضلات روانی جامعه لازم است که در سبک زندگی جدید در آغوش گرفتن برای همدلی باید حذف و با بیان احساسات و جملات مثبت جبران شود و از ظرفیت‌های جدید و استعدادهای نهفته و خاموش برای اوقات فراغت استفاده شود.

وی شناخت از استعدادهای شخصی و اطرافیان و تکنولوژی‌های جدید را برای افزایش خودکارآمدی و بهره‌گیری در شرایط فعلی و افزایش تاب آوری ضروری بیان‌ کرد.

ضرورت نهادینه سازی مسوولیت اجتماعی 

متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: پایین بودن خطر درک شده آسیبی است که مانع از اجرای اصول ایمنی در شرایط کرونا شده و این موضوع مردم را نسبت به کرونا بی‌تفاوت ساخته است.

آناهیتا بابک  در میزگرد ایرنا با بیان اینکه انسان‌ها برای تغییر مقاومت می‌کنند، افزود: آموزش سلامت بسیار مهم است تا اینکه فرهنگ‌های صحیح را بیاموزند و در بین خود و دیگران نهادینه کنند و برای تغییر رفتار نیاز به قانون و پشتیبانی از مسئولان اجرایی داریم و بیش از توسعه فرهنگی نیاز به قانونگذاری و اجرای آن نیاز است.

وی خطردرک شده را یک آسیب برای تغییر سبک زندگی بیان‌کرد و اظهارداشت: همه به شدت این بیماری آشنایی دارند اما انگار درک نکردن و همه از کنار آن می‌گذرند  و احساس امنیت کاذب دارند و اینکه که چه بر سر مردم می آید برای آن‌ها مهم نیست.

 وی اضافه‌کرد: بعضی از افراد نسبت مسئولیت خود برای سلامت فردی و اجتماعی بی تفاوت هستند و به همین دلیل  تغییری بین زندگی در شرایط بحرانی و گذشته قائل نیست.

توجه به مهارت آموزی در دوران کرونا 

به اعتقاد این متخصص پزشکی اجتماعی وقتی قادر به ابراز علاقه و صمیمیت نیستیم از نظر روحی و روانی جامعه دچار مشکل خواهیم شد و راهکار خروج از این وضعیت را باید بیاموزیم اما در گذشته و اکنون هیچ اقدامی در خصوص مهارت آموزی انجام نداده‌ایم.

وی  شایعه پراکنی به عنوان یکی از معضلات جدی در پیشگیری از موضوع کرونا مهم بیان‌کرد و گفت: و باورهای غلط  گاهی ریشه در شبکه‌های مجازی دارند و رصدی در وضعیت مطالب نمی‌شود تا اخبار های متنوع و ضد و نقیض منفی  شناسایی و کشف و اصلاح شود.

 به گفته بابک، به کانال‌های اطلاع‌رسانی دقیق نیاز داریم و نهادهای پاسخگو باید از ظرفیت رسانه‌ها و قدرت فضای مجازی برای آگاهی بخشی صحیح استفاده کنند و مردم نیز واقعیت‌ها را از منابع خبری معتبر دریافت کنند و به شبکه مجازی اکتفا نکنند.

ارایه راهکارها برای مقابله با هیجانات و حوادث 

وی به کمبود مهارت و توانایی در کنترل هیجان را آسیب جدی برای مواقع بحرانی اشاره کرد و افزود:  راهکارهای مهم برای شناخت برخورد با هیجانات را بسیاری از مردم نمی‌شناسند و به همین دلیل دچار آسیب در شرایط خاص می شوند.

عضو هیات علمی گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه سبک زندگی ماشینی نوع تغذیه نوع تعاملات اجتماعی و مقابله با استرس را تغیبر داده، خواستار رعایت اصول ایمنی شد.

کاهش خواب و مصرف فست فود و شیرینی ایمنی بدن را در مقابل کرونا کاهش می دهد

 وی با بیان اینکه سطح ایمنی را با اقداماتی مثل کنترل استرس و شناسایی و برخورد با کانون‌های استرس‌زا بالا ببریم، گفت:  کاهش میزان خواب به ویژه در بین قشر جوان و نوجوان به دلیل نبود برنامه منسجم درسی و فعالیت غیرحضوری مدارس آسیب جدی برای سلامت جسم و روح است و سیستم ایمنی بدن را تهدید می‌کند.

وی مردم را به  انجام فعالیت‌های ورزشی هوازی توصیه‌ کرد و گفت:انجام این فعالیت‌ها به صورت انفرادی و یا در فضای باز و با رعایت فاصله ایمن تهدیدی برای سلامت نیست و برای افزایش ایمنی بدن لازم است.

با ماسک و رعایت فاصله حضور در جامعه را مدیریت کنیم 

وی قرنطینه خانگی بیش از حد را آسیب‌زا دانست و ادامه داد: جلوگیری از حضور غیر ضروری در تجمعات برای قطع زنجیره انتقال بیماری یک ضرورت غیرقابل انکار است اما با استفاده از ماسک و رعایت فاصله ایمن، حضور در جامعه را مدیریت کنیم.

به گفته بابک، مصرف آب کافی و جلوگیری از مصرف بی رویه فست‌فودها و غذاهای چرب و شیرین موجب افزایش ایمنی بدن خواهد شد و مصرف بی رویه ویتامین‌ها که بر اساس شایعه و اظهارنظرهای غیرکارشناسی رواج یافت، برای سلامت بدن ضرر دارد.

وی نتایج متعدد و متفاوت مطالعات در ارتباط با کرونا را ناشی از جدید بودن این ویروس ذکرکرد و ادامه ‌داد: مطالب متفاوتی تاکنون در خصوص علایم و ویژگی‌های این بیماری بیان شده و همین موضوع موجب سردرگمی و بی اعتمادی مردم شده اما باید در نظر داشت که به دلیل جدید بودن این ویروس، هر روز اطلاعات جدیدتری کسب شده و مطالعات همچنان ادامه دارد.

وی شستشو و ضد عفونی دست‌ها، رعایت بهداشت تنفسی و  استفاده صحیح  از ماسک و فاصله ‌گذاری اجتماعی را به عنوان سه رکن اساسی در پیشگیری از شیوع بیماری کرونا مورد تاکید قرار داد.

تدوین غنی سازی اوقات فراغت برای فرزندان

کارشناس  ساماندهی امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان گفت: در تابستان امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا و حساسیت‌های پیشگیری از ابتلا و گسترش بیماری کرونا، مراکز فرهنگی، پرورشی، تربیتی، ورزشی نتوانستند برنامه های حضوری مربوط به غنی سازی اوقات فراغت را برگزار نمایند و به این دلیل با حضور بیشتر فرزندان در خانه، نقش و مسئولیت خانواده ها در این خصوص بیشتر شد.

هاجر صادقیان در میزگرد ایرنا افزود: معاونت امور جوانان به عنوان متولی برنامه ریزی و سیاست‌گذاری در حوزه اوقات فراغت جوانان، همواره با رویکرد ارتقای نشاط و امید در بین جوانان، مخاطب محوری، جمع محوری و ترویج فعالیت‌های گروهی، برنامه سالانه اوقات فراغت را تدوین می کند که امسال با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا و شرایط خاص ایجاد شده اجرای برنامه های جمعی و گروهی با ویژگی های سال‌های گذشته امکان‌پذیر نبود.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت فضای مجازی و امکان گذران اوقات فراغت بر بستر فضای مجازی رویکرد این دوره در برنامه‌های فراغتی بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی بود و برنامه هایی مثل ارائه آموزش‌ ورزش در خانه، برگزاری مسابقات مجازی، برگزاری نمایشگاه‌های مجازی و معرفی دستاوردهای جوانان، معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی و جاذبه های هویت آفرین استان‌های مختلف در فضای مجازی، راه اندازی پویش های مردمی در حمایت از اقشار آسیب دیده از کرونا، برگزاری تورهای گردشگری مجازی، نقد و بررسی کتب، برگزاری جلسات مجازی آموزش، گفت‌ و گو، پرسش و پاسخ با موضوعات مرتبط با جوانان و انواع کلاس های مجازی آموزشی تدوین و ارائه شد.

جامعه نیازمند ارتباط، اعتماد، آموزش و برنامه ریزی است

وی با بیان اینکه شیوع کرونا در عمل به یک بحران اجتماعی تبدیل شده است، اظهارداشت: شایعه پراکنی در غیاب نهادهای اطلاع رسانی رسمی و موثق باعث می شود میزان نگرانی در جامعه افزایش یابد و در شرایط بحرانی کنونی، جامعه نیازمند ارتباط، اعتماد، ارامش و آموزش است و همه این ضرورت ها تاکید می کند، پیش از شکل گیری شایعه‌ها نهادهای معتبرعلمی و اجرایی وارد عمل شوند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین عواملی که تحت تاثیر این ویروس و شایعات ان قرار می‌گیرد بحث سرمایه اجتماعی است که خطر بی‌اعتمادی، آشفتگی ذهنی، احساس بی پناهی، خود تصمیمی و نبود احساس امنیت روانی و اجتماعی جامعه را تهدید خواهد کرد.

وی  هراس اجتناعی را یکی از عوامل برهم  زننده امنیت اجتماعی جامعه  بیان کرد و خاطرنشان ساخت: حل این معضل و گذار از آن به همکاری و مساعدت وسیع در همه بخش‌های جامعه و فرهنگ سازی مناسب  نیاز دارد.

نیاز به فاصله‌گذاری اجتماعی به سبک جدید زندگی 

به اعتقاد این کارشناس اجتماعی، اجرای سیاست فاصله‌گذاری ایمن منجر به تعلیق بخش عمده تعاملات اجتماعی در جامعه شده و در کشوری که فرهنگ آن دلبسته تعاملات و  برنامه‌های جمعی است با این تغییرات سریع و ناگهانی به نوعی تزلزل فکری می‌رسد.

وی یادآور شد: مطابق پژوهش‌های انجام شده، این بحران بر حوزه‌هایی مثل خانواده، آموزش، روابط کار، و گروه‌های اجتماعی خاص مثل زنان، کودکان و صاحبان مشاغل خرد و مهاجران بیشترین پیامدها را داشته است.

وی حضور طولانی مدت در خانه با الگوی زندگی مردسالاری را منجر به  افزایش وظایف خانگی برای زنان اعلام کرد و گفت: افزایش کار و اختلافات خانوادگی، تنش و خشونت با کودکان یا کهنسالان را افزایش داده است.

صادقیان جدایی کودکان نوجوانان و جوانان از محیط آموزش و فعالیت های اجتماعی را از معضلات این دوران برشمرد و افزود: فعالیت‌های اجتماعی نقش مهمی در ایجاد تحرک در اجتماع و پویایی جامعه دارد و این شرایط فعلی خسارات جبران ناپذیری را در آینده خواهد داشت که بر این اساس اقدامات جدی برای ارائه مدل سبک زندگی جدید با تقویت و توسعه ساز و کارهای جایگزین صورت بگیرد.

وی یادآورشد: در مناطق کمتر توسعه یافته کشور دسترسی مناسب به امکاناتی چون اینترنت، تبلت و لپ تاپ وجود ندارد که احساس محرومیت نسبی را افزایش می دهد و باید متناسب با توسعه روش‌های الکترونیکی در سبک زندگی جدید، نگاه همه جانبه به تمامی نقاط کشور داشته باشیم.

ضرورت ساماندهی صحیح مشاغل 

وی به بحران کسب و کارهای خرد اشاره کرد و ادامه داد: طبقه پایین و تهی‌دست جامعه امکان در خانه ماندن ندارند و تاب آوری اجتماعی و اقتصادی اندکی دارند که تعطیلی کسب و کار برای طبقه پایین جامعه فلج کننده بوده و  وضعیت کارگران غیر رسمی و کسانی که مشمول قانون کار و انواع بیمه های بیکاری نیستند بدتر از سایر مردم شده و باید نگاه صحیحی در ساماندهی مشاغل داشته باشیم.

این جامعه شناس توجه بیشتر به سطح محلی جامعه در تشکیل گروه‌های داوطلب و امدادرسان  را مهم و ضروری بیان کرد و اظهارداشت:  از وجودتجربه‌های مختلف در سبک زندگی های مردم در جوامع مختلف باید استفاده کرد و سبک زندگی خاص فرهنگ خودمان و متناسب با شهر و روستاها ارائه شود.

ضرورت تدوین راهکارهای عملی و کوتاه مدت

وی با بیان اینکه به آسیب‌شناسی میدانی نیاز داریم، خاطرنشان‌کرد: باید بر اساس آسیب شناسی‌ها راهکاهای عملی و کوتاه مدت و بلند مدت ارائه شود تا زمینه همکاری مردم با دولت را فراهم کند.

وی به فراگیری آموزش‌های در حوزه روابط اجتماعی در سبک زندگی جدید تاکیدکرد و ادامه داد: مهارت آموزی در تحقق سبک زندگی جدید موضوع مهم و اساسی است و باید فاصله بین مردم و مسئولان و متخصصان برای آگاهی بخشی و اعتماد سازی کاهش پیدا کند.

وی نقش جامعه مدنی و سازمان‌های مردم نهاد را در ایجاد ارتباط و اعتمادسازی بین مردم و حاکمیت در این شرایط مهم اعلام‌ کرد و افزود: به دلایل اقتصادی، نابرابری‌های اجتماعی و مشکلات جامعه،  اعتماد عمومی کاهش و فاصله بین مردم و مسئولان افزایش یافته است که  برای عملکرد مطلوب در شرایط بحرانی و ضرورت تغییر سبک زندگی از توان و ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد و جامعه مدنی باید استفاده کرد و این تشکل‌های مردمی نقش خود را در این شرایط بحرانی برای فرهنگ‌سازی ایفا کنند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا همزمان با کل دنیا، از بهمن ماه سال گذشته در کشور شیوع پیدا کرد و از اسفندماه همان سال وضعیت سختی در کشور حاکم شد که بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۴۶۴ هزار و ۵۹۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۶ هزار و ۵۶۷ نفر رسیده است.
در حال حاضر سومین موج اپیدمی بیماری کووید ۱۹ در کشور که با جان باختن تعداد زیادی از هم میهنان همراه بوده است، از تداوم سیر صعودی ابتلا به این بیماری خبر می دهد و لازم است  برای رهایی از آن مردم رفتارشان را تغییر دهند.

برچسب‌ها ویروس کرونا گذران اوقات فراغت اصفهان تغذیه سالم آسیب ها پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا گذران اوقات فراغت اصفهان تغذیه سالم آسیب ها ویروس کرونا گذران اوقات فراغت اصفهان تغذیه سالم آسیب ها اخبار کنکور برای تغییر سبک زندگی رعایت اصول ایمنی سبک زندگی جدید پزشکی اجتماعی بیماری کرونا شایعه پراکنی استان اصفهان میزگرد ایرنا شرایط بحرانی سبک زندگی روانی جامعه ویروس کرونا برنامه ریزی تغییر رفتار اوقات فراغت برای سلامت جدید زندگی فضای مجازی فرهنگ سازی نقش خود ایمنی بدن فعالیت ها بی تفاوت سبک جدید اداره کل بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۱۴۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌های مقابله با کمبود آرامش در زندگی چیست؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، برنامه بزرگداشت مقام معلم و استاد با حضور اعضای هیئت علمی و استادان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان برگزار شد.

مدرس دانشگاه و مشاور خانواده در این نشست گفت: در جهان دو معلم وجود دارد، نخست روزگار است که به قیمت جان ما به ما درس می‌دهد و دیگری معلمانی هستند که به قیمت جانشان به ما درس می‌دهند، وظیفه معلمان در قبال جامعه و انسان‌ها وظیفه بسیار حساس و بس خطیر است و معلم باید علاوه بر آموزش علم به دانش‌آموزان و دانشجویان به آنان درس اخلاق بیاموزد.

امیرحسین افضلی ادامه داد: امروزه به دلایل شرایط ایجاد شده در زندگی ما، مشکلات متعددی در زندگی انسان‌ها به وجود آمده است. در این رهگذر باید تلاش کنیم که بار مشکلات را چه در زندگی خود و چه در زندگی دیگران کمتر کنیم. مهم‌ترین و ارزشمندترین مفاهیم در زندگی، مفاهیم درونی هستند. انگیزه یکی از مفاهیم درونی است که به طور مثبت روی انسان تأثیر گذاشته و معیار‌های زندگی را مشخص می‌کند، انگیزه به انسان، قدرت تصمیم‌گیری‌های بزرگ و کوچک را می‌دهد، کمرنگ شدن انگیزه در زندگی‌های ما یکی از معضلاتی است که در کمین جوامع امروزی است.

وی متذکر شد: عدم وجود و یا کمبود آرامش در زندگی یکی دیگر از مشکلات ماست که نبودن آن، حادث شدن مشکلات دیگری را در پی خواهد داشت. مقایسه کردن بین شخص و دیگران نیز یکی دیگر از مشکلات زندگی امروزی است، با مقایسه خود با دیگران باعث می‌شویم که دیگران زندگی ما را کنترل کنند، مقایسه غالبا بین نقاط مثبت زندگی دیگران با فرد مقایسه‌گر صورت می‌پذیرد، اگر مقایسه به صورت طبیعی باشد می‌تواند انگیزه را افزایش دهد و زندگی را متحول کند، ولی اگر مقایسه به صورت نادرست باشد، نابودگر می‌شود و زندگی را به تباهی می‌کشاند.

مدرس دانشگاه و مشاور خانواده در ادامه با اشاره مبحث شکرگزاری و قدردانی از داشته‌ها بیان کرد: در حالت عادی افکار و نیاز انسان‌ها، افکار و فعالیت‌های آنان را به سمت کمبود‌ها و رفع آنها سوق می‌دهد. این نیاز و افکار می‌تواند انسان را از داشته‌هایش دور کند، داشته‌هایی که شاید آرزوی بسیاری از افراد دیگر باشد، شکرگزاری برای داشته‌ها، یک قدرت است، قدردان بودن و سپاسگزاری، یک ویژگی خوب و مثبت است که می‌تواند باعث بهبود و رشد زندگی شود و شادی و پیشرفت زیادی برای فرد به وجود بیاورد. شکرگزار بودن از شرایط، ساده‌ترین، بی‌هزینه‌ترین کار در زندگی است که با صرف کمترین وقت و انرژی، بالاترین تاثیرگذاری را روی زندگی خواهد داشت.

در پایان برنامه از اعظم محمودی، عضو هیئت علمی گروه پرستاری و مدیر پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، به‌عنوان استاد منتخب سال ۱۴۰۲ و از امین پورصفر، عضو هیئت علمی و مدیر گروه آموزشی فنی و مهندسی دانشگاه، به عنوان استاد ساعی، فعال و مسئولیت‌پذیر سال ۱۴۰۲ با اهدای لوح تقدیر و جوایزی تجلیل شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ضرورت انتقال دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های جهان برای پیشرفت علمی ایران/ سیاست‌های علمی، ۲۵ ساله تدوین شوند نه ۸ ساله
  • مکتب امام صادق(ع) مروج ارزش‌های انسانی و اسلامی است
  • رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: پروژه یکدست‌سازی همه جا شکست خورده است/ هر روز شکاف‌های عمیق‌تری بین ایدئولوژی حاکمیت با مردم می‌بینیم/ گروه‌های مختلف مردم به همدیگر احترام می‌گذارند
  • امام جمعه مهاباد: لازمه پیشرفت کشور سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و پرورش است
  • دشمن در جنگ اقتصادی با مقاومت مردم نتوانسته کاری از پیش ببرد
  • راه‌های مقابله با کمبود آرامش در زندگی چیست؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • تقویت بنیه تولید داخلی کشور لازمه توسعه اقتصادی است
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • جامعه نیازمند بهره‌گیری از سیره عملی شهید مطهری است